آیین‌نامه نحوه آماده‌سازی و ساماندهی نیازهای زیرساختی منطقه ویژه اقتصادی پارس و حوزه نفوذ آن

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۱۱/۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۱۱/۲۶

شماره : ۴۰۸۹۴ت۲۶۹۸۶‌ه‍
‌تاریخ : ۱۳۸۱.۱۱.۲۶

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۱.۱۱.۱۳ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰۱.۸۵۶۲۱‌مورخ ۱۳۸۱.۵.۱۳ سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،‌ آیین‌نامه‌ نحوه آماده‌سازی و ساماندهی نیازهای زیرساختی منطقه ویژه اقتصادی پارس و حوزه نفوذ آن را به شرح ذیل‌ تصویب نمود:

‌ماده ۱- به منظور آماده سازی و ساماندهی به نیازهای زیرساختی منطقه ویژه اقتصادی پارس و حوزه نفوذ آن و‌ فراهم کردن زمینه توسعه پایدار منطقه مزبور، دستگاه‌های اجرایی مکلف به انجام اقدامات مندرج در مواد بعدی‌ این آیین‌نامه می‌باشند.

‌ماده ۲- به منظور تسریع و تسهیل در عملیات نشر دهنده توسعه ای و همچنین کاهش اثرات زیانبار احتمالی‌ ناشی از ایجاد منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بر محیط فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی منطقه،‌ اقدامات عاجل زیر مورد تاکید است:

‌الف – ساماندهی استقرار جمعیت

۱- وزارت نفت با هماهنگی وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت جهاد‌کشاورزی اقدامات زیر را انجام دهد:
۱-۱- محدوده نهایی منطقه ویژه اقتصادی را قطعی نموده و به تصویب مراجع ذی‌ربط برساند.
۱-۲- اراضی داخل محدوده منطقه ویژه را با رعایت قوانین جاری تملک نماید و تسهیلات لازم را برای جابه‌جایی نقاط جمعیتی در موارد لزوم فراهم آورد.
۲ – وزارت مسکن و شهرسازی اقدامات زیر را انجام دهد:
۲-۱- در صورت لزوم برای کلیه نقاط جمعیتی واقع در حوزه نفوذ مستقیم (‌با اولویت جمعیتی پیرامون منطقه)‌ طرح‌های توسعه و عمران (‌هادی و جامع) تهیه نماید.
۲-۲- عرصه مناسب جهت سکونت گاه‌های جدید در منطقه را مشخص و شرایط لازم را جهت حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به منظور تولید واحدهای مسکونی و عرضه به متقاضیان فراهم نماید.

‌ب- ایجاد و تجهیز زیر ساخت‌ها

۱- وزارت راه و ترابری اقدامات زیر را انجام دهد:
۱-۱- راه اصلی چغادک – کنگان – طاهری و اصلاح مسیر فوق در محدوده منطقه ویژه را چهار خطه نماید.
۱-۲- راه فیروز آباد – جم را سریعتر تکمیل کند.
۱-۳- در احداث راه جم – عسلویه (‌با اعتبارات شرکت ملی نفت ایران) تسریع شود.
۱-۴- جاده اصلی کنگان – بندر عباس را بهسازی و اصلاح کند.

‌تبصره – وزارت راه و ترابری مجوز لازم جهت احداث فرودگاه غیرنظامی منطقه با استانداردهای بین‌المللی که‌ امکان پذیرش پروازهای خارجی را داشته باشد، برای وزارت نفت صادر خواهد کرد.
‌تا زمان بهره‌برداری از این فرودگاه، استفاده مشترک از فرودگاه فعلی، تحت نظارت و مقررات سازمان‌ هواپیمایی کشوری و براساس ابلاغیه مورخ ۱۳۸۱.۵.۱۹ ستاد کل نیروهای مسلح صورت خواهد گرفت.

۲- وزارت پست و تلگراف و تلفن در ایجاد شبکه فیبرنوری و توسعه سرویس‌های ارتباطی و مخابراتی منطقه‌ تسریع نماید.

۳ – وزارت نیرو اقدامات زیر را انجام دهد:
۳-۱- با همکاری وزارت نفت نسبت به برآورد مصرف آتی و تامین برق مورد نیاز محدوده منطقه ویژه اقتصادی‌ انرژی پارس و فراهم کردن مقدمات احداث نیروگاه با اولویت مشارکت بخش خصوصی و یا سرمایه گذاری‌ خارجی اقدام نماید.
۳-۲- اجرای عملیات خط انتقال آب منطقه از طریق سد تنگ دوک را تسریع نماید.

۴- وزارت نفت اقدامات زیر را انجام دهد:
۴-۱- حجم آب شیرین مورد نیاز فعالیت‌های صنعتی و خدماتی منطقه را در افق‌های مختلف تعیین و به‌ وزارت نیرو اعلام نماید.
۴-۲- آخرین وضعیت اجرایی طرح‌ها و آینده استقرار صنایع نفت و گاز و وابسته و نیروی انسانی آنها را پیش‌بینی و جهت اطلاع سایر نهادهای ذی‌ربط اعلام نماید.

پ – ایجاد تعادل‌های محیطی وزارت نفت با همکاری وزارت جهادکشاورزی و سازمان حفاظت محیط‌زیست، اقدامات زیر را در جهت ایجاد تعادل‌های محیطی در منطقه انجام دهد:
۱- تسریع در مطالعه و اجرای طرح‌های آبخیزداری و کنترل سیلاب به منظور تامین امنیت فیزیکی محیط‌ سرمایه گذاری.
۲- تسریع در تهیه و اجرای ارزیابی زیست محیطی هریک از طرح‌ها.
۳- تهیه و اجرای طرح‌های مناسب برای حفظ و رفع آسیب‌های ناشی از طرح‌ها در مناطق زیستی حساس‌ مجاور (‌به تشخیص سازمان حفاظت محیط زیست)
۴- انطباق و سازگاری طرح‌های شیلاتی در محدوده‌های‌ساحلی و طرح‌های بهره برداری از معادن با شرایط نوین منطقه.

ت – امور نظامی، انتظامی و امنیتی

۱- وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تسهیلات لازم را برای انتقال‌ نیروهای نظامی در منطقه به خارج از منطقه به منظور انجام وظایف دفاعی محول شده فراهم کند.

۲- [اصلاحی ۱۳۸۲/۱۲/۲۰]
نیروی هوایی‌ ارتش جمهوری اسلامی ایران‌ طرح پدافند عامل منطقه را متناسب با شرایط ویژه منطقه و در شعاع‌ مناسب تهیه و اجرا نماید.

‌تبصره – طرح پدافند غیرعامل توسط وزارت نفت تهیه و پس از تایید وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح‌توسط آن وزارت اجرا گردد.

۳- وزارت کشور نسبت به ارتقای سطح نیروی انتظامی منطقه و تهیه طرح‌های امنیتی – انتظامی سازگار با‌شرایط و تحولات جدید منطقه و در شعاع مناسب اقدام نماید.

‌تبصره – ‌[اصلاحی ۱۳۸۲/۱۲/۲۰]
کلیه اقدامات نظامی، انتظامی و امنیتی منطقه باید به گونه ای طراحی و پس از تأیید فرماندهی‌ کل نیروهای مسلح‌ اجرا شود که مجموعه‌ اقدامات و عملیات شکل غیرمحسوس داشته باشد و از ایجاد فضای نظامی، انتظامی و امنیتی محسوس در منطقه‌ اکیدا خودداری شود.

ث – امور فرهنگی و آموزشی

۱- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به تعریف و اجرای طرح جامع مطالعه‌ اجتماعی – فرهنگی مردم منطقه و چگونگی اثرات صنعت جدید بر بوم‌های محلی و مسایل نوظهور اقدام و برای‌ غلبه بر مسایل اجتماعی و فرهنگی تمدن جدید راه حل‌های لازم را ارائه نماید.
۲- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به استقرار تاسیسات فرهنگی و مکان‌های گذران اوقات فراغت‌ متناسب با حضور جمعیت و نیروی کار در منطقه باتوجه به مجاورت به حوزه اصلی تمدن پارسی و تسهیل دستیابی‌ منطقه به این تمدن برای گسترش آموزش‌های ترویجی لازم جهت سازگاری خرده فرهنگ‌های بومی با شرایط‌ جدید در منطقه اقدام نماید.
۳ – وزارت آموزش و پرورش نسبت به ایجاد تاسیسات آموزشی مورد نیاز جمعیت منطقه در سطوح مختلف‌ اقدام نماید.
۴- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری وزارت نفت در جهت ارتقای سطح مهارت نیروی انسانی‌ منطقه نسبت به ایجاد مراکز آموزش عالی تخصصی، آموزش‌های علمی – کاربردی و کارشناسی، متناسب با‌صنایعی که در منطقه ایجاد می شوند، اقدام نماید.
۵- وزارت نفت در جهت ارتقای سطح مهارت نیروی انسانی منطقه نسبت به ساخت و تجهیز مراکز آموزش فنی‌و حرفه‌ای با هماهنگی وزارت کار و امور اجتماعی و متناسب با صنایعی که در منطقه ایجاد می‌شود، اقدام نماید و‌جهت بهره‌برداری و تربیت نیروی انسانی ماهر در اختیار وزارت کار و امور اجتماعی (‌سازمان آموزش فنی و‌حرفه‌ای کشور) قرار دهد.
۶- وزارت نفت در تامین اعتبار موضوعات مندرج در بندهای (۱) الی (۵) با دستگاه‌های اجرایی همکاری‌ نماید.

‌ج- اقدامات عمومی دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در امور منطقه مکلفند:

۱- خدمات موردنیاز منطقه را به گونه ای برنامه‌ریزی و تامین نمایند که موجب استقرار نیروهای تخصصی در‌ درون منطقه فراهم گردد.
۲ – نسبت به تسریع عملیات پروژه های در دست اجرا در منطقه اقدام نمایند.
۳ – فهرست اقدامات و نیازهای اعتباری سال ۱۳۸۲ خود را حداکثر ظرف ۲ ماه پس از ابلاغ این تصویب‌نامه به‌سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام نمایند.

‌ماده ۳- به منظور استفاده از فرصت های حاصل از توسعه منطقه گازی پارس جنوبی و با هدف تغییر ساختار‌ اقتصادی مناطق جنوبی کشور در سواحل خلیج فارس از طریق سازماندهی یک قلمرو گسترده از فعالیت‌های‌ صنعتی و خدماتی پیوسته و وابسته به کاربری منابع انرژی منطقه و تعیین نقش و وظایف دستگاه‌های مختلف در‌جهت تحقق اهداف مزبور و هماهنگی و سازگاری هر چه بیشتر سرمایه‌گذاری‌های در دست انجام و آتی با‌ساختارهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی منطقه، لازم است اقدامات زیر انجام گیرد:
۱- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با هماهنگی وزارت نفت و همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی کشور،‌با انجام مطالعات لازم، طرح بلند مدت آمایش مناطق جنوبی کشور را که در حوزه تاثیرگذاری منطقه گازی پارس‌جنوبی قرار دارند در چهارچوب طرح آمایش ملی تهیه نماید.
‌در این طرح نقش و وظایف ملی و استانی دستگاه‌های اجرایی و همچنین نهادهای منطقه ای در راستای توسعه‌بلند مدت این مناطق مشخص خواهد شد.
۲- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در چهارچوب طرح بلند مدت آمایش مناطق جنوبی
کشور با مشارکت‌ وزارت نفت نسبت به تهیه یک برنامه میان مدت شامل موضوعات و میزان
سرمایه‌گذاری مستقیم دولت در‌زمینه‌های مختلف و سیاست‌های جذب، هدایت و حمایت از
سرمایه‌گذاری‌های بخش غیر دولتی در حوزه مناطق‌ تحت نفوذ مستقیم و غیر مستقیم منطقه گازی پارس جنوبی اقدام نماید.
۳- وزارت نفت ضمن همکاری موثر در تهیه طرح و برنامه فوق الذکر با پیشبرد مطالعات
در دست انجام،‌ اطلاعات دقیقی از نوع و میزان فعالیت‌های قابل انتظار بر اثر اجرای
طرح توسعه منطقه گازی پارس جنوبی و‌ پیشنهادهای خود جهت تحقق اهداف توسعه بخش انرژی
را به همراه نتایج مطالعات منطقه ای در دست انجام ،‌ دراختیار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور قرار دهد.
۴- سایر دستگاه‌های اجرایی کشور ضمن ارائه کلیه اطلاعات مورد نیاز نسبت به ارائه طرح‌های میان مدت و‌ بلند مدت در منطقه اعم از طرح‌های ملی و استانی جهت تسریع و تسهیل در انجام اقدامات فوق الذکر همکاری‌ نمایند.

‌ماده ۴- مسئولیت هماهنگی و پیگیری این تصویب‌نامه به عهده وزیر نفت می‌باشد که با
دعوت از وزرا و‌ مسئولان دستگاه‌های مندرج در این تصویب‌نامه، امور مربوط به
آماده‌سازی و ساماندهی به نیازهای زیرساختی‌ منطقه گازی پارس جنوبی و حوزه نفوذ آن
و نیز زمینه‌سازی توسعه پایدار منطقه را فراهم می‌سازد.

‌ماده ۵- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است اعتبارات و تخصیص های لازم برای تامین اهداف‌یاد شده را با اولویت ویژه در قوانین بودجه و تخصیص های مربوط، به اجرا در آورد.

‌ماده ۶- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بر اجرای دقیق مفاد این تصویب‌نامه نظارت و روند اجرای آن را‌هرشش ماه یک بار به هیئت وزیران گزارش نماید.

‌محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور