آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۳۴) اصلاحی مالیات‌های مستقیم- مصوب ۱۳۸۰

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۰۷/۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۰۷/۲۰

‌شماره : ۳۳۲۱۹ت۲۷۲۶۰‌ه‍
‌تاریخ : ۱۳۸۱.۰۷.۱۰

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۱.۷.۳ بنا به پیشنهاد شماره ۳۷۳۱۶ مورخ ۱۳۸۱.۶.۳۱ وزارت‌ امور اقتصادی و دارایی و به استناد ماده (۱۳۴) اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم – مصوب ۱۳۸۰-،‌ آیین‌نامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱- ‌
[اصلاحی ۱۳۹۳/۸/۱۸]
[اصلاحی ۱۳۹۴/۱۱/۲۱]
درآمد مهدکودک‌ها در مناطق کمترتوسعه‌یافته و روستاها، مدارس ابتدایی، راهنمایی، متوسطه، فنی و حرفه‌ای و آموزشگاه­های فنی و حرفه‌­ای آزاد دارای مجوز از سازمان آموزش فنی و حرفه‌­ای کشور و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی‌ غیرانتفاعی/غیردولتی حاصل از تعلیم و تربیت شامل کلیه درآمدهای مرتبط با تعلیم و تربیت طبق مجوز صادر شده از ‌وزارتخانه ذی‌ربط می‌باشد.

‌تبصره ۱- درآمد حاصل از فعالیت اقتصادی و غیرمرتبط با موضوع تعلیم و تربیت طبق مقررات مربوط‌ و سایر فعالیت‌های خارج از شمول مجوز مذکور مشمول مالیات می‌باشد.

‌تبصره ۲- درآمدهای حاصل از برگزاری فعالیتهای فرهنگی و سمینارها یا دوره‌های آموزشی این گونه‌ مؤسسات نیز مرتبط با فعالیت تعلیم و تربیت محسوب می‌شود و از پرداخت مالیات معاف می‌باشد.

تبصره ۳ـ مدارس: [الحاقی ۱۳۹۳/۸/۱۸]
واحدهای آموزشی و پرورشی دارای مجوز از وزارتخانه‌ ذی‌ربط که آموزش‌های رسمی شامل پیش‌دبستانی، ابتدایی، متوسطه، فنی و حرفه‌ای، پیش‌دانشگاهی و مدارس از راه دور می‌باشند که مطابق دوره‌های تحصیلی خدمات آموزشی ارایه می‌نمایند.

تبصره ۴ـ [الحاقی ۱۳۹۳/۸/۱۸]
منظور از مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی/غیردولتی مؤسساتی است که براساس مجوز وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حسب مورد و آیین‌نامه تأسیس مؤسسات آموزش عالی غیردولتی/غیرانتفاعی تأسیس و با برگزاری دوره‌های آموزشی نسبت به صدور گواهی‌نامه مورد تأیید وزارتخانه‌های یادشده در مقاطع تحصیلی دانشگاهی اقدام می‌نمایند.

تبصره ۵ ـ [الحاقی ۱۳۹۴/۱۱/۲۱]
منظور از آموزشگاه فنی و حرفه‌­ای آزاد، آموزشگاهی است که دارای مجوز از سازمان آموزش فنی و حرفه‌­ای کشور بوده و در آن یک یا چند رشته براساس برنامه‌­های مصوب و مطابق با استانداردهای سازمان آموزش فنی و حرفه‌­ا‌ی کشور وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش داده می­شود.


ماده ۲- ‌درآمد مؤسسات نگهداری معلولان ذهنی و حرکتی دارای پروانه فعالیت از مراجع ذی‌ربط،‌ بابت نگهداری معلولان ذهنی و حرکتی از مالیات معاف است.
‌هرگونه درآمد دیگر حاصل از فعالیت‌های مغایر با پروانه فعالیت طبق مقررات مربوط مشمول مالیات‌ خواهد بود.

تبصره ـ [الحاقی ۱۳۹۴/۱۱/۲۱]
درآمد مؤسسات نگهداری معلولین ذهنی یا حرکتی در خصوص اشخاصی که براثر ضایعات جسمی یا روانی یا ذهنی یا توأم به صورت دایم دچار اختلال سلامت و کارایی شده‌اند از جمله سالمندان ناتوان که توسط کمیسیون پزشکی سازمان بهزیستی معلول شناخته می‌شوند و به صورت روزانه یا شبانه‌روزی از اشخاص مزبور نگهداری می‌نمایند و همچنین ارایه خدماتی نظیر خدمات آموزشی و پزشکی و توانبخشی مؤسسات مزبور در داخل مرکز یا با اعزام نیرو به محل زندگی معلول جزیی از فرآیند نگهداری محسوب و از پرداخت مالیات معاف خواهد بود.

‌ماده ۳- [اصلاحی ۱۳۹۳/۸/۱۸]
درآمد باشگاه‌ها و مؤسسات ورزشی دارای مجوز از وزارت ورزش و جوانان حاصل از فعالیت‌های‌ منحصرا ورزشی از پرداخت مالیات معاف است.
‌منظور از فعالیت‌های ورزشی، آن نوع فعالیت و رشته ورزشی است که براساس مجوز مرجع ذی‌ربط‌ تعیین می‌شود و توسط باشگاه‌ها و مؤسسات ورزشی انجام می‌پذیرد.

تبصره ۱ـ [الحاقی ۱۳۹۳/۸/۱۸]
درآمد باشگاه‌ها و مؤسسات ورزشی دارای مجوز از مراجع ذی‌ربط از محل تبلیغات، نقل و انتقال یا معاوضه ورزشکار، فروش لوازم متضمن نشان و یا مشخصات باشگاه و مؤسسه ورزشی و همچنین کمک‌های دریافتی آنها از دولت و یا مؤسسات دولتی برای انجام خدمات ورزشی، درآمد ناشی از فعالیت ورزشی تلقی می‌گردد. سایر فعالیت‌های اقتصادی باشـگاه‌ها و مؤسسات مذکور و نیز فعالیت‌های ورزشی فاقد مجوز مشمول مالیات می‌باشند.

تبصره ۲ـ [الحاقی ۱۳۹۳/۸/۱۸]
کلیه درآمد فدراسیون‌های بین‌المللی و فدراسیون‌های ورزشی و کمیته ملی المپیک ناشی از برگزاری مسابقات ورزشی در ایران نیز از معافیت مندرج در این ماده برخوردار است.

‌محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور