اصلاح ‌آیین‌نامه حقوق و مزایای شهرداران و اصلاحات‌ بعدی آن

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۱۰/۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۱۰/۱۸

شماره : ۵۱۸۹۸ت۲۵۵۲۸‌ه – ۱۳۸۱.۱۱.۰۷


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۱/۱۰/۲۹ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰۵.۱۱۸۹۱‌ مورخ ۱۳۸۰.۸.۱۳‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد تبصره (۳۸) قانون بودجه اصلاحی سال ۱۳۴۳ کل کشور تصویب‌ نمود:

‌آیین‌نامه حقوق و مزایای شهرداران، موضوع تصویبنامه شماره ۲۵۱‌ت۱۱۱ه مورخ ۱۳۷۰.۴.۱ و اصلاحات‌ بعدی آن به شرح زیر اصلاح می‌شود:

۱- متن زیر جایگزین ماده (۱) و تبصره های آن می‌شود:
‌ماده ۱- حقوق مبنای شهرداران سراسر کشور به استثنای شهردار تهران، براساس قانون نظام هماهنگ‌ پرداخت کارکنان دولت – مصوب ۱۳۷۰- و اصلاحات بعدی آن و با توجه به درجه بندی شهرداری ها، برابر است‌ با حاصل ضرب ضریب حقوق موضوع ماده (۱) قانون یاد شده در عدد مبنای گروه مربوط به شرح جدول زیر:
۱۲ ۱۱ ۱۰ ۹ ۸ ۷ ۶ ۵ ۴ ۳ ۲ ۱ درجه بندی شهرداری ها ۱۶ ۱۶ ۱۵ ۱۴ ۱۳ ۱۲ ۱۱ ۱۰ ۹ ۹ ۸ ۸
گروه جدول‌ حقوق قانون نظام هماهنگ پرداخت ۱۳۷۰ ۱۳۷۰ ۱۳۰۰ ۱۲۳۰ ۱۱۶۰ ۱۰۹۰ ۱۰۲۰ ۹۵۰
۸۸۰ ۸۸۰ ۸۱۰ ۸۱۰‌عدد مبنا

تبصره ۱- حقوق شهردار تهران براساس تصویبنامه شماره ۴۸۲۲‌ت۲۲۸۲۰ه مورخ ۱۳۷۹.۲.۱۳ مطابق‌ قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت – مصوب ۱۳۷۰- و اصلاحات بعدی آن تعیین می‌شود.

‌تبصره ۲- تغییر در گروه مربوط به درجات شهرداری ها، موکول به پیشنهاد وزارت کشور، تأیید سازمان‌مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و تصویب هیأت وزیران است.

‌تبصره ۳- تطبیق شهرداری های موجود با درجات دوازده گانه بر عهده وزارت کشور است و تشخیص درجه‌شهرداری های جدیدالتاسیس و تغییر درجه بندی شهرداری ها با تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و‌ تصویب وزیر کشور انجام می‌گیرد.

‌تبصره ۴- شهرداران هنگام تطبیق وضع با این آیین‌نامه به ازای هر سال سابقه خدمت در سمت شهردار یا‌مدیریت که بعد از تاریخ ۱۳۵۷.۱۱.۲۲ انجام شده باشد و در صورتی که مستخدم دولت بوده باشند به ازای هر سال‌سابقه خدمت دولتی از افزایش سنواتی معادل سه درصد (۳%) حقوق مبنای گروه مربوط برخوردار می‌شوند و پس‌ از آن ضریب افزایش سنواتی سالانه براساس ارزشیابی که توسط استاندار صورت می‌گیرد ۳، ۴ و ۵ درصد خواهد‌ بود.

‌تبصره ۵- در اجرای ماده (۴) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و تبصره های آن مجموع فوق‌العاده شغل شهرداران با توجه به درجه شهرداری های مربوط به شرح زیر تعیین می‌شود:
‌الف – شهرداری های درجه یک و دو (۱۴۵%) حقوق مبنا.
ب – شهرداری های درجه سه و چهار (۱۵۰%) حقوق مبنا.
ج – شهرداری های درجه پنج و شش (۱۵۵%) حقوق مبنا.
‌د – شهرداری های درجه هفت و هشت (۱۶۰%) حقوق مبنا.
‌ه‍شهرداری های درجه نه و ده (۱۶۵%) حقوق مبنا.
‌و – شهرداری های درجه یازده و دوازده (۱۷۰%) حقوق مبنا.

‌تبصره ۶ – کمک هزینه های عائله مندی و اولاد به شهرداران براساس ماده (۹) قانون نظام هماهنگ پرداخت‌ کارکنان دولت مصوب ۱۳۷۰ و اصلاحات بعدی آن پرداخت می‌شود.


۲- متن زیر جایگزین ماده (۲) می‌شود:
‌ماده ۲- ‌در اجرای ماده (۶) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت فوق العاده های زیر به شهرداران قابل‌پرداخت است:
‌الف – برای جذب نیروهای کارآمد و متخصص جهت انتصاب به سمت شهردار، وزارت کشور می‌تواند‌حداکثر تا میزان مقرر در جدول ذیل بر اساس حقوق مبنا و فوق العاده شغل، فوق العاده جذب پرداخت نماید.
۱۲ ۱۱ ۱۰ ۹ ۸ ۷ ۶ ۵ ۴ ۳ ۲ ۱ درجه بندی شهرداری ها ۱۷۰% ۱۴۵% ۱۳۰% ۱۱۵% ۱۱۰% ۹۰%
۷۵% ۷۰%۶۵% ۶۰% ۵۵% ۵۰% درصد فوق العاده جذب (‌حقوق مبنا و فوق العاده شغل)
ب – با توجه به حضور فعال و تلاش بی وقفه شهرداران در امور عمران و آبادانی شهرها، حداکثر تا صددرصد‌حقوق مبنا و فوق العاده شغل به عنوان فوق العاده تلاش به شهرداران قابل پرداخت است.
ج – چنانچه عملیات عمرانی طی هر سال در دوره خدمت شهردار در این سمت، طبق برنامه‌های مصوب و در‌قالب بودجه مصوب انجام شده باشد ،‌ فوق العاده‌ای تحت عنوان فوق العاده عمران و در حدود اعتبارات بودجه‌مصوب و با رعایت ماده (۶۸) قانون شهرداری – مصوب ۱۳۳۴- به میزان زیر، پس از تصویب تفریغ بودجه‌ شهرداری و انجام حسابرسی با تأیید وزارت کشور به شهردار قابل پرداخت است.
‌اعتبار هزینه شده جهت اجرای عملیات عمرانی در هر سال درصد فوق العاده عمران= فوق‌العاده عمران درصد‌فوق العاده عمران براساس درجه بندی شهرداری ها به شرح جدول زیر است:
۱۲ ۱۱ ۱۰ ۹ ۸ ۷ ۶ ۵ ۴ ۳ ۲ ۱ درجه بندی شهرداری‌ها ۰.۲۵ ۱۰۰۰ ۰.۵ ۱۰۰۰ ۰.۷۵ ۱۰۰۰ ۱
۱۰۰۰ ۱.۵۱۰۰۰ ۲ ۱۰۰۰ ۲.۵ ۱۰۰۰ ۳ ۱۰۰۰ ۳.۵ ۱۰۰۰ ۴ ۱۰۰۰ ۴.۵ ۱۰۰۰ ۵ ۱۰۰۰

درصد فوق العاده عمران
در هر‌ صورت فوق العاده عمران سالانه شهردار نباید از دو برابر مجموع حقوق مبنای سالانه او بیشتر باشد.


۳- متن زیر جایگزین ماده (۳) و تبصره های آن می‌شود:
‌ماده ۳- در صورتی که شهرداری فاقد محل مسکونی برای شهردار باشد تا میزان بیست درصد (۲۰%) حقوق‌ مبنا و فوق العاده شغل شهردار به عنوان حق مسکن به او قابل پرداخت است.

‌تبصره – در صورتی که شهرداری دارای محل مسکونی برای شهردار باشد به شرط استفاده از محل مسکونی هر‌ماه به میزان ده درصد (۱۰%) حقوق مبنا و فوق العاده شغل او به عنوان حق استفاده از خانه سازمانی از حقوق وی‌ کسر خواهد شد.


۴- در ماده (۵) عبارت «معادل پنج درصد (۵%) حقوق مبنای» جایگزین عبارت «‌معادل (۳%) حقوق»‌ می‌شود.


۵- در ماده (۶) عبارت «‌بر اساس عدد مبنای حقوق موضوع …‌تعیین» به عبارت «‌بر اساس حقوق مبنای‌ موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه تعیین» اصلاح می‌شود.


۶- در ماده (۷) عبارت «‌معادل یک ماه حقوق موضوع ماده (۱)» به عبارت «‌معادل یک ماه حقوق مبنا، فوق‌العاده شغل و فوق العاده جذب» اصلاح می‌شود.


‌این تصویبنامه از تاریخ تصویب لازم الاجرا است و تصویبنامه های شماره ۶۵۰۹‌ت۱۳۳ه مورخ ۱۳۷۲.۴.۲۶‌ و شماره ۲۸۹۶‌ت۱۳۶۰۱ه مورخ ۱۳۷۴.۳.۱۳ و شماره ۷۷۰۸‌ت۱۹۱۰۳ه مورخ ۱۳۷۸.۲.۲۲ و شماره ۶۸۳۷۰‌ت۱۹۱۰۳ه مورخ ۱۳۷۸.۱۲.۲۴ لغو می‌شود.

‌محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور