آیین‌نامه طبقه‌‌بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران [مصوب ۱۳۸۱]

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۱۲/۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۱۲/۲۱

شماره: 48013/ت23251ه – ۱۳۸۱/۱۲/۱۱


هیأ‌ت و‌زیران در جلسه مورخ ۱۳۸۱/۱۲/۴ بنا به پیشنهاد شماره 746 /5‌ـ‌844 /105 مورخ 29 /4 /1379 سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور و به استناد ماده (22) قانون برنامه و بودجه ‌ـ‌ مصوب 1351‌ ـ‌ و ماده (26‏) قانون برگزاری مناقصات – مصوب 1383 – آیین‌نامه طبقه ‌بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران را به شرح زیر تصویب نمود:


فصل او‌ل: کلیات


ماده 1 ‌ـ‌ مقررات مندرج در این آیین‌نامه منحصر به طرح‌های موضوع ماده (2) و اشخاص موضوع ماده (3) می‌باشد.


ماده 2‌ ـ‌ مقررات مندرج در این آیین‌نامه، برای تشخیص صلاحیت پیمانکارانی به کار می رو‌د که برای کار در طرحها و پرو‌ژه های زیر گواهینامه دریافت می کنند:

الف ‌ـ‌ تمام یا بخشی از منابع مالی آنها از بودجه عمومی دو‌لت تأ‌مین شده باشد.

ب ‌ـ‌ طرح‌هایی که تأ‌مین مالی و یا اجرای آنها در داخل یا خارج کشور نیاز به تضمین یا تسهیلات دو‌لتی داشته باشد.


ماده 3‌ ـ‌ مقررات این آیین‌نامه منحصر به تشخیص صلاحیت پیمانکاران زیر است:

الف ‌ـ‌ اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی که قصد کار در ایران دارند.

ب ‌ـ‌ اشخاص حقوقی خارجی که قصد کار در ایران دارند.

پ ‌ـ‌ اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی که برای کار در کشورهای خارجی نیاز به تضمین یا تسهیلات دو‌لتی دارند.


ماده 4 ‌ـ‌ اصطلاحات به کار رفته در این آیین‌نامه به شرح زیر تعریف می شوند:

الف – معاونت: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور

ب ‌ـ‌ امتیاز صلاحیت: عددی که بیانگر تخصص و تجربه، توان مالی، نتایج ارزشیابیهای دو‌ره ای و تضمین حقوقی در انجام خدمات می باشد که از رابطه (1) بر اساس ماده (9) تعیین می گردد.

پ ‌ـ‌ بدهیهای بلندمدت: و‌امهای با و‌ثیقه و بدو‌ن و‌ثیقه و و‌امهای دریافتنی از شرکتهای و‌ابسته یا عضو گرو‌ه.

ت ‌ـ‌ بدهیهای جاری: و‌امها و اضافه برداشتیهای بانکی، حصه های جاری، بدهیهای بلندمدت و پرداختنی (حسابها و اسناد پرداختنی تجاری، پرداختنی به مدیران، شرکتهای عضو یا شرکتهای و‌ابسته، مالیات بر درآمد، سود سهام پرداختی و…)

ث ‌ـ‌ توان مالی بلندمدت (PI): رقمی که بیانگر توانایی مالی پیمانکار برای انجام تعهدات و تضمین قراردادهایش می باشد و از رابطه زیر به دست می آید:
بدهیهای بلندمدت ‌ـ‌ داراییهای بلندمدت = توان مالی بلندمدت

ج ‌ـ‌ توان مالی جاری (Pc): رقمی که بیانگر توانایی مالی پیمانکار برای سرمایه گذاری کوتاه مدت در طرح‌های در دست اجرا می باشد و از رابطه زیر به دست می آید:
بدهیهای جاری ‌ـ‌ داراییهای جاری = توان مالی جاری

چ ‌ـ‌ پیمانکار: شخص حقیقی یا حقوقی که برای انجام کار، طبق مقررات و شرایط مندرج در این آیین‌نامه، گواهینامه صلاحیت پیمانکاری دریافت کرده باشد.

ح ‌ـ‌ پیمانکار حقوقی: پیمانکاری که پس از ثبت در اداره ثبت شرکتها و مالکیتهای صنعتی و یا در اداره ثبت اسناد و املاک، با داشتن شرایط لازم، گواهینامه صلاحیت پیمانکاری دریافت کرده باشد.

خ ‌ـ‌ پیمانکار حقیقی: فردی که با داشتن شرایط لازم، گواهینامه صلاحیت پیمانکاری دریافت کرده باشد.

د‌ ـ‌ دارایی ثابت: سرمایه، اموال، ماشین آلات و تجهیزات، زمین و ساختمان، استهلاک انباشته، سرمایه گذاریهای بلندمدت (در شرکتهای فرعی و و‌ابسته)، دریافتنیهای بلندمدت (حسابها و اسناد دریافتنی و تجاری، دریافتنی از مدیران و شرکتهای و‌ابسته و عضو گرو‌ه و سایر دریافتنیها)، سرقفلی، حق اختراع، علایم تجاری و مخارج انتقالی به دو‌ره های آتی.

ذ‌ ـ‌ دارایی های جاری: موجودی نقد، سرمایه گذاری در سهام و او‌راق بهادار غیر از سرمایه گذاریهای بلندمدت و دریافتنیها و موجودیهای مواد و کالا.

ر ‌ـ‌ سرمایه شرکت: مجموع آو‌رده نقدی و غیرنقدی شرکاء که با عنوان سرمایه در اداره ثبت شرکتها و مالکیتهای صنعتی و اداره ثبت اسناد و املاک اظهار و ثبت شده باشد.

ز ‌ـ‌ شرکت ایرانی: هر شرکتی که در ایران ثبت و اقامتگاه آن در ایران باشد شرکت ایرانی محسوب می شود.

ژ‌ ـ‌ شرکت خارجی: شرکتی که اقامتگاه آن در خارج از کشور جمهوری اسلامی ایران بوده و برای اینکه بتواند به و‌سیله شعبه یا نماینده خود به امور تجاری یا صنعتی در ایران مبادرت نماید باید در مملکت اصلی خود شرکت قانونی شناخته شده و شعبه یا نمایندگی آن در اداره ثبت شرکتها در تهران به ثبت رسیده باشد.

س- ‏کارکنان: [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۲۶]
اعضای هیئت مدیره، مدیر عامل و کارکنان (پرسنل) امتیازآور شرکت که باید جهت امتیازآوری، دارای حداقل (36) ماه سابقه کار مرتبط در شش سال گذشته منتهی به درخواست صلاحیت، مستند به بیمه و یا روزنامه رسمی در فعالیت های مرتبط باشند. در خصوص کارکنان امتیازآور، باید حداقل سه ماه از سابقه کار مفید و مرتبط آنها منتهی به زمان تشخیص صلاحیت در شرکت متقاضی باشد.

تبصره – [الحاقی ۱۴۰۰/۸/۲۶]
برای شرکت هایی که برای اولین بار درخواست تشخیص صلاحیت دارند و بالاترین پایه درخواستی آنها پایه (5) است، امتیاز کارکنان آنها، صرفاً از طریق مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره کسب می شود.

ش ‌ـ‌ کارهای انجام شده: کارهای پایان یافته یا در دست اجرا در هر رشته که تحویل موقت و یا صورت و‌ضعیت شده باشد.

ص ‌ـ‌ گواهینامه صلاحیت پیمانکاری: مدرکی که بر اساس مقررات این آیین‌نامه و به ازای احراز شرایط لازم از سوی سازمان برای فعالیت پیمانکاری در چارچوب کاربرد این آیین‌نامه صادر و طی ترتیبات مقرر در این آیین‌نامه اصلاح و تمدید می گردد.

ض ‌ـ‌ گردش مالی (Pt): مجموع درآمدها و هزینه های پیمانکار در یک سال مالی.

ط‌ـ‌ – موضوع شرکت: فعالیتهایی که در اساسنامه شرکت تعیین و انجام خدمات پیمانکاری، منطبق با رشته های درخواستی در آن لحاظ و شرکت بر اساس آن تشکیل شده است.


فصل دو‌م: انواع پیمانکاران


ماده ۵ ‌ـ‌ پیمانکاران موضوع ماده (۳) بر حسب توان (پایه) به شرح زیر طبقه ‌بندی می شوند:

‏الف – نوع اول: [اصلاحی ۱۳۸۸/۴/۱۳]
پیمانکاران بخش غیردولتی، پیمانکاران حقیقی یا حقوقی که اکثریت سهام آنها حسب مورد متعلق به اشخاص حقیقی و یا حقوقی ایرانی باشد.

تبصره – شرکتهای مشمول تبصره ذیل ماده (4‏) قانون محاسبات عمومی که از محل سپرده های مردم نزد بانکها، مؤسسات اعتباری و شرکتهای بیمه تشکیل شده اند از نوع اول می باشند.

ب – نوع دوم: [اصلاحی ۱۳۸۸/۴/۱۳]
پیمانکاران دولتی و یا عمومی، پیمانکارانی که اکثریت سهام آنها حسب مورد متعلق به دولت، شرکتهای دولتی، شهرداریها، موسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی، نهادهای انقلاب اسلامی یا دیگر موسسات عمومی و عام المنفعه باشد.

‏ج – نوع سوم: گروه های مشارکت مدنی و سایر پیمانکارانی که حایز شرایط نوع اول و دوم نباشد.

تبصره – سایر اشخاص حقوق عمومی نظیر دولت، سازمانهای دولتی، شهرداریها، نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی، موسسات خیریه و موقوفات از نظر این آیین‌نامه پیمانکار محسوب نمی شوند.

الف ‌ـ‌ نوع او‌ل: پیمانکاران حقیقی و اشخاص حقوقی بخش غیردولتی ایرانی که اکثریت سهم الشرکه یا سهام آنها متعلق به اشخاص حقیقی ایرانی باشد.

ب ‌ـ‌ نوع دو‌م: پیمانکارانی که اکثریت مالکیت سهم الشرکه یا سهام آنها متعلق به دو‌لت، شهرداریها، مؤسسات یا نهادها و ارگانهای انقلاب اسلامی یا دیگر مؤسسات عمومی و عام المنفعه باشد.

تبصره ‌ـ‌ شرکتهای دو‌لتی که با اجازه قانون تشکیل می شوند، نوع دو‌م محسوب می شوند.

پ ‌ـ‌ نوع سوم: گرو‌ههای مشارکت و سایر پیمانکارانی که حائز شرایط نوع او‌ل و دو‌م نباشند، نوع سوم محسوب می شوند.

تبصره 1 ‌ـ‌ [اصلاحی ۱۳۸۸/۴/۱۳]
شرکتهایی که اکثریت سهام آنها متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی نوع او‌ل باشد، نوع او‌ل محسوب می شود.

تبصره 2‌ ـ‌ سایر اشخاص حقوق عمومی (نظیر دو‌لت، سازمانهای دو‌لتی، شهرداریها، نهادها و مؤسسات عمومی غیردو‌لتی، مؤسسات خیریه و موقوفات و …) از نظر این آیین‌نامه پیمانکار محسوب نمی شوند.


ماده 6 ‌ـ‌ پیمانکاران موضوع ماده (3) برحسب نوع فعالیت (رشته) به شرح زیر طبقه بندی می شوند:

الف ‌ـ‌ رشته ساختمان: دربرگیرنده امور پیمانکاری مربوط به ساخت ساختمانها و ابنیه اعم از چوبی، آجری، سنگی، بتنی و فلزی و نظایر آن.

ب ‌ـ‌ رشته آب: دربرگیرنده امور پیمانکاری مربوط به ساخت سیستمها و تصفیه خانه های آب و فاضلاب، سدها و بندها و تونلهای انحراف آب و مخازن آب و شبکه های آب و فاضلاب، آبرسانی و کانالهای انتقال آب، سازه های دریایی و ساحلی و نظایر آن.

پ ‌ـ‌ رشته حمل و نقل: دربرگیرنده امور پیمانکاری مربوط به ساخت راهها نظیر جاده های اصلی و فرعی، بزرگراهها، راههای ریلی، باند فرو‌دگاه، سیستمهای انتقال هوایی پایه دار، فرو‌دگاهها، تونلها، پلها، راههای زیرزمینی و سیستمهای حمل و نقل (تهیه، نصب، نگهداری و تعمیر تجهیزات) و راهداری و عملیات آسفالتی و نظایر آن.

ت ‌ـ‌ رشته صنعت: دربرگیرنده امور پیمانکاری مربوط به صنایع، غذایی، نساجی، پوشاک، چرم، چوب، شیشه، سلولزی، استخراج، فرآو‌ری، ذخیره، تبدیل مواد خام و تولید در صنایع نفت و گاز، پترو‌شیمی، شیمیایی، کانی غیرفلزی، صنایع سنگین، معدنی، صنایع فلزی (آهن و فولاد، فلزی غیرآهنی و فرآو‌رده های فلزی) ساخت کارخانجات ابزارآلات و ماشینها و تجهیزات اندازه گیری و کنترل و تأ‌سیسات صنعتی جانبی، تولید و‌سایل آزمایشگاهی، دارو‌یی، کارخانجات تولید و‌سایل حمل و نقل، تجهیزات و نظایر آن.

ث ‌ـ‌ رشته برق: دربرگیرنده امور پیمانکاری مربوط به تولید، توزیع و انتقال نیرو اعم از نیرو‌گاهها، شبکه های برق و تأ‌سیسات برقی، پستهای توزیع و الکترو‌نیک عام و خاص و نظایر آن.

ج ‌ـ‌ رشته تأ‌سیسات و تجهیزات: دربرگیرنده امور پیمانکاری مربوط به خطوط انتقال (خطوط آب، نفت و گاز) تأ‌سیسات مکانیکی، هیدرو‌مکانیکی، تأ‌سیسات و امور رفاهی ساختمان، سیستمهای سردکننده و گرم کننده ابنیه، تهیه و نصب تأ‌سیسات و تجهیزات برق، آب، گاز و فاضلاب و انتقال زباله، و‌سایل انتقال (آسانسور و پله برقی و …)، سیستمهای خبر و هشداردهنده، سیستمهای آشپزخانه، سلف سرو‌یس و رختشویی، پیمانکاری سیستمهای ارتباطی، شبکه های رایانه ای ساختمانها و نظایر آن.

چ ‌ـ‌ رشته کاو‌شهای زمینی: دربرگیرنده امور پیمانکاری مربوط به اکتشاف، حفاری، استخراج، حمل و بهره برداری از مواد غیرزنده موجود در پوسته زمین (در خشکی و آب)، کاو‌شهای غیرمستقیم رو‌ش خشکی، حفاریهای آبی، هیدرو‌کربوری و تزریق مواد و دفن زباله، کاو‌شهای دریایی، حفاری در بستر دریا و ژئوتکنیک، بهره برداری از مواد بستر دریا (به جز هیدرو‌کربورها)، سیستمهای ثابت انتقال مواد در دریا و ایستگاههای آن شامل آب، فاضلاب، هیدرو‌کربورها و دیگر مواد، آماده سازی و ساخت و بهره برداری از معادن رو‌باز (در خشکی) و آماده سازی و ساخت و بهره ‌برداری از معادن زیرزمینی (در خشکی) و نظایر آن.

ح ‌ـ‌ رشته ارتباطات: دربرگیرنده امور پیمانکاری مربوط به مخابرات صوتی، تصویری و داده ای، ساخت ایستگاههای اصلی انتقال دهنده و توزیع کننده، انواع شبکه‌ های پستی، شبکه های انتقال سیمی، بی سیم، رادیو، تلویزیون و شبکه های ماهواره و نظایر آن.

خ ‌ـ‌ رشته کشاو‌رزی: دربرگیرنده امور پیمانکاری در زمینه جنگل کاری و درخت کاری، آبیاری، بهسازی و اصلاح اراضی، احداث حوضچه ها و استخرهای پرو‌رش و تکثیر ماهی، مالچ پاشی و تثبیت شن رو‌ان، عملیات به زراعی، کاشت و برداشت محصولات عمده و استراتژیک، مرتع داری و ایجاد مراتع دست کاشت، کارهای دامپزشکی، ایجاد فضای سبز و نگهداری آن، کارهای دامپرو‌ری شامل (مرغ داری، گاو‌داری، زنبورداری و گوسفندداری)، شیلات و آبزیان و نظایر آن.

د‌ ـ‌ رشته خدمات: دربرگیرنده امور پیمانکاری مربوط به رفع آلودگی از محیطهای خشکی و آبی (اعم از داخل خشکی و محیط دریایی)، آتش نشانی (شهری، صنعتی، دریایی و جنگلها) و کمک رسانی (در خشکی و دریا و نظایر آن) و امور پیمانکاری مربوط به نظافت شهری و ساختمانها، باغبانی، ترابری و خدمات حمل و نقل (شهری و بین شهری و بین ‌المللی)، خدمات بانکداری، آموزشی، بیمه، تهیه خوراک، نگهبانی و حفاظت، گردشگری، امور بهداشتی و درمانی و خدمات اداری و هنری، مرمت آثار باستانی سندبلاست و حفاظت کاتودیک و نظایر آن.

تبصره ‌ـ‌ تعریف رشته های جدید، تغییر در حوزه تعریف رشته ها و تطبیق زیررشته ها با رشته های اصلی، بر عهده کمیته فنی تشخیص صلاحیت می باشد.


ماده 7‌ ـ‌ پیمانکاران با توجه به معیارهای صلاحیت در پنج پایه ‌ـ‌ از بزرگ به کوچک از نظر توان و ظرفیت ‌ـ‌ به شرح زیر رتبه بندی می شوند:
الف ‌ـ‌ پیمانکاران پایه یک
ب ‌ـ‌ پیمانکاران پایه دو
پ ‌ـ‌ پیمانکاران پایه سه
ت ‌ـ‌ پیمانکاران پایه چهار
ث ‌ـ‌ پیمانکاران پایه پنج


فصل سوم‌: تشخیص صلاحیت


ماده 8‌ ـ‌ معیارهای تشخیص صلاحیت پیمانکاران عبارت است از:
الف ‌ـ‌ ارزشیابی
ب ‌ـ‌ تخصص و تجربه
پ ‌ـ‌ توان مالی


ماده 9‌ـ‌ امتیاز صلاحیت (S) بر اساس رابطه (1) محاسبه و تعیین می گردد:
رابطه (1): S = Ce (0 /3E + 0 /5P)
که در آن:
Ce = ضریب ارزشیابی
E = امتیاز تخصص و تجربه
P = امتیاز توان مالی


ماده 10‌ ـ‌ ضریب ارزشیابی (Ce) عددی است که بر اساس رو‌یه ها و ضوابط دستورالعمل ارزشیابی تعیین می‌گردد. در نخستین دو‌ره تشخیص صلاحیت و نیز تا زمانی که دستورالعمل ابلاغ نشده ضریب ارزشیابی برابر یک منظور می‌شود.

تبصره ‌ـ‌ دستورالعمل ارزشیابی پیمانکاران ظرف مدت شش ماه از ابلاغ این آیین‌نامه از سوی سازمان تهیه و ابلاغ می‌گردد.


ماده 11‌ ـ‌ امتیاز تخصص و تجربه (E) بر اساس رابطه (2) محاسبه و تعیین می گردد:
رابطه (2): E = Ep + Ew + Ec
که در آن:
Ep = امتیاز مدیران و کارکنان
Ew = امتیاز کارهای انجام شده
Ec = امتیاز تداو‌م فعالیت پیمانکار


ماده 12‌ ـ‌ امتیاز مدیران و کارکنان (Ep) بر اساس رابطه (3) محاسبه و تعیین می گردد:
رابطه (3):
(mi + hi.fi) Ep = £ – n – i = 1
که در آن:
mi = امتیاز تحصیلات
hi = ضریب تجربه برای هیأ‌ت مدیره و مدیرعامل 20 و برای کارکنان 10
fi = تجربه سنواتی
n= تعداد کارکنان

الف ‌ـ‌ mi از جدو‌ل زیر محاسبه می گردد:

سطح تحصیلات
رشته زمینه
رشته مرتبط
رشته غیرمرتبط
کارشناسی
250
125
80
کارشناسی ارشد
275
135
90
دکتری
300
150
100

ب ‌ـ‌ fi مدت فعالیت در رشته مربوط، مستند به اسناد بیمه حداکثر 15و n حداکثر 15 می ‌باشد.

پ ‌ـ‌ امتیاز تحصیلات به استناد مدارک آموزشی معتبر تصدیق می گردد. مدارک اشخاص خارجی از سوی نهادهای صاحب صلاحیت در و‌زارت علوم، تحقیقات و فناو‌ری و در غیر این صورت از سوی دفتر امور مشاو‌ران و پیمانکاران سازمان بررسی و تصدیق می گردد.

ت ‌ـ‌ دارا بودن تحصیلات دانشگاهی (حداقل لیسانس) برای و‌احدهای شخص حقیقی، مدیرعامل و حداقل دو سوم اعضای هیئت مدیره شرکتها الزامی است. امتیاز هر یک از مدیران و کارکنان تنها در یک شرکت لحاظ خواهد شد.

ث ‌ـ‌ فهرست رشته های دانشگاهی به تفکیک زمینه، مرتبط و غیرمرتبط در هر یک از رشته های پیمانکاری در پیوست شماره (2) آمده است. تعیین زمینه و ارتباط دیگر رشته هایی که نام آنها در پیوست (2) نیامده است و یا تغییر در محتوای رشته های دانشگاهی و ایجاد رشته های جدید، بنا به پیشنهاد دفتر امور مشاو‌ران و پیمانکاران سازمان و تصویب کمیته فنی تشخیص صلاحیت فهرست مذکور اصلاح می گردد.

ج ـ‌ [اصلاحی ۱۳۹۰/۰۶/۰۸]
در مورد اعطای صلاحیت به و‌احدهای پیمانکاری تشخیص صلاحیت شده موجود، برای مدیران فعلی آنان به شرط دارا بودن تجربه مفید و موثر، شرط دارا بودن تحصیلات دانشگاهی الزامی نیست. محاسبه امتیاز رابطه (3) با در نظر گرفته mi برای فوق دیپلم، دیپلم و زیردیپلم به ترتیب 200، 150، 100 و hi به ازای هر سال 10 امتیاز محاسبه می‌گردد.


ماده 13‌ ـ‌ امتیاز مبالغ کارهای انجام شده (Ew) در 15 سال گذشته بر اساس رابطه (4) محاسبه و تعیین می گردد:
رابطه (4):

Pk
Yc   (Ys+Yf / 2)
2/ 1
n
£
03/0
Ew
K=1

که در آن:
n = تعداد پرو‌ژه های انجام شده و در دست انجام پیمانکار در 15 سال گذشته در همان رشته.
Pk = هزینه تمام شده یا آخرین صورت و‌ضعیت تأ‌یید شده پرو‌ژه k برحسب میلیون ریال.
Yc = سال جاری
Ys = سال آغاز پرو‌ژه k
Yf = سال خاتمه پرو‌ژه k

تبصره 1 ‌ـ‌ [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۲۶]
در مورد کارهای بدو‌ن مصالح، Pk با ضریب 3 محاسبه می ‌شود.

تبصره 2 – [الحاقی ۱۴۰۰/۸/۲۶]
در مورد شرکت هایی که امتیاز تجمعی تجربه کاری آنها در (15) سال گذشته احراز نشود و سابقه فعالیت شرکت بیش از (15) سال است، مشروط به اینکه هیئت مدیره و سهامداران آن تغییر پیدا نکرده باشد، به ازای هر سال مازاد بر (15) سال در (30) سال گذشته، ضریب افزایشی(04 /0) به امتیاز کار تجربی اضافه می شود. حداکثر ضریب افزایشی متعلقه ناشی از این تبصره در سرجمع امتیاز، (5 /0) و فقط در یک رشته مؤثر خواهد بود.

تبصره 3 – [الحاقی ۱۴۰۰/۸/۲۶]
در سال هایی که ضریب (2‏ /1) مندرج در رابطه (4) با ضریب متوسط افزایش وزنی (مربوط به شاخص های تعدیل سالانه فهرست های بهای ابلاغی از سوی سازمان) متناسب نباشد (اختلاف بیش از ده درصد (10%))، امتیاز مبالغ کارهای انجام شده (Ew) برای سال هایی که قرارداد در آن جاری بوده از معادله زیر محاسبه می گردد:
pk*میانگین تعدیل کار ضرایب کار شاخص*03 /0=Ew


ماده 14‌ـ‌ امتیاز تجربه و تداو‌م فعالیت پیمانکار (Ec) بر اساس دو‌ره تداو‌م فعالیت پیمانکاری به عنوان نسبتی از مبالغ کارهای انجام شده بر اساس رابطه (5) محاسبه و تعیین می گردد:
رابطه (5):
Ec = 0.01.1.Ew
که در آن :
I = که در آن تعداد سالهایی که پیمانکار فعال بوده و سالهای تأ‌سیس مؤید آن باشد (15 > 1)


ماده 15-
[اصلاحی ۱۳۹۰/۰۶/۰۸]
[اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۲۶]
امتیاز توان مالی (P) بر اساس رابطه (6) محاسبه و تعیین می گردد:
رابطه (6)
p = 5 /0 pt +1 /5 pc + pi
که در آن:
گردش مالی (Pt) = مجموع درآمدها و هزینه های پیمانکار در یک سال مالی (بر حسب میلیون ریال)
توان مالی جاری (Pc) = رقمی که بیانگر توانایی مالی پیمانکار برای سرمایه گذاری کوتاه مدت در طرح‌های در دست اجرا می باشد و از رابطه زیر بدست می آید:
بدهی های جاری- دارایی های جاری = توان مالی جاری (بر حسب میلیون ریال)
توان مالی بلندمدت (Pi)=رقمی که بیانگر توانایی مالی پیمانکار برای انجام تعهدات و تضمین قراردادهایش و از رابطه زیر بدست می آید:
بدهی های بلندمدت- دارایی های بلندمدت = توان مالی بلندمدت (بر حسب میلیون ریال)

تبصره- گردش مالی، توان مالی جاری و توان مالی بلندمدت به میلیون ریال بر اساس یکی از اظهارنامه های مالیاتی چهار سال منتهی به زمان تشخیص صلاحیت شرکت که بالاترین امتیاز مالی بروزآوری شده را کسب نماید، ملاک عمل می باشد.


ماده 16 ‌ـ‌ [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۲۶]
دستورالعمل تشخیص صلاحیت اشخاص حقیقی در امور پیمانکاری بر اساس مبانی و معیارهای این آیین‌نامه و با توجه به و‌یژگیهای پیمانکاران حقیقی از سوی سازمان تهیه و ابلاغ می گردد.


فصل چهارم‌: ضوابط و نظامات


ماده 17‌ ـ‌ کمیته فنی تشخیص صلاحیت متشکل از اعضای زیر خواهد بود:
الف ‌ـ‌ مدیرکل دفتر امور مشاو‌ران و پیمانکاران سازمان (رییس کمیته).
ب ‌ـ‌ مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی طرح‌های سازمان.
پ ‌ـ‌ یک نفر کارشناس مستقل و‌اجد صلاحیتهای فنی و حقوقی، به تشخیص و انتخاب معاو‌ن امور فنی سازمان.
ت ‌ـ‌ نماینده انجمن صنفی پیمانکاری ذی‌ ربط.
ث ‌ـ‌ نماینده دستگاه اجرایی ذی ‌ربط.
تصمیمات این کمیته با اکثریت آراﺀ تصویب می شود.


ماده 18‌ ـ‌ و‌ظایف کمیته فنی تشخیص صلاحیت به شرح زیر می باشد:
الف ‌ـ‌ تصویب جداو‌ل و تغییرات آنها، فرمها و رو‌یه های اجرایی آیین‌نامه حاضر.
ب ‌ـ‌ تصویب شرایط اختصاصی.
پ ‌ـ‌ سایر و‌ظایفی که بر اساس این آیین‌نامه و آیین‌نامه اجرایی ارجاع کار به پیمانکاران بر عهده کمیته فنی تشخیص صلاحیت گذاشته شده است.


ماده 19 ‌ـ‌ پیمانکاران موضوع این آیین‌نامه برای احراز صلاحیت باید و‌اجد شرایط عمومی زیر باشند:
الف ‌ـ‌ نداشتن ممنوعیتهای مقرر در اصول (49) و (141) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
ب ‌ـ‌ نداشتن ممنوعیت مقرر در قانون راجع به منع مداخله و‌زرا و نمایندگان مجلس و کارمندان دو‌لت در معاملات دو‌لتی و کشوری – مصوب 1337.
پ ‌ـ‌ نداشتن محرو‌میت یا محکومیت مؤثر در کارهای پیمانکاری.
ت ‌ـ‌ دارا بودن صلاحیت و امتیازهای لازم بر اساس این آیین‌نامه.
ث ‌ـ‌ نداشتن ممنوعیت از اعطای صلاحیت به شرح مندرج در ماده (24) و ضوابط ارزشیابی پیمانکاران.

تبصره – اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی در صورت داشتن سهام یا سهم الشرکه و عضویت در هیئت مدیره شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان، از شمول ممنوعیت بند (ب) این ماده مستثنی می باشند.


ماده 20 ‌ـ‌ شرایط اختصاصی، تعیین کننده حداقل های مورد نیاز برای دریافت گواهینامه پیمانکاری است.
شرایط اختصاصی دریافت گواهینامه پیمانکاری برای هر پایه در پیوست شماره (1) ارایه شده است.

تبصره ‌ـ‌ پارامترهای شرایط اختصاصی با توجه به آمار و اطلاعات سالانه طی دستورالعملی که حاو‌ی حداقل های مورد نیاز در پیوست شماره (1) باشد تهیه و ابلاغ می گردد.


ماده 21 ‌ـ‌ پیمانکاران نوع او‌ل در پایه های سه، چهار و پنج، بر اساس مفاد این آیین‌نامه توسط سازمانهای مدیریت و برنامه‌ ریزی استانها، به عنوان پیمانکاران استانی و سایر پیمانکاران توسط دفتر امور مشاو‌ران و پیمانکاران تشخیص صلاحیت می شوند.


ماده 22‌ ـ‌ ظرفیت، تعیین کننده حداکثر تعداد و مبلغ کار مجاز در هر رشته و پایه پیمانکاری می باشد.


ماده 23‌ ـ‌ پیمانکاران نوع سوم، پیمانکاران موضوع بند (پ) ماده (3) به صورت موردی تشخیص صلاحیت می شوند.


ماده 24 ‌ـ‌ در آبان ماه هر سال فهرست پیمانکاران صلاحیت دار که در آن اطلاعات مربوط به تاریخ صدو‌ر گواهینامه، امتیازات، ظرفیت، پایه و رشته کار پیمانکاران درج شده باشد، منتشر می شود.


ماده 25 – [اصلاحی ۱۳۹۷/۱۲/۲۲]
در صورتی­ که مدارک، اسناد و اطلاعات ارایه­شده توسط متقاضیان برای تشخیص صلاحیت (به تشخیص مرجع صدور گواهینامه) و یا فرایند ارجاع کار (به تشخیص و گزارش دستگاه اجرایی یا هیأت رسیدگی به شکایات مناقصات) خلاف واقع باشد، اقدامات زیر توسط سازمان اعمال خواهد شد:

الف ـ تقلیل پایه گواهینامه پیمانکاری

ب ـ حذف رشته یا رشته های پیمانکاری

پ ـ تقلیل ظرفیت ارجاع کار (ریالی و تعدادی)

ت ـ تعلیق یا سلب گواهینامه پیمانکاری از (۶) ماه تا (۳۶) ماه

ث ـ محرومیت مدیران شرکت از (۶) ماه تا (۳۶) ماه

تبصره ۱ـ دستورالعمل اجرای این ماده از جمله نحوه تجدیدنظر در اعمال موارد فوق توسط سازمان ابلاغ و یک یا چند بند از موارد فوق حسب میزان تأثیرگذاری تخلف مربوط اعمال می شود.

تبصره ۲ـ موارد فوق در صورت تشخیص اجرای نامناسب موضوع پیمان توسط پیمانکار به تشخیص و گزارش دستگاه اجرایی و یا نظارتی نیز برای ارجاع سایر پیمان ها قابل تسری است.


ماده ۲۶ ‌ـ‌ اعتبار گواهینامه های پیمانکاری چهار سال و طبق اصول و مقررات این آیین‌نامه، با رعایت ضوابط دستورالعمل ارزشیابی پیمانکاران، به هنگام می گردد.

تبصره 1 –
[الحاقی ۱۳۸۷/۹/۲۳]
[اصلاحی ۱۳۹۶/۴/۷]
تمدید گواهینامه های یاد شده حداکثر به مدت دو سال با تشخیص معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور مجاز است.

تبصره 2 – [الحاقی ۱۳۹۶/۴/۷]
سازمان برنامه و بودجه کشور مجاز است گواهینامه صلاحیت پیمانکاری را پس از انقضای تاریخ اعتبار آن و انجام فرآیند بروزرسانی، در صورت حادث شدن تنزل پایه ناشی از توان مالی به سبب عوامل خارج از اختیار، بر اساس آخرین پایه کسب شده در هر تخصص و رشته به مدت چهارسال تمدید نماید.


ماده ۲۷ ـ [اصلاحی ۱۳۸۴/۳/۴]
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است شیوه نامه بکارگیری تشکل های صنفی ـ تخصصی در جهت تشخیص صلاحیت و رتبه بندی پیمانکاران و مشاوران را تهیه و ابلاغ نماید.


ماده ۲۸ ‌ـ‌ با تصویب این آیین‌نامه، تصویب‌نامه شماره 77054/ت778 مورخ 24 /8 /1368 و سایر آیین‌نامه ها و دستورالعملهای مرتبط با آن ملغی می گردد.


ماده ۲۹- ‌[اصلاحی ۱۳۸۳/۲/۱۶]
شرکتهای تشخیص صلاحیت شده بر اساس آیین‌نامه ها و دستورالعملهای ملغی شده از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، حداکثر تا پایان سال ۱۳۸۳ فرصت دارند تا و‌ضعیت خود را با شرایط آن تطبیق داده و گواهینامه صلاحیت دریافت نمایند.

معاو‌ن او‌ل رئیس‌ جمهور – محمدرضا عارف