آیین‌نامه اجرایی بند (الف) ماده (۵۰) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهورری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۰۷/۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۱۰/۰۷

شماره : ۴۹۰۱۳ت۲۴۲۲۶‌ه‍
‌تاریخ : ۱۳۸۱.۱۰.۰۱

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۱.۷.۲۴ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی،‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، وزارت صنایع و معادن و وزارت کار و امور اجتماعی و به استناد بند «‌الف»‌ ماده (۵۰) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه‌ اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱- منظور از مناطق کمتر توسعه یافته در این آیین‌نامه، مناطقی است که در جداول شماره یک و دو‌ تصویبنامه شماره ۲۴۸۳۶.۲۵۵۹۷ مورخ ۱۳۸۰/۵/۳۰ هیات وزیران مشخص گردیده است.

‌ماده ۲- منظور از حقوق و عوارض دولتی در این آیین‌نامه آن قسمت از حقوق و عوارضی است که‌ توسط وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی از اشخاص حقیقی یا حقوقی که اقدام به سرمایه گذاری در مناطق‌ موضوع ماده (۱) می‌نمایند، اخذ و به درآمد عمومی‌ کشور واریز می‌شود.

ماده ۳- [اصلاحی ۱۳۸۲/۶/۹]
در طول اجرای برنامه سوم، اشخاص حقیقی و حقوقی که در مناطق موضوع ماده (۱) این‌ آیین‌نامه اقدام به سرمایه‌گذاری می‌نمایند، از پرداخت حقوق و‌ عوارض به شرح پیوست معاف می‌باشند.

‌ماده ۴- حقوق و عوارض دولتی دریافت شده از سرمایه گذاران مذکور از ابتدای سال ۱۳۷۹ تا تاریخ‌ تصویب این آیین‌نامه اجرایی، بر اساس ترتیباتی که توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت‌ و برنامه‌ریزی کشور اتخاذ می‌گردد، به سرمایه گذاران مسترد خواهد شد.

‌ماده ۵ – معافیت از عوارض موضوع ماده (۳) این آیین‌نامه، شامل واحدهای تولیدی یا خدماتی تاسیس‌شده قبل از آغاز سال ۱۳۷۹ نمی‌گردد.

‌تبصره ۱- طرح‌های توسعه سرمایه گذاری واحدهای مستقر در این مناطق که قبل از سال ۱۳۷۹ تاسیس‌ شده اند، به شرط ایجاد اشتغال جدید و با اخذ مجوز از دستگاه‌های ذی‌ربط حسب مورد مشمول معافیت از‌ عوارض و حقوق ماده (۳) این آیین‌نامه خواهند بود.

‌تبصره ۲ – وزارتخانه‌های صادر کننده مجوز سرمایه گذاری جدید و اتحادیه‌های صنفی صادر کننده‌ مجوز و صاحبان مشاغل خدمات و خدمات فنی موظفند گزارش اشتغال جدید ایجاد شده ناشی از این‌ آیین‌نامه را به وزارت کار و امور اجتماعی هر سه ماه یک بار اعلام نمایند.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور

 


(پیوست)
فهرست عوارض موضوع ماده (۳)

1- 3% قیمت ماشین آلات چاپ و لوازم، موضوع ردیف (2) بند (ب) ماده (55) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب سال 1373.
2- 5% از کل هزینه های انجام شده برای امور چاپی و لیتوگرافی و … بجز کتب و نشریات آموزش دولتی، موضوع ردیف (1) بند (ب) ماده (55) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب سال 1373.
3- عوارض موضوع بندهای (2) و (3) ماده 13 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش.
4- عوارض تولید و واردات تلویزیون، موضوع ماده (81) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب سال 1373.
5- عوارض تولید و واردات سیگار، موضوع قانون تأمین احداث فضاهای ورزشی.
6- عوارض کنتورهای برق، موضوع قانون سازمان برق ایران مصوب سال 1346 و اصلاحیه های بعدی آن.
7- عوارض ویژه واردات از بخشهای غیردولتی، موضوع ماده (20) قانون صادرات و واردات مصوب سال 72.
8- عوارض صندوق ضمانت صادرات، موضوع تبصره ذیل ماده (7) قانون چگونگی اداره صندوق ضمانت صادرات مصوب سال 75.
9- عوارض امور آب (بابت برداشت آب از رودخانه لرستان) به تشخیص استاندار و براساس دستورالعملها و آیین نامه های مصوب.
10- دریافت 3 درصد از اجاره انبارها توسط وزارت تعاون، براساس قانون تشکیل شرکتهای تعاونی مصوب سال 50 و اصلاحیه های بعدی آن.
11- دریافت دو در هزار فروش کالاهای کارخانه ای به نفع وزارت صنایع، موضوع ماده 39 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب سال 73.
12- دریافت دو در هزار فروش کالاهای کارخانه ای به نفع وزارت معادن و فلزات، موضوع ماده (39) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب سال 73.
13- سهم اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران از درآمد مشمول مالیات واحدهای صنعتی، موضوع قانون نحوه تامین هزینه های اتاق بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 72.

14- عوارض آموزش فنی و حرفه ای، موضوع ماده 14 قانون کارآموزی مصوب سال 1349.

15- ایجاد تسهیلات ورزشی توسط وزارت کار به ازاء هر کارگر 12000 ریال، موضوع ماده 154 قانون کار.

16- [حذفی ۱۳۸۲/۶/۹ و اصلاح شماره‌های بعدی]

[عوارض کنترل آلودگی محیط زیست، موضوع بند (د) تبصره 45 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب سال 1373.]

۱۶- عوارض صدور کارت بازرگانی، موضوع بند الف ماده (80) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب سال 1373.
۱۷- عوارض صدور کارت بازرگانی موقت موضوع بند ب ماده (80) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب سال 1373.
۱۸- هزینه صدور کارت اقتصادی، موضوع ماده (85) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب سال 1373.
۱۹- دریافت بابت صدور جوازهای صنعتی موضوع ماده (82) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب سال 1373.
۲۰- 1% از سود ناخالص کلیه شرکتهای دولتی و شرکتهای تابعه و وابسته به آنها بابت تقویت بسیج، بند (ب) ماده 175 قانون برنامه سوم.
۲۱- درآمد بهره برداری از معادن شن و ماده معمولی و خاک رس به نفع وزارت کشور موضوع تبصره 66 قانون بودجه سال 1363.
۲۲- عوارض ساخت مواد غذایی و بهداشتی (1% درآمد شرکتهای داروئی، تولیدی و توزیعی) به نفع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، موضع قانون لزوم بازآموزی و آموزش جامعه پزشکی کشور و ارتقای سطح دانش پزشکی آنها مصوب سال 1369.
۲۳- عوارض صدور پروانه تأسیس کارخانجات داروسازی به نفع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، موضوع قانون مقررات امور پزشکی و دارویی، مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب سال 1334 و اصلاحیه بعدی آن.