آیین‌نامه اجرایی بند (الف) تبصره (۱۵) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۰۷/۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۰۸/۲۸

شماره : ۳۹۳۵۰ت۲۶۶۷۴‌ه‍
‌تاریخ : ۱۳۸۱.۰۸.۱۴

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۱.۷.۱۰ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بانک مرکزی ایران، موضوع نامه شماره ۱۰۵.۵۲۲۴۴ مورخ ۱۳۸۱.۳.۲۷‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری‌ اسلامی ایران، آیین‌نامه اجرایی بند «‌الف»‌ تبصره (۱۵) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور را به شرح زیر‌ تصویب نمود:‌

ماده ۱- کلیه بانک‌های عامل موظفند با معرفی ستاد امور آزادگان کشور، بنیاد مستضعفان و جانبازان‌ انقلاب اسلامی و بنیاد شهید انقلاب اسلامی تسهیلاتی را به مبلغ پنجاه میلیون ریال در شهرهای بزرگ (‌با‌ جمعیت بیش از یک میلیون نفر)، چهل میلیون ریال در سایر شهرها و بیست میلیون ریال در روستاها به‌ آزادگان، جانبازان ۲۵ درصد و به بالاو خانواده شهدا و مفقودان به نرخ ۴ درصد و مدت بازپرداخت ۲۰ ساله‌ بدون رعایت الگوی مصوب مصرف مسکن پرداخت و جهت دریافت مابه‌التفاوت سود مورد انتظار از طریق‌ تکمیل فرم‌های شماره (۱) و (۲) پیوست و ارسال آن به وزارت مسکن و شهرسازی (‌سازمان ملی زمین و‌مسکن) اقدام نمایند.

‌تبصره – در صورت واگذاری واحدهای استیجاری به شرط تملیک به جانبازان بالای ۲۵ درصد،‌ تسهیلات واحدهای مسکونی مذکور از محل اعتبارات این ماده جایگزین خواهد شد.

‌ماده ۲- ‌به استناد بند «‌ز»‌تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور تعداد هجده هزار جانباز،‌ چهارده هزار خانواده شهید و مفقود و سه هزار آزاده مشمول دریافت تسهیلات می‌باشند.
‌طول دوره مورد استناد برای محاسبه یارانه تسهیلات، بیست ساله است که از دوره ساخت (‌تاریخ انعقاد‌ قرارداد مشارکت مدنی) آغاز و در تاریخ تسویه حساب قرارداد فروش اقساطی پایان می‌یابد.

‌ماده ۳- ‌به بانک‌های عامل اجازه داده می‌شود که درخصوص احداث واحدهای مسکونی توسط‌ نهادهای ذی‌ربط (‌بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی، بنیاد شهید انقلاب اسلامی و ستاد امور‌ آزادگان کشور) که لیست آنها از طرف نهاد ذی‌ربط ارائه شده باشد و طرح مورد نظر نیز مورد توافق وزارت‌ مسکن و شهرسازی باشد، تسهیلات مربوط به نهاد ذی‌ربط پرداخت شود و پس از احداث، تسهیلات را به‌ افراد معرفی شده منتقل نمایند.

‌ماده ۴- در صورتی که افراد موضوع مواد فوق‌الذکر، یک بار از مزایای تسهیلات یارانه‌ای بخش مسکن‌ استفاده نموده باشند و دوباره برای استفاده از تسهیلات مسکن به بانک‌ها معرفی شوند، پس از اثبات موضوع،‌ با اعلام وزارت مسکن و شهرسازی (‌سامان ملی زمین و مسکن)، تشکل‌های متولی ایثارگران (‌بنیاد‌ مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی، بنیاد شهید انقلاب اسلامی و ستاد امور آزادگان کشور) مکلفند با‌ همکاری بانک عامل نسبت به اخذ مبالغ مربوط به یارانه اضافی پرداخت شده و واریز شده به حساب افراد‌ یاد شده از سوی وزارت مسکن و شهرسازی (‌سازمان ملی زمین و مسکن)، اقدام نمایند.
‌باقیمانده اقساط پرداخت نشده تسهیلات اضافی بر مبنای نرخ مورد انتظار بانک در بخش مسکن محاسبه‌ و دریافت خواهد شد.

‌ماده ۵- در صورتی که نهادهای فوق الذکر، بیش از یک معرفی نامه منجر به اخذ تسهیلات و یارانه برای‌یک نفر صادر کرده باشند، موظفند نسبت به بازپس گیری مطالبات دولت و سیستم بانکی اقدام نمایند.

‌ماده ۶- جریمه تاخیر در طول مدت دوران مشارکت مدنی و فروش اقساطی بر عهده ذی نفع خواهد بود.

‌ماده ۷- بانک‌های عامل توسط بانک مرکزی ایران تعیین می‌شوند.

‌ماده ۸- ‌مهلت استفاده از تسهیلات موضوع این آیین‌نامه برای پذیرش تقاضا توسط بانک‌های عامل،‌پایان خرداد ماه سال ۱۳۸۲ و انعقاد قرارداد پایان شهریور ماه سال ۱۳۸۲ خواهد بود.

