اصلاح ‌آیین‌نامه استخدام پیمانی و اصلاحات بعدی‌ آن

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۰۵/۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۰۷/۰۶

‌شماره: ۲۹۹۸۱ت۲۷۰۲۶‌ه‍
‌تاریخ: ۱۳۸۱/۰۶/۲۴

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۱/۵/۳۰ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰۱.۹۲۰۵۳ مورخ ۱۳۸۱.۵.۲۲ سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد تبصره ماده (۶) قانون استخدام کشوری – مصوب ۱۳۴۵ – تصویب نمود:

‌آیین‌نامه استخدام پیمانی، موضوع تصویبنامه شماره ۵۲۲۸ت۶۶۴ مورخ ۱۳۶۸/۶/۱۵ و اصلاحات بعدی‌ آن به شرح زیر اصلاح می‌گردد:

۱- ماده (۱) و تبصره آن به شرح زیر اصلاح می‌گردد:
‌ماده ۱- ‌[اصلاحی ۱۳۸۲/۳/۱۸]
از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه، وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی مشمول قانون استخدام کشوری و‌ دستگاههایی که از این آیین‌نامه استفاده می‌نمایند و در این آیین‌نامه “‌دستگاه” نامیده می‌شوند، نیازهای استخدامی‌ خود را از محل مجوزهای استخدامی برای تصدی پستهای موقت (‌موضوع تبصره ماده (۸) قانون استخدام‌ کشوری) و ثابت، به موجب قراردادی که طبق مقررات این آیین‌نامه بین دستگاه و داوطلبان خدمت پیمانی منعقد‌ می‌شود، با رعایت ماده (۶) قانون استخدام کشوری و تبصره (۲) ماده (۷) قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی دستگاههای دولتی‌- مصوب ۱۳۶۶- تأمین می‌نمایند.

‌تبصره – ‌انعقاد قرارداد با مستخدمین پیمانی طبق نمونه‌ای که توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور‌ ابلاغ می‌گردد، صورت می‌گیرد.

۲- ماده (۳) به شرح زیر اصلاح می‌گردد:
ماده ۳- [اصلاحی ۱۳۸۲/۳/۱۸]
مدت قرارداد استخدام پیمانی یک سال تا سه سال است و تمدید آن در صورت وجود اعتبار و رضایت از خدمات مستخدم و طی دوره آموزشی مربوط برای ارتقای سطح علمی و توانمندی و جلب رضایت مدیران ذی‌ربط و ارباب رجوع به طور موقت با رعایت قوانین و مقررات ذی‌ربط بلامانع خواهد بود.
دستورالعمل اجرایی این ماده توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تهیه و ابلاغ خواهد شد.

۳- بند ذیل به عنوان بند “‌و” به ماده (۷) الحاق می‌گردد:
“‌و- داشتن حداقل ۱۸ سال تمام “

۴- ماده (۸) به شرح زیر اصلاح می‌گردد:
‌ماده ۸- ‌استخدام به صورت پیمانی از طریق امتحان یا مسابقه و گزینش بر طبق ضوابط و مقررات مورد عمل‌ در مورد استخدام رسمی صورت خواهد پذیرفت.

‌تبصره ۱- [اصلاحی ۱۳۸۲/۳/۱۸]
کلیه ضوابط و مقررات اداری و استخدامی مربوط به مستخدمین رسمی در مورد مستخدمین پیمانی‌ نیز ملاک عمل می‌باشد.

‌تبصره ۲- [حذفی ۱۳۸۲/۳/۱۸]

[صدور حکم استخدام پیمانی قبل از طی تمام یا بخشی از مراحل گزینش برای قرارداد به مدت یک‌ سال بلامانع است ولی تمدید قرارداد برای سنوات بعدی موکول به تأیید هیأت یا هسته گزینش ذی‌ربط می‌باشد.]

۵ – تبصره (۲) ماه (۱۰) به شرح زیر اصلاح می‌گردد:
‌تبصره ۲- [اصلاحی ۱۳۸۲/۳/۱۸]
به منظور جذب و نگهداری کارکنان برجسته و فعال، پرداخت فوق‌العاده موضوع تبصره (۱) این ماده بنا به تشخیص وزیر و یا بالاترین مقام دستگاه تا چهل درصد (۴۰%) بر اساس نتایج ارزیابی عملکرد‌ مستخدمین پیمانی که میزان آن در قرارداد پیمانی تعیین می‌گردد بلامانع است.

۶- ماده (۱۱) به شرح زیر اصلاح می‌گردد:
‌ماده ۱۱- مستخدمین پیمانی از نظر بیمه و بازنشستگی و نظایر آن مشمول مقررات قانون تأمین اجتماعی‌ می‌باشند و سوابق خدمتی اینگونه مستخدمین در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی از نظر بیمه و بازنشستگی با‌ رعایت مقررات مربوط جزو سوابق مورد قبول محسوب می‌گردد.
‌دستگاههای مشمول این آیین‌نامه مکلف هستند حق بیمه مقرر را از دریافتی مستخدم کسر و با اضافه نمودن‌ سهم کارفرما طبق مقررات مربوط، به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نمایند.

۷- تبصره (۳) ماده (۱۲) به شرح زیر اصلاح می‌گردد:
‌تبصره ۳- ‌دستگاه‌ها مکلفند به مستخدمین پیمانی به هنگام خاتمه قرارداد (‌درصورت عدم تمدید) به ازای‌ هر سال سابقه خدمت قابل قبول علاوه بر حقوق و فوق‌العاده مربوط به مرخصی استحقاقی ذخیره شده، یک ماه‌ آخرین حقوق و مزایا پرداخت نمایند.

۸ – متن زیر به عنوان تبصره (۴)‌ به ماده (۱۲)‌ الحاق می‌گردد.
‌تبصره ۴- برای دستگاه‌هایی که دو روز در هفته تعطیل می‌باشند (‌پنجشنبه و جمعه) مدت فوق‌العاده ۲۴ روز‌ تعیین می‌گردد.

۹- ماده (۲۱) به شرح زیر اصلاح می‌گردد:
‌ماده ۲۱- انتقال و مأموریت مستخدمین پیمانی (‌مشروط به پرداخت حقوق و مزایا توسط دستگاه‌ مأمورگیرنده) در طی مدت قرارداد به سایر وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی و نیز اعزام آنان برای طی دوره‌های‌ آموزشی یا کارآموزی کوتاه‌مدت (‌حداکثر شش‌ ماه) مربوط به شغل ارجاعی در داخل وخارج از کشور با رعایت‌ مقررات مربوط بلامانع است.

۱۰- در مواد (۲۲) و (۲۷) عبارت” سازمان امور اداری و استخدامی کشور” به عبارت ” سازمان مدیریت و‌ برنامه‌ریزی کشور” اصلاح می‌گردد.

۱۱- تبصره ماده (۲۳) حذف می‌گردد.

۱۲- [حذفی ۱۳۸۲/۳/۱۸]

[ماده (۲۶) به شرح زیر اصلاح می‌گردد:
‌ماده ۲۶- تبدیل وضع مستخدمین رسمی به پیمانی با درخواست کتبی آنان و موافقت دستگاه ذی‌ربط‌ امکان‌پذیر خواهد بود که در این صورت با درخواست بازخرید خدمت مستخدمین رسمی و پرداخت وجوه مربوط‌ به حق بیمه مربوط به سال‌های خدمت دولتی توسط مستخدمین به سازمان تأمین اجتماعی براساس مقررات این‌ آیین‌نامه به صورت پیمانی ادامه خدمت خواهند داد.]

۱۳- ماده (۲۸) به شرح زیر اصلاح می‌گردد:
‌ماده ۲۸- [اصلاحی ۱۳۸۲/۳/۱۸]
مستخدمین پیمانی تا زمان بازنشستگی مشمول مفاد مقررات این آیین‌نامه و اصلاحات بعدی آن‌ خواهند بود.

‌محمدرضا عارف – معاون اول رییس جمهور