آیین ‌نامه ارجاع کار به پیمانکاران [مصوب ۱۳۸۱]

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۰۷/۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۱۲/۲۸

شماره: ۶۳۰۰۷ت۲۳۳۳۱‌ه‍ – ۱۳۸۱.۱۲.۱۹

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۱.۷.۲۴ بنا به پیشنهاد شماره ۵.۸۵۳-۱۰۵.۱۳۶۴ مورخ ۱۳۷۹.۵.۱۶ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد ماده (۲۲) قانون برنامه و بودجه – مصوب ۱۳۵۱- آیین‌نامه ارجاع کار به پیمانکاران را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱- مقررات این آیین‌نامه حاکم بر ارجاع کار در طرح‌هایی است که تمام یا بخشی از منابع مالی آن از‌ محل اعتبارات عمرانی (‌اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) تامین شده باشد.


‌ماده ۲- واژه‌ها و اصطلاحات زیر در معانی مربوط بکار می‌روند:
‌الف- پیمانکار نوع اول
‌شامل اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی در بخش تعاونی و بخش خصوصی ایرانی که صد درصد (۱۰۰%) سهم الشرکه یا سهام آنها متعلق به اشخاص حقیقی ایرانی و دارای اقامتگاه در ایران باشد.

‌تبصره – شرکت‌هایی که صد در صد (۱۰۰%) سهام آنها متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی نوع اول‌ باشد، نوع اول محسوب می‌شوند.

ب – پیمانکار نوع دوم:
‌پیمانکارانی که صد در صد (۱۰۰%) مالکیت سهم الشرکه یا سهام آنها متعلق به دولت، شهرداری‌ها و‌نهادهای انقلاب اسلامی یا دیگر مؤسسات عمومی‌و عام‌المنفعه باشد.

‌تبصره – ‌شرکت دولتی واحد سازمانی مشخصی است که با اجازه قانون به صورت شرکت ایجاد شود و‌یا به حکم قانون یا دادگاه صالح، ملی شده و یا مصادره شده و به عنوان شرکت دولتی شناخته شده باشد و‌ بیش از پنجاه درصد (۵۰%) سرمایه آن متعلق به دولت باشد.
‌هر شرکت تجاری که از طریق سرمایه گذاری شرکتهای دولتی ایجاد شود، مادام که بیش از پنجاه درصد (۵۰%) سهام آن متعلق به شرکت‌های دولتی است، شرکت دولتی تلقی می‌شود.
‌این گونه شرکت‌های دولتی در این آیین‌نامه نوع دوم محسوب می‌شوند.

ج – پیمانکار نوع سوم:
‌گروههای مشارکت و سایر پیمانکارانی که حایز شرایط نوع اول و دوم نباشند، نوع سوم محسوب می‌شوند.

‌د- پیمانکار برتر و شایسته:
‌پیمانکارانی که به شرح مندرج در دستور العمل ارزشیابی پیمانکاران، به عنوان پیمانکار برتر و شایسته‌ برگزیده و در فهرست‌هایی که سالانه از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور منتشر می‌شود با این عنوان‌ معرفی شوند.

‌ه‍- فراخوان نخست:
‌فرآیندی است که در آن از پیمانکاران دارای گواهینامه صلاحیت برای ارزیابی توان اجرای کار، دعوت به‌عمل می‌آید.

و – بررسی توان اجرای کار و تهیه فهرست محدوده از پیمانکاران:
‌فرآیندی است که در آن از بین کسانی که به فراخوان نخست پاسخ داده و اسناد ارزیابی توان اجرای کار را‌ارسال کرده اند، فهرستی محدود برای انتخاب پیمانکاران منتخب تهیه می‌گردد.


‌ماده ۳- ‌هیات ارزیابی پیمانکار در هر دستگاه اجرایی و با حضور اعضای زیر تشکیل می‌شود:
‌الف – مجری طرح
ب – نماینده امور پیمانهای دستگاه اجرایی
ج – معاون فنی ذی‌ربط یا بالاترین مسوول فنی دستگاه کارفرما
‌د – نماینده مشاور کارفرما (‌مشاور یا مدیر طرح)
‌ه‍- نماینده واحد بهره بردار


‌ماده ۴ – هیات ارزیابی پیمانکار وظایف زیر را بر عهده خواهد داشت:
‌الف – بررسی کفایت و تأیید گزارش شناخت پروژه
ب- تعیین معیارهای ارزیابی توان اجرای کار و تنظیم‌ جدول سنجش امتیازات
ج – بررسی کفایت اطلاعات و مدارک پروژه برای اجرا
د – بررسی و ارزیابی توان‌ اجرای کار پیمانکاران و تهیه فهرست پیمانکاران برای دعوت به مناقصه


ماده ۵ – جلسات هیات ارزیابی‌ پیمانکار با حضور چهار عضو رسمیت می‌یابد و تصمیمات اکثریت آرا اتخاذ می‌گردد.
‌در صورت تساوی آرا، رای مجری طرح، تعیین کننده خواهد بود.


‌ماده ۶ – ارجاع کار به پیمانکاران شامل مراحل زیر می‌باشد:
‌الف – فراخوان نخست
ب – دعوت به ارزیابی توان اجرای کار
ج – بررسی توان اجرای کار و تهیه فهرست پیمانکاران منتخب برای دعوت به مناقصه
‌د- برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار.


‌ماده ۷- دستگاههای اجرایی برای ارجاع کار به پیمانکاران در مرحله فراخوان نخست موظفند ترتیبات‌ زیر را رعایت نمایند:
‌الف – عنوان پروژه در موافقتنامه طرح قید شده باشد.
ب – مطالعات تهیه طرح و طراحی انجام شده و به تصویب رسیده باشد.
ج – ساختگاه طرح تعیین شده باشد.
‌د – هیات ارزیابی پیمانکار تشکیل شده باشد.


‌ماده ۸ – ‌برای فراخوان نخست، دستگاه اجرایی از طریق نشر آگهی در روزنامه کثیرالانتشار از‌ پیمانکاران دارای گواهینامه صلاحیت دعوت می‌نماید.
‌پس از نشر آگهی، پیمانکار می‌تواند حداکثر ظرف چهارده روز اسناد ارزیابی توان اجرای کار را‌ خریداری، تکمیل و تحویل نماید.
‌این مدت برای ارجاع کار به صورت بین المللی بیست و چهار روز خواهد بود.

‌تبصره ۱ – در صورتی که تعداد پیمانکارانی که به فراخوان نخست پاسخ داده‌اند، به ده نرسد، دستگاه‌ اجرایی می‌تواند از طریق ارسال دعوتنامه از پیمانکارانی که در فهرست موضوع ماده (۲۲) مجاز شناخته شده‌اند، دعوت کند.
‌دعوتنامه‌ها حداکثر ۴۸ ساعت پس از تصویب هیات ارزیابی پیمانکار، برای پیمانکاران دارای گواهینامه‌ صلاحیت ارسال می‌گردد.
‌در صورتی که به هر دلیل پیمانکار از دریافت اسناد ارزیابی توان اجرای کار منصرف شود، باید موضوع را‌ قبل از پایان مهلت ارسال اسناد ارزیابی توان اجرای کار، به هیات ارزیابی پیمانکار اطلاع دهد.

‌تبصره ۲- ‌فراخوان نخست، علاوه بر آگهی روزنامه از طریق شبکه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و‌ برنامه‌ریزی کشور که برای پیمانکاران و دستگاه‌های اجرایی قابل دسترس باشد، منتشر می‌شود.

‌تبصره ۳- ‌ارسال دعوتنامه تنها بر اساس فهرست رایانه ای دفتر امور مشاوران و پیمانکاران سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مجاز خواهد بود.


‌ماده ۹- در فراخوان نخست، اطلاعات عمومی‌ و کلی طرح درباره موارد زیر اعلان می‌شود:
‌الف- معرفی کارفرما، واحد خدمات مشاوره و واحد خدمات مدیریت طرح (‌در صورت وجود)

ب- عنوان‌ و مشخصات کلی پروژه و محل اجرای آن

ج – برآورد هزینه اجرای کار

د – رشته و گروه پیمانکار

ه – سایر‌ شرایط اختصاصی به تشخیص دستگاه اجرایی

و – تاریخ، مهلت و محل دریافت اسناد ارزیابی توان اجرای‌ کار.


ماده ۱۰- ارزیابی توان اجرای کار پیش از مناقصه رقابتی برگزار می‌شود.
‌پس از اعلان فراخوان نخست، اسناد ارزیابی توان اجرای کار به پیمانکارانی که آمادگی خود را برای‌ پذیرش کار اعلام نموده‌اند، ارایه می‌شود.
‌از طریق این اسناد، اطلاعات مربوط به ارزیابی توان اجرای کار، به پیمانکار ارایه و از طریق کاربرگ‌های‌همسان، اطلاعات مربوط از پیمانکار دریافت می‌شود.


‌ماده ۱۱- اطلاعات مورد نیاز، به همه پیمانکارانی که به فراخوان نخست پاسخ داده‌اند به طور یکسان‌ ارایه می‌شود، این اطلاعات حداقل شامل موارد زیر است:
‌الف – گزارش شناخت پروژه
ب – معیارهای ارزیابی توان اجرای کار و جدول سنجش امتیازات
ج – روش ارزیابی توان اجرای کار شامل ضریب وزنی ونحوه امتیازدهی به هر یک از معیارهای ارزیابی‌.


ماده ۱۲- اطلاعات درخواستی از پیمانکار شامل موارد زیر است:
‌الف – گواهینامه احراز صلاحیت و کد احراز صلاحیت

ب- امتیاز صلاحیت بر اساس آخرین محاسبه‌ رتبه بندی و احراز صلاحیت

ج- اطلاعات مالی شامل گردش مالی سه سال گذشته

د- کارهای انجام شده در‌ سالهای گذشته به تفکیک کارهای مشابه با پروژه و موارد دیگر و تأییدهای صادر شده برای کارهای مزبور

ه‌- فهرست کارکنان کلیدی در کارگاههای مهم به همراه سوابق و تخصص هر یک

و- تجهیزات و ماشین آلات‌ مرتبط با موضوع کار

ز- اطلاعات مورد نیاز در باره سازمان اجرایی پیمانکار در اجرای پروژه مربوط

ح- خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها در کارهای مشابه

ط- پیشنهاد نظام مدیریتی مناسب برای اجرای این کار

ی- پیشنهاد نظام کیفی‌ انجام کار.

‌تبصره ۱- در صورتی که برای ارجاع کار اطلاعات تکمیلی دیگری نیاز باشد، کارفرما می‌تواند برای‌ بررسی توان اجرای کار، اطلاعات مورد نیاز را از پیمانکار درخواست نماید.

‌تبصره ۲ – در صورت نیاز پروژه به ماشین آلات خاص، کارفرما می‌تواند از پیمانکار نحوه تامین ماشین‌آلات یادشده را درخواست کند.

‌تبصره ۳ – اطلاعات موضوع بندهای (ج)، (‌ز)، (ح)، (ط) و (ی) تنها برای کارهایی که در حد ظرفیت‌ پیمانکاران پایه ۴ و ۵ باشد، الزامی‌ است.

تبصره ۴ ـ [الحاقی ۱۳۸۲/۷/۱۳]
پیمانکاران موظفند از میان کارگران متقاضی کار، افرادی را که دارای گواهینامه مهارت فنی و حرفه‌ای صادره از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای هستند بکار گمارند.


‌ماده ۱۳- ‌گزارش شناخت پروژه شامل اطلاعات و داده‌های زیر می‌باشد:
‌الف- عنوان، مشخصات کلی و اهداف کیفی و کمی‌ پروژه

ب- سازمان کارفرمایی (‌کارفرما، مدیریت طرح،‌ واحد خدمات مشاوره و دستگاه نظارت)

ج- برنامه زمانی کلی اولیه

د- روش و ترتیبات تامین مالی پروژه

ه‌- برنامه تدارکاتی پروژه (‌روش تدارک و تامین کالاهایی که ساخت آنها بر عهده پیمانکار نخواهد بود و تدارکات‌ خارجی)

و- روشها، دستورالعملها و استانداردهای اجرایی

ز- اسناد مطالعات شناسایی و نقشه‌های فاز یک

ح‌- تسهیلاتی که کارفرما در اختیار پیمانکار قرار خواهد داد.


‌ماده ۱۴- هیات ارزیابی پیمانکار موظف است اسناد ارزیابی توان اجرای کار را، از پیمانکارانی که‌ دارای گواهینامه صلاحیت در رشته و گروه درج شده در فراخوان نخست باشند، دریافت نماید و پس از‌ محاسبه امتیازات پیمانکارانی که اسناد ارزیابی توان اجرای کار خود را در مهلت مقرر تحویل داده‌اند،‌ حداقل هفت پیمانکار را که دارای بالاترین امتیاز بوده و حداقل شصت و پنج درصد (۶۵%) امتیاز جدول را‌ بدست آورده باشند، برای دعوت به مناقصه به کارفرما معرفی نماید.

‌تبصره – در صورتی که تعداد پیمانکاران برگزیده از هفت کمتر باشد، کارفرما می‌تواند آگهی فراخوان‌ نخست را تمدید نماید.
‌در صورتی که کارفرما تمدید مزبور را صلاح نداند، می‌تواند پیمانکاران دارای گواهینامه صلاحیت را از‌طریق ارسال دعوتنامه، دعوت نماید و در هر صورت مستندات ارجاع کار را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارسال خواهد کرد.


‌ماده ۱۵- معیارهای ارجاع کار برای تنظیم جدول ارزیابی توان اجرای کار به شرح زیر است:

‌الف سابقه اجرایی در رشته و زمینه کار

ب – داشتن تجهیزات و ماشین آلات آماده به کار و یا در دسترس

ج – مدیریت کارآمد و سیستم مدیریتی مناسب

د – کفایت کادر فنی و عناصر کلیدی از نظر دانش و تجربه

ه -‌قدرت مالی و پشتیبانی

و- بومی‌بودن پیمانکار و داشتن تجربه در محل اجرای پروژه

ز- حسن سابقه در‌کارهای قبلی

ح- خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها در کارهای مشابه

ط- نظام کیفی انجام کار

تبصره ۱ – هنگام ارجاع‌ کار در صورتی که نیاز به تجهیزات ویژه باشد، پیمانکار می‌تواند به جای اسناد مالکیت، موافقتنامه اجاره‌ ماشین آلات را، همراه اسناد معتبر که اصالت مالکیت آنها را برای موجر اثبات نماید، برای کارفرما ارایه کند.

‌تبصره ۲ – ارجاع کار به شرکتهای نوع سوم پس از بررسی و تأیید مجدد گواهینامه صلاحیت آنها امکان‌پذیر خواهد شد.


‌ماده ۱۶- هیات ارزیابی پیمانکار موظف است بر اساس اولویتهای اجرایی طرح، جدول امتیازات و‌ ضریب وزنی هر یک از معیارها را با استفاده از جدول پیوست، به همراه اسناد ارزیابی توان اجرای کار، به‌ پیمانکار ارایه نماید.
‌این جدول حاوی اطلاعات زیر می‌باشد:
‌الف – معیارهای ارجاع کار
ب – بازه امتیازات هر یک از معیارها ج اهمیت وزنی هر یک از معیارها
‌د – مبانی تعیین امتیاز برای هر یک از معیارها ماده ۱۷ ارجاع کار فقط به پیمانکارانی که دارای گواهینامه‌ صلاحیت معتبر از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور باشند، مجاز است.

‌تبصره – ‌در صورتی که در رشته مورد نظر، پیمانکار دارای گواهینامه وجود نداشته باشد، به پیشنهاد‌دستگاه اجرایی و تأیید دفتر امور مشاوران و پیمانکاران سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، صلاحیت‌ تعدادی از پیمانکاران به صورت موردی بررسی و برای فراخوان نخست دعوت می‌شوند.


‌ماده ۱۸- اسناد ارزیابی توان اجرای کار به پیمانکارانی داده می‌شود که ظرفیت کاری آنها بیشتر از مبلغ‌ برآورد باشد.

‌تبصره ۱ – پیمانکار می‌تواند در مناقصاتی که برآورد آن حداکثر بیش از سی درصد (۳۰%) از مبلغ‌ ظرفیت وی باشد، شرکت نماید اما در هر صورت هیچ گاه نمی‌تواند بیش از یک قرارداد که مبلغ آن بیش از‌ ظرفیت کاری وی است، در دست انجام داشته باشد.

‌تبصره ۲- ظرفیت پیمانکاران برتر و شایسته می‌تواند در یک دوره ارزشیابی، تا دو برابر ظرفیت آنها (‌از‌ نظر تعداد و مبلغ) افزایش یابد.


‌ماده ۱۹- واگذاری یکجای کار به پیمانکار دیگر ممنوع است.
‌در صورت مشاهده واگذاری به شرح یادشده، پیمانکار به مدت دو سال از ارجاع کار محروم می‌شود.


‌ماده ۲۰- دستگاه اجرایی، حداکثر یک هفته پس از ارزیابی، گزارش انتخاب پیمانکاران برگزیده شامل‌ اسناد ارزیابی توان اجرای کار، روش و نتیجه تعیین امتیازات را به همراه اسامی‌ پیمانکاران منتخب، تدوین و‌ به دفتر امور مشاوران و پیمانکاران سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی کشور گزارش می‌کند.

‌تبصره – امکان دسترسی به اطلاعات یادشده برای ذی نفعان، توسط دستگاه اجرایی فراهم می‌شود.


‌ماده ۲۱- پیمانکاران برتر و شایسته، حداکثر امتیاز موضوع بندهای (ج)، (‌و) و (‌ز) ماده (۱۵) را کسب‌ می‌نمایند.


ماده ۲۲- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است هر ساله فهرست پیمانکاران دارای‌ گواهینامه صلاحیت را به همراه اسامی‌ پیمانکاران برتر و شایسته، ظرفیت کاری، امتیاز پیمانکاران و تعداد‌ کارهای در دست اجرا و سر جمع قراردادهای در دست اجرای پیمانکاران را منتشر نماید تا دستگاه‌های‌ اجرایی پیش از ارزیابی توان اجرای کار، اسامی‌ پیمانکاران واجد شرایط را انتخاب نمایند.

‌تبصره- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با ایجاد سایت اینترنتی، امکان دسترسی به اطلاعات مربوط‌به مشاوران و پیمانکاران و نتایج مناقصه‌ها را فراهم می‌نماید.


‌ماده ۲۳- در صورت ارجاع کار به روش ترک تشریفات مناقصه، پیمانکار باید دارای گواهینامه صلاحیت‌ در رشته و ظرفیت کاری برای انجام آن کار باشد.‌


ماده ۲۴- پیمانکارانی که در یک دوره یک ساله بیش از سه بار از شرکت در فراخوان ارجاع کار، در‌ صورت دریافت دعوتنامه، خودداری کنند، می‌بایست دلایل خود را مستند به مدارک و اسناد معتبر برای‌ بررسی به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارسال کنند.
‌چنانکه کمیته فنی تشخیص صلاحیت، امتناع از کار را ناشی از فقدان توان فنی و اجرایی، ورشکستگی،‌ قصور از وظایف حرفه‌ای و به طور کلی فقدان صلاحیت در ارجاع کار تشخیص دهد، گواهینامه صلاحیت‌ پیمانکار را به مدت یک سال لغو خواهد کرد.


‌ماده ۲۵- اعمالی از قبیل تبانی، هدیه، تهدید، رشوه و بکارگیری عوامل کارفرما به منظور گرفتن کار و یا‌ اختلال در روند مناقصه ممنوع است.
‌در صورت محکومیت قضایی در رابطه با هر یک از موارد یادشده، علاوه بر مجازات‌های قانونی،‌ گواهینامه صلاحیت پیمانکار متخلف، به مدت دو سال لغو می‌گردد.


‌ماده ۲۶- به منظور پیشگیری از تغییر شرایط متعارف ارجاع کار، هنگام استفاده از روش ترک تشریفات‌ مناقصه، تفکیک کارهای پروژه به پیمان‌های جداگانه، فقط بر اساس گزارش‌های مصوب مطالعات و طراحی‌ واحدهای خدمات مشاوره مجاز است.


ماده ۲۷- در کارهایی که موضوع آنها در برگیرنده چند رشته مختلف باشد، در صورتی که مبالغ برآورد‌ کار در رشته فرعی کمتر از بیست و پنج درصد (۲۵%) مبلغ قرارداد و کمتر از مبلغ ظرفیت پایه سه در همان‌رشته باشد، ارجاع کار به پیمانکار به صورت یکجا در رشته اصلی انجام می‌شود.


‌ماده ۲۸- پس از ابلاغ این آیین‌نامه، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور دستورالعمل‌های اجرایی‌ مربوط را پس از تصویب کمیته فنی تشخیص صلاحیت، تهیه و ابلاغ می‌کند.


‌ماده ۲۹- پس از یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، آیین‌نامه اجرایی قبلی ارجاع کار به پیمانکاران و‌ اصلاحیه آن، موضوع تصویبنامه‌های شماره ۵۶۸۴۸ت۴۳۵ مورخ ۱۳۶۷.۶.۱۹ و شماره ۷۷۰۴ت۷۷۸‌ مورخ ۱۳۶۸.۸.۲۴ لغو می‌گردد.


‌ماده ۳۰- ‌سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بر حسن اجرای این آیین‌نامه نظارت می‌کند.


جدول بازه ضریب وزنی معیارهای ارجاع کار به تفکیک رشته های پیمانکاری

رشته های پیمانکاری
ردیف
معیارهای ارجاع کار
ساختمان
آب
حمل و نقل
صنعت
نیرو
تأسیسات و مخابرات
کاوش های زمینی
ارتباطات
کشاورزی
خدمات
1
سابقه اجرایی کار در رشته و زمینه کار
10
20
10
20
10
20
10
20
10
20
10
20
10
20
10
20
10
20
10
20
2
داشتن تجهیزات و ماشین آلات آماده به کار و یا در دسترس
10
20
10
20
20
30
5
10
10
20
5
10
20
40
0
5
10
20
10
20
3
مدیریت کارآمد و سیستم مدیریتی مناسب برای اجرای کار
2
5
2
5
2
5
2
5
2
5
2
5
2
5
2
5
2
5
2
5
4
کفایت کادر فنی و عناصر کلیدی از نظر دانش و تجربه
10
20
10
20
10
20
10
20
10
20
10
20
10
20
10
20
10
20
10
20
5
قدرت مالی و پشتیبانی
20
30
20
30
20
30
20
30
20
30
20
30
20
30
10
30
20
30
20
30
6
نظام کیفی انجام کار
5
10
5
10
5
10
10
20
5
10
10
20
5
10
15
20
5
10
5
10
7
بومی بودن پیمانکار و داشتن تجربه در محل اجرای پروژه
10
20
10
20
10
20
0
10
0
10
5
10
10
20
5
10
10
20
20
30
8
حسن سابقه در کارهای قبلی و فقدان سوء پیشینه حرفه ای
10
10
10
10
10
10
10
10
10
10
10
10
10
10
10
10
10
10
10
10
9
خلاقیت ها و نوآوری ها در کارهای مشابه
5
15
5
15
5
15
5
15
5
15
5
15
5
15
5
15
5
15
5
15

توضیح:
‌هیات ارزیابی پیمانکار با توجه به ویژگی‌ها و مشخصات هر پروژه، ضریب وزنی هر یک از عوامل را، در‌بازه یادشده در جدول، تعیین و به همراه اسناد ارزیابی توان اجرای کار به پیمانکاران می‌دهد و پس از دریافت‌ اسناد، برای هر پیمانکار به ماخذ (۱۰۰) به ازای هر معیار، امتیاز هر یک از معیارها را محاسبه می‌کند.
‌امتیاز کل، برابر مجموع حاصل ضرب وزنی و امتیاز کسب شده برای هر معیار خواهد بود.
‌کسب حداقل چهل درصد (۴۰%)‌ امتیازات ردیف‌های (۲) و(۴) و (۵) و نیز شصت و پنج درصد (۶۵%)‌امتیاز کل، الزام است.
‌اعداد ردیف‌های بالاحداقل و اعداد ردیف‌های پایین حداکثر ضریب وزنی هر عامل می‌باشد که هیات‌ ارزیابی پیمانکار می‌تواند برای معیار، انتخاب کند.

‌محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌ جمهور