[به موجب بند پ ماده ۱۴ آییننامه نحوه انتخاب و ارجاع کار به مشاوران، مصوب ۱۳۸۳/۴/۳ لغو شده است.]
شماره : ۴۰۶۷۶ت۲۴۶۹۸ه
تاریخ : ۱۳۸۱.۱۱.۲۱
هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۱.۱۱.۱۶ بنا به پیشنهاد شماره ۵۴.۶۴۰۳-۱۰۵.۸۸۰۲ مورخ ۱۳۷۹.۱۲.۲ سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و به استناد ماده (۲۳) قانون برنامه و بودجه – مصوب ۱۳۵۱- آییننامه نحوه تهیه قراردادهای ناهمسان خدمات مشاورهای را به شرح زیر تصویب نمود:
ماده ۱ – تعاریف :
اصطلاحات و واژه های زیر دارای تعاریف مربوط هستند:
الف – سازمان :
سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور ب- رئیس دستگاه اجرایی:
شخص حقیقی است که صفحه اول موافقت نامه طرح را به نمایندگی دستگاه اجرایی، با
سازمان، امضا میکند.
ج – واحد خدمات مشاوره ای:
شخصیتی است حقوقی که برای انجام مطالعه، طراحی و نظارت توسط دفتر امور مشاوران و پیمانکاران سازمان، تشخیص صلاحیت شده است.
د – متن مصوب:
موافقت نامه و شرایط عمومی قراردادهای خدمات مشاوره ای که از طرف سازمان ابلاغ شده و یا خواهدشد.
ه – شرح خدمات مصوب:
شرح خدمات مشاوره ای است که برای رشته یا کار موردنظر، از طرف سازمان ابلاغ شده و یا خواهد شد.
و – حق الزحمه مصوب: حق الزحمه خدمات مشاوره ای است که برای رشته های مختلف از طرف سازمان ابلاغ شده و یا خواهد شد.
ز – قرارداد همسان خدمات مشاوره ای :
قراردادی است که متن شرح خدمات و حق الزحمه مصوب داشته باشد.
ح – قرارداد ناهمسان خدمات مشاوره ای:
قراردادی است که متن یا شرح خدمات یا حق الزحمه مصوب برای موضوع مورد نظر نداشته باشد، یا هر یک ازمدارک مصوب یادشده در آنها قابل استفاده نباشد.
ط – هیأت قراردادهای ناهمسان خدمات مشاوره ای:
هیأتی است مرکب از نماینده دستگاه اجرایی مربوط و نمایندگان دفتر بخشی و دفتر امور فنی و تدوین معیارهایسازمان.
ی – کمیسیون قراردادهای ناهمسان خدمات مشاوره ای دستگاه اجرایی:
کمیسیونی است مرکب از سه نفر به انتخاب رئیس دستگاه اجرایی که عهده دار بررسی و تصویب قراردادهای ناهمسان خدمات مشاوره ای دستگاه مربوط، به استناد مفاد بند (ب) ماده (۳) این آییننامه، میباشد.
ماده ۲ – انتخاب واحد خدمات مشاوره، توسط دستگاه اجرایی، باید با رعایت کامل ضوابط و دستورالعملهای ارجاع کار به واحدهای خدمات مشاوره، ابلاغی از طرف دفتر امور مشاوران و پیمانکاران سازمان صورت گیرد.
ماده ۳- برای تنظیم و انعقاد قراردادهای ناهمسان خدمات مشاورهای (موضوع بند (ح) ماده (۱) این آییننامه) به شرح زیر عمل میگردد:
الف – برای خدمات مطالعه و طراحی کارهایی که برآورد حق الزحمه آنها بیش از پانصد میلیون ریال است، دستگاه اجرایی باتوجه به ماده (۲) این آییننامه، حداقل سه واحد خدمات مشاوره را انتخاب میکند.
تبصره – چنانچه با تشخیص دستگاه اجرایی و دفتر امور مشاوران و پیمانکاران سازمان، سه واحدخدمات مشاوره واجد شرایط برای انجام خدمات کار مورد نظر وجود نداشته باشد، تعداد و اسامی واحدها، با نظر مشترک دستگاه اجرایی و دفتر مذکور مشخص میشود.
۱- دستگاه اجرایی با ارسال شرح موضوع کار، محدوده کار، مدت انجام و سایر شرایطی که اطلاع واحدهای خدمات مشاوره از آنها لازم است، شرح خدمات موردنظر آنان را استعلام مینماید.
۲- شرح خدمات پیشنهادی واحدهای خدمات مشاوره، توسط دستگاه اجرایی مورد بررسی قرار گرفته ومناسب ترین آنها انتخاب میگردد.
۳- دستگاه اجرایی، شرح خدمات منتخب را برای تأیید به دفتر بخشی مرتبط در سازمان ارسال میدارد.
شرح خدمات تأیید شده توسط دفتر بخشی، برای پیشنهاد حق الزحمه در اختیار واحد خدمات مشاوره مربوط قرار میگیرد.
تبصره – چنانچه از شرح خدمات ابلاغی سازمان برای انجام خدمات موضوع قرارداد ناهمسان استفاده شود واحد خدمات مشاوره براساس مناسب ترین حق الزحمه پیشنهادی از طرف دستگاه اجرایی انتخاب میگردد.
۴- واحد خدمات مشاوره باید حق الزحمه پیشنهادی خود را با توجه به متن قرارداد و بر اساس بندهای شرحخدمات کار مربوط، برحسب نفر. ماه، به تفکیک قسمت ها و مراحل مختلف، به صورت مقطوع، همراه با نمودارسازمانی و برنامه زمانی انجام خدمات منضم به جدول توزیع نیروی انسانی (جدول پیوست)، به دستگاه اجرایی تسلیم نماید.
تبصره – چنانچه در موارد ویژه، هزینه هایی علاوه بر حق الزحمه خدمات کارشناسی (با احتساب هزینه های بالاسری) برای انجام خدمات موردنظر لازم باشد، باید به تفکیک در محاسبات حق الزحمه منظور گردد.
۵- [اصلاحی ۱۳۸۲/۱۲/۲۴]
دستگاه اجرایی، حق الزحمه پیشنهادی واحد خدمات مشاوره مربوط را پس از بررسی و تأیید، در قالب جدول پیوست تنظیم نموده و پس از مهر دستگاه و امضای مجری طرح، همراه با مدارک زیر برای رسیدگی هیأت قراردادهای ناهمسان خدمات مشاورهای به دفتر امور فنی و تدوین معیارهای سازمان ارسال میکند:
الف – نامه معرفی واحدهای خدمات مشاوره ذی صلاح توسط دفتر امور مشاوران و پیمانکاران.
ب – متن و شرح خدمات مورد تأیید برای کار موضوع قرارداد.
تبصره ۱ – وظایف دبیرخانه هیأت قراردادهای ناهمسان خدمات مشاورهای به عهده دفتر امور فنی و تدوین معیارها میباشد.
تبصره ۲ – حضور مهندس مشاور طرح به تشخیص دستگاه اجرایی در جلسه هیأت قراردادهای ناهمسان خدمات مشاوره ای بلامانع است.
تبصره ۳ – در هر دستگاه اجرایی فقط یک کمیسیون قراردادهای ناهمسان خدمات مشاورهای تشکیلمیشود.
۶- تصمیم های هیأت پس از ابلاغ دفتر امور فنی و تدوین معیارهای سازمان برای تنظیم و عقد قرارداد نافذ خواهد بود.
ب – برای خدمات مطالعه و طراحی کارهایی که برآورد حق الزحمه آنها پانصد میلیون ریال و کمتر است،دستگاه اجرایی، با توجه به ماده (۲) این آییننامه، واحد خدمات مشاوره مورد نظر را انتخاب میکند.
۱- پیشنهاد حق الزحمه توسط واحد خدمات مشاوره منتخب ، برای کار موضوع قرارداد، با توجه به متن وشرح خدمات قرارداد مورد تأیید دستگاه اجرایی، بر حسب نفر. ماه ، نظیر بند (۴) ماده (۳)، به دستگاه اجراییتسلیم میشود.
۲- متن، شرح خدمات و حق الزحمه کار موضوع قرارداد توسط کمیسیون قراردادهای ناهمسان دستگاه اجرایی بررسی ، تصویب و از سوی دستگاه اجرایی به واحد خدمات مشاوره منتخب برای تنظیم و عقد قراردادابلاغ میگردد.
۳- دستگاه اجرایی موظف است نسخه ای از صورتجلسه تصویبی کمیسیون را همراه با شرح
خدمات و نحوه محاسبه حق الزحمه ، به تفکیک قسمت ها و مراحل ، به دفتر امور فنی و
تدوین معیارهای سازمان ارسال نماید.
۴- در این نوع قراردادها ، ابلاغ خدمات اضافی به استناد مفاد قرارداد ، تا حدی مجاز است که هیچ گاه مبلغ حقالزحمه از یک و بیست و پنج صدم (۱.۲۵) برابر حق الزحمه قرارداد و حداکثر از ششصد و بیست و پنج میلیون ریال فراتر نرود.
۵- در وزارتخانه ها و سازمان های با بیش از یک دستگاه اجرایی، مسئولیت هماهنگی در نحوه بررسی قراردادها، تعیین حق الزحمه و مبانی آن با وزیر یا رییس سازمان مربوط است.
۶- سقف مبلغ حق الزحمه موضوع بندهای (الف) و (ب) ماده (۳) و همچنین ابلاغ خدمات اضافی موضوع جزء (۴) ماده (۳) هر دو سال یکبار به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و تصویب هیأت وزیران بهنگام خواهدشد.
ج – بررسی و تصویب قراردادهای ناهمسان نظارت، اعم از نظارت عوامل دفتر مرکزی (عالیه) یا نظارت عوامل کارگاهی واحدهای خدمات مشاوره نیز قبل از انعقاد یا ارجاع خدمات نظارت، توسط هیأت یا کمیسیون قراردادهای ناهمسان خدمات مشاورهای حسب مورد انجام خواهد شد.
تعیین قیمت کارهای خاص بر عهده شورای عالی فنی میباشد.
ماده ۴- حق الزحمه کارشناسان حقیقی، نیز مطابق ماده (۳) این آییننامه تعیین میشود.
ماده ۵- حق الزحمه این نوع قراردادها مشمول تبدیل نخواهد شد، واحدهای خدمات مشاوره باید افزایش هزینهها در مدت انجام خدمات را در حق الزحمه پیشنهادی خود منظور کنند.
محمدرضا عارف – معاون اول رییس جمهور