اتخاذ تصمیم در خصوص انحلال یا ابقای دفاتر و شعب شرکت های دولتی مستقر در خارج از کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۰۶/۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۰۷/۰۳

شماره ۱۰۳۳۸۵/۱۹۰۱ – ۱۳۸۱/۶/۹

شورای عالی اداری در نود و پنجمین جلسه مورخ ۱۳۸۱/۶/۲ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی کشور و به استناد تبصره «۳» بند «ب» ماده «۴» قانون برنامه سوم توسعه در خصوص فعالیت دفاتر و شعب شرکت‎های دولتی در خارج از کشور و به منظور ساماندهی و استفاده مطلوب از امکانات شرکت‎های دولتی و افزایش بازدهی و بهره‎‌‌وری آنها تصویب نمود:

۱ـ دفاتر شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در کشورهایی که به‎ طور متوسط در هفته بیش از یک پرواز دارند می‎توانند ادامه فعالیت دهند.

تبصره: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران موظف است ظرف مدت ۲ ماه نسبت به بررسی چگونگی استفاده از شرکت‎های بین‎‌‌المللی (آژانس سرویس عمومی) جهت جایگزین‎ نمودن دفاتر شرکت مذکور در خارج از کشور (موضوع بند یک) اقدام نموده و جهت تصویب به شورای عالی اداری ارائه نماید.

۲ـ فعالیت دفاتر سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران به شکل منطقه‎‌ای می‎تواند ادامه یابد.

تبصره: سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس ضوابط مربوطه، فهرست نمایندگی‎های خود را در خارج از کشور ظرف مدت دو ماه جهت تصویب به شورای عالی اداری ارائه نماید.

[فعالیت نمایندگی‌های سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور]

۳ـ فعالیت دفاتر شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بدون وابستگی مالی به بودجه دولت در کشورهای هند و چین می‎تواند ادامه یابد.

۴ـ شرکت ملی حفاری ایران می‎تواند به فعالیت خود در کشور ترکمنستان ادامه دهد.

۵ـ کلیه دفاتر و شعب شرکت‎های دولتی مستقر در خارج از کشور که در این مصوبه به آنها اشاره نشده است از تاریخ ۱/۸/۱۳۸۱ منحل می‎گردند.

تبصره: واحدهای امور مالی شرکت‎های دولتی موظفند کنترل‎های لازم را برای اجرای دقیق این بند به عمل آورند.

۶ـ وزراء و رؤسای دستگاه‎های اجرایی مربوط مکلفند گزارش اجرای این مصوبه را ظرف مدت ۳ ماه به وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی کشور ارائه نمایند.

۷ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‎‌ریزی کشور مکلف هستند بر حسن اجرای این مصوبه نظارت نمایند و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گزارش لازم را به شورای عالی اداری ارائه نماید.

ضمناً شورای عالی اداری مقرر نمود:

الف ـ چنانچه وزراء محترم (رؤسای مجامع عمومی شرکت‎ها) در موارد خاصی ادامه فعالیت برخی از نمایندگی‎های منحل‎شده را به طور دائمی و یا برای زمان محدودی ضروری بدانند حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز موضوع را با ذکر نام نمایندگی و کشور محل استقرار و دلایل توجیهی مربوط، به سازمان مدیریت و برنامه‎‌ریزی کشور اعلام دارند تا پس از بررسی مشترک توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مذکور چنانچه دلایل موجه تشخیص داده شد مراتب در اولین جلسه شورای عالی اداری مطرح گردد.

ب ـ سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی کشور موظف است حداکثر ظرف مدت ۳ ماه با همکاری وزارت امور خارجه (با استفاده از گزارش موضوع ماده ۱۸۴ قانون برنامه سوم توسعه) و سایر دستگاه‎های اجرایی نسبت به ضرورت یا عدم ضرورت ادامه فعالیت دفاتر یا نمایندگی‎های وزارتخانه‎‌‌ها و سازمان‎های دولتی و سایر دستگاه‎های اجرایی و نهادهای عمومی غیردولتی در خارج از کشور بررسی و موضوع را جهت اخذ تصمیم به شورای عالی اداری گزارش نمایند.
کلیه دستگاه‎های اجرایی مکلف به ارائه اطلاعات مورد نیاز به سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی کشور می‎باشند.

محمد ستاری‎ فر
معاون رئیس ‎جمهور و دبیر شورای عالی اداری