پاسخگویی به مسائل مستحدثه و مشکلات مذهبی اقشار مختلف

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۰۴/۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۰۵/۱۵

در جلسه ۵۰۰ مورخ ۲۵/۴/۱۳۸۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی، موضوع طرح پیشنهادی ساماندهی نظام پاسخگویی به مسائل مستحدثه و مشکلات دینی اقشار مختلف مطرح شد و ماده واحده‎ای به این شرح به تصویب رسید:

ماده واحده: در اجرای بند «ح» ماده ۱۵۹ برنامة سوم توسعه کشور، به منظور پاسخگویی به مسائل مستحدثه و مشکلات مذهبی اقشار مختلف مردم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم موظف است نسبت به طراحی و انجام موارد زیر اقدام نماید:

الف) شناسایی مسائل مستحدثه و مشکلات دینی جامعه، طبقه‌بندی موضوعی و اولویت‌سنجی این مسائل بر حسب نوع مسأله، نیاز مخاطبان و مقتضیات عصر حاضر.

ب) تعیین وضعیت منابع انسانی فعال در نظام‌های پژوهش دینی و برآورد نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات متناسب با نیازهای پاسخگویی به مسائل مستحدثه و مشکلات مذهبی.

ج) تدوین روش‌ها و الگوهای کارآمد پاسخ‎یابی برای مسائل مستحدثه و مشکلات مذهبی اقشار مختلف (مدل‎سازی و روشهای کارآمد علمی).

د) تدوین و ارائه روش‌‎ها و شیوه‌‎های علمی و به هنگام برای پاسخگویی، از قبیل زبان، هنر، نشریات و ۰۰۰

هـ) تدوین و ارائه روش‌های هماهنگی و مشارکت با سایر مراکز پژوهش دینی از قبیل مدیریت حوزه علمیه قم، سازمان تبلیغات اسلامی و ۰۰۰

تبصره ۱: حداکثر زمان لازم برای بند «ب»، یک سال و برای بندهای «ج»، «د» و «هـ» شش ماه پس از ابلاغ این مصوبه می‌باشد.

تبصره ۲: دفتر تبلیغات اسلامی موظف است گزارش‎ فعالیت‌های خود را در چارچوب این مصوبه، به صورت سالیانه (تا پایان شهریور ماه هر سال) برای اطلاع و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند.

تبصره ۳: اعتبارات لازم برای انجام مأموریت‌‎های یاد شده، توسط سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی پیش‌‎بینی شده و در بودجة سالانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزة علمیه قم منظور می‌شود.