‌آیین‌نامه اجرایی ماده (۲۵) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۰۳/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۰۴/۱۵

‌شماره: ۱۰۷۲۷ت۲۶۵۸۸‌ه‍
‌تاریخ: ۱۳۸۱/۰۳/۲۹

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۱.۳.۲۶ بنا به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، موضوع‌ نامه شماره ۱۰۵.۳۹۶۷۳ مورخ ۱۳۸۱.۳.۱۱ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، به استناد ماده (۲۵) قانون‌ تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت – مصوب ۱۳۸۰- آیین‌نامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:


‌ماده ۱- داروخانه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی که با اهداف آموزش و ارایه خدمات دارویی و بهداشتی‌ خارج از بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی تأسیس گردیده‌اند مشمول این آیین‌نامه می‌باشند.

‌ماده ۲- اداره داروخانه‌های موضوع ماده (۱) به صورت خودگردان و بدون اتکاء به اعتبارات دولتی خواهد‌ بود و وجوه حاصل از فروش دارو، سایر اقلام مرتبط با داروخانه و ارایه خدمات دارویی به حساب درآمد‌ اختصاصی دانشگاه ذی‌ربط نزد خزانه واریز و معادل وجوه واریزی از محل هزینه و درآمدهای اختصاصی که در‌ قوانین بودجه سنواتی منظور خواهد شد جهت خرید مجدد دارو و سایر اقلام مندرج در این ماده طبق ضوابط‌ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و انجام هزینه‌های جاری و پرسنلی داروخانه صرف خواهد شد.

‌ماده ۳- دانشگاه ذی‌ربط موظف است برای داروخانه یا داروخانه‌های تحت پوشش حسابداری مستقل ایجاد‌نماید.

‌تبصره – در صورتی که دانشگاه دارای چند داروخانه باشد می‌تواند داروخانه‌ها را به صورت یک مجموعه‌ واحد اداره نماید.

‌ماده ۴- ذی‌حساب هر دانشگاه باید برای داروخانه‌های تحت پوشش در یکی از بانک‌های مجاز کشور،‌ حساب بانکی مستقل غیر قابل برداشت افتتاح نماید.
‌وجوه واریزی می‌بایست به حساب خزانه واریز و معادل صد درصد (۱۰۰%) آن از محل اعتبار منظور شده در‌ قانون بودجه توسط ذی‌حساب دانشگاه درخواست و عیناً به داروخانه عودت و با رعایت قانون نحوه انجام امور‌ مالی و معاملاتی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و آیین‌نامه مربوط (‌آیین‌نامه مالی و معاملاتی دانشگاه‌ها و ..‌ وابسته به وزارت بهداشت. درمان و آموزش پزشکی) صرف هزینه‌های مندرج در ماده (۲) این آیین‌نامه شود..

‌ماده ۵- مسؤول یا رییس امور مالی داروخانه (‌عامل ذی‌حساب) موظف است علاوه بر تهیه و تنظیم دفاتر و‌ صورتحساب‌های مالی ماهانه مورد نیاز ذی‌حساب، هر ماه تراز عملیات مالی داروخانه را تنظیم و از طریق رییس‌ داروخانه به اطلاع رییس دانشگاه یا مقامات مجاز از طرف او برساند.

‌ماده ۶- ‌رییس داروخانه و یا داروخانه‌ها از بین داروسازان دانشگاه به پیشنهاد مدیریت دارویی و غذایی‌ دانشگاه توسط رییس دانشگاه منصوب می‌گردد و مسؤولیت کلیه امور اداری و مالی به عهده رییس داروخانه‌ها‌ می‌باشد و نامبرده در مقابل دانشگاه و دستگاه‌های نظارتی پاسخگو خواهد بود.

‌تبصره – در دانشگاه‌های‌که دارای دانشکده داروسازی فعال می‌باشند رییس داروخانه به پیشنهاد رییس‌ دانشکده داروسازی و حکم رییس دانشگاه تعیین می‌گردد.

‌ماده ۷- ‌کارکنان داروخانه‌ها تابع قانون کار و تأمین اجتماعی خواهند بود.
بکارگیری نیروهای جدید در این‌ گونه داروخانه‌ها بر اساس نیاز به درخواست رییس داروخانه‌ها و تأیید رییس یا معاونت پشتیبانی دانشگاه و در قالب‌ قانون کار مجاز خواهد بود.

‌ماده ۸- ‌دانشگاه موظف است در پایان هر سال مالی با رعایت مقررات نسبت به انبارگردانی داروخانه‌ها اقدام‌ و وضعیت عملیات انجام شده در طول سال را از نظر مالی و فنی تأیید و یا تخلفات احتمالی انجام شده را به مراجع‌ ذی‌ربط اعلام نماید.

‌تبصره – ‌سایر مواردی که در این آیین‌نامه پیش بینی نشده تابع آیین‌نامه مالی و معاملاتی و ضوابط حاکم بر‌ دانشگاه‌ها خواهد بود.

‌ماده ۹- ‌این آیین‌نامه از تاریخ ۱۳۸۱.۱.۱ قابل اجرا است.

‌محمدرضا عارف – معاون اول رییس جمهور