۱۵۹۷۵۸/۱۹۰۱ ۲/۹/۱۳۸۱
شورای عالی اداری در نود و ششمین جلسه مورخ ۲۰/۷/۱۳۸۱ در اجرای جزء ۳ بند ب ماده ۱ قانون برنامه سوم توسعه بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، به منظور اعطای اختیارات لازم به مسئولین واحدهای استانی وزارتخانهها در خصوص تصمیمگیری، اجرا و تخصیص منابع و محدودنمودن فعالیت حوزههای ستادی به اعمال حاکمیت و امور راهبردی (سیاستگذاری، برنامهریزی و نظارت) و انتقال وظایف اجرایی به واحدهای استانی تصویب نمود:
۱-وظایف حوزه مرکزی و واحدهای استانی وزارتخانههای آموزش و پرورش، راه و ترابری، کار و امور اجتماعی و تعاون به شرح پیوست شماره یک این مصوبه تفکیک میشود.
وزارتخانههای مذکور مکلفند بر اساس وظایف تعیینشده حداکثر ظرف مدت ۳ ماه وظایف اجرایی را به واحدهای استانی منتقل و متناسب با آن نسبت به اصلاح تشکیلات حوزه مرکزی و واحدهای استانی اقدام و پیشنهاد لازم را برای تأیید به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور ارسال نمایند.
۲-وزارتخانههای مذکور در بند ۱ مکلفند اختیارات لازم را متناسب با وظایف
تفکیکشده در حد هر استان به مدیران استانی واگذار نمایند. مدیران استانی نیز در
حد هر شهرستان اختیارات لازم را به مدیران شهرستانی واگذار نمایند.
۳-به منظور واگذاری اختیارات لازم به مقامات استانی برای انجام کیفی خدمات و
جلوگیری از تطویل انجام امور، وزارتخانههای مذکور در بند ۱ مکلفند فعالیتهای
اجرایی واحدهای استانی را که قابل اندازهگیری کمـّی و قیمتگذاری میباشند بر اساس
کیفیت انجام آنها هزینهیابی نموده و قیمت تمامشده را محاسبه و به تأیید سازمان
مدیریت و برنامهریزی کشور برسانند.
۴-سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور مکلف است اختیارات لازم را در زمینههای
تشکیلات و سازماندهی، استخدام، آموزش و ارزشیابی، برنامهریزی، تنظیم بودجه، نظارت
و تشخیص صلاحیت و رتبهبندی شرکتهای پیمانکاری به شرح پیوست شماره ۲ این مصوبه به
واحدهای استانی خود واگذار نماید.
۵-وزارتخانههای مذکور در بند ۱ و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور موظفند پس از
ابلاغ این مصوبه در تدوین آئیننامهها، دستورالعملها و بخشنامهها به گونهای
عمل نمایند که تسهیلات لازم برای انجام امور و فعالیتهای اجرایی در واحدهای
استانی فراهم گردد.
۶-سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور مکلف است بر اجرای این مصوبه نظارت نموده و مواردی که توسط واحدهای استانی وزارتخانهها اقدام نگردد به شورای عالی اداری و وزرای مربوط اعلام و گزارش اجرای کلیه مفاد این مصوبه در مقاطع ۶ ماهه به شورای عالی اداری ارائه نماید.
محمد ستاریفر
معاون رییس جمهور و دبیر شورای عالی اداری
پیوست شماره یک
مصوبه شماره ۱۵۹۷۵۸/۱۹۰۱ مورخ ۲/۹/۱۳۸۱ شورای عالی اداری
وظایف حوزه مرکزی وزارت آموزش و پرورش شامل امور راهبردی (سیاستگذاری، برنامهریزی و نظارت):
۱-تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش بر اساس قانون مصوب
۲۷/۱۱/۱۳۵۸ و اصلاحیههای آن.
۲-تهیه نظام آموزش و پرورش کشور و اصلاحات آن و ارائه برای تصویب در مراجع قانونی.
۳-تهیه و تدوین مقررات و تنظیم لوایح مربوط به وظایف محوله.
۴-تهیه و پیشنهاد برنامههای میانمدت و بلندمدت در جهت تأمین اهداف آموزش و پرورش.
۵-همکاری با وزارتین فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر
دستگاههایی که به نحوی در امر آموزش دخالت دارند جهت هماهنگنمودن آموزشها در
چارچوب نظام آموزشی کشور.
۶-تألیف و طبع و توزیع کُتُب درسی و نشریات کمک آموزشی و تجهیزات مورد نیاز متناسب
با نیاز روز مدارس و فنآوری جدید بر اساس برنامهریزیهای زمانبندیشده در
چارچوب نظام آموزشی با رعایت اصل ۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت
بافت متناسب زندگی روستایی عشایری و شهری و به کارگیری تواناییهای بخش غیردولتی.
۷-برنامهریزی برای زیر پوشش قراردادن کلیه کودکان لازمالتعلیم و کاهش بیسوادی.
۸-برنامهریزی و تدوین استانداردهای لازم آموزش مستمر مدیران، معلمان و کارکنان
وزارت به منظور ارتقاء سطح توانایی شغلی آنان.
۹-برنامهریزی برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آموزشی و پرورشی و اتخاذ تصمیم
در مورد تأسیس و اداره دانشسراها و مراکز تربیت معلم و آموزشکدههای فنی و حرفهای
و تصویب برنامههای آموزشی آنها و دورههای آموزشی کوتاهمدت.
۱۰-برنامهریزی، توسعه و تعمیم تربیتبدنی در سطح مدارس و مراکز آموزشی وابسته به
وزارت و استفاده از امکانات دستگاههای ذیربط.
۱۱-انجام اقدامات لازم به منظور تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت جسمی، روانی و اجتماعی
دانشآموزان کشور با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
۱۲-تعیین هزینه سرانه مقاطع مختلف تحصیلی متناسب با مناطق جغرافیایی.
۱۳-برنامهریزی و انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی مربوط به حوزه تعلیم و تربیت.
۱۴-برنامهریزی برای توسعه مشارکت مردم و توسعه مدارس غیردولتی و آموزشگاههای
علمی آزاد.
۱۵-برنامهریزی برای حمایت از استعدادهای درخشان و فراهمکردن امکانات مناسب برای
رشد آنان.
۱۶-برنامهریزی برای جلب مشارکت اولیاء دانشآموزان و تشکیل انجمنهای اولیاء و
مربیان و نیز برنامهریزی برای آموزش اولیاء به گونهای که بتوانند به تحقق
هدفهای آموزشی تربیتی وزارت کمک کنند.
۱۷-سایر وظایف قانونی مربوط که به عهده وزارتخانه است.
وظایف واحدهای استانی وزارت آموزش و پرورش:
۱-تأمین و تدارک نیازمندیهای آموزشی و پرورشی امکان، تجهیزات، امکانات دیگر آموزشی و کمک آموزشی.
۲-جذب و انتخاب افراد صالح برای تعلیم و تربیت از طریق گزینش
۳-نظارت بر اداره امور آموزشگاههای تحت پوشش در دورههای مختلف تحصیلی (کودکستان،
ابتدایی، راهنمایی تحصیلی، متوسطه و فنی و حرفهای و کشاورزی و دورههای عمومی و تکمیلی بزرگسالان)
۴-تأسیس و تجهیز و اداره واحدهای آموزشی تحت پوشش
۵-نظارت بر تنظیم و اجرای برنامههای آموزشی در قالب برنامههای مصوب و تأیید برنامههای شهرستانها و مناطق تابعه
۶-کوشش در تعمیم آموزشهای فنی و حرفهای با توجه به نیازهای خاص منطقه در قالب
برنامههای مصوب وزارت آموزش و پرورش و جلب همکاری مؤسسات مربوطه در این زمینه
۷-نظارت بر اجرای برنامههای تربیتی و ورزشی و فعالیتهای فوق برنامه در سطح
واحدهای آموزشی تحت پوشش در استان
۸-نظارت بر انجام فعالیتهای مراکز تربیتمعلم در سطح استان طبق برنامههای مصوب
۹-نظارت بر انجام فعالیتهای آموزشی ضمن خدمت کارکنان آموزشی و اداری در سطح
استان و انجام امور مربوط به دانشجویان متعهد دبیری
۱۰-همکاری لازم با هسته گزینش استان در جهت اجرای برنامههای مربوط و فراهمنمودن
امکانات و تسهیلات لازم به منظور گزینش افراد مورد نیاز با همکاری هیأت مرکزی
گزینش وزارت آموزش و پرورش
۱۱-انجام کلیه امور حقوقی و دفاع از منافع ادارهکل آموزش و پرورش در سطح استان در
دادگاهها و مراجع ذیربط
۱۲-اهتمام در مکانیزهنمودن سیستمهای اداری و آموزشی در سطح استان و جمعآوری
اطلاعات مورد نیاز واحدهای برنامهریزی و نظارت بر فعالیتهای واحد مربوط در این
زمینه
۱۳-فراهمنمودن تسهیلات لازم در جهت ارتباط بیشتر اولیاء با مدارس و همچنین جلب
ارگانها و مؤسسات ذیربط به منظور پیشبرد برنامههای آموزش و پرورش
۱۴-نظارت بر اداره امور آموزشگاهها و مدارس غیرانتفاعی و فراهمنمودن تسهیلات
لازم در این زمینه طبق مقررات و قوانین مربوط
۱۵-تشکیل هیأت رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان در سطح استان طبق ضوابط مربوط
۱۶-همکاری با سازمان جوانان هلال احمر، انجمن اولیاء و مربیان در جهت پیشبرد
برنامه آموزشی و تربیتی مربوط
۱۷-فراهمنمودن تسهیلات لازم در جهت ادامه فعالیتهای مدارس شاهد و نمونه و مردمی
ایثارگران و آزادگان
۱۸-بررسی و تأیید بودجه پیشنهادی نواحی شهرستانها و مناطق تابعه و ارسال آن به
واحدهای ذیربط طبق مقررات و ضوابط مربوط
۱۹-انجام راهنماییهای فنی در کلیه امور آموزشی و اداری و مالی به واحدهای تابعه
شهرستانها و مناطق و نواحی و نظارت بر فعالیتهای آنها در این زمینه
۲۰-نظارت بر حـُسن اجرای دستورالعملها و بخشنامههای صادره از طرف وزارت آموزش و
پرورش در کلیه امور آموزشی، پرورشی، اداری و مالی
۲۱-همکاری با ادارات کل و ارگانها و مؤسسات در سطح استان در موارد مرتبط و مشترک
۲۲-نظارت بر انجام کلیه فعالیتهای تحقیقاتی در سطح استان و ارائه پیشنهادات لازم
در این زمینه به واحدهای برنامهریزی در وزارت آموزش و پرورش به منظور پیشبرد
برنامههای آموزش و پرورش
۲۳-صدور موافقت اصولی تأسیس مدارس غیرانتفاعی، آموزشگاههای علمی آزاد و
دستورالعمل ثبتنام و تعیین شهریه مدارس غیرانتفاعی و آموزشگاههای علمی آزاد
۲۴-برگزاری دورههای آموزش ضمن خدمت و آموزشگاههای علمی ـ فرهنگی
۲۵-امضاء صدور گواهینامههای فارغالتحصیلان مراکز ضمن خدمت فرهنگیان اعم از
کاردانی و کارشناسی (توضیحاً از جانب مقام عالی وزارت، رئیس سازمان آموزش و پرورش و
از طرف سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، رئیس سازمان مربوطه امضاء نمایند.)
۲۶-انجام نیازسنجی، طراحی دوره، ثبتنام و اجرای برنامه ادامه تحصیل معلمان
دیپلمه در دوره کاردانی و کارشناسی بر اساس توان و ظرفیتها و پتانسیلهای استانی
۲۷-اتخدام آزاد از طریق آزمون برحسب نیاز نواحی و مناطق به صورت موردی
۲۸-تهیه شیوهنامههای سازماندهی، در ردههای تابستانی، تقویم اجرایی و
دستورالعملهای ثبتنام
۲۹-اجرای دورههای ضمن خدمت مربیان کار و دانش
۳۰-تأسیس مراکز پیشدانشگاهی هنر
۳۱-صدور احکام استخدامی ـ حقوقی ـ انتصاب ـ ارتقاء ـ مرخصی ـ تشویقی ـ محکومیت ـ
انتقال ـ همترازی ـ مأموریت ـ استعفا ـ بازخریدی ـ بازنشستگی کارکنان
۳۲-توسعه رشته و تأسیس مراکز فنی و حرفهای و کار و دانش و انحلال و جابجایی
رشتههای مراکز فنی و حرفهای کار و دانش
۳۳-توزیع هزینه سرانه بین واحدهای آموزشی در سطح استان
۳۴-توسعه و جلب مشارکت بخش غیردولتی بر اساس ماده ۸۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات
مالی دولت با پرداخت هزینه سرانه
۳۵-واگذاری واحدهای آموزشی موجود به بخش غیردولتی بر اساس ماده ۸۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت با پرداخت یارانه
وظایف حوزه مرکزی وزارت راه و ترابری شامل امور راهبردی (سیاستگذاری، برنامهریزی و نظارت):
۱-مطالعه، تهیه و تنظیم برنامههای جامع و هماهنگ به منظور تعیین خطمشیهای
اجرایی در زمینه ترابری کشور و اجرای آنها
۲-تهیه و تنظیم ضوابط و معیارهای لازم برای احداث و نگهداری تأسیسات زیربنایی با
توجه به مقتضیات و پیشرفتهای وسایل ترابری و نظارت بر اجرای آنها
۳-بررسی روشهای ساختمانی، نگهداری و بهرهبرداری راهها، راهآهن، بنادر و
فرودگاهها
۴-طبقهبندی کلیه تأسیسات زیربنایی ترابری و تعیین مشخصات فنی و مهندسی آنها و
همچنین تعیین تشکیلات دستگاههایی که باید از هر یک از آنها نگهداری نمایند.
۵-تعیین مشخصات مجاز وسایل ترابری در بهرهبرداری از تأسیسات زیربنایی ترابری
۶-بررسی درباره راههای ترابری بینالمللی و نحوه ارتباط با آنها و عنداللزوم
پیشنهاد قراردادهای دوجانبه با دولتها و مؤسسات خارجی و پیوست به موافقتنامههای
بینالمللی و منطقهای
۷-بررسی نیازمندیها و شناسایی مجموع خدمات و ظرفیت ترابری کشور اعم از راهها،
راهآهن، راههای آبی، راههای هوایی و خطوط لوله به منظور تهیه برنامهها و ارائه
توصیههای لازم به سازمانهای مربوط
۸-ایجاد خطوط پایگاههای مواصلاتی اختصاصی زمینی، دریایی و هوایی با توجه به
برنامهها و نیازمندیهای ترابری کشور
۹-بررسی و ارائه پیشنهادهای لازم با سازمانهای مربوط در باب سیاست نرخگذاری
خدمات جنبی آن
۱۰-تعیین ضابطهها و معیارهای فنی، اقتصادی و ایمنی ترابری در راههای زمینی،
دریایی و هوایی و نظارت بر اجرای آنها
۱۱-تعیین ضابطهها و معیارهای لازم برای ایجاد، اداره و توسعه مؤسسات ترابری اعم
از آنکه در داخل و یا در خطوط بینالمللی فعالیت داشته باشند و نظارت بر فعالیت
آنها
۱۲-تهیه طرح مقررات و آئیننامههای مربوط به صدور اجازه تأسیس مؤسسات دفاتر
شعبهها و نمایندگیهای ترابری خارجی که در کشور فعالیت میکنند و نظارت بر فعالیت
آنها با جلب نظر وزارت کشور
۱۳-تعیین ضابطهها و معیارهای لازم به منظور تنظیم امور مربوط به ترابری
سازمانهای دولتی به استثنای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با همکاری
دستگاههای مربوط و ایجاد هماهنگی و تمرکز امور مذکور
۱۴-تعیین ضوابط و معیارها و اتخاذ سیاستهای لازم برای تشویق بخش خصوصی به
سرمایهگذاری در امور مربوط به ترابری
۱۵-بررسی در زمینه حریمهای تأسیسات زیربنایی ترابری و تهیه و تنظیم مقررات مورد
نیاز برای پیشنهاد به مراجع صلاحیتدار و نظارت بر اجرای آنها
۱۶-بررسی نیازمندیهای کشور از نظر خدمات خاکشناسی و شناسایی مصالح ساختمانی
۱۷-بررسی نیازمندیهای کشور از نظر شناسایی راههای آبی و دریا و اقیانوسها
۱۸-تهیه آییننامههای مجازات خلافی با موافقت وزارت دادگستری و وزارت کشور و
پیشنهاد قوانین و مقررات لازم درباره رسیدگی به موارد خلاف از مقررات ترابری کشور
۱۹-بررسی نیازمندیهای ترابری کشور و تعیین اولویتهای اجرایی آنها و تهیه و اجرای
برنامههای درازمدت، میانمدت و کوتاهمدت به منظور رفع این نیازمندیها با توجه
به برنامههای عمرانی کشور
۲۰-انجام کلیه امور مربوط به خدمات هواشناسی کشور و ارائه آنها به بخش عمومی و خصوصی
۲۱-سایر وظایف قانونی مربوط که به عهده وزارتخانه است.
وظایف واحدهای استانی وزارت راه و ترابری:
۱-جلوگیری از بهرهبرداری وسایل ترابری خارج از مشخصات مجاز در استفاده از تأسیسات زیربنایی ترابری
۲-احداث، بهرهبرداری و نگهداری راههای استانی
۳-نظارت مستمر بر حـُسن اجرای نظام نوبتگیری و امر بارگیری و تخلیه کالاهای
وارداتی و صادراتی استان به منظور جلوگیری از ضایعات و بالابردن کارایی
۴-نظارت بر مؤسسات حمل و نقل و اجرای شرح خدمات و صدور بارنامه و سایر اسناد و
مدارک مربوط به حمل و نقل که توسط مؤسسات حمل و نقل اعمال و اجرا میشود.
۵-نظارت بر اجرای ضوابط و معیارهای تعیینشده برای ایجاد و توسعه مؤسسات و
پایانههای ترابری جادهای و اعلام نظر در مورد ثبت شرکتهای حمل و نقل جادهای و
همکاری با دستگاههای مسئول و ناظر بر تعاونیهای حمل و نقل
۶-نظارت بر امور وسایط حمل و نقل داخلی و خارجی در رابطه با راههای ترانزیت در
حدود ضوابط و دستورالعملهای صادره از مرکز و همچنین جمعآوری آمار و اطلاعات در
ارتباط با بهرهبرداری از راههای ترانزیت
۷-اجرای کنترل اوزان از طریق پاسگاههای توزین دائمی و اکیپهای کنترل توزین و
تهیه و اجرای طرحهای آمارگیری و جمعآوری اطلاعات مربوط به حمل و نقل از طریق
مراکز اطلاعاتی حمل و نقل
۸-اجرای قوانین و مقررات حمل بار و مسافر و نظارت بر اجرای آنها از جمله صدور
پروانهها و اجازهنامههای ترافیکی و همچنین وصول مالیاتها و عوارض حمل و نقل و
جرائم تخلف از مقررات حمل و نقل طبق مقررات و دستورالعملهای صادره
۹-بررسی شبکه حمل و نقل جادهای استان و امکانات موجود به منظور تعیین نارساییها
و ایجاد هماهنگی میان بازوهای مختلف حمل و نقل و ارائه پیشنهادات لازم در ارتباط
با راههای روستایی، فرعی، اصلی و آزادراهها.
۱۰-بررسی و شناسایی مشخصات وسایل ترابری جادهای و عوامل ذی اثر در عرضه و تقاضای
خدمات ترابری جادهای (باربری و مسافری) به منظور استفاده در برنامهریزی و
تصمیمات مربوط به حمل و نقل جادهای
۱۱-شناسایی و بررسی میزان و تحولات بار و مسافر به تفکیک نوع و مبادی و مقاصد به
ویژه محصولات دولتی
۱۲-ایجاد تسهیلات لازم جهت بیمه کالاهای مورد حمل و نقل (از مبدأ بارگیری تا مقصد)
۱۳-برنامهریزی و تهیه خطمشی و ساختمان و توسعه راههای فرعی منطقهای و روستایی
با هماهنگی با واحدهای برنامهریزی استان با توجه به نیازها و اولویتها و امکانات
مالی
۱۴-شرکت در تنظیم موافقتنامههای ارسالی به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور در
مورد احداث و توسعه راههای فرعی روستایی
۱۵- مطالعه و تهیه طرح راهسازی و بهسازی راهها رأساً یا توسط مهندسان مشاور و
کنترل و تصویب آن
۱۶-انتخاب مهندسان مشاور با توجه به ضوابط مورد عمل و نظارت بر کار آنها
۱۷-نظارت بر تهیه و اجرای طرحهای راهسازی
۱۸-کنترل و تأیید صورت کارکرد (حقالزحمه) مهندسان مشاور طرف قرارداد بر اساس
مقررات و ضوابط مربوط
۱۹-تهیه و تنظیم صورت کارکردهای موقت و قطعی پیمانکاران (رأساً یا از طریق مهندسان
مشاور) و رسیدگی و ارائه صورت وضعیت موقت قطعی با اداره پیمان و رسیدگی جهت
تسویهحساب نهایی
۲۰-تهیه و بررسی و تصویب صورتمجالس پیشنهادی و اجرایی پیمانکاران راههای فرعی و
روستایی طرف قرارداد طبق ضوابط
۲۱-تأیید اتمام کار پیمانکاران جهت تشکیل کمیسیونهای تحویل موقت و قطعی
۲۲-پیگیری و نظارت مداوم بر حـُسن جریان پیشرفت برنامههای راهسازی و اجرای مشخصات
فنی در کلیه عملیات راهسازی
۲۳-بررسی و ارائه پیشنهاد مربوط به اجرای طرحهای راهسازی
۲۴-بررسی و تعیین اولویت کارهای راهسازی و مطالعه راهسازی
۲۵-تهیه برنامه نگهداری و ترمیم راههای ارتباطی اصلی و فرعی و روستایی استان
۲۶-اجرای عملیات ترمیم راهها و ابنیه فنی
۲۷-احداث راههای انحرافی در مواقع ضروری
۲۸-انجام عملیات لازم جهت بازنگهداشتن راههای استان به منظور تأمین عبور و مرور
۲۹-تهیه طرح تعمیرگاهها، راهدارخانهها و تأسیسات جانبی جدید در راهها
۳۰-همکاری با پلیس راه در مورد ایمنی عبور و مرور در جادهها
۳۱-انجام امور مربوط به ایمنسازی جادههای استان
۳۲-حفظ حریم قانونی راهها و پیشنهاد حریم لازم جهت راههای جدید
۳۳-شرکت در کمیسیونهای موقت و قطعی راههای ساختهشده مربوط به طرحهای ملی و استانی
۳۴-بررسی اعتبارات لازم جهت نگهداری راهها در سطح استان و تخصیص آن به ادارات راه
و ترابری شهرستان
۳۵-بازدید مستمر از پلها و ابنیه فنی در حوزه استحفاظی و جمعآوری اطلاعات و ضبط
در بانک اطلاعات
۳۶-اجرای مفاد ماده ۸۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت بر انجام امور مربوط به راهداری و فعالیتهای مذکور در بندهای ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۳۱ و ۳۵
وظایف حوزه مرکزی وزارت کار و امور اجتماعی شامل امور راهبردی (سیاستگذاری، برنامهریزی و نظارت):
۱-حل و فصل مسایل و مشکلات جامع کارگری و کارفرمایی به منظور برقراری نظام منطقی
روابط کار از طریق اتخاذ تدابیر قانونی و تمهیدات لازم و با بهرهگیری از
سازوکارهای سه جانبه گرایی در موارد مختلف
۲-سیاستگذاری، برنامهریزی و نظارت در زمینه مزد و سایر نظامهای جبران خدمت
کارگران
۳-تعیین سیاستها و راهبردهای اشتغال و برنامهریزی مربوط به آن در چارچوب
برنامهها و سیاستهای کلان دولت
۴-تعیین سیاستها و خطمشیهای لازم در زمینه استفاده کشور از خدمات نیروی کار
خارجی در چارچوب برنامهها و سیاستهای دولت و نظارت بر اشتغال آنان بر اساس
قوانین و مقررات مربوط
۵-مطالعه و پژوهش در خصوص ویژگیهای نیروی کار، علل بیکاری و عوامل مؤثر بر
نوسانات بازار کار و ارائه پیشنهادات و راهکارهای مناسب در راستای نیل به اشتغال
کامل و تعادل عرضه و تقاضای نیروی کار
۶-تهیه پیشنویس قوانین و مقررات و ضوابط، میزانها و توصیهنامههای ایمنی و
تنظیم و اجرای طرحهای مطالعاتی و تحقیقاتی به منظور بهبود و سالمسازی محیط کار
۷-تهیه اطلاعات و آمار مربوط به نیروی کار و کارگاهها به منظور فراهمآوردن
امکانات لازم جهت استفاده در تهیه و تنظیم برنامههای اقتصادی و اجتماعی کشور
۸-مشارکت در برنامهریزی، هدایت، نظارت و پیشبینی تمهیدات لازم به منظور اعزام
نیروی کار به خارج از کشور
۹-نظارت بر اشتغال اتباع خارجی و صدور مجوزهای لازم بر اساس قوانین و مقررات مربوط
۱۰-ایجاد مراکز خدمات اشتغال و بررسی درخواست ایجاد کاریابیهای غیردولتی، اعمال
حمایتهای قانونی و نظارت بر امور کاریابیهای مزبور
۱۱-ایجاد شبکه اطلاعرسانی بازار کار و مدیریت آن جهت ارائه اطلاعات به متقاضیان
کار، کارفرمایان، سرمایهگذاران و برنامهریزان در سطح کشور از طریق همکاری
وزارتخانهها، مؤسسات و نهادها و بنگاههای اقتصادی
۱۲-مشارکت در تصمیمسازیهای سازمان بینالمللی کار و سازمانهای تخصصی ذیربط با
توجه به مواضع اصولی کشور و اتخاذ تدابیر لازم جهت پیگیری و اجراییکردن
توصیهنامهها و مقاولههای بینالمللی
۱۳-تعمیم و گسترش نهادهای مدنی روابط کار از طریق گسترش فرهنگ استفاده از مذاکرات
و پیمانهای دستهجمعی کار و سهجانبهگرایی به منظور مشارکت هر چه بیشتر نیروی
کار در اداره امور و توسعه بنگاههای اقتصادی و بهبود شرایط کار
۱۴-مطالعه، سیاستگذاری و برنامهریزی جهت ارتقاء فرهنگ کار
۱۵-برنامهریزی، پیگیری و نظارت بر انجام امور ورزشی، تفریحی و فرهنگی کارگران و
مشارکت در فراهمآوردن امکانات و تأسیسات مورد نیاز آنان
۱۶-تهیه و تنظیم لوایح و ارائه پیشنهادات لازم به منظور تحقق اهداف قانونی وزارتخانه
۱۷-انجام مطالعات و پژوهشهای علمی ـ کاربردی در زمینه مسایل کار
۱۸-تهیه و اجرای برنامههای آموزشی در زمینه مسایل کار به منظور آشنایی کارگران و
کارفرمایان و کارشناسان با قوانین و مقررات ذیربط
۱۹-سیاستگذاری و برنامهریزی کلان در زمینه بهبود رفاه اجتماعی جامعه کارگری
۲۰-سیاستگذاری و برنامهریزی و تعیین استانداردهای آموزشهای مهارتی تخصصی
۲۱-استقرار نظام آموزشهای فنی و حرفهای کوتاهمدت، با ارزش و عناوین مناسب جهت تکمیل هرم نیروی انسانی کشور
۲۲-ارائه خدمات کارشناسی، تسهیلات مالی و سرمایهگذاری به اشخاص حقیقی و حقوقی در
جهت اجرای طرحهای اشتغالزا و خود اشتغالی
۲۳-تهیه، تولید و بهنگامسازی آمار و اطلاعات «پایگاه اطلاعات کار» از طریق اجرای
طرحهای آماری و تدوین فرهنگ ملی مشاغل
۲۴-حفظ و صیانت از نیروی کار کشور
۲۵-تنظیم روابط کار
۲۶-نظارت بر اجرای صحیح قانون کار و سایر قوانین و مقررات مربوطه
۲۷-توسعه مهارتهای نیروی کار کشور و ارائه آموزشهای مهارتی در سطوح مختلف
۲۸-سایر وظایف قانونی مربوط که به عهده وزارتخانه است.
وظایف واحدهای استانی وزارت کار و امور اجتماعی:
۱-رسیدگی به اختلافات و شکایات کارگری و کارفرمایی از طریق تشکیل مراجع حل اختلاف
به منظور حل و فصل اختلافات با توجه به قانون کار و مقررات مربوطه
۲-راهنمایی و ارشاد کارگران در مورد چگونگی انعقاد پیمانهای دستهجمعی
۳-نظارت بر اجرای طرحهای طبقهبندی مشاغل کارگری با هماهنگی ادارهکل نظارت بر
نظامهای جبران خدمت
۴-بررسی طرحهای مزد و بهرهوری و رسیدگی به قراردادهای پاداش افزایش تولید
۵-بازرسی مستمر از کارگاهها و کارخانجات حوزه عملکرد و برقرارکردن مبانی حفاظتی و
بهداشتی و ایمنی کار و انطباق شرایط کار با قوانین و مقررات ذیربط
۶-انجام امور مربوط به تشکیلات کارگری و کارفرمایی با توجه به قوانین و مقررات و
آئیننامههای ذیربط
۷-انجام اقدامات لازم در زمینه اجرای قانون و مقررات بیمه بیکاری
۸-انجام مطالعات و بررسیهای لازم به منظور شناخت امکانات و پتانسیل استان در
زمینه ایجاد اشتغال و ارائه راهکارهای مناسب
۹-راهنمایی و ارایه خدمات در جهت بکارگماری متقاضیان شغل از طریق ایجاد هماهنگی
لازم با واحدهای مشمول قانون کار
۱۰-انجام امور مربوط به متقاضیان استفاده از تسهیلات اعتباری تبصرههای بودجه کل
کشور مرتبط با اشتغال
۱۱-ارایه طرحهای تیپ اشتغالزا به متقاضیان و نظارت بر اجرای آنها
۱۲-انجام امور مربوط به اشتغال اتباع خارجی بر اساس مقررات و دستورالعملهای مربوط
۱۳-فراهمساختن امکانات رفاهی جهت کارگران از طریق ترغیب و تشویق کارفرمایان به
ایجاد تأسیسات و ارائه خدمات رفاهی در کارگاهها و ایجاد تسهیلات لازم در جهت
تأمین مسکن و انجام سایر اقدامات حمایتی در چارچوب قوانین و مقررات ذیربط
۱۴-ایجاد، توسعه و نگهداری مجموعههای ورزشی، تفریحی و فرهنگی کارگران
۱۵-اجرای قانون و آئیننامههای تشکلهای کارگری و کارفرمایی در سطح استان
۱۶-تهیه و تنظیم و اجرای طرحها و برنامههای مرتبط با فرهنگ اسلامی کار در
کارگاهها بر اساس اهداف و وظایف وزارتخانه
۱۷-مشارکت و همکاری در زمینه تهیه و اجرای طرحهای آماری با واحدهای ستادی ذیربط
۱۸-انجام امور مربوط به صدور شناسنامه کار کارگران
۱۹-مطالعه، تحقیق و تجزیه و تحلیل مسایل گوناگون حفاظت فنی و بهداشت کار و ارایه
راهحلهای مناسب به منظور پیشگیری از حوادث ناشی از کار
۲۰-تربیت نیروی انسانی ماهر و نیمهماهر مورد نیاز صنایع کشور در جهت رسیدن به
اشتغال کامل در چارچوب برنامهها و سیاستهای دولت
۲۱-انجام امور حقوقی مربوط به حوزه عملکرد در حدود اختیارات با هماهنگی واحد حقوقی
وظایف حوزه مرکزی وزارت تعاون شامل امور راهبردی (سیاستگذاری، برنامهریزی و نظارت):
۱-نظارت بر حـُسن اجرای قوانین و مقررات بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران
۲-تهیه لوایح قانونی و آئیننامههای قانون مذکور و اساسنامهها و آئیننامههای
تعاونیها مطابق قانون بخش تعاون
۳-جلب و هماهنگی حمایتها، کمکها، تسهیلات و امکانات دولتی و عمومی جهت بخش
تعاونی با همکاری دستگاههای اجرایی ذیربط و از طریق انعقاد تفاهمنامههای لازم
۴-تشویق و کمک و همکاری در تأسیس و گسترش تعاونیها با جلب همکاری و مشارکت عموم
مردم و شوراهای اسلامی کشور
۵-ایجاد زمینههای همکاری و هماهنگی و تعاون بین تعاونیها و همچنین بین
اتحادیههای تعاونی یا بین بخش تعاونی و سایر بخشهای اقتصادی
۶-کمک به فعالیتهای تبلیغاتی، آموزشی، فرهنگی، فنی، علمی، تحقیقاتی و صنعتی لازم
برای بخش تعاونی با همکاری اتحادیههای تعاونی
۷-شرکت در مجامع بینالمللی تعاون به عنوان نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران
۸-تنظیم برنامههای ترویجی و آموزش تعاون برای تفهیم و تعمیم روشها و برنامههای
مختلف تعاونی و انتشار کُتُب و نشریات مورد لزوم تعاونی
۹-انجام تحقیقات آماری و اطلاعاتی و مطالعه درباره فعالیت تعاونیها در زمینه
شناخت نارساییها و نیازهای آنها و همچنین تواناییها و امکانات آنها به منظور
استفاده در برنامهریزیهای مربوط
۱۰-ایجاد تسهیلات لازم جهت توسعه فعالیت تعاونیها در امور تولیدی
۱۱-برنامهریزی برای فراهمآوردن موجبات صدور تولیدات بخش تعاونی
۱۲-تهیه و تنظیم طرحهای اساسی به منظور فراهمآوردن موجبات تحقق اهداف مندرج در
اصول ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
۱۳-فراهمآوردن تسهیلات لازم در جهت دستیابی تعاونیها به مواد اولیه و وسایل و
کالاهای مورد نیاز
۱۴-سیاستگذاری، تعیین خطمشی و برنامهریزی در حدود مقررات و اختیارات برای توسعه
و رشد بخش تعاونی
۱۵-اجرای بند ۱۷ ماده ۶۶ قانون بخش تعاون در مورد اتحادیههای تعاونی سراسری و
شرکتهای فرااستانی.
۱۶-فراهمآوردن تسهیلات لازم برای تهیه، ایجاد، توسعه، بازسازی، نوسازی واحدهای
تعاونی و نظارت بر امور آنها
۱۷-تأمین شرایط و فراهمآوردن امکانات برای سرمایهگذاری بخش تعاونی جهت ایجاد
تعاونیها با اولویت تعاونیهای تولیدی
۱۸-تنظیم برنامه و تعیین نحوه کمکهای اعتباری در حدود مقررات و اختیارات از طریق
بانکها و مؤسسات اعتباری و کمکهای دولتی به تعاونیها
۱۹-مشارکت، ایجاد، توسعه و بهرهبرداری و سرمایهگذاری در تعاونیها و نیز انتقال
یا واگذاری و فروش سهام دولت در واحدهای تولیدی و توزیعی به بخش تعاونی ضمن رعایت
مفاد تبصره ماده ۱۷ قانون بخش تعاونی
۲۰-عضویت در شورای اقتصاد، شورای عالی صنایع، شورای پول و اعتبار، مجمع عمومی
بانکها، شورای عالی معادن و کمیسیونهای مربوط به صادرات و واردات کشور و سایر
مجامع با نظر هیأت دولت
۲۱-مشارکت در تهیه و تدوین مقررات صادرات و واردات کشور و همکاری با مؤسسات علمی،
فنی و اقتصادی بینالمللی و قبول عضویت و شرکت در سازمانها، شوراها و مجامع
بینالمللی مربوط به امور تعاونی
۲۲-صدور مجوز موضوع بند ۴ ماده ۵۱ قانون بخش تعاونی برای اتحادیههای تعاونی
سراسری و تعاونیهای فرااستانی
۲۳-عضویت در انجمن نظارت بر انتخابات شرکتها و اتحادیههای تعاونی و اتاق تعاون
موضوع ماده ۶۸ قانون بخش تعاونی که ریاست آن را نماینده وزارت تعاون بر عهده دارد.
۲۴-نظارت بر تشکیل اتاق تعاون، بررسی و تأیید نهایی اساسنامه و آئیننامههای اتاق
توسط وزیر تعاون موضوع ماده ۵۷ و بند الف تبصره ۱ ماده ۵۹ قانون بخش تعاونی، تعیین
یک نفر نماینده برای عضویت در هیأت بازرسی اتاقهای تعاون و نظارت بر فعالیت آنها، موضوع (ماده ۶۳ قانون بخش تعاونی)
۲۵-سیاستگذاری و برنامهریزی برای وصول و مصرف ۴% حق تعاون و آموزش موضوع بند ۳ ماده ۲۵ قانون بخش تعاونی
وظایف واحدهای استانی وزارت تعاون:
۱-اجرای قوانین و مقررات مربوط به بخش تعاونی در سطح استان
۲-تشویق و کمک و همکاری در تأسیس و گسترش تعاونیها با جلب همکاری و مشارکت عموم
مردم و شوراهای اسلامی کشور
۳-ایجاد زمینههای همکاری و هماهنگی و تعاون بین تعاونیها و همچنین بین
اتحادیههای تعاونی یا بین بخشهای تعاونی و سایر بخشهای اقتصادی
۴-کمک به شرکتها و اتحادیههای تعاونی در ارائه خدمات حقوقی، مالی، حسابداری و
حسابرسی و دیگر خدمات مورد نیاز
۵-اجرای برنامههای ترویج و آموزش تعاون برای تفهیم و تعمیم روشها و برنامههای
مختلف تعاونی و انتشار نشریات مورد لزوم
۶-راهنمایی مسئولان تعاونیها در امور حقوقی، مالی، اداری و هدایت آنها در جهت
استفاده از روشها و سیستمهای بهتر و همچنین ایجاد هماهنگی در اعمال کمکهای فنی،
اداری، مالی و غیره توسط دستگاههای ذیربط به منظور اداره صحیح تعاونیها
۷-ایجاد تسهیلات لازم جهت توسعه فعالیت تعاونیها در امور تولیدی و فراهمآوردن
موجبات صدور تولیدات آنها
۸-جلوگیری از فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی که به هر نحو از نام تعاونی سوء استفاده
میکنند.
۹-فراهمآوردن تسهیلات لازم برای تهیه طرح، ایجاد، توسعه، بازسازی و نوسازی
واحدهای تعاونی و دستیابی به وسایل و کالاهای مورد نیاز و همچنین نظارت بر امور آنها
۱۰-صدور مجوز ثبت و تشکیل تعاونیها موضوع بند ۴ ماده ۵۱ قانون بخش تعاونی
۱۱-تأمین شرایط و فراهمآوردن امکانات برای سرمایهگذاری بخش تعاونی جهت ایجاد
تعاونیها با اولویت تعاونیهای تولیدی
۱۲-تشکیل تعاونی در بخش کشاورزی
۱۳-اجرای مفاد بند ۱۷ ماده ۶۶ قانون بخش تعاونی با هماهنگی حوزه ستادی وزارتخانه
۱۴-انجام تحقیقات آماری و اطلاعاتی و مطالعه درباره فعالیت تعاونیها در زمینه
شناخت نارساییها و نیازهای آنها و همچنین تواناییها و امکانات به منظور استفاده
در برنامهریزیهای مربوط
۱۵-صدور مجوز انحلال تعاونیهای موضوع تبصره ۲ ماده ۵۴ قانون بخش تعاونی به
استثنای تعاونیهای فرااستانی و اتحادیههای تعاونی سراسری
۱۶-انجام معاملات لازم و ارائه خدمات مورد نیاز تعاونیها
۱۷-تشکیل مجامع عمومی تعاونیهای موضوع تبصره ۲ ماده ۳۵ قانون بخش تعاونی به
استثنای شرکتهای تعاونی فرااستانی و اتحادیههای تعاونی سراسری
۱۸-اعمال وظایف و اختیارات وزارت تعاون در مورد اتاقهای تعاون با حوزه عمل استانی
۱۹-فراهم آوردن تسهیلات لازم برای تهیه طرح، ایجاد، توسعه، بازسازی، نوسازی واحدهای تعاونی و نظارت بر امور آنها
۲۰- سلب مزایا از تعاونیهایی که برخلاف قانون و مقررات بخش تعاونی عمل نموده و یا برخلاف اساسنامه مصوب اقداماتی کرده باشند.
پیوست شماره دو
مصوبه شماره ۱۵۹۷۵۸/۱۹۰۱ مورخ ۲/۹/۱۳۸۱ شورای عالی اداری
اختیارات سازمان مدیریت و برنامهریزی استانها
۱ـ تشکیلات و سازماندهی:
بررسی، اظهارنظر و تأیید تغییرات تشکیلات، وظایف و پستهای سازمانی دستگاه در
چارچوب قوانین و مقررات و ضوابط مربوط شامل:
۱ـ۱ـ ادغام واحدهای سازمانی در سطوح سازمانی اداره، گروه، مدیریت و سایر عناوین
مشابه، مشروط به عدم ارتقاء سطح سازمانی از محل ادغام آنها
۲ـ۱ـ حذف واحدهای سازمانی مذکور به شرطی که موجب خدشهدارشدن و حذف وظایف اصلی
دستگاه نگردد.
۳ـ۱ـ حذف انواع پستهای سازمانی به تبع حذف و یا ادغام واحدهای سازمانی و یا عدم
ضرورت وجود پست
۴ـ۱ـ انتقال پستهای سازمانی (به استثناء انتقال پست از واحدهای آموزشی و تحقیقاتی
به سایر واحدها) در بین واحدهای استانی و یا بین واحدهای شهرستانی یک استان و از
واحدهای استانی به واحدهای شهرستانی و بخش و از واحدهای شهرستانی به واحدهای بخش
با توجه به ماهیت و حجم وظایف
تذکر:
-انتقال پستهای سازمانی از عناصر تقسیمات کشوری پایین به بالا مجاز نمیباشد.
-در صورتی که انتقال پستهای سازمانی موجب تنزل سطح سازمانی واحد مربوطه شود،
تغییرات در عناوین سازمانی و سطوح مدیریتی اعمال گردد.
۵ـ۱ـ تغییر عنوان پستهای سازمانی به عناوین همسطح با توجه به کم و کیف وظایف
مربوط با رعایت موارد زیر:
الف) عدم تغییر عنوان پستهای اصلی به پستهای پشتیبانی
ب) عدم تغییر عنوان پستهای سازمانی غیرمدیریتی و سرپرستی به پستهای مدیریتی و
سرپرستی
ج) عدم تغییر عنوان پستهای سازمانی به پست سازمانی مشاور
د) عدم تغییر عنوان پستهای هیأت علمی و پستهای غیر هیأت علمی در دانشگاهها و
مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و پستهای قضایی، آموزشی و تحقیقاتی در دستگاهها به
پستهای اداری اعم از اصلی و پشتیبانی
۶ـ۱ـ تبدیل پستهای ثابت سازمانی به پستهای موقت و بالعکس با رعایت مقررات مربوط
۷ـ۱ـ ایجاد پست سازمانی با نام جهت مستخدمین شهید، آزاده و جانباز از کار افتاده
کلی و جانبازانی که توانایی انجام کار تماموقت را ندارند با رعایت قوانین و
مقررات مربوطه (موضوع قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز از کار افتاده کلی
و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی مصوبه ۳۰/۶/۱۳۷۲ و آئیننامه اجرایی آن و
بخشنامه شماره ۴۷۶۵/۴۱ مورخ ۲/۲/۱۳۷۴ سازمان و تصویبنامه شماره ۲۸۸۶۲/ت۶۷۹
مورخ ۶/۵/۱۳۷۷ هیأت محترم وزیران و بخشنامه شماره ۷۲۳۲/۱۱ مورخ ۲۰/۱۰/۱۳۷۷ سازمان)
۸ـ۱ـ تغییر عنوان پست سازمانی با نام مربوط به جانبازان و آزادگان به پستهای اصلی
و تخصصی دستگاه بر اساس موارد ذیل:
-پست سازمانی با نام صرفاً جهت اختصاص به جانبازان و آزادگانی که تصدی پست را بر
عهده دارند تغییر عنوان یابد.
-تغییر عنوان متناسب با شرایط احراز تجربی و تحصیلی جانبازان و آزادگان باشد.
۲ـ استخدام:
۱ـ۲ـ بررسی نیازهای نیروی انسانی دستگاهها در طول سالهای برنامه سوم توسعه در
چارچوب مقررات و ضوابط استخدامی و صدور مجوزهای لازم استخدامی و صدور مجوز انتشار
آگهی استخدام در چارچوب برنامه جامع نیروی انسانی بخش دولتی موضوع مصوبه شماره
۵۱۴۵/ت۲۳۸۴۲ه مورخ ۱۲/۲/۱۳۸۰ و سهمیه تعیینشده برای دستگاه موضوع مصوبه شماره
۲۵۲۹۶/ت۲۵۰۸۶ه مورخ ۲۹/۵/۱۳۸۰ ضمن هماهنگی با دفاتر بخشی مربوط و در سقف سهمیه هر
استان موضوع بخشنامه شماره ۲۲۵۱۳/۱۰۵ مورخ ۲۸/۱۲/۱۳۸۰ سازمان مدیریت و برنامهریزی
کشور
۲ـ۲ـ رسیدگی و اعلام نظر در خصوص استعلامات مربوط به استخدام رسمی، پیمانی، تبدیل
وضع استخدامی در چارچوب قوانین و مقررات و ضوابط مربوط
۳ـ۲ـ بررسی احکام استخدام رسمی آزمایشی و قطعی به منظور حصول اطمینان از صحت صدور
و رعایت مقررات مربوط و تأیید آنها بر اساس ماده ۱۹ قانون استخدام کشوری و مجوزهای
استخدامی مربوط
۴ـ۲ـ اجرای دقیق و کامل مفاد مواد ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۵، ۱۶، ۱۷ آئیننامه
امتحانات یا مسابقات استخدامی و نحوه اجرای امتحانات ادواری مصوب مورخ ۹/۲/۱۳۸۱
شورای امور اداری و استخدامی کشور موضوع بخشنامه شماره ۲۵۲۱۵/۱۰۵ مورخ ۲۵/۲/۱۳۸۱
سازمان
۵ـ۲ـ انجام امور مستخدمان آماده به خدمت استان موضوع ماده ۱۱۶، ۱۱۸ و ۱۱۹ قانون
استخدام کشوری و آئیننامه اجرایی مربوط
۳ـ آموزش و ارزشیابی
۱ـ۳ـ نظارت بر اجرای دورههای کوتاهمدت و بلندمدت آموزشی دستگاهها و اعلام مراتب
فارغالتحصیلی و صدور گواهینامههای مربوط با هماهنگی مراجع ذیربط
۲ـ۳ـ انجام بررسی و تأئید پیشنهاد در خصوص تمدید مأموریت آموزشی مازاد بر ۲۱ ماه
۳ـ۳ـ بررسی و اعلام نظر در مورد اعطای صرفاً یک گروه تشویقی به مستخدمین واجد شرایط
موضوع بند (ب) دستورالعمل تشخیص خدمات برجسته
تذکر:
بررسی و اعلام نظر در مورد اعطای گروه تشویقی دوم یا اعطای دو گروه تشویقی به طور
یکجا به مستخدمین واجد شرایط بر اساس بند (ب) دستورالعمل تشخیص خدمات برجسته پس از
بررسی و پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامهریزی استان توسط کمیته ذیربط در حوزه
مرکزی سازمان انجام میپذیرد.
۴ـ۳ـ اتخاذ تصمیم در خصوص اجرای دورههای کوتاهمدت آموزشی (دوره شغلی) که محتوای
آن قبلاً به تأئید واحد ذیربط در حوزه مرکزی سازمان رسیده است.
۵ـ۳ـ انجام بررسی لازم در خصوص دورههای آموزشی کوتاهمدت پیشنهادی دستگاهها
(دورههایی که محتوای آن قبلاً به تأیید نرسیده است) و ارائه پیشنهاد به حوزه مرکزی
سازمان جهت تأیید و تصویب اجرای آن
۴ـ سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور مکلف است اختیارات زیر را در زمینههای
برنامهریزی، تنظیم بودجه، نظارت و تشخیص صلاحیت و رتبهبندی شرکتهای پیمانکاری
به واحدهای استانی خود واگذار نماید.
۱ـ۴ـ وظایف و اختیارات سازمان در زمینه برنامهریزی، تنظیم بودجه و نظارت موضوع
ماده ۵ قانون برنامه و بودجه مصوبه سال ۱۳۵۱ در چارچوب بودجه جاری و عمرانی استانی
و یا بودجههای متمرکز و یا ردیفهای دیگری که به صورت جداگانه تفویض میگردد.
تبصره ـ نظارت مستمر بر اجرای برنامههای ملی به ویژه طرحهای عمرانی ملی که محل
اجرای آن در استان قرار دارد و نظارت بر پیشرفت سالانه آنها موضوع بند ۶ ماده
قانونی فوقالذکر در صورتی که در روش جاری سازمان وظایف استانی محسوب شود مشمول
این بند خواهد بود.
۲ـ۴ـ اختیارات و مسئولیت توافق با دستگاههای اجرایی محلی در مورد شرح فعالیتهای
جاری و شرح عملیات طرحهای عمرانی استانی و امضاء و ابلاغ موافقتنامههای مربوطه
موضوع ماده ۱۹ قانون برنامه و بودجه
تبصره ـ در مورد آن بخش از اعتبارات غیراستانی که مبادله موافقتنامه توسط آن
سازمان ضرورت داشته باشد به صورت موردی و طی ابلاغ جداگانه تفویض اختیار انجام
خواهد شد.
۳ـ۴ـ اختیار تأیید صلاحیت علمی و تخصصی جهت انعقاد قرارداد و یا اجرای طرحهای
مطالعاتی از محل اعتبارات استانی موضوع تبصره ذیل ماده ۲۲ قانون برنامه و بودجه
۴ـ۴ـ تعیین و تشخیص بدهیها و مطالبات ناشی از اجرای طرحهای عمرانی استانی به
منظور تأمین اعتبار آنها موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه و بودجه و ماده ۶۳ قانون
محاسبات عمومی
۵ـ۴ـ شرکت و عضویت در شوراها، کار گروهها و سایر مجامع پیشبینیشده که در حوزه
استان تشکیل میگردد و سازمان مدیریت و برنامهریزی استان در آن قانوناً عضویت دارد
و اتخاذ تصمیم میکند.
۶ـ۴ـ ابلاغ تخصیص اعتبارات جاری و عمرانی استانی پس از تصویب در کمیته تخصیص
اعتبار استان به استناد ماده ۱۱ آئیننامه تخصیص اعتبارات بودجه عمرانی دولت موضوع
ماده ۳۰ قانون برنامه و بودجه
۷ـ۴ـ تشخیص صلاحیت و رتبهبندی شرکتهای پیمانکاری به صورت استانی در رتبههای چهار و پنج رشتههای ابنیه و راهسازی و رتبه سه در رشتههای تأسیسات و تجهیزات
ابنیه، تأسیسات شهری، آبیاری و زهکشی و توزیع و انتقال نیرو
۸ـ۴ـ تشخیص صلاحیت و رتبهبندی واحدهای خدمات مشاور استانی در تمامی رشتهها، گرایشها و رتبههای مربوط
۹ـ۴ـ اعمال اختیارات مربوط به عقد قرارداد عاملیت با بانکهای عامل استان برای وجوه ادارهشده در چارچوب مقررات اعلامشده از دبیرخانه شورای عالی اشتغال کشور
۱۰ـ۴ـ تشخیص صلاحیت و رتبهبندی شرکتهای انفورماتیکی در چارچوب مقررات اعلامشده از دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک کشور
تبصره ـ سازمان مدیریت و برنامهریزی استانها موظفند فهرست واحدهای خدمات مشاوره
(حقیقی و حقوقی) تشخیص صلاحیتشده در هر رشته با گرایش را به همراه فهرست اشخاص
حقیقی و شرکتهای پیمانکاری تشخیص صلاحیت شده در همه رشتهها، رتبهها و طبقهها
را، هر شش ماه یکبار منتشر نموده و هرگونه تغییر به عمل آمده بعدی در فهرست استان،
اعم از ایجاد و تغییر و ارتقاء و کاهش و حذف رتبه و طبقه و صلاحیت را نیز بلافاصله به طور کتبی به واحد ذیربط در حوزه مرکزی سازمان ارسال نمایند.
۵ـ اعمال اختیارات سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور در رابطه با اجرای ماده ۸۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و آئیننامه اجرایی آن در سطح استان