‌ماده ۹- یارانه واحدهایی که در قالب الگوی مصوب مصرف مسکن احداث شده‌اند و پایان کار آنها تا‌ تاریخ ۱۳۷۸.۱۲.۲۹ صادر شده است، چنانچه فرم‌های مربوط طبق دستورالعمل اجرایی تبصره (۵۲)‌ قوانین بودجه سال‌های برنامه دوم از طریق سیستم بانکی ارسال شده باشد و تا پایان سال ۱۳۸۱ به سازمان‌ ملی زمین و مسکن رسیده باشد، به عنوان تعهدات بخش مسکن محسوب شده و از محل طرح ۳۰۸۳۰۲۰۱‌ قابل پرداخت خواهد بود.

‌ماده ۱۰- بانک‌های عامل مکلفند موارد فسخ قراردادهای اقساطی را طبق فرم شماره (۳) به منظور قطع‌ پرداخت یارانه، بلافاصله به وزارت مسکن و شهرسازی (‌سازمان ملی زمین و مسکن) منعکس نمایند.

‌ماده ۱۱- بانک‌های عامل موظفند گزارش عملکرد تبصره (۱۵) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور را‌ هر سه ماه یک بار در قالب فرم شماره (۴) به وزارت مسکن و شهرسازی ارسال نمایند تا پس از بررسی و‌ برآورد بار مالی به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور جهت پیش‌بینی در لایحه بودجه سال ۱۳۸۲ کل‌کشور و سال‌های بعد ارسال گردد.
‌سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعتبار تصویبی را پس از مبادله موافقتنامه از محل طرح فوق‌الذکر‌در اختیار وزرات مسکن و شهرسازی قرار خواهد داد.

‌ماده ۱۲- ‌هزینه آماده سازی اراضی واگذار شده به آزادگان و جانبازان بیست و پنج
درصد (۲۵%) و‌ بالاتر و همچنین هزینه آماده سازی اراضی که از سال ۱۳۸۰ به خانواده
شهدا واگذار می‌گردد، از محل طرح ۳۰۸۳۰۲۰۳ پس از مبادله موافقتنامه با سازمان
مدیریت و برنامه‌ریزی کشور پرداخت می‌شود.
‌هزینه‌های موضوع این ماده در صورتی مورد قبول است که اراضی واگذار شده نیاز به آماده سازی داشته‌باشند.

‌ماده ۱۳- ‌بیست درصد (۲۰%) از افزایش مانده تسهیلات بانکی که به بخش مسکن اختصاص
می‌یابد،‌ پس از تأیید بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بدون اخذ وثیقه به روستاییان،
معلمان و بهورزان مقیم روستا‌ پرداخت خواهد شد.
‌هزینه مربوط به ارائه خدمات فنی و نظارتی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به میزان دو و
نیم درصد (۲.۵%)‌ وام مصوب پرداختی از محل اعتبارات تبصره (۱۵) قانون بودجه سال
۱۳۸۱ کل کشور طرح ۳۰۸۰۶۲۰۳ و‌ پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور پرداخت می‌گردد.
‌در هر صورت سقف تسهیلات بانکی که به این امر اختصاص می‌یابد، چهارصد و پنجاه میلیارد (۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۴۵۰) ریال می‌باشد.

‌تبصره – سقف تسهیلات مشمول یارانه برای روستاییان درصورت رعایت الگوی مصوب مصرف مسکن‌ مبلغ پانزده میلیون (۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۱۵) ریال می‌باشد.

‌ماده ۱۴- مبلغ پانصد میلیارد (۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۵۰۰) ریال از افزایش مانده تسهیلات
بانکی که به‌ بخش مسکن اختصاص می‌یابد، برای پرداخت تسهیلات مسکن مشمول یارانه
فرهنگیان و مربیان فنی و‌ حرفه‌ای (‌وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی) به استناد
بند «ص» تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل‌ کشور تعلق می‌گیرد.‌مبلغ تسهیلات مشمول
یارانه برای هر نفر در صورت رعایت الگوی مصوب مصرف‌ مسکن سی میلیون (۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۳۰) ریال می‌باشد.

‌ماده ۱۵- بانک مرکزی ایران موظف است ظرف یک ماه سی درصد (۳۰%) سهم اعتبارات
بخش‌ مسکن را که در هر صورت از چهارصد میلیارد (۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۴۰۰) ریال کمتر
نمی‌باشد، به تفکیک‌ بانک عامل تعیین و به وزارت تعاون ابلاغ نماید تا پس از توزیع
استانی با معرفی وزارت مزبور در اختیار‌ تعاونی‌های مسکن قرار گیرد.‌ گزارش عملکرد
بانک‌ها هر سه ماه یک بار به اطلاع وزارتخانه‌های تعاون و‌ مسکن و شهرسازی خواهد رسید.

‌محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور