تفکیک وظایف اجرایی از حوزه‎ ستادی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، راه و ترابری، کار و امور اجتماعی، تعاون و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و انتقال آن به واحدهای استانی

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۰۷/۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۰۹/۱۶

 ‎‎‎ ۱۵۹۷۵۸/۱۹۰۱ ۲/۹/۱۳۸۱

شورای عالی اداری در نود و ششمین جلسه مورخ ۲۰/۷/۱۳۸۱ در اجرای جزء ۳ بند ب ماده ۱ قانون برنامه سوم توسعه بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور، به منظور اعطای اختیارات لازم به مسئولین واحدهای استانی وزارتخانه‎ها در خصوص تصمیم‎گیری، اجرا و تخصیص منابع و محدودنمودن فعالیت حوزه‎های ستادی به اعمال حاکمیت و امور راهبردی (سیاستگذاری، برنامه‎ریزی و نظارت) و انتقال وظایف اجرایی به واحدهای استانی تصویب نمود:

۱-وظایف حوزه مرکزی و واحدهای استانی وزارتخانه‎های آموزش و پرورش، راه و ترابری، کار و امور اجتماعی و تعاون به شرح پیوست شماره یک این مصوبه تفکیک می‎شود.
وزارتخانه‎های مذکور مکلفند بر اساس وظایف تعیین‎شده حداکثر ظرف مدت ۳ ماه وظایف اجرایی را به واحدهای استانی منتقل و متناسب با آن نسبت به اصلاح تشکیلات حوزه مرکزی و واحدهای استانی اقدام و پیشنهاد لازم را برای تأیید به سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور ارسال نمایند.

۲-وزارتخانه‎های مذکور در بند ۱ مکلفند اختیارات لازم را متناسب با وظایف
تفکیک‎شده در حد هر استان به مدیران استانی واگذار نمایند. مدیران استانی نیز در
حد هر شهرستان اختیارات لازم را به مدیران شهرستانی واگذار نمایند.

۳-به منظور واگذاری اختیارات لازم به مقامات استانی برای انجام کیفی خدمات و
جلوگیری از تطویل انجام امور، وزارتخانه‎های مذکور در بند ۱ مکلفند فعالیت‎های
اجرایی واحدهای استانی را که قابل اندازه‎گیری کمـّی و قیمت‎گذاری می‎باشند بر اساس
کیفیت انجام آنها هزینه‎یابی نموده و قیمت تمام‎شده را محاسبه و به تأیید سازمان
مدیریت و برنامه‎ریزی کشور برسانند.

۴-سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور مکلف است اختیارات لازم را در زمینه‎های
تشکیلات و سازماندهی، استخدام، آموزش و ارزشیابی، برنامه‎ریزی، تنظیم بودجه، نظارت
و تشخیص صلاحیت و رتبه‎بندی شرکت‎های پیمانکاری به شرح پیوست شماره ۲ این مصوبه به
واحدهای استانی خود واگذار نماید.

۵-وزارتخانه‎های مذکور در بند ۱ و سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور موظفند پس از
ابلاغ این مصوبه در تدوین آئین‎نامه‎ها، دستورالعمل‎ها و بخشنامه‎ها به گونه‎ای
عمل نمایند که تسهیلات لازم برای انجام امور و فعالیت‎های اجرایی در واحدهای
استانی فراهم گردد.

۶-سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور مکلف است بر اجرای این مصوبه نظارت نموده و مواردی که توسط واحدهای استانی وزارتخانه‎ها اقدام نگردد به شورای عالی اداری و وزرای مربوط اعلام و گزارش اجرای کلیه مفاد این مصوبه در مقاطع ۶ ماهه به شورای عالی اداری ارائه نماید.

محمد ستاری‎فر
معاون رییس جمهور و دبیر شورای عالی اداری
‎‎‎


 ‎‎‎پیوست شماره یک
مصوبه شماره ۱۵۹۷۵۸/۱۹۰۱ مورخ ۲/۹/۱۳۸۱ شورای عالی اداری
‎‎‎
وظایف حوزه مرکزی وزارت آموزش و پرورش شامل امور راهبردی (سیاستگذاری، برنامه‎ریزی و نظارت):

۱-تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش بر اساس قانون مصوب
۲۷/۱۱/۱۳۵۸ و اصلاحیه‎های آن.
۲-تهیه نظام آموزش و پرورش کشور و اصلاحات آن و ارائه برای تصویب در مراجع قانونی.
۳-تهیه و تدوین مقررات و تنظیم لوایح مربوط به وظایف محوله.
۴-تهیه و پیشنهاد برنامه‎های میان‎مدت و بلندمدت در جهت تأمین اهداف آموزش و پرورش.
۵-همکاری با وزارتین فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر
دستگاه‎هایی که به نحوی در امر آموزش دخالت دارند جهت هماهنگ‎نمودن آموزش‎ها در
چارچوب نظام آموزشی کشور.
۶-تألیف و طبع و توزیع کُتُب درسی و نشریات کمک آموزشی و تجهیزات مورد نیاز متناسب
با نیاز روز مدارس و فن‎آوری جدید بر اساس برنامه‌ریزی‎‌های زمان‌‎بندی‌‎شده در
چارچوب نظام آموزشی با رعایت اصل ۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت
بافت متناسب زندگی روستایی عشایری و شهری و به کارگیری توانایی‎های بخش غیردولتی.
۷-برنامه‎ریزی برای زیر پوشش قراردادن کلیه کودکان لازم‎التعلیم و کاهش بیسوادی.
۸-برنامه‎ریزی و تدوین استانداردهای لازم آموزش مستمر مدیران، معلمان و کارکنان
وزارت به منظور ارتقاء سطح توانایی شغلی آنان.
۹-برنامه‎ریزی برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آموزشی و پرورشی و اتخاذ تصمیم
در مورد تأسیس و اداره دانشسراها و مراکز تربیت معلم و آموزشکده‎های فنی و حرفه‎ای
و تصویب برنامه‎های آموزشی آنها و دوره‎های آموزشی کوتاه‎مدت.
۱۰-برنامه‎ریزی، توسعه و تعمیم تربیت‎بدنی در سطح مدارس و مراکز آموزشی وابسته به
وزارت و استفاده از امکانات دستگاه‎های ذیربط.
۱۱-انجام اقدامات لازم به منظور تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت جسمی، روانی و اجتماعی
دانش‎آموزان کشور با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
۱۲-تعیین هزینه سرانه مقاطع مختلف تحصیلی متناسب با مناطق جغرافیایی.
۱۳-برنامه‎ریزی و انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی مربوط به حوزه تعلیم و تربیت.
۱۴-برنامه‎ریزی برای توسعه مشارکت مردم و توسعه مدارس غیردولتی و آموزشگاه‎های
علمی آزاد.
۱۵-برنامه‎ریزی برای حمایت از استعدادهای درخشان و فراهم‎کردن امکانات مناسب برای
رشد آنان.
۱۶-برنامه‎ریزی برای جلب مشارکت اولیاء دانش‎آموزان و تشکیل انجمن‎های اولیاء و
مربیان و نیز برنامه‎ریزی برای آموزش اولیاء به گونه‎ای که بتوانند به تحقق
هدف‎های آموزشی تربیتی وزارت کمک کنند.
۱۷-سایر وظایف قانونی مربوط که به عهده وزارتخانه است.
‎‎‎
وظایف واحدهای استانی وزارت آموزش و پرورش:

۱-تأمین و تدارک نیازمندی‎های آموزشی و پرورشی امکان، تجهیزات، امکانات دیگر آموزشی و کمک آموزشی.
۲-جذب و انتخاب افراد صالح برای تعلیم و تربیت از طریق گزینش
۳-نظارت بر اداره امور آموزشگاه‎های تحت پوشش در دوره‎های مختلف تحصیلی (کودکستان،
ابتدایی، راهنمایی تحصیلی، متوسطه و فنی و حرفه‎ای و کشاورزی و دوره‎های عمومی و تکمیلی بزرگسالان)
۴-تأسیس و تجهیز و اداره واحدهای آموزشی تحت پوشش
۵-نظارت بر تنظیم و اجرای برنامه‎های آموزشی در قالب برنامه‎های مصوب و تأیید برنامه‎های شهرستان‎ها و مناطق تابعه
۶-کوشش در تعمیم آموزش‎های فنی و حرفه‎ای با توجه به نیازهای خاص منطقه در قالب
برنامه‎های مصوب وزارت آموزش و پرورش و جلب همکاری مؤسسات مربوطه در این زمینه
۷-نظارت بر اجرای برنامه‎های تربیتی و ورزشی و فعالیت‎های فوق برنامه در سطح
واحدهای آموزشی تحت پوشش در استان
۸-نظارت بر انجام فعالیت‎های مراکز تربیت‎معلم در سطح استان طبق برنامه‎های مصوب
۹-نظارت بر انجام فعالیت‎های آموزشی ضمن خدمت‎ کارکنان آموزشی و اداری در سطح
استان و انجام امور مربوط به دانشجویان متعهد دبیری
۱۰-همکاری لازم با هسته گزینش استان در جهت اجرای برنامه‎های مربوط و فراهم‎نمودن
امکانات و تسهیلات لازم به منظور گزینش افراد مورد نیاز با همکاری هیأت مرکزی
گزینش وزارت آموزش و پرورش
۱۱-انجام کلیه امور حقوقی و دفاع از منافع اداره‎کل آموزش و پرورش در سطح استان در
دادگاه‎ها و مراجع ذیربط
۱۲-اهتمام در مکانیزه‎نمودن سیستم‎های اداری و آموزشی در سطح استان و جمع‎آوری
اطلاعات مورد نیاز واحدهای برنامه‎ریزی و نظارت بر فعالیت‎های واحد مربوط در این
زمینه
۱۳-فراهم‎نمودن تسهیلات لازم در جهت ارتباط بیشتر اولیاء با مدارس و همچنین جلب
ارگانها و مؤسسات ذیربط به منظور پیشبرد برنامه‎های آموزش و پرورش
۱۴-نظارت بر اداره امور آموزشگاه‎ها و مدارس غیرانتفاعی و فراهم‎نمودن تسهیلات
لازم در این زمینه طبق مقررات و قوانین مربوط
۱۵-تشکیل هیأت رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان در سطح استان طبق ضوابط مربوط
۱۶-همکاری با سازمان جوانان هلال احمر، انجمن اولیاء و مربیان در جهت پیشبرد
برنامه آموزشی و تربیتی مربوط
۱۷-فراهم‎نمودن تسهیلات لازم در جهت ادامه فعالیت‎های مدارس شاهد و نمونه و مردمی
ایثارگران و آزادگان
۱۸-بررسی و تأیید بودجه پیشنهادی نواحی شهرستان‎ها و مناطق تابعه و ارسال آن به
واحدهای ذیربط طبق مقررات و ضوابط مربوط
۱۹-انجام راهنمایی‎های فنی در کلیه امور آموزشی و اداری و مالی به واحدهای تابعه
شهرستان‎ها و مناطق و نواحی و نظارت بر فعالیت‎های آنها در این زمینه
۲۰-نظارت بر حـُسن اجرای دستورالعمل‎ها و بخشنامه‎های صادره از طرف وزارت آموزش و
پرورش در کلیه امور آموزشی، پرورشی، اداری و مالی
۲۱-همکاری با ادارات کل و ارگانها و مؤسسات در سطح استان در موارد مرتبط و مشترک
۲۲-نظارت بر انجام کلیه فعالیت‎های تحقیقاتی در سطح استان و ارائه پیشنهادات لازم
در این زمینه به واحدهای برنامه‎ریزی در وزارت آموزش و پرورش به منظور پیشبرد
برنامه‎های آموزش و پرورش
۲۳-صدور موافقت اصولی تأسیس مدارس غیرانتفاعی، آموزشگاه‎های علمی آزاد و
دستورالعمل ثبت‎نام و تعیین شهریه مدارس غیرانتفاعی و آموزشگاه‎های علمی آزاد
۲۴-برگزاری دوره‎های آموزش ضمن خدمت و آموزشگاه‎های علمی ـ فرهنگی
۲۵-امضاء صدور گواهی‎نامه‎های فارغ‎التحصیلان مراکز ضمن خدمت فرهنگیان اعم از
کاردانی و کارشناسی (توضیحاً از جانب مقام عالی وزارت، رئیس سازمان آموزش و پرورش و
از طرف سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور، رئیس سازمان مربوطه امضاء نمایند.)
۲۶-انجام نیازسنجی، طراحی دوره، ثبت‎نام و ‎‎‎ اجرای برنامه ادامه تحصیل معلمان
دیپلمه در دوره کاردانی و کارشناسی بر اساس توان و ظرفیت‎ها و پتانسیل‎های استانی
۲۷-اتخدام آزاد از طریق آزمون برحسب نیاز نواحی و مناطق به صورت موردی
۲۸-تهیه شیوه‎نامه‎های سازماندهی، در رده‎های تابستانی، تقویم اجرایی و
دستورالعمل‎های ثبت‎نام
۲۹-اجرای دوره‎های ضمن خدمت مربیان کار و دانش
۳۰-تأسیس مراکز پیش‎دانشگاهی هنر
۳۱-صدور احکام استخدامی ـ حقوقی ـ انتصاب ـ ارتقاء ـ مرخصی ـ تشویقی ـ محکومیت ـ
انتقال ـ همترازی ـ مأموریت ـ استعفا ـ بازخریدی ـ بازنشستگی کارکنان
۳۲-توسعه رشته و تأسیس مراکز فنی و حرفه‎ای و کار و دانش و انحلال و جابجایی
رشته‎های مراکز فنی و حرفه‎ای کار و دانش
۳۳-توزیع هزینه سرانه بین واحدهای آموزشی در سطح استان
۳۴-توسعه و جلب مشارکت بخش غیردولتی بر اساس ماده ۸۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات
مالی دولت با پرداخت هزینه سرانه
۳۵-واگذاری واحدهای آموزشی موجود به بخش غیردولتی بر اساس ماده ۸۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت با پرداخت یارانه
‎‎‎
وظایف حوزه مرکزی وزارت راه و ترابری شامل امور راهبردی (سیاستگذاری، برنامه‎ریزی و نظارت):

۱-مطالعه، تهیه و تنظیم برنامه‎های جامع و هماهنگ به منظور تعیین خط‎مشی‎های
اجرایی در زمینه ترابری کشور و اجرای آنها
۲-تهیه و تنظیم ضوابط و معیارهای لازم برای احداث و نگهداری تأسیسات زیربنایی با
توجه به مقتضیات و پیشرفت‎های وسایل ترابری و نظارت بر اجرای آنها
۳-بررسی روش‎های ساختمانی، نگهداری و بهره‎برداری راهها،‌ راه‎آهن، بنادر و
فرودگاه‎ها
۴-طبقه‎بندی کلیه تأسیسات زیربنایی ترابری و تعیین مشخصات فنی و مهندسی آنها و
همچنین تعیین تشکیلات دستگاه‎هایی که باید از هر یک از آنها نگهداری نمایند.
۵-تعیین مشخصات مجاز وسایل ترابری در بهره‎برداری از تأسیسات زیربنایی ترابری
۶-بررسی درباره راه‎های ترابری بین‎المللی و نحوه ارتباط با آنها و عنداللزوم
پیشنهاد قراردادهای دوجانبه با دولت‎ها و مؤسسات خارجی و پیوست به موافقت‎نامه‎های
بین‎المللی و منطقه‎ای
۷-بررسی نیازمندی‎ها و شناسایی مجموع خدمات و ظرفیت ترابری کشور اعم از راه‎ها،
راه‎آهن، راه‎های آبی، راه‎های هوایی و خطوط لوله به منظور تهیه برنامه‎ها و ارائه
توصیه‎های لازم به سازمان‎های مربوط
۸-ایجاد خطوط پایگاه‎های مواصلاتی اختصاصی زمینی، دریایی و هوایی با توجه به
برنامه‎ها و نیازمندی‎های ترابری کشور
۹-بررسی و ارائه پیشنهادهای لازم با سازمان‎های مربوط در باب سیاست نرخ‎گذاری
خدمات جنبی آن
۱۰-تعیین ضابطه‎ها و معیارهای فنی، اقتصادی و ایمنی ترابری در راه‎های زمینی،
دریایی و هوایی و نظارت بر اجرای آنها
۱۱-تعیین ضابطه‎ها و معیارهای لازم برای ایجاد، اداره و توسعه مؤسسات ترابری اعم
از آنکه در داخل و یا در خطوط بین‎المللی فعالیت داشته باشند و نظارت بر فعالیت
آنها
۱۲-تهیه طرح مقررات و آئین‎نامه‎های مربوط به صدور اجازه تأسیس مؤسسات دفاتر
شعبه‎ها و نمایندگی‎های ترابری خارجی که در کشور فعالیت می‎کنند و نظارت بر فعالیت
آنها با جلب نظر وزارت کشور
۱۳-تعیین ضابطه‎ها و معیارهای لازم به منظور تنظیم امور مربوط به ترابری
سازمان‎های دولتی به استثنای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با همکاری
دستگاه‎های مربوط و ایجاد هماهنگی و تمرکز امور مذکور
۱۴-تعیین ضوابط و معیارها و اتخاذ سیاست‎های لازم برای تشویق بخش خصوصی به
سرمایه‏گذاری در امور مربوط به ترابری
۱۵-بررسی در زمینه حریم‎های تأسیسات زیربنایی ترابری و تهیه و تنظیم مقررات مورد
نیاز برای پیشنهاد به مراجع صلاحیت‎دار و نظارت بر اجرای آنها
۱۶-بررسی نیازمندی‎های کشور از نظر خدمات خاک‎شناسی و شناسایی مصالح ساختمانی
۱۷-بررسی نیازمندی‎های کشور از نظر شناسایی راه‎های آبی و دریا و اقیانوس‎ها
۱۸-تهیه آیین‎نامه‎های مجازات خلافی با موافقت وزارت دادگستری و وزارت کشور و
پیشنهاد قوانین و مقررات لازم درباره رسیدگی به موارد خلاف از مقررات ترابری کشور
۱۹-بررسی نیازمندی‎های ترابری کشور و تعیین اولویت‎های اجرایی آنها و تهیه و اجرای
برنامه‎های درازمدت، میان‎مدت و کوتاه‎مدت به منظور رفع این نیازمندی‎ها با توجه
به برنامه‎های عمرانی کشور
۲۰-انجام کلیه امور مربوط به خدمات هواشناسی کشور و ارائه آنها به بخش عمومی و خصوصی
۲۱-سایر وظایف قانونی مربوط که به عهده وزارتخانه است.
‎‎‎
وظایف واحدهای استانی وزارت راه و ترابری:

۱-جلوگیری از بهره‎برداری وسایل ترابری خارج از مشخصات مجاز در استفاده از تأسیسات زیربنایی ترابری
۲-احداث، بهره‎برداری و نگهداری راه‎های استانی
۳-نظارت مستمر بر حـُسن اجرای نظام نوبت‏‎گیری و امر بارگیری و تخلیه کالاهای
وارداتی و صادراتی استان به منظور جلوگیری از ضایعات و بالابردن کارایی
۴-نظارت بر مؤسسات حمل و نقل و اجرای شرح خدمات و صدور بارنامه و سایر اسناد و
مدارک مربوط به حمل و نقل که توسط مؤسسات حمل و نقل اعمال و اجرا می‎شود.
۵-نظارت بر اجرای ضوابط و معیارهای تعیین‎شده برای ایجاد و توسعه مؤسسات و
پایانه‎های ترابری جاده‎ای و اعلام نظر در مورد ثبت شرکت‎های حمل و نقل جاده‎ای و
همکاری با دستگاه‎های مسئول و ناظر بر تعاونی‎های حمل و نقل
۶-نظارت بر امور وسایط حمل و نقل داخلی و خارجی در رابطه با راه‎های ترانزیت در
حدود ضوابط و دستورالعمل‎های صادره از مرکز و همچنین جمع‎آوری آمار و اطلاعات در
ارتباط با بهره‎برداری از راه‎های ترانزیت
۷-اجرای کنترل اوزان از طریق پاسگاه‎های توزین دائمی و اکیپ‎های کنترل توزین و
تهیه و اجرای طرح‎های آمارگیری و جمع‎آوری اطلاعات مربوط به حمل و نقل از طریق
مراکز اطلاعاتی حمل و نقل
۸-اجرای قوانین و مقررات حمل بار و مسافر و نظارت بر اجرای آنها از جمله صدور
پروانه‎ها و اجازه‎نامه‎های ترافیکی و همچنین وصول مالیات‎‎ها و عوارض حمل و نقل و
جرائم تخلف از مقررات حمل و نقل طبق مقررات و دستورالعمل‎های صادره
۹-بررسی شبکه حمل و نقل جاده‎ای استان و امکانات موجود به منظور تعیین نارسایی‎ها
و ایجاد هماهنگی میان بازوهای مختلف حمل و نقل و ارائه پیشنهادات لازم در ارتباط
با راه‎های روستایی، فرعی، اصلی و آزادراه‎ها.
۱۰-بررسی و شناسایی مشخصات وسایل ترابری جاده‎ای و عوامل ذی اثر در عرضه و تقاضای
خدمات ترابری جاده‎ای (باربری و مسافری) به منظور استفاده در برنامه‎ریزی و
تصمیمات مربوط به حمل و نقل جاده‎ای
۱۱-شناسایی و بررسی میزان و تحولات بار و مسافر به تفکیک نوع و مبادی و مقاصد به
ویژه محصولات دولتی
۱۲-ایجاد تسهیلات لازم جهت بیمه کالاهای مورد حمل و نقل (از مبدأ بارگیری تا مقصد)
۱۳-برنامه‎ریزی و تهیه خط‎مشی و ساختمان و توسعه راه‎های فرعی منطقه‎ای و روستایی
با هماهنگی با واحدهای برنامه‎ریزی استان با توجه به نیازها و اولویت‎ها و امکانات
مالی
۱۴-شرکت در تنظیم موافقت‎نامه‎های ارسالی به سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور در
مورد احداث و توسعه راه‎های فرعی روستایی
۱۵- مطالعه و تهیه طرح راهسازی و بهسازی راه‎ها رأساً یا توسط مهندسان مشاور و
کنترل و تصویب آن
۱۶-انتخاب مهندسان مشاور با توجه به ضوابط مورد عمل و نظارت بر کار آنها
۱۷-نظارت بر تهیه و اجرای طرح‎های راهسازی
۱۸-کنترل و تأیید صورت کارکرد (حق‎الزحمه) مهندسان مشاور طرف قرارداد بر اساس
مقررات و ضوابط مربوط
۱۹-تهیه و تنظیم صورت کارکردهای موقت و قطعی پیمانکاران (رأساً یا از طریق مهندسان
مشاور) و رسیدگی و ارائه صورت وضعیت موقت قطعی با اداره پیمان و رسیدگی جهت
تسویه‎حساب نهایی
۲۰-تهیه و بررسی و تصویب صورتمجالس پیشنهادی و اجرایی پیمانکاران راه‎های فرعی و
روستایی طرف قرارداد طبق ضوابط
۲۱-تأیید اتمام کار پیمانکاران جهت تشکیل کمیسیون‎های تحویل موقت و قطعی
۲۲-پیگیری و نظارت مداوم بر حـُسن جریان پیشرفت برنامه‎های راهسازی و اجرای مشخصات
فنی در کلیه عملیات راهسازی
۲۳-بررسی و ارائه پیشنهاد مربوط به اجرای طرح‎های راهسازی
۲۴-بررسی و تعیین اولویت کارهای راهسازی و مطالعه راهسازی
۲۵-تهیه برنامه نگهداری و ترمیم راه‎های ارتباطی اصلی و فرعی و روستایی استان
۲۶-اجرای عملیات ترمیم راه‎ها و ابنیه فنی
۲۷-احداث راه‎های انحرافی در مواقع ضروری
۲۸-انجام عملیات لازم جهت بازنگهداشتن راه‎های استان به منظور تأمین عبور و مرور
۲۹-تهیه طرح تعمیرگاه‎ها، راهدارخانه‎ها و تأسیسات جانبی جدید در راه‎ها
۳۰-همکاری با پلیس راه در مورد ایمنی عبور و مرور در جاده‎ها
۳۱-انجام امور مربوط به ایمن‎سازی جاده‎های استان
۳۲-حفظ حریم قانونی راه‎ها و پیشنهاد حریم لازم جهت راه‎های جدید
۳۳-شرکت در کمیسیون‎های موقت و قطعی راه‎های ساخته‎شده مربوط به طرح‎های ملی و استانی
۳۴-بررسی اعتبارات لازم جهت نگهداری راه‎ها در سطح استان و تخصیص آن به ادارات راه
و ترابری شهرستان
۳۵-بازدید مستمر از پل‎ها و ابنیه فنی در حوزه استحفاظی و جمع‎آوری اطلاعات و ضبط
در بانک اطلاعات
۳۶-اجرای مفاد ماده ۸۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت بر انجام امور مربوط به راهداری و فعالیت‎های مذکور در بندهای ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۳۱ و ۳۵
‎‎‎
وظایف حوزه مرکزی وزارت کار و امور اجتماعی شامل امور راهبردی (سیاستگذاری، برنامه‎ریزی و نظارت):

۱-حل و فصل مسایل و مشکلات جامع کارگری و کارفرمایی به منظور برقراری نظام منطقی
روابط کار از طریق اتخاذ تدابیر قانونی و تمهیدات لازم و با بهره‎گیری از
سازوکارهای سه جانبه‎ گرایی در موارد مختلف
۲-سیاستگذاری، برنامه‎ریزی و نظارت در زمینه مزد و سایر نظام‎های جبران خدمت‎
کارگران
۳-تعیین سیاست‎ها و راهبردهای اشتغال و برنامه‎ریزی مربوط به آن در چارچوب
برنامه‎ها و سیاست‎های کلان دولت
۴-تعیین سیاست‎ها و خط‎مشی‎های لازم در زمینه استفاده کشور از خدمات نیروی کار
خارجی در چارچوب برنامه‎ها و سیاست‎های دولت و نظارت بر اشتغال آنان بر اساس
قوانین و مقررات مربوط
۵-مطالعه و پژوهش در خصوص ویژگی‎های نیروی کار، علل بیکاری و عوامل مؤثر بر
نوسانات بازار کار و ارائه پیشنهادات و راهکارهای مناسب در راستای نیل به اشتغال
کامل و تعادل عرضه و تقاضای نیروی کار
۶-تهیه پیش‎نویس قوانین و مقررات و ضوابط، میزان‎ها و توصیه‎نامه‎های ایمنی و
تنظیم و اجرای طرح‎های مطالعاتی و تحقیقاتی به منظور بهبود و سالم‎سازی محیط کار
۷-تهیه اطلاعات و آمار مربوط به نیروی کار و کارگاه‎ها به منظور فراهم‎آوردن
امکانات لازم جهت استفاده در تهیه و تنظیم برنامه‎های اقتصادی و اجتماعی کشور
۸-مشارکت در برنامه‎ریزی، هدایت، نظارت و پیش‎بینی تمهیدات لازم به منظور اعزام
نیروی کار به خارج از کشور
۹-نظارت بر اشتغال اتباع خارجی و صدور مجوزهای لازم بر اساس قوانین و مقررات مربوط
۱۰-ایجاد مراکز خدمات اشتغال و بررسی درخواست ایجاد کاریابی‎های غیردولتی، اعمال
حمایت‎های قانونی و نظارت بر امور کاریابی‎های مزبور
۱۱-ایجاد شبکه اطلاع‎رسانی بازار کار و مدیریت آن جهت ارائه اطلاعات به متقاضیان
کار، کارفرمایان،‌ سرمایه‎گذاران و برنامه‎ریزان در سطح کشور از طریق همکاری
وزارتخانه‎ها، مؤسسات و نهادها و بنگاه‎های اقتصادی
۱۲-مشارکت در تصمیم‎سازی‎های سازمان بین‎المللی کار و سازمان‎های تخصصی ذیربط با
توجه به مواضع اصولی کشور و اتخاذ تدابیر لازم جهت پیگیری و اجرایی‎کردن
توصیه‎نامه‎ها و مقاوله‎‎های بین‎المللی
۱۳-تعمیم و گسترش نهادهای مدنی روابط کار از طریق گسترش فرهنگ استفاده از مذاکرات
و پیمان‎های دسته‎جمعی کار و سه‎جانبه‎گرایی به منظور مشارکت هر چه بیشتر نیروی
کار در اداره امور و توسعه بنگاه‎های اقتصادی و بهبود شرایط کار
۱۴-مطالعه، سیاستگذاری و برنامه‎ریزی جهت ارتقاء فرهنگ کار
۱۵-برنامه‎ریزی، پیگیری و نظارت بر انجام امور ورزشی، تفریحی و فرهنگی کارگران و
مشارکت در فراهم‎آوردن امکانات و تأسیسات مورد نیاز آنان
۱۶-تهیه و تنظیم لوایح و ارائه پیشنهادات لازم به منظور تحقق اهداف قانونی وزارتخانه
۱۷-انجام مطالعات و پژوهش‎های علمی ـ کاربردی در زمینه مسایل کار
۱۸-تهیه و اجرای برنامه‎های آموزشی در زمینه مسایل کار به منظور آشنایی کارگران و
کارفرمایان و کارشناسان با قوانین و مقررات ذیربط
۱۹-سیاستگذاری و برنامه‎ریزی کلان در زمینه بهبود رفاه اجتماعی جامعه کارگری
۲۰-سیاستگذاری و برنامه‎ریزی و تعیین استانداردهای آموزش‎های مهارتی تخصصی
۲۱-استقرار نظام آموزش‎های فنی و حرفه‎ای کوتاه‎مدت، با ارزش و عناوین مناسب جهت تکمیل هرم نیروی انسانی کشور
۲۲-ارائه خدمات کارشناسی، تسهیلات مالی و سرمایه‎گذاری به اشخاص حقیقی و حقوقی در
جهت اجرای طرح‎های اشتغال‎زا و خود اشتغالی
۲۳-تهیه، تولید و بهنگام‎سازی آمار و اطلاعات «پایگاه اطلاعات کار» از طریق اجرای
طرح‎های آماری و تدوین فرهنگ ملی مشاغل
۲۴-حفظ و صیانت از نیروی کار کشور
۲۵-تنظیم روابط کار
۲۶-نظارت بر اجرای صحیح قانون کار و سایر قوانین و مقررات مربوطه
۲۷-توسعه مهارت‎های نیروی کار کشور و ارائه آموزش‎های مهارتی در سطوح مختلف
۲۸-سایر وظایف قانونی مربوط که به عهده وزارتخانه است.
‎‎‎
وظایف واحدهای استانی وزارت کار و امور اجتماعی:

۱-رسیدگی به اختلافات و شکایات کارگری و کارفرمایی از طریق تشکیل مراجع حل اختلاف
به منظور حل و فصل اختلافات با توجه به قانون کار و مقررات مربوطه
۲-راهنمایی و ارشاد کارگران در مورد چگونگی انعقاد پیمان‎های دسته‎جمعی
۳-نظارت بر اجرای طرح‎های طبقه‎بندی مشاغل کارگری با هماهنگی اداره‎کل نظارت بر
نظام‎های جبران خدمت
۴-بررسی طرح‎های مزد و بهره‎وری و رسیدگی به قراردادهای پاداش افزایش تولید
۵-بازرسی مستمر از کارگاه‎ها و کارخانجات حوزه عملکرد و برقرارکردن مبانی حفاظتی و
بهداشتی و ایمنی کار و انطباق شرایط کار با قوانین و مقررات ذیربط
۶-انجام امور مربوط به تشکیلات کارگری و کارفرمایی با توجه به قوانین و مقررات و
آئین‎نامه‎های ذیربط
۷-انجام اقدامات لازم در زمینه اجرای قانون و مقررات بیمه بیکاری
۸-انجام مطالعات و بررسی‎های لازم به منظور شناخت امکانات و پتانسیل استان در
زمینه ایجاد اشتغال و ارائه راهکارهای مناسب
۹-راهنمایی و ارایه خدمات در جهت بکارگماری متقاضیان شغل از طریق ایجاد هماهنگی
لازم با واحدهای مشمول قانون کار
۱۰-انجام امور مربوط به متقاضیان استفاده از تسهیلات اعتباری تبصره‎های بودجه کل
کشور مرتبط با اشتغال
۱۱-ارایه طرح‎های تیپ اشتغال‎زا به متقاضیان و نظارت بر اجرای آنها
۱۲-انجام امور مربوط به اشتغال اتباع خارجی بر اساس مقررات و دستورالعمل‎های مربوط
۱۳-فراهم‎ساختن امکانات رفاهی جهت کارگران از طریق ترغیب و تشویق کارفرمایان به
ایجاد تأسیسات و ارائه خدمات رفاهی در کارگاه‎ها و ایجاد تسهیلات لازم در جهت
تأمین مسکن و انجام سایر اقدامات حمایتی در چارچوب قوانین و مقررات ذیربط
۱۴-ایجاد، توسعه و نگهداری مجموعه‎های ورزشی، تفریحی و فرهنگی کارگران
۱۵-اجرای قانون و آئین‎نامه‎های تشکل‎های کارگری و کارفرمایی در سطح استان
۱۶-تهیه و تنظیم و اجرای طرح‎ها و برنامه‎های مرتبط با فرهنگ اسلامی کار در
کارگاه‎ها بر اساس اهداف و وظایف وزارتخانه
۱۷-مشارکت و همکاری در زمینه تهیه و اجرای طرح‎های آماری با واحدهای ستادی ذیربط
۱۸-انجام امور مربوط به صدور شناسنامه کار کارگران
۱۹-مطالعه، تحقیق و تجزیه و تحلیل مسایل گوناگون حفاظت فنی و بهداشت کار و ارایه
راه‎حل‎های مناسب به منظور پیشگیری از حوادث ناشی از کار
۲۰-تربیت نیروی انسانی ماهر و نیمه‎ماهر مورد نیاز صنایع کشور در جهت رسیدن به
اشتغال کامل در چارچوب برنامه‎ها و سیاست‎های دولت
۲۱-انجام امور حقوقی مربوط به حوزه عملکرد در حدود اختیارات با هماهنگی واحد حقوقی
‎‎‎
وظایف حوزه مرکزی وزارت تعاون شامل امور راهبردی (سیاستگذاری، برنامه‎ریزی و نظارت):

۱-نظارت بر حـُسن اجرای قوانین و مقررات بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران
۲-تهیه لوایح قانونی و آئین‎نامه‎های قانون مذکور و اساسنامه‎ها و آئین‎نامه‎های
تعاونی‎ها مطابق قانون بخش تعاون
۳-جلب و هماهنگی حمایت‎ها، کمک‎ها، تسهیلات و امکانات دولتی و عمومی جهت بخش
تعاونی با همکاری دستگاه‎های اجرایی ذیربط و از طریق انعقاد تفاهم‎نامه‎های لازم
۴-تشویق و کمک و همکاری در تأسیس و گسترش تعاونی‎ها با جلب همکاری و مشارکت عموم
مردم و شوراهای اسلامی کشور
۵-ایجاد زمینه‎های همکاری و هماهنگی و تعاون بین تعاونی‎ها و همچنین بین
اتحادیه‎های تعاونی یا بین بخش تعاونی و سایر بخش‎های اقتصادی
۶-کمک به فعالیت‎های تبلیغاتی،‌ آموزشی، فرهنگی، فنی، علمی، تحقیقاتی و صنعتی لازم
برای بخش تعاونی با همکاری اتحادیه‎های تعاونی
۷-شرکت در مجامع بین‎المللی تعاون به عنوان نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران
۸-تنظیم برنامه‎های ترویجی و آموزش تعاون برای تفهیم و تعمیم روش‎ها و برنامه‎های
مختلف تعاونی و انتشار کُتُب و نشریات مورد لزوم تعاونی
۹-انجام تحقیقات آماری و اطلاعاتی و مطالعه درباره فعالیت تعاونی‎ها در زمینه
شناخت نارسایی‎ها و نیازهای آنها و همچنین توانایی‎ها و امکانات آنها به منظور
استفاده در برنامه‎ریزی‎های مربوط
۱۰-ایجاد تسهیلات لازم جهت توسعه فعالیت تعاونی‎ها در امور تولیدی
۱۱-برنامه‎ریزی برای فراهم‎آوردن موجبات صدور تولیدات بخش تعاونی
۱۲-تهیه و تنظیم طرح‎های اساسی به منظور فراهم‎آوردن موجبات تحقق اهداف مندرج در
اصول ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
۱۳-فراهم‎آوردن تسهیلات لازم در جهت دستیابی تعاونی‎ها به مواد اولیه و وسایل و
کالاهای مورد نیاز
۱۴-سیاستگذاری، تعیین خط‎مشی و برنامه‎ریزی در حدود مقررات و اختیارات برای توسعه
و رشد بخش تعاونی
۱۵-اجرای بند ۱۷ ماده ۶۶ قانون بخش تعاون در مورد اتحادیه‎های تعاونی سراسری و
شرکت‎های فرااستانی.
۱۶-فراهم‎آوردن تسهیلات لازم برای تهیه، ایجاد، توسعه، بازسازی، نوسازی واحدهای
تعاونی و نظارت بر امور آنها
۱۷-تأمین شرایط و فراهم‎آوردن امکانات برای سرمایه‎گذاری بخش تعاونی جهت ایجاد
تعاونی‎ها با اولویت تعاونی‎های تولیدی
۱۸-تنظیم برنامه و تعیین نحوه کمک‎های اعتباری در حدود مقررات و اختیارات از طریق
بانک‎ها و مؤسسات اعتباری و کمک‎های دولتی به تعاونی‎ها
۱۹-مشارکت، ایجاد، توسعه و بهره‎برداری و سرمایه‎گذاری در تعاونی‎ها و نیز انتقال
یا واگذاری و فروش سهام دولت در واحدهای تولیدی و توزیعی به بخش تعاونی ضمن رعایت
مفاد تبصره ماده ۱۷ قانون بخش تعاونی
۲۰-عضویت در شورای اقتصاد، شورای عالی صنایع، شورای پول و اعتبار، مجمع عمومی
بانک‎ها، شورای عالی معادن و کمیسیون‎های مربوط به صادرات و واردات کشور و سایر
مجامع با نظر هیأت دولت
۲۱-مشارکت در تهیه و تدوین مقررات صادرات و واردات کشور و همکاری با مؤسسات علمی،
فنی و اقتصادی بین‎المللی و قبول عضویت و شرکت در سازمان‎ها، شوراها و مجامع
بین‎المللی مربوط به امور تعاونی
۲۲-صدور مجوز موضوع بند ۴ ماده ۵۱ قانون بخش تعاونی برای اتحادیه‎های تعاونی
سراسری و تعاونی‎های فرااستانی
۲۳-عضویت در انجمن نظارت بر انتخابات شرکت‎ها و اتحادیه‎های تعاونی و اتاق تعاون
موضوع ماده ۶۸ قانون بخش تعاونی که ریاست آن را نماینده وزارت تعاون بر عهده دارد.
۲۴-نظارت بر تشکیل اتاق تعاون، بررسی و تأیید نهایی اساسنامه و آئین‎نامه‎های اتاق
توسط وزیر تعاون موضوع ماده ۵۷ و بند الف تبصره ۱ ماده ۵۹ قانون بخش تعاونی، تعیین
یک نفر نماینده برای عضویت در هیأت بازرسی اتاق‎های تعاون و نظارت بر فعالیت آنها، موضوع (ماده ۶۳ قانون بخش تعاونی)
۲۵-سیاستگذاری و برنامه‎ریزی برای وصول و مصرف ۴% حق تعاون و آموزش موضوع بند ۳ ماده ۲۵ قانون بخش تعاونی
‎‎‎
وظایف واحدهای استانی وزارت تعاون:

۱-اجرای قوانین و مقررات مربوط به بخش تعاونی در سطح استان
۲-تشویق و کمک و همکاری در تأسیس و گسترش تعاونی‎ها با جلب همکاری و مشارکت عموم
مردم و شوراهای اسلامی کشور
۳-ایجاد زمینه‎های همکاری و هماهنگی و تعاون بین تعاونی‎ها و همچنین بین
اتحادیه‎های تعاونی یا بین بخش‎های تعاونی و سایر بخش‎های اقتصادی
۴-کمک به شرکت‎ها و اتحادیه‎های تعاونی در ارائه خدمات حقوقی، مالی، حسابداری و
حسابرسی و دیگر خدمات مورد نیاز
۵-اجرای برنامه‎های ترویج و آموزش تعاون برای تفهیم و تعمیم روش‎ها و برنامه‎های
مختلف تعاونی و انتشار نشریات مورد لزوم
۶-راهنمایی مسئولان تعاونی‎ها در امور حقوقی، مالی، اداری و هدایت آنها در جهت
استفاده از روش‎ها و سیستم‎های بهتر و همچنین ایجاد هماهنگی در اعمال کمک‎های فنی،
اداری، مالی و غیره توسط دستگاه‎های ذیربط به منظور اداره صحیح تعاونی‎ها
۷-ایجاد تسهیلات لازم جهت توسعه فعالیت تعاونی‎ها در امور تولیدی و فراهم‎آوردن
موجبات صدور تولیدات آنها
۸-جلوگیری از فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی که به هر نحو از نام تعاونی سوء استفاده
می‎کنند.
۹-فراهم‎آوردن تسهیلات لازم برای تهیه طرح، ایجاد، توسعه، بازسازی و نوسازی
واحدهای تعاونی و دستیابی به وسایل و کالاهای مورد نیاز و همچنین نظارت بر امور آنها
۱۰-صدور مجوز ثبت و تشکیل تعاونی‎ها موضوع بند ۴ ماده ۵۱ قانون بخش تعاونی
۱۱-تأمین شرایط و فراهم‎آوردن امکانات برای سرمایه‎گذاری بخش تعاونی جهت ایجاد
تعاونی‎ها با اولویت تعاونی‎های تولیدی
۱۲-تشکیل تعاونی در بخش کشاورزی
۱۳-اجرای مفاد بند ۱۷ ماده ۶۶ قانون بخش تعاونی با هماهنگی حوزه ستادی وزارتخانه
۱۴-انجام تحقیقات آماری و اطلاعاتی و مطالعه درباره فعالیت تعاونی‎ها در زمینه
شناخت نارسایی‎ها و نیازهای آنها و همچنین توانایی‎ها و امکانات به منظور استفاده
در برنامه‎ریزی‎های مربوط
۱۵-صدور مجوز انحلال تعاونی‎های موضوع تبصره ۲ ماده ۵۴ قانون بخش تعاونی به
استثنای تعاونی‎های فرااستانی و اتحادیه‎های تعاونی سراسری
۱۶-انجام معاملات لازم و ارائه خدمات مورد نیاز تعاونی‎ها
۱۷-تشکیل مجامع عمومی تعاونی‎های موضوع تبصره ۲ ماده ۳۵ قانون بخش تعاونی به
استثنای شرکت‎های تعاونی فرااستانی و اتحادیه‎های تعاونی سراسری
۱۸-اعمال وظایف و اختیارات وزارت تعاون در مورد اتاق‎های تعاون با حوزه عمل استانی
۱۹-فراهم‎ آوردن تسهیلات لازم برای تهیه طرح، ایجاد، توسعه، بازسازی، نوسازی واحدهای تعاونی و نظارت بر امور آنها
۲۰- ‎‎‎سلب مزایا از تعاونی‎هایی که برخلاف قانون و مقررات بخش تعاونی عمل نموده و یا برخلاف اساسنامه مصوب اقداماتی کرده باشند.
‎‎‎

‎‎


 ‎‎پیوست شماره دو
مصوبه شماره ۱۵۹۷۵۸/۱۹۰۱ مورخ ۲/۹/۱۳۸۱ ‎‎‎ شورای عالی اداری
‎‎‎
اختیارات سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی استان‎ها
۱ـ تشکیلات و سازماندهی:
بررسی، اظهارنظر و تأیید تغییرات تشکیلات، وظایف و پست‎های سازمانی دستگاه در
چارچوب قوانین و مقررات و ضوابط مربوط شامل:
۱ـ۱ـ ادغام واحدهای سازمانی در سطوح سازمانی اداره، گروه، مدیریت و سایر عناوین
مشابه، مشروط به عدم ارتقاء سطح سازمانی از محل ادغام آنها
۲ـ۱ـ حذف واحدهای سازمانی مذکور به شرطی که موجب خدشه‎دارشدن و حذف وظایف اصلی
دستگاه نگردد.
۳ـ۱ـ حذف انواع پست‎های سازمانی به تبع حذف و یا ادغام واحدهای سازمانی و یا عدم
ضرورت وجود پست
۴ـ۱ـ انتقال پست‎های سازمانی (به استثناء انتقال پست از واحدهای آموزشی و تحقیقاتی
به سایر واحدها) در بین واحدهای استانی و یا بین واحدهای شهرستانی یک استان و از
واحدهای استانی به واحدهای شهرستانی و بخش و از واحدهای شهرستانی به واحدهای بخش
با توجه به ماهیت و حجم وظایف

تذکر:
-انتقال پست‎های سازمانی از عناصر تقسیمات کشوری پایین به بالا مجاز نمی‎باشد.
-در صورتی که انتقال پست‎های سازمانی موجب تنزل سطح سازمانی واحد مربوطه شود،
تغییرات در عناوین سازمانی و سطوح مدیریتی اعمال گردد.
۵ـ۱ـ تغییر عنوان پست‎های سازمانی به عناوین همسطح با توجه به کم و کیف وظایف
مربوط با رعایت موارد زیر:
الف) عدم تغییر عنوان پست‎های اصلی به پست‎های پشتیبانی
ب) عدم تغییر عنوان پست‎های سازمانی غیرمدیریتی و سرپرستی به پست‎های مدیریتی و
سرپرستی
ج) عدم تغییر عنوان پست‎های سازمانی به پست سازمانی مشاور
د) عدم تغییر عنوان پست‎های هیأت علمی و پست‎های غیر هیأت علمی در دانشگاه‎ها و
مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و پست‎های قضایی، آموزشی و تحقیقاتی در دستگاه‎ها به
پست‎های اداری اعم از اصلی و پشتیبانی
۶ـ۱ـ تبدیل پست‎های ثابت سازمانی به پست‎های موقت و بالعکس با رعایت مقررات مربوط
۷ـ۱ـ ایجاد پست سازمانی با نام جهت مستخدمین شهید، آزاده و جانباز از کار افتاده
کلی و جانبازانی که توانایی انجام کار تمام‎وقت را ندارند با رعایت قوانین و
مقررات مربوطه (موضوع قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز از کار افتاده کلی
و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی مصوبه ۳۰/۶/۱۳۷۲ و آئین‎نامه اجرایی آن و
بخشنامه شماره ۴۷۶۵/۴۱ مورخ ۲/۲/۱۳۷۴ سازمان و تصویب‎نامه شماره ۲۸۸۶۲/ت۶۷۹ ‎‎‎
مورخ ۶/۵/۱۳۷۷ هیأت محترم وزیران و بخشنامه شماره ۷۲۳۲/۱۱ مورخ ۲۰/۱۰/۱۳۷۷ سازمان)
۸ـ۱ـ تغییر عنوان پست سازمانی با نام مربوط به جانبازان و آزادگان به پست‎های اصلی
و تخصصی دستگاه بر اساس موارد ذیل:
-پست سازمانی با نام صرفاً جهت اختصاص به جانبازان و آزادگانی که تصدی پست را بر
عهده دارند تغییر عنوان یابد.
-تغییر عنوان متناسب با شرایط احراز تجربی و تحصیلی جانبازان و آزادگان باشد.

۲ـ استخدام:
۱ـ۲ـ بررسی نیازهای نیروی انسانی دستگاه‎ها در طول سال‎های برنامه سوم توسعه در
چارچوب مقررات و ضوابط استخدامی و صدور مجوزهای لازم استخدامی و صدور مجوز انتشار
آگهی استخدام در چارچوب برنامه جامع نیروی انسانی بخش دولتی موضوع مصوبه شماره
۵۱۴۵/ت۲۳۸۴۲ه‍ مورخ ۱۲/۲/۱۳۸۰ و سهمیه تعیین‎شده برای دستگاه موضوع مصوبه شماره
۲۵۲۹۶/ت۲۵۰۸۶ه‍ مورخ ۲۹/۵/۱۳۸۰ ضمن هماهنگی با دفاتر بخشی مربوط و در سقف سهمیه هر
استان موضوع بخشنامه شماره ۲۲۵۱۳/۱۰۵ مورخ ۲۸/۱۲/۱۳۸۰ سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی
کشور
۲ـ۲ـ رسیدگی و اعلام نظر در خصوص استعلامات مربوط به استخدام رسمی، پیمانی، تبدیل
وضع استخدامی در چارچوب قوانین و مقررات و ضوابط مربوط
۳ـ۲ـ بررسی احکام استخدام رسمی آزمایشی و قطعی به منظور حصول اطمینان از صحت صدور
و رعایت مقررات مربوط و تأیید آنها بر اساس ماده ۱۹ قانون استخدام کشوری و مجوزهای
استخدامی مربوط
۴ـ۲ـ اجرای دقیق و کامل مفاد مواد ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۵، ۱۶، ۱۷ آئین‎نامه
امتحانات یا مسابقات استخدامی و نحوه اجرای امتحانات ادواری مصوب مورخ ۹/۲/۱۳۸۱
شورای امور اداری و استخدامی کشور موضوع بخشنامه شماره ۲۵۲۱۵/۱۰۵ مورخ ۲۵/۲/۱۳۸۱
سازمان
۵ـ۲ـ انجام امور مستخدمان آماده به خدمت استان موضوع ماده ۱۱۶، ۱۱۸ و ۱۱۹ قانون
استخدام کشوری و آئین‎نامه اجرایی مربوط

۳ـ آموزش و ارزشیابی
۱ـ۳ـ نظارت بر اجرای دوره‎های کوتاه‎مدت و بلندمدت آموزشی دستگاه‎ها و اعلام مراتب
فارغ‎التحصیلی و صدور گواهی‎نامه‎های مربوط با هماهنگی مراجع ذیربط
۲ـ۳ـ انجام بررسی و تأئید پیشنهاد در خصوص تمدید مأموریت آموزشی مازاد بر ۲۱ ماه
۳ـ۳ـ بررسی و اعلام نظر در مورد اعطای صرفاً یک گروه تشویقی به مستخدمین واجد شرایط
موضوع بند (ب) دستورالعمل تشخیص خدمات برجسته

تذکر:
بررسی و اعلام نظر در مورد اعطای گروه تشویقی دوم یا اعطای دو گروه تشویقی به طور
یکجا به مستخدمین واجد شرایط بر اساس بند (ب) دستورالعمل تشخیص خدمات برجسته پس از
بررسی و پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی استان توسط کمیته ذیربط در حوزه
مرکزی سازمان انجام می‎پذیرد.
۴ـ۳ـ اتخاذ تصمیم در خصوص اجرای دوره‎های کوتاه‎مدت آموزشی (دوره‎ شغلی) که محتوای
آن قبلاً به تأئید واحد ذیربط در حوزه مرکزی سازمان رسیده است.
۵ـ۳ـ انجام بررسی لازم در خصوص دوره‎های آموزشی کوتاه‎مدت پیشنهادی دستگاه‎ها
(دوره‎هایی که محتوای آن قبلاً به تأیید نرسیده است) و ارائه پیشنهاد به حوزه مرکزی
سازمان جهت تأیید و تصویب اجرای آن
۴ـ سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور مکلف است اختیارات زیر را در زمینه‎های
برنامه‎ریزی، تنظیم بودجه، نظارت و تشخیص صلاحیت و رتبه‎بندی شرکت‎های پیمانکاری
به واحدهای استانی خود واگذار نماید.
۱ـ۴ـ وظایف و اختیارات سازمان در زمینه برنامه‎ریزی، تنظیم بودجه و نظارت موضوع
ماده ۵ قانون برنامه و بودجه مصوبه سال ۱۳۵۱ در چارچوب بودجه جاری و عمرانی استانی
و یا بودجه‎های متمرکز و یا ردیف‎های دیگری که به صورت جداگانه تفویض می‎گردد.
تبصره ـ نظارت مستمر بر اجرای برنامه‎های ملی به ویژه طرح‎های عمرانی ملی که محل
اجرای آن در استان قرار دارد و نظارت بر پیشرفت سالانه آنها موضوع بند ۶ ماده
قانونی فوق‎الذکر در صورتی که در روش جاری سازمان وظایف استانی محسوب شود مشمول
این بند خواهد بود.
۲ـ۴ـ اختیارات و مسئولیت توافق با دستگاه‎های اجرایی محلی در مورد شرح فعالیت‎های
جاری و شرح عملیات طرح‎های عمرانی استانی و امضاء و ابلاغ موافقتنامه‎های مربوطه
موضوع ماده ۱۹ قانون برنامه و بودجه
تبصره ـ در مورد آن بخش از اعتبارات غیراستانی که مبادله موافقتنامه توسط آن
سازمان ضرورت داشته باشد به صورت موردی و طی ابلاغ جداگانه تفویض اختیار انجام
خواهد شد.
۳ـ۴ـ اختیار تأیید صلاحیت علمی و تخصصی جهت انعقاد قرارداد و یا اجرای طرح‎های
مطالعاتی از محل اعتبارات استانی موضوع تبصره ذیل ماده ۲۲ قانون برنامه و بودجه
۴ـ۴ـ تعیین و تشخیص بدهی‎ها و مطالبات ناشی از اجرای طرح‎های عمرانی استانی به
منظور تأمین اعتبار آنها موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه و بودجه و ماده ۶۳ قانون
محاسبات عمومی
۵ـ۴ـ شرکت و عضویت در شوراها، کار گروه‎ها و سایر مجامع پیش‎بینی‎شده که در حوزه
استان تشکیل می‎گردد و سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی استان در آن قانوناً عضویت دارد
و اتخاذ تصمیم می‎کند.
۶ـ۴ـ ابلاغ تخصیص اعتبارات جاری و عمرانی استانی پس از تصویب در کمیته تخصیص
اعتبار استان به استناد ماده ۱۱ آئین‎نامه تخصیص اعتبارات بودجه عمرانی دولت موضوع
ماده ۳۰ قانون برنامه و بودجه
۷ـ۴ـ تشخیص صلاحیت و رتبه‎بندی شرکت‎های پیمانکاری به صورت استانی در رتبه‎های چهار و پنج رشته‎های ابنیه و راهسازی و رتبه سه در رشته‎های تأسیسات و تجهیزات
ابنیه، تأسیسات شهری، آبیاری و زهکشی و توزیع و انتقال نیرو
۸ـ۴ـ تشخیص صلاحیت و رتبه‎بندی واحدهای خدمات مشاور استانی در تمامی رشته‎ها، گرایش‎ها و رتبه‎های مربوط
۹ـ۴ـ اعمال اختیارات مربوط به عقد قرارداد عاملیت با بانک‎های عامل استان برای وجوه اداره‎شده در چارچوب مقررات اعلام‎شده از دبیرخانه شورای عالی اشتغال کشور
۱۰ـ۴ـ تشخیص صلاحیت و رتبه‎بندی شرکت‎های انفورماتیکی در چارچوب مقررات اعلام‎شده از دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک کشور

تبصره ـ سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی استان‎ها موظفند فهرست واحدهای خدمات مشاوره
(حقیقی و حقوقی) تشخیص صلاحیت‎شده در هر رشته با گرایش را به همراه فهرست اشخاص
حقیقی و شرکت‎های پیمانکاری تشخیص صلاحیت شده در همه رشته‎ها، رتبه‎ها و طبقه‎ها
را، هر شش ماه یکبار منتشر نموده و هرگونه تغییر به عمل آمده بعدی در فهرست استان،
اعم از ایجاد و تغییر و ارتقاء و کاهش و حذف رتبه و طبقه و صلاحیت را نیز بلافاصله به طور کتبی به واحد ذیربط در حوزه مرکزی سازمان ارسال نمایند.
۵ـ اعمال اختیارات سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور در رابطه با اجرای ماده ۸۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و آئین‎نامه اجرایی آن در سطح استان