تصمیم هیأت وزیران در مورد ‌اهداف کلان بلندمدت، راهبردهای کلان، اقدامات میان مدت و کوتاه مدت و تشکیلات اجرایی مربوط‌ در استان سیستان و بلوچستان

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۰۴/۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۰۵/۲۰

‌شماره: ۱۶۵۳۲ت۲۶۷۹۰‌ه‍
‌تاریخ: ۱۳۸۱.۵.۶


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۱/۴/۲۳ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰۵.۶۳۸۵۹ مورخ ۱۳۸۱.۴.۱۲‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری ایران‌تصویب نمود:

‌اهداف کلان بلندمدت، راهبردهای کلان، اقدامات میان مدت و کوتاه مدت و تشکیلات اجرایی مربوط‌ در استان سیستان و بلوچستان به شرح زیر تعیین می‌شود:

‌الف – اهداف کلان بلندمدت توسعه استان:

۱- تقویت مناسبات اقتصادی فراملی کشور با بهره‌گیری از موقعیت جغرافیایی سیاسی – اقتصادی‌ استان

۲- تقویت پیوند و تعامل ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان با سطح ملی.

۳- بکارگیری قابلیت‌ها و استعدادهای موجود و ایجاد مزیت‌های جدید در سطح استان به منظور ارتقای‌ نقش و سهم استان در اقتصاد ملی.

۴- اصلاح ساختارها و تقویت بخش رسمی اقتصاد استان.

۵- کاهش شکاف بین میزان شاخص‌های توسعه انسانی استان با سطح ملی.

۶- تقویت همگرایی قومی و تبادل فرهنگی مردم استان در سطوح ملی و محلی.

۷- ارتقای شاخص‌های توسعه انسانی در جامعه زنان سیستان و بلوچستان.


ب – راهبردهای کلان توسعه استان:

۱- برقراری امنیت لازم در ابعاد مختلف (‌فیزیکی، اقتصادی و اجتماعی) به منظور تسهیل فرایند توسعه‌ استان .

۲- مدیریت بهینه محیط زیست و منابع طبیعی و انجام سرمایه‌گذاری‌های لازم به منظور تأمین و مهار آب‌ مطمئن و کافی و ارتقای بهبود توان محیطی استان به عنوان بستر توسعه پایدار.

۳- تداوم سرمایه‌گذاری‌های دولت در امر تقویت، تجهیز و توسعه زیربناهای استان به منظور تحقق اصل‌ توازن منطقه‌ای در سطح ملی.

۴- ایجاد ظرفیت‌های زیربنایی، نهادی و سازمانی لازم برای استفاده حداکثر از قابلیت‌های ترانزیتی‌ استان، به عنوان یک مزیت مهم با توجه به تحولات اخیر جهانی و منطقه‌ای.

۵- ایجاد تسهیلات و مشوق‌های قانونی لازم برای جذب و تجهیز سرمایه‌های داخلی، خارجی و بومی‌ خارج از کشور.

۶- توسعه منابع انسانی استان و ارتقای سطح سواد و فرهنگ عموم مردم از طریق گسترش آموزش‌های‌ ترویجی، عمومی، حرفه‌ای و تخصصی.

۷- تقویت و گسترش مناسبات فرهنگی، اقتصادی استان با سطح ملی .

۸- توجه به ارزش‌ها، گرایش‌ها و نهادهای قومی – محلی در سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌های فرهنگی،‌ هنری و اجتماعی استان.

۹- ارتقای سطح آموزش و آگاهی‌های اجتماعی زنان و سازماندهی مشارکت آنها در فرایند توسعه استان .

۱۰- اعمال سیاست‌ها و روش‌های کارا و مؤثر منطبق با شرایط و ویژگی‌های فرهنگی – اجتماعی استان‌ جهت کاهش میزان باروری و کاهش رشد طبیعی جمعیت استان.

۱۱- ایجاد زمینه‌های لازم برای جذب جمعیت از سایر مناطق کشور و افزایش سهم جمعیتی استان از کل‌جمعیت کشور.

۱۲- شتاب بخشیدن به روند شهرنشینی با اولویت توسعه مراکز شهری موجود در ناحیه بلوچستان در‌راستای تحکیم پیوندهای‌ اجتماعی- فرهنگی استان با سطح ملی و دسترسی موزون جمعیت به خدمات برتر.

۱۳- تمرکززدایی در مدیریت توسعه استان، حمایت مؤثر از تأسیس نهادهای مدنی و صنفی غیردولتی و‌ ارتقای اختیارات تصمیم‌گیری و توانمندسازی مدیریت محلی.

۱۴- ساماندهی مبادلات برون مرزی کالا و تبدیل شیوه‌های غیرقانونی (‌قاچاق انواع کالا و به ویژه‌ سوخت و سایر کالاهای مشمول یارانه) به مبادلات رسمی.

۱۵- مهار جریان ورود مواد مخدر و مقابله با سازماندهی ترانزیت و توزیع آن از طریق مرزهای شرقی‌ استان در چارچوب همکاری‌ها و هماهنگی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی.


ج – اقدامات میان مدت برای توسعه استان:

۱- ‌دستگاه‌های اجرایی کشور و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مکلفند اقدامات لازم جهت تحقق اهداف‌ و راهبردهای کلان توسعه استان را براساس سیاست‌های ابلاغی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و با اولویت‌ طرح‌ها و پروژه‌های پیوست،( ) ‌حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه به سازمان مذکور اعلام نمایند.‌سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است پس از جمع‌بندی این موارد، اقدامات اولویت‌دار در توسعه استان‌ را در بودجه سال ۱۳۸۲ و سالهای بعد از آن منعکس نماید.

۲- وزارت راه و ترابری موظف است با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، حداکثر تا پایان‌ سال ۱۳۸۲ نسبت به تهیه طرح جامع ترانزیت کالا در مسیر محور شرق کشور را (‌شامل تأسیسات و‌ تجهیزات بندری، شبکه‌های جاده‌ای، ناوگان حمل و نقل با تأکید بر محور چابهار- زاهدان – زابل – میلک)‌ تهیه نموده و جهت تأمین اعتبار لازم در قوانین بودجه سال‌های ۱۳۸۲ به بعد به سازمان مدیریت و‌برنامه‌ریزی کشور ارایه نماید.

۳- به منظور افزایش تدریجی سهم فعالیت‌های صنعتی و معدنی در ساختار اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری‌ فزاینده در سطح استان، شرکت‌های دولتی با اولویت شرکت ملی فولاد ایران، سازمان گسترش و نوسازی‌ صنایع ایران، شرکت پخش و توزیع فرآورده‌های نفتی، شرکت توسعه و نوسازی صنایع معدنی ایران، شرکت‌ ملی مس ایران، شرکت سهامی شیلات ایران، شرکت پشتیبانی امور دام، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی،‌ شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت‌های وابسته به سازمان تأمین اجتماعی موظفند طرح‌های توسعه خود را‌ متناسب با قابلیت‌ها و مزیت‌های استان و با استفاده از امتیازات و تسهیلاتی که در قالب تبصره زیر پیش‌بینی‌ خواهد شد در استان سیستان و بلوچستان به اجرا درآورند.

‌تبصره – سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و‌ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این تصویبنامه، امتیازات، معافیت‌ها و‌ تسهیلات لازم را برای اجرای طرح‌های صنعتی و معدنی به منظور ایجاد زمینه لازم برای سرمایه‌گذاری بخش‌ غیردولتی و شرکت‌های دولتی تهیه و به تصویب هیأت وزیران برساند.

۴- وزارت امور خارجه مکلف است با همکاری و هماهنگی وزارت نیرو، زمینه‌های لازم برای اجرای‌ طرح‌های مشترک آبی و آبخیزداری و شرایط بهره‌برداری از آب رودخانه هیرمند با کشور افغانستان را حداکثر‌ ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه فراهم آورد.

۵- وزارت نیرو مکلف است با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اقدامات لازم را برای‌ تسریع در اجرای طرح مخزن چاه نیمه چهارم به عمل آورد.


‌د – اقدامات کوتاه مدت برای حل مشکلات حاد استان:

۱- کلیه دستگاه‌های اجرایی که در استان سیستان و بلوچستان دارای طرح‌های در دست اجرا می‌باشند‌ مکلفند نسبت به تسریع در اتمام این گونه طرح‌ها اقدام نمایند.
‌سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز موظف است نسبت به تخصیص صددرصد (۱۰۰%) اعتبارات‌ طرح‌های مذکور اقدام لازم را به عمل آورد.

۲- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارتخانه‌های نیرو و جهادکشاورزی مکلفند در توزیع اعتبار‌ بند (‌الف) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور (‌موضوع اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال برای‌ طرح‌های کوچک تأمین آب) طرح‌های مطالعه شده استان سیستان و بلوچستان را در اولویت اجرا قرار دهند.

۴- وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلفند مبلغ یکصد میلیارد (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از اعتبار ردیف ۵۰۳۲۹۰ (‌موضوع تبصره (۱۱) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ -‌حوادث غیرمترقبه) و ماده (۱۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت را برای جبران خسارت‌های ناشی‌ از خشکسالی به استان سیستان و بلوچستان اختصاص دهند.

۵- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف در توزیع اعتبار تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل‌ کشور (‌موضوع آمایش و توازن منطقه‌ای) متناسب با مزیت‌ها و قابلیت‌های توسعه استان سیستان و بلوچستان،‌طرح‌های مربوط به این استان را در اولویت قرار دهد.

۶- وزارتخانه‌های کشور، آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظفند حداکثر تا پایان‌ برنامه سوم توسعه، پوشش خدمات ثبت احوال، آموزش، بهداشت و سلامت عمومی در مناطق روستایی‌ استان حداقل به میزان میانگین شاخص‌های برخورداری سال ۱۳۸۱ (‌با تأکید برخورداری زنان) ارتقاء دهند.‌سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است اعتبار لازم برای اجرای طرح‌های مربوط را تأمین نماید.

۷- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است مبلغ پنجاه میلیارد (۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال‌از محل اعتبار ردیف ۵۰۳۶۳۰ موضوع بند (‌و) تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور، برای‌ اجرای پروژه‌های زیربنایی که موجبات تسریع و تقویت ترانزیت کالا از استان سیستان و بلوچستان را فراهم‌ می‌نمایند اختصاص دهد.

۸- وزارت جهاد کشاورزی مکلف است با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اقدامات لازم را‌برای احداث و تجهیز مراکز قرنطینه دامی در مکان‌های مناسب مرزی استان به عمل آورد.

۹- سقف مبادلات در بازارچه‌های مرزی استان سیستان و بلوچستان تا بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰)‌ دلار افزایش می‌یابد.

۱۰- وزارت جهاد کشاورزی مکلف است با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، نسبت به‌ تکمیل و راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی زابل حداکثر تا پایان سال ۱۳۸۲ اقدامات لازم را به عمل آورد.

۱۱- مرکز امور مشارکت زنان مکلف است تا پایان برنامه سوم توسعه با همکاری دستگاه‌های اجرایی‌ مندرج در آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۵۸) قانون برنامه سوم توسعه، نسبت به رشد شاخص‌های توسعه انسانی در‌ جامعه زنان استان اقدام نماید.

۱۲- شهرداری تهران مکلف است جهت استقرار نمایشگاه دایمی محصولات فرهنگی و تولیدات صنایع‌ دستی استان سیستان و بلوچستان، ساختمان مناسبی را دراختیار استانداری سیستان و بلوچستان قرار دهد.

۱۳- وزارت صنایع و معادن موظف است نسبت به تکمیل مطالعات تفضیلی زمین‌ شناسایی استان و‌ تسریع در اتمام آن تا پایان برنامه سوم توسعه اقدامات لازم را به عمل آورد.


ه‍- تشکیلات اجرایی:

۱- به منظور تحقق اهداف، راهبردها و اقدامات پیش‌بینی شده در این تصویبنامه و به منظور رفع موانع و‌ مشکلات موجود که عمدتاً ابعاد ملی و فرااستانی دارند، ستاد توسعه محور شرق به ریاست معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و متشکل از استاندار سیستان و بلوچستان و وزیران‌ ذی‌ربط بر حسب مورد تشکیل می‌شود.
این ستاد، هماهنگی اقدامات و طرح‌ها و پروژه‌های اجرایی تمام‌ وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی در ارتباط با توسعه استان را عهده‌دار خواهد بود. وظیفه دبیری این ستاد‌را دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که به ریاست استاندار تشکیل می‌شود عهده‌دار می‌باشد.

۲- وزارت جهاد کشاورزی موظف است ظرف یک هفته با همکاری وزارت نیرو و استانداری سیستان و‌ بلوچستان نسبت به تعیین تکلیف سازمان عمران سیستان اقدام نموده و نتیجه را اعلام نماید.

۳- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است با همکاری استانداری سیستان و بلوچستان‌ حداکثر تا سه ماه پس از ابلاغ این تصویبنامه، نسبت به اعطای مجوزهای لازم جهت تکمیل تشکیلات‌ سازمانی مصوب دستگاه‌های اجرایی استان و پیشنهاد سیاست‌های مالی و تشویقی لازم به هیأت وزیران‌ جهت جذب و نگهداری نیروی انسانی متخصص و ماهر در بخش دولتی استان، اقدام نماید.

‌محمدرضا عارف – معاون اول رییس جمهور