آیین‌نامه اجرایی بندهای (ب‌)، (ج‌)، (د)، (هـ)، (و)، (ز)، (ح‌) و (ن‌) تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۱

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۰۳/۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۰۴/۲۰

‌شماره : ۱۱۰۷۶ت۲۶۶۰۷‌ه‍
‌تاریخ : ۱۳۸۱.۰۴.۰۸

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۱.۳.۲۲ بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، بانک‌ مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بندهای (ب‌)، (ج‌)، (د)، (هـ)، (و)، (ز)، (ح‌) و (ن‌) تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بندهای یادشده را به شرح ذیل تصویب‌ نمود:

‌فصل اول – کلیات

‌ماده ۱ – ‌تسهیلات اعتباری موضوع این آیین‌نامه در سال ۱۳۸۱ به شرح جداول پیوست از طریق بانک‌های‌ تجاری و تخصصی که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌گردند و در این آیین‌نامه به اختصار‌ بانک‌های عامل نامیده می‌شوند، اعطاء می‌شود.

‌تبصره ۱- در اجرای بند «ب» تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور و براساس تصویب شورای پول و‌ اعتبار در سال ۱۳۸۱ بانک‌ها مجاز خواهند بود تا معادل بیست و پنج درصد از افزایش درمانده تسهیلات بخش‌ تعاونی و خصوصی را خارج از نسبتهای مربوط به سهم بخش‌ها اعطا نمایند. سهم بخش‌های مختلف از کل افزایش‌ درمانده تسهیلات بخش تعاونی و خصوصی، پس از کسر سهم مصارف آزاد و تسهیلات از محل سپرده‌های‌ قرض‌الحسنه برای رفع احتیاجات ضروری، به شرح مفاد تصویبنامه شماره ۲۵۸۱ت۲۶۴۵۶‌ه‍ مورخ ۱۳۸۱.۲.۲۴ خواهد بود.

‌تبصره ۲ – ‌بانک‌ها می‌توانند به منظور توسعه بخش مسکن، تسهیلات لازم را برای خرید مسکن به صورت‌ فروش اقساطی در اختیار متقاضیان قرار دهند.

‌تبصره ۳ – ‌بانک‌ها می‌توانند به منظور ایجاد تقاضای مؤثر برای خرید کالاهای بادوام ساخت داخل، کالاهای‌ مذکور را خریداری و به صورت اقساطی به متقاضی به فروش برسانند.

‌تبصره ۴ – ‌دستورالعمل نحوه اعطای تسهیلات تبصره‌های (۲) و (۳) این ماده شامل سقف فردی و کلی‌ تسهیلات و نرخ سود موردانتظار و فهرست کالاهای مشمول، یک ماه پس از تاریخ تصویب این آیین‌نامه توسط‌ شورای پول و اعتبار تعیین خواهد شد.

‌ماده ۲ – ‌بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از تاریخ تصویب این آیین‌نامه حداکثر ظرف‌ مدت پانزده روز نسبت به تعیین و ابلاغ سهم تسهیلات تکلیفی هر یک از بانک‌های عامل برحسب استان و دستگاه‌ اجرایی اقدام نماید.

‌تبصره ۱ – ‌بانک‌های عامل موظفند حداکثر ظرف پانزده روز پس از ابلاغ سهم تعیین شده توسط بانک مرکزی‌ جمهوری اسلامی ایران، مراتب را برای اجرا به کلیه واحدهای اجرایی ذی‌ربط در سراسر کشور ابلاغ نمایند.

‌تبصره ۲ – ‌سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ تصویب‌ این آیین‌نامه، فهرست طرح‌های دولتی را که مشمول تضمین دولت می‌باشند، تعیین و تضمین لازم در مورد آنها به‌ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارایه نماید.

‌تبصره ۳ – تعیین مناطق توسعه نیافته براساس جداول پیوست تصویبنامه شماره ۲۵۳۳۵ت۲۴۸۳۶‌ه‍‌ مورخ ۱۳۸۰.۵.۲۹ و اصلاحیه‌های آن صورت می‌پذیرد.

‌تبصره ۴ – تغییر در مانده چهارهزار و دویست میلیارد (۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۲۰۰‌ر۴) ریال تسهیلات موضوع‌ این آیین‌نامه براساس مبلغ اصل تسهیلات و قبل از اضافه شدن سود و کارمزد متعلقه تعیین می‌شود.

‌تبصره ۵ – بانک‌های عامل موظفند سهم اعلام شده از طرف دولت را بدون تعلل و در اسرع وقت صرفاً با‌رعایت مفاد این آیین‌نامه به تدریج حداکثر تا دی ماه سال ۱۳۸۱ به طور کامل به طرح‌های مصوب اختصاص دهند.

‌ماده ۳ – ‌بازپرداخت تمام یا قسمتی از اصل و سود تسهیلات بانکی به شرح جداول موضوع این آیین‌نامه‌ حسب مورد توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به نیابت از طرف دولت تضمین و تعهد می‌گردد. سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است اعتبار لازم جهت پرداخت مانده مطالبات معوق لاوصول بانک‌های‌ عامل ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری موضوع این آیین‌نامه را که از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران‌ اعلام می‌گردد، در لوایح بودجه سال‌های بعد پیش‌بینی و منظور نماید تا از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ ایران به بانک‌های عامل پرداخت شود. تضمین دولت نافی وظایف بانک‌های عامل جهت وصول مطالبات ناشی از‌ اعطای تسهیلات این تبصره و بررسی و تأیید توجیه اقتصادی طرح‌ها (‌به استثنای طرح‌های خوداشتغالی و‌طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه ای) نبوده و استفاده کنندگان از این تسهیلات مکلف به بازپرداخت به موقع‌مانده مطالبات بانک‌ها از محل تسهیلات تکلیفی می‌باشند.‌ بانک‌های عامل موظفند برای حفظ حقوق خود،‌اقدامات قانونی و نظارت لازم را جهت مصرف و بازپرداخت تسهیلات اعطایی متناسب با پیشرفت اجرای طرح به‌عمل آورند.
‌تسهیلات بخش دولتی به شرح جداول موضوع این آیین‌نامه با تضمین و تعهد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی‌کشور توسط بانک‌های عامل پرداخت می‌گردد و در مواردی که اعطای تسهیلات به شرکت‌ها و دستگاه‌های دولتی‌ توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تضمین و تعهد نگردد، در این صورت اعطای تسهیلات به این قبیل‌ شرکت‌ها و دستگاه‌های دولتی غیرتکلیفی بوده و صرفاً براساس دریافت تأمین‌های کافی و لازم توسط بانک‌های‌عامل امکان پذیر خواهد بود.‌ پرداخت تسهیلات سرمایه‌ای به هر یک از شرکت‌های دولتی منوط به بازپرداخت‌ اقساط سررسید شده تسهیلات قبلی همان شرکت است.

‌ماده ۴ – ارقام مندرج در جداول( ) این آیین‌نامه با توافق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تا پایان آذرماه سال ۱۳۸۱ حداکثر تا ده درصد (۱۰%) از محل کاهش سایر ارقام‌ جداول مذکور و حداکثر برای یک بار قابل افزایش می‌باشد، مشروط بر این که سهم بخش تعاونی و خصوصی از‌ هفتاد و پنج درصد (۷۵%) کاهش نیابد و در سقف مانده تسهیلات تکلیفی نیز تغییری حاصل نگردد.

‌تبصره ۱- [اصلاحی ۱۳۸۱/۱۱/۶]
پنجاه درصد از سهم بخش تعاونی و خصوصی به استثنای مسکن ایثارگران به بخش تعاونی‌ اختصاص می‌یابد و حسب مورد وزارت تعاون یا وزارت جهادکشاورزی و ادارات کل تابعه آنها موظفند با رعایت‌ سهم مذکور نسبت به معرفی طرح‌های تشکل‌های تعاونی به مراجع ذی‌ربط برای بررسی، تأیید و اعطای تسهیلات‌ حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۱۳۸۱ اقدام نمایند.

‌تبصره ۲- ‌درصورت عدم معرفی طرح‌های سرمایه‌گذاری متقاضیان بخش تعاونی توسط وزارت تعاون به‌ بانک‌های عامل (‌در ارتباط با سهمیه ملی) و نیز عدم تصویب طرح‌های
پیشنهادی بخش تعاونی توسط کمیته‌ برنامه‌ریزی شهرستان (‌در ارتباط با سهمیه استانی) در مهلت زمانی موضوع تبصره (۱) این ماده سهمیه مذکور به‌ طرح‌های پیشنهادی بخش خصوصی اختصاص می‌یابد.

‌فصل دوم – تسهیلات اعطایی به بخش دولتی (‌سرمایه در گردش و سرمایه‌گذاری)

‌ماده ۵ – ‌بانک‌های عامل موظفند سرمایه در گردش مورد نیاز دستگاه‌های دولتی برای
خرید محصولات‌ اساسی کشاورزی و دامی، تهیه و تدارک نهاده‌های کشاورزی و تنظیم بازار
به شرح قسمت (ج) جدول شماره (۱) (‌خدمات و تنظیم بازار) و جدول شماره (۳) پیوست این
آیین‌نامه را به صورت تسهیلات کوتاه مدت و براساس‌جدول گردش نقدینگی تأیید شده
توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، تأمین و اعطاء نمایند.

‌ماده ۶ – چنانچه دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط به دلیل ضرر و زیان خرید تضمینی محصولات کشاورزی و‌ دامی‌ در سال‌های گذشته به بانک عامل مانده بدهکاری داشته باشند، تأمین و پرداخت اعتبار تصویبی مندرج در‌ ماده (۵) این آیین‌نامه توسط بانک‌های عامل صرفاً منوط به بازپرداخت اقساط تسهیلات قبلی سررسیده شده‌ دستگاه‌های بدهکار به بانک‌های عامل می‌باشد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است درخصوص‌ پوشش و بازپرداخت بدهی‌های مذکور به بانک‌های عامل اقدامات لازم را به عمل آورد تا امکان اعطای تسهیلات‌ مجدد به دستگاه‌های مذکور توسط بانک‌های عامل فراهم گردد.

‌ماده ۷ – اعطای تسهیلات اعتباری توسط بانک‌های عامل به دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی صرفاً براساس‌ مبالغ مندرج در پیوست شماره ۳ قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور و مفاد ماده (۳) قانون تنظیم بخشی از مقررات‌ مالی دولت – مصوب ۱۳۸۰- به ترتیبی مجاز است که رشد مانده تسهیلات تکلیفی اعطایی موضوع جدول شماره (۲) پیوست این آیین‌نامه به بخش دولتی در مجموع از بیست و پنج درصد (۲۵%) تجاوز ننماید.
‌پرداخت هرگونه تسهیلات به دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی خواه به صورت تسهیلات جاری یا تسهیلات‌ سرمایه‌ای منوط به بازپرداخت و یا تعیین تکلیف اقساط سررسید شده تسهیلات قبلی و نحوه پرداخت از محل‌ ذخایر و اندوخته‌ها خواهد بود.

‌تبصره ۱ – مهلت زمانی تصویب و انعقاد قرارداد مربوط به طرح‌های سرمایه‌گذاری بخش دولتی بین‌ بانک‌های عامل و شرکت‌های دولتی موضوع جدول شماره (۲) این آیین‌نامه پایان اسفندماه سال ۱۳۸۱ خواهد‌بود.

‌فصل سوم – تسهیلات اعطایی به بخش تعاونی و خصوصی

‌تسهیلات اعطایی به بخش‌تعاونی و خصوصی شامل سرمایه در گردش و سرمایه‌گذاری به شرح زیر خواهد بود:

‌بخش اول – سرمایه در گردش بخش تعاونی و خصوصی

‌ماده ۸ – ‌بانک‌های عامل موظفند سرمایه در گردش موردنیاز اشخاص حقیقی و حقوقی بخش تعاونی و‌ خصوصی از تسهیلات اعتباری تخصیصی به شرح جدول شماره (۶) پیوست این آیین‌نامه را حسب مورد با معرفی‌ دستگاه ذی‌ربط تأمین و در اختیار متقاضیان قرار دهند.

‌تبصره- [الحاقی ۱۳۸۱/۱۲/۲۵]
زمان بازپرداخت تسهیلات اعتباری ماده (۸) از زمان انعقاد قرارداد با بانک عامل، به مدت یک سال‌ تعیین می‌گردد.

‌ماده ۹ – ‌توزیع اعتبارات ماده (۸) این آیین‌نامه و سهم هر یک از دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط به تفکیک منابع‌ قرض الحسنه و سایر منابع سیستم بانکی و نیز اعتبارت موضوع تبصره (۴) قانون بودجه سال ۱۳۷۶ کل کشور‌ براساس دستورالعمل جداگانه‌ای است که به صورت مشترک توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بانک‌ مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه و حداکثر ظرف پانزده روز از تاریخ تصویب این آیین‌نامه ابلاغ خواهد شد.

‌بخش دوم – سرمایه‌گذاری بخش تعاونی و خصوصی

‌ماده ۱۰ – ‌بانک‌های عامل موظفند تسهیلات اعتباری بابت طرح‌های سرمایه‌گذاری در بخش تعاونی و‌ خصوصی به شرح جدول شماره (۷) پیوست این آیین‌نامه و تسهیلات موضوع ماده (۲۰) این آیین‌نامه را در سطح‌ ملی و استانی و با اولویت پرداخت به طرح‌های مصوب نیمه تمام فعال سال‌های گذشته که از منابع اعتباری‌ تبصره‌های قوانین بودجه سنواتی استفاده نموده‌اند و طرح‌های‌ با اشتغالزایی بیشتر مبتنی بر سیاستهای مورد نظر‌ شورای‌عالی اشتغال و در چارچوب ضوابط این آیین‌نامه اعطا نمایند.

‌تبصره ۱ – ‌شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، کمیته برنامه‌ریزی شهرستان و بانک‌های عامل موظفند‌ بررسی و تصویب طرح‌ها را با در نظر گرفتن حجم عملیات، مدت زمان اجرا، کل هزینه‌های سرمایه‌ای و جاری و‌سایر شاخص‌های مؤثر مورد توجه قرار دهند تا اطمینان لازم برای تکمیل طرح مطابق برنامه زمان بندی پیش بینی‌شده حاصل شود.

‌تبصره ۲ – ‌تشخیص ملی یا استانی بودن طرح‌های معرفی شده به بانک‌های عامل با رعایت ضوابط این‌آیین‌نامه به عهده دستگاه اجرایی ذی‌ربط خواهد بود

‌ماده ۱۱ – طرح‌های نیمه تمام از نظر این آیین‌نامه عبارتند از:
‌الف – طرح‌های‌که با استفاده از منابع اعتباری بانک‌های عامل (‌اعم از تکلیفی و
غیرتکلیفی) و نیز با استفاده از‌ منابع مالی مجری طرح در سال‌های گذشته ایجاد شده
است، لیکن تاکنون به عللی که خارج از تعلل و قصور مجری‌ طرح بوده است راه‌اندازی
نشده و به بهره‌برداری نرسیده‌اند.‌ علی‌هذا توجیهات مالی، اقتصادی و فنی این
قبیل‌ طرح‌های نیمه تمام برای استفاده از تسهیلات تکمیلی باید ضرورتا به تأیید بانک عامل برسد.
‌تشخیص تطبیق طرح‌های پیشنهادی با تعریف موضوع این بند در طرح‌های استانی به عهده
شورای برنامه‌ریزی‌ و توسعه استان و در مورد طرح‌های ملی به عهده دستگاه اجرایی ذی‌ربط است.

‌تبصره – ‌بخش‌های‌که مدت اجرای طرح‌های آنها کمتر از یک سال می‌باشد (‌از قبیل
طرح‌های آب و خاک،‌ مدارس غیرانتفاعی و آموزشگاه‌های علمی‌ و آزاد، آبخیزداری، منابع
طبیعی، مسکن، حمل و نقل، تولید فیلم، کتاب‌و مطبوعات و …) در اولویت می‌باشند و
مجازند پس از ابلاغ این آیین‌نامه نسبت به معرفی طرح جدید در قالب‌ضوابط و جداول
این آیین‌نامه اقدام نمایند.

ب – طرح‌های‌که قبلااز تسهیلات بانکی استفاده ننموده‌اند لیکن از پیشرفت فیزیکی
بیش از شصت درصد‌برخوردارند درصورت دارا بودن توجیه فنی، اقتصادی و مالی از نظر
بانک می‌توانند از منابع اعتباری موضوع این‌آیین‌نامه، تسهیلات لازم جهت تکمیل و
بهره‌برداری دریافت نمایند.

‌ماده ۱۲ – سهم آورده متقاضی درخصوص طرح‌های سرمایه‌گذاری تعاونی و خصوصی در مورد
طرح‌های‌مربوط به صنایع روستایی، مدارس غیرانتفاعی، خوداشتغالی، آبخیزداری، جنگل و
مرتع، زراعت و باغداری،‌بهسازی و نوسازی اماکن سنتی دامی، طرح‌های امور دامپزشکی،
تکثیر و پرورش ماهی و میگو به پیشنهاد مرجع‌تصویب کننده طرح در حد توان مجری طرح و
حداقل هفت درصد (۷%) و در مورد طرح‌های پژوهشی و فرهنگی،‌خدمات فنی و مهندسی و
آزمایشگاهی (‌به استثنای آزمایشگاه‌های تشخیص طبی) و طرح‌های تعاونی جوانان‌حداقل
ده درصد (۱۰%) مجموع سرمایه ثابت و سرمایه در گردش تعیین می‌شود و طرح‌های مربوط
به آب و خاک،‌آبیاری و زهکشی و حوادث غیرمترقبه و آبیاری تحت فشار بخش کشاورزی و
طرح‌های بهداشتی و درمانی در‌مناطق توسعه نیافته از سهم آورده مجری طرح معاف
می‌باشند و سهم آورده متقاضی برای بقیه طرح‌ها حداقل سی و‌پنج درصد (۳۵%) خواهد بود.

‌ماده ۱۳ – تعاونی‌های‌که هفتاد درصد (۷۰%) از اعضای آنان را ایثارگران شامل
رزمندگان، آزادگان، جانبازان‌ و خانواده معظم شهدا، فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و
مراکز آموزش عالی، زنان، مددجویان تحت پوشش کمیته‌ امداد امام خمینی (‌ره) و سازمان
بهزیستی کشور، عشایر یا افراد ساکن در مناطق توسعه نیافته کشور و یا ترکیبی از
آنان‌ تشکیل می‌دهد حسب مورد با تأیید وزارت تعاون یا وزارت جهادکشاورزی ودیگر
نهادهای ذی‌ربط، از پرداخت‌تمام سهم آورده معاف می‌باشند.

‌ماده ۱۴ – دستگاه تأیید کننده توجیه فنی و اقتصادی طرح‌های ملی – فرهنگی، علمی،
آموزشی و‌ خوداشتغالی حسب مورد سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران،
وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت و درمان
وآموزش پزشکی، آموزش و پرورش و کار و اموراجتماعی می‌باشند.

‌ماده ۱۵ – بانک‌های عامل موظفند منابع اعتباری طرح‌های مصوب اعم از ملی و استانی
را براساس شرایط‌مندرج در این آیین‌نامه و متناسب با پیشرفت اجرای طرح در هر مرحله
هم زمان با مصرف سهم متقاضی به میزان‌ تصویب شده در اختیار مجریان طرح‌ها قرار
دهند.‌ با احتساب طول مدت اجرای طرح، مدت زمان لازم برای‌ بازپرداخت تسهیلات اعتباری
برای طرح‌های تولیدی، طرح‌های آب و خاک، باغبانی، آبخیزداری و منابع طبیعی،‌ احداث
ساختمان سینما، چاپخانه، هتل، مدارس غیرانتفاعی، آموزشگاه‌های علمی‌ و آزاد و
بیمارستان‌ها حداکثر‌ده سال و برای سایر طرح‌ها حداکثر هفت سال از زمان اولین
پرداخت تسهیلات خواهد بود. تاریخ شروع‌ بازپرداخت پس از تاریخ پیش‌بینی برای
بهره‌برداری طرح که در ابتدا مشخص می‌گردد، تعیین می‌شود.

‌ماده ۱۶ – ضوابط مربوط به وثیقه یا تضمین طرح‌های ملی و استانی سرمایه‌گذاری بخش تعاونی و خصوصی‌به شرح زیر خواهد بود:
‌الف – کلیه مستحدثات، اموال و دارایی‌های قابل توثیق ناشی از اجرای طرح‌های موضوع
این آیین‌نامه در وثیقه‌بانک عامل اعطاء‌کننده تسهیلات قرار خواهند گرفت و چنانچه
براساس ضوابط موجود بانک‌های عامل، توثیق‌زمین محل اجرای طرح امکان پذیر نباشد،
بانک‌های عامل علاوه بر توثیق مستحدثات و اموال و دارایی‌های‌پیش‌بینی شده در طرح
که روی زمین احداث یا نصب می‌شوند، ملزمند به منظور جبران نقیصه عدم امکان
توثیق‌زمین از متقاضی نسبت به توثیق دیگر موارد موضوع قانون عدم الزام سپردن وثیقه
ملکی به بانک‌ها و دستگاه‌ها و‌سایر مؤسسات و شرکت‌های دولتی به منظور تسهیل امر
سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال بیشتر در طرح‌های تولیدی و‌صادراتی – مصوب ۱۳۸۰-
اقدام نمایند. در مورد طرح‌های زیربنایی آب و خاک آبخیزداری و منابع طبیعی و
بخش‌ فرهنگ، مجتمع‌های خدماتی بین راهی و مدارس غیرانتفاعی و آموزشگاه‌های علمی‌و
آزاد که در محل ساختمان‌استیجاری تشکیل می‌شوند، تضمین تسهیلات اعطایی تنها از
طریق دریافت سفته معتبر به میزان حداقل مندرج در‌قوانین و مقررات مربوط از متقاضی
انجام خواهد شد. همچنین اراضی موضوع مواد (۳۱) و (۳۲) آیین‌نامه اجرایی‌لایحه
قانونی اصلاح قانون واگذاری و احیای اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۵۹ -‌براساس اجاره نامه
و یا سند این اراضی توسط بانک‌ها قابل توثیق است. در این موارد کل طرح اعم از زمین
و‌ مستحدثات ناشی از اجرای طرح توسط بانک به وثیقه گرفته می‌شود.
ب – سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به نیابت از طرف دولت بازپرداخت تمام یا
قسمتی از اصل و سود‌ کارمزد تسهیلات بانکی موضوع بند «ج» تبصره (۳) قانون بودجه سال
۱۳۸۱ کل کشور را حسب قوانین و مقررات‌ موضوعه و یا شرایطی که تضمین آنها ضروری
تشخیص داده می‌شود تضمین نموده و اعتبار لازم جهت پرداخت‌مانده مطالبات معوق
لاوصول این تسهیلات را در لوایح بودجه سال‌های بعد منظور و از طریق بانک
مرکزی‌جمهوری اسلامی ایران به بانک‌های عامل پرداخت نماید.

‌ماده ۱۷- ‌کلیه دستگاه‌های اجرایی موظفند حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از تصویب این
آیین‌نامه‌سیاست‌های خود در زمینه تأمین یارانه سود و کارمزد تسهیلات اعطایی به
متقاضیان بخش‌های خصوصی و تعاونی‌ شامل اولویت بخش‌ها و زیربخش‌های موردنظر و میزان
یارانه سود و کارمزد مربوط در حوزه وظایفشان را تعیین و به‌نحو مقتضی به اطلاع عموم برسانند.
‌دستگاه‌های مذکور در سال ۱۳۸۱ می‌توانند براساس مفاد موافقتنامه متبادله و با
تأیید سازمان مدیریت و‌برنامه‌ریزی کشور و استان‌ها حسب مورد صرفاً از یکی از منابع
اعتباری خود به شرح زیر برای تأمین یارانه سود و‌ کارمزد تسهیلات استفاده نمایند:
‌الف – اعتبارات منظور در برنامه “‌کمک‌های فنی و اعتباری” با رعایت مفاد بند
“‌ه‍” تبصره (۳) قانون بودجه سال۱۳۸۱ کل کشور و این آیین‌نامه برای تأمین حداکثر
چهل درصد (۴۰%) از سود و کارمزد متعلقه به تسهیلات اعطایی‌به طرح‌های بخش‌های
خصوصی و تعاونی در حوزه وظایفشان.
ب – حداکثر تا بیست و پنج درصد (۲۵%) از اعتبارات وجوه اداره شده موضوع بند «ط»
تبصره (۳) قانون‌ بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور و آیین‌نامه اجرایی آن برای تأمین حداکثر
چهل درصد (۴۰%) سود و کارمزد تسهیلات‌اعطایی به طرح‌های بخش خصوصی و تعاونی.

‌تبصره – در صورت عدم تأمین یارانه سود و کارمزد توسط دستگاه‌های اجرایی (‌ملی و
استانی) معرفی کننده‌ طرح، سود و کارمزد متعلق به تسهیلات بخش خصوصی و تعاونی موضوع
این آیین‌نامه براساس نرخ‌های مصوب‌شورای پول و اعتبار به طور کامل از متقاضیان
استفاده از این تسهیلات دریافت خواهد شد.

‌بخش سوم – تسهیلات ملی

‌ماده ۱۸- کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع این آیین‌نامه که به معرفی طرح‌ها به
بانک‌های عامل می‌پردازند،‌ موظفند حداکثر تا پایان مرداد ماه سال ۱۳۸۱ فهرست
طرح‌های نیمه تمام خود را که واجد شرایط مندرج در ماده (۱۱) این آیین‌نامه می‌باشند
به بانک‌های عامل معرفی نمایند. چنانچه مجموع سقف تسهیلات هر بخش نسبت به‌مبلغ
تسهیلات مورد نیاز طرح‌های نیمه تمام همان بخش مازاد داشته باشد، دستگاه‌های
اجرایی مرتبط با بخش‌ می‌توانند نسبت به تعیین میزان سقف اعتبار مورد نظر برای
معرفی طرح‌های جدید اشتغالزا در بخش مربوط با‌ هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اقدام نمایند.
‌دستگاه‌های اجرایی طرح‌های متقاضیان را به همراه گزارش توجیه اقتصادی (‌به
استثنای طرح‌های خود‌اشتغالی) مطابق سهم‌های مندرج در جداول این آیین‌نامه با
تعیین میزان یارانه سود و کارمزد مربوط و منابع تأمین آن‌به بانک‌های عامل معرفی
خواهند نمود. ‌بانک‌های عامل موظفند در مورد طرح‌های موضوع بند «‌الف» ماده (۱۱)
‌این آیین‌نامه حداکثر ظرف مدت بیست روز و در مورد طرح‌های‌که در بانک‌های عامل
فاقد سابقه می‌باشند حداکثر‌ ظرف مدت یک ماه مراتب را (‌با توجه به حوزه وظایف و
اختیارات خود) به دستگاه اجرایی ذی‌ربط اعلام و حداکثر‌ یک هفته پس از این اعلام و
تکمیل مدارک نسبت به انعقاد قرارداد با متقاضیان طرح اقدام نمایند.

‌تبصره ۱- تأیید مجدد دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط صرفاً به لحاظ پوشش تفاوت سود و کارمزد مورد تعهد‌دولت خواهد بود.

‌تبصره ۲- ‌در صورتی که طرح‌های متقاضی تسهیلات دارای شرایط مساوی باشند اولویت در اعطای‌ تسهیلات با طرحی است که واجد اشتغالزایی بیشتری باشد یا محل اجرای آن در مناطق توسعه نیافته باشد.

‌ماده ۱۹- [اصلاحی ۱۳۸۲/۲/۱۰]
مهلت معرفی طرح هـای سرمایه گذاری متقاضی استفاده از تسهیلات ملی این آیین نامه به بانکهای عامل، پایان خرداد ماه سال ۱۳۸۲ و مهلت عقد قرارداد بین متقاضیان و بانکهای عامل، پایان آذرماه سال ۱۳۸۲ می باشد.

‌بخش چهارم – تسهیلات استانی :

‌ماده ۲۰- سهم هر استان بر اساس مفاد بند (ج) تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل
کشور تعیین و توسط‌سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به بانک مرکزی جمهوری اسلامی
ایران ابلاغ خواهد شد.

‌ماده ۲۱- گردش کار اعطای تسهیلات استانی به شرح زیر خواهد بود:
۱- شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان سهم بخش‌های مختلف اقتصادی و سهم هر شهرستان
را از تسهیلات‌ استانی با رعایت مفاد تبصره‌های (۱) و (۲) ماده (۴) این آیین‌نامه
بر اساس شاخص‌های مقرر در بند « ج» تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور موضوع
بند «ب» تصویبنامه شماره ۶۷۰۷ت۲۶۴۴۵‌ه‍ مورخ ۱۳۸۱.۲.۲۸ و همچنین ضوابط و
سیاست‌های مورد نظر برای پذیرش و تصویب طرح‌ها در بخش‌ها و فعالیت‌های‌ مختلف توسط
کمیته برنامه‌ریزی شهرستان تعیین و به کمیته برنامه‌ریزی شهرستان ابلاغ می‌کند
‌همچنین سهم مناطق توسعه نیافته توسط شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تعیین می‌شود.
۲- بانک‌های عامل استان بر اساس سهم‌های تعیین شده هر شهرستان توسط شورای
برنامه‌ریزی و توسعه‌ استان، سهم‌های مذکور را به همراه دستورالعمل‌های مربوط،
حداکثر ظرف مدت پانزده روز از اعلام شورای‌ برنامه‌ریزی و توسعه استان به شعب بانک
عامل در شهرستان ابلاغ می‌نمایند.
۳- هر یک از مجریان طرح‌ها اعم از طرح‌های جدید یا نیمه تمام تقاضای خود را برای
استفاده از تسهیلات‌اعتباری موضوع تبصره (۳) قانون بودجه به دستگاه اجرایی ذی‌ربط
اعلام می‌نماید. دستگاه اجرایی طرح‌های‌تعاونی (‌به استثنای طرح‌های تعاونی‌های
روستایی) ادارات تعاون شهرستان (‌در صورت عدم وجود اداره در سطح‌شهرستان اداره کل
تعاون استان) می‌باشد و در بررسی و تصویب طرح‌های تعاونی هماهنگی‌های لازم
با‌دستگاه‌های اجرایی تخصصی مربوط در شهرستان (‌استان) صورت می‌گیرد.
۴- دستگاه‌های اجرایی و ادارات تعاون موظفند ظرف پانزده روز از تاریخ تصویب این
آیین‌نامه طرح‌های مورد‌نظر را با رعایت اولویت‌های مربوط از جمله اولویت طرح‌های
نیمه تمام و طرح‌های با اشتغالزایی بیشتر انتخاب و به‌کمیته برنامه‌ریزی شهرستان
(‌فرمانداری شهرستان) ارسال نمایند.
۵- بانک‌های عامل موظفند حداکثر ظرف پانزده روز از تاریخ تصویب این آیین‌نامه
فهرست طرح‌های نیمه تمام‌را که از تسهیلات اعتباری تبصره‌های تکلیفی سنواتی
استفاده نموده‌اند به دبیرخانه کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ارسال دارند.
۶- کمیته برنامه‌ریزی شهرستان موظف است با رعایت الزامات قانونی، ضوابط و
سیاست‌های منطقه‌ای مورد‌نظر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، طرح‌های موضوع
فهرست‌های دریافتی از بانک‌های عامل و دستگاه‌های‌اجرایی تخصصی و ادارات تعاون را
در جلسات گروه کارشناسی کمیته برنامه‌ریزی شهرستان متشکل از نمایندگان‌فرمانداری،
دستگاه اجرایی ذی‌ربط (‌حسب مورد)، بانک عامل (‌حسب مورد)، اداره تعاون، اداره کار
و امور‌اجتماعی و نماینده دفتر مناطق محروم مستقر در استان (‌در مورد طرح‌های
مناطق توسعه نیافته با حق رای) و‌نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مطرح
نموده و طرح‌های موجه را به بانک عامل ارسال دارد.
۷- بانک‌های عامل موظفند حداکثر تا پانزده روز نتیجه بررسی‌های خود را در مورد
طرح‌های ارسالی همراه با‌ تعیین سهم آورده مجری و تسهیلات اعتباری مورد نیاز به
تفکیک سرمایه‌گذاری ثابت و سرمایه در گردش به‌دبیرخانه کمیته برنامه‌ریزی شهرستان ارسال نمایند.
۸- کمیته برنامه‌ریزی شهرستان موظف است حداکثر ظرف مدت پانزده روز با حضور نماینده
سازمان مدیریت‌و برنامه‌ریزی استان طرح‌های تأیید شده توسط بانک‌های عامل را بدون
تغییر در اعتبار پیشنهاد شده توسط‌بانک‌های مذکور تصویب یا رد و نتیجه را به
بانک‌های عامل اعلام نماید.

‌تبصره – ‌بانک‌های عامل موظفند حسب مورد تغییرات مورد نظر کمیته برنامه‌ریزی
شهرستان در خصوص‌ مبانی طرح‌ها (‌از قبیل ظرفیت و نوع تولید) را بررسی و نتیجه را
حداکثر ظرف مدت ده روز مجددا برای تصویب‌ طرح‌ها به کمیته برنامه‌ریزی شهرستان با
حضور نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اعلام نمایند.
۹- اعطای تسهیلات به طرح‌های خود اشتغالی تا سقف سی میلیون (۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۳۰) ریال با
معرفی اداره کار و‌امور اجتماعی شهرستان و طرح‌های آب و خاک، آبیاری تحت فشار،
آبخیزداری و منابع طبیعی و اصلاح مراتع،‌ امور عشایر و بهسازی و بهداشتی کردن
کارگاه‌های قالی‌بافی با معرفی مدیریت جهاد کشاورزی و اداره تعاون‌شهرستان (‌حسب
مورد) توسط بانک عامل صورت خواهد گرفت.
۱۰- به منظور جلوگیری از تداخل وظایف و رعایت الزامات قانونی، کلیه دستگاه‌های
اجرایی محلی، ادارات‌تعاون و نهادها و سازمان‌های حمایتی که بر اساس اختیارات
قانونی خود متقاضیان را برای بهره گیری از تسهیلات‌خود اشتغالی موضوع این
آیین‌نامه به بانک‌های عامل معرفی می‌نمایند موظفند همزمان با معرفی طرح‌ها
و‌متقاضیان به بانک‌های عامل مشخصات طرح‌ها و افراد استفاده کننده از این تسهیلات
را به سازمان مدیریت و‌برنامه‌ریزی استان‌ها (‌دبیرخانه اجرایی تبصره) اعلام نمایند.
۱۱- رعایت مفاد جزء (۵) بند «ب» تبصره (۴) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور در ارتباط
با اولویت افراد‌بازخرید شده موضوع تبصره مذکور در استفاده از تسهیلات موضوع این
آیین‌نامه و همچنین رعایت احکام مندرج‌در ماده (۵۷) قانون برنامه سوم توسعه
اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اولویت‌ ایثارگران در
تمامی‌ برنامه‌های اشتغالزایی و اعطای امتیازات و تسهیلات از سوی تمامی‌ مراجع
ذی‌ربط در اعطای‌ تسهیلات موضوع این آیین‌نامه الزامی‌است.

‌ماده ۲۲-
[اصلاحی ۱۳۸۲/۲/۱۰]
[اصلاحی ۱۳۸۲/۱۱/۱۹]
زمان تصویب طرح در کارگروه برنامه ریزی شهرستان و معرفی به بانکهای عامل تا پایان تیرماه سال ۱۳۸۲ و زمان عقد قرارداد تا پایان بهمن‌ماه سال ۱۳۸۲ خواهد بود.

تبصره –
[الحاقی ۱۳۸۲/۶/۲۶]
[اصلاحی ۱۳۸۲/۱۱/۱۹]
زمانهای مندرج در این ماده در خصوص طرح‌های سرمایه‌گذاری متقاضی استفاده از اعتبارمتمرکز (در اختیار رییس جمهور)، موضوع جزء ۱ـ۱ قسمت “ب‌” جدول شماره یک پیوست این آیین‌نامه ، به ترتیب تا پایان آبان ماه و پانزدهم اسفندماه سال ۱۳۸۲ خواهد بود.

‌فصل چهارم – موارد خاص

‌ماده ۲۳- تسهیلات سرمایه در گردش واحدهای مرغداری و سایر ماکیان و وارد کنندگان و توزیع کنندگان‌ نهاده‌های طیور با معرفی وزارت جهاد کشاورزی و تسهیلات مربوط به کارخانجات فرآوری چای با معرفی کمیته‌ موضوع مصوبه شماره ۳۴.۱۶۱۴ مورخ ۱۳۷۸.۱۲.۱۰ شورای اقتصاد توسط بانک‌های عامل پرداخت خواهد شد.

‌تبصره ۱- در صورتی که تعاونی‌ها و اتحادیه‌های تخصصی موضوع فعالیت‌های ماده (۲۳) این آیین‌نامه تأمین‌ بخشی از نهاده‌های مورد نیاز را به عهده گیرند قسمتی از تسهیلات موضوع این ماده متناسب با حجم تعهدات آنها با‌ شرایط مربوط به اعطای تسهیلات به بخش دولتی با معرفی دستگاه‌های موضوع ماده (۲۳) این آیین‌نامه توسط‌ بانک‌های عامل به آن‌ها پرداخت خواهد شد.

تبصره ۲ـ‌ [الحاقی ۱۳۸۱/۸/۱۹]
دو‌ره مصرف و بازپرداخت تسهیلات سرمایه در گردش و‌احدها و تشکل‌های مرغداری، و‌اردکنندگان و توزیع ‌کنندگان نهاده‌های طیور از زمان انعقاد قرارداد متقاضی با بانک به مدت یک سال تعیین می‌گردد. نرخ سود و کارمزد تسهیلات بانکی تشکل‌های مرغداری مانند تعاو‌نی‌ها و اتحادیه‌های تولیدی که فقط برای مصرف خود اقدام به و‌اردات نهاده‌های طیور می‌کنند، نرخ بخش کشاو‌رزی می‌باشد و نرخ سود و کارمزد سایر و‌اردکنندگان براساس نرخ بخش خدمات محاسبه خواهد شد.

‌ماده ۲۴- ‌نحوه اعطای تسهیلات مربوط به خودکفایی گوشت قرمز و پودر ماهی به اشخاص حقیقی و حقوقی‌ موضوع بند «ن» تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور مطابق دستور العمل اجرایی تبصره (۲۸) قانون‌ بودجه سال ۱۳۷۷ کل کشور که توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی‌ جمهوری اسلامی ایران ابلاغ گردیده است، خواهد بود.

‌ماده ۲۵- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اهداف موضوع تبصره (۳) قانون بودجه سال۱۳۸۱ کل کشور موظف است:
۱- در جهت تسهیل امر ازدواج ایثارگران، دانشجویان، مددجویان تحت پوشش کمیته امداد
امام خمینی (‌ره) و‌سازمان بهزیستی کشور و سایر اقشار با استفاده از منابع اعتباری
قرض الحسنه بانک‌ها و بر اساس دستورالعمل‌جداگانه‌ای مشتمل بر سقف وام قابل پرداخت
که حداکثر یک ماه پس از تصویب این آیین‌نامه، با هماهنگی‌وزارتخانه علوم، تحقیقات
و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی جوانان تهیه خواهد نمود‌نسبت
به اعطای وام قرض الحسنه مورد نیاز جهت تحقق اهداف فوق از طریق بانک‌های عامل اقدام نماید.
۲- در اجرای بند «ب» ماده (۱۸۱) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی
جمهوری اسلامی‌ایران، از محل منابع قرض الحسنه و در صورت عدم تکافو تسهیلات بانکی
مورد نیاز با معرفی وزارت کشور‌تسهیلات اعتباری در اختیار مالکان واحدهای مسکونی،
تجاری، صنعتی، معدنی، کشاورزی خسارت دیده از‌حوادث غیر مترقبه در شهر و روستا قرار
خواهد گرفت. خسارت دیدگان مذکور جهت خرید لوازم خانگی و‌همچنین ماشین آلاتی که ممر
معاش آنها بوده ودر اثر حوادث غیر مترقبه دچار خسارت گردیده‌اند، به تشخیص‌وزارت
کشور می‌توانند از تسهیلات اعتباری موصوف استفاده نمایند. مابه‌التفاوت سود و
کارمزد تسهیلات اعطایی‌ این بند تا نرخ بخش مربوط و همچنین مانده مطالبات معوق سال
های قبل نظام بانکی توسط سازمان مدیریت و‌ برنامه‌ریزی کشور تأمین و پرداخت خواهد شد.

‌تبصره – وزارت کشور می‌تواند معرفی افراد مشمول استفاده از تسهیلات را به دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط‌واگذار نماید.

۳- بانک‌های عامل، با استفاده از منابع قرض الحسنه تسهیلات مورد نیاز صندوق‌های
قرض الحسنه رفاه‌دانشجویان وابسته به وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و
بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر‌دانشگاه‌های کشور را حداکثر یک ماه پس از
تصویب این آیین‌نامه تأمین و به آنان ابلاغ می‌نمایند.

۴- به منظور رفع تنگناها و مشکلات خوابگاه‌های دانشجویی بر اساس دستورالعمل
جداگانه‌ای که حداکثر تا‌بیست روز پس از تصویب این آیین‌نامه به وسیله بانک مرکزی
جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و‌برنامه‌ریزی کشور تهیه و در آن سهم
وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،‌وزارت آموزش
و پرورش مشخص خواهد شد، بانک‌های عامل نسبت به تأمین تسهیلات بانکی مورد نیاز
جهت‌ تحقق اهداف فوق اقدام خواهند نمود.
۵- در اجرای ماده (۸) قانون نحوه واگذاری سهام دولتی و متعلق به دولت، به
ایثارگران و کارگران – مصوب۱۳۷۳- تسهیلات مورد نیاز جهت خرید سهام کارخانجات و
شرکت‌های دولتی با رعایت مواد (۲) و (۱۲) قانون‌مزبور در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری
شاهد و شرکت‌های تعاونی یا سهامی‌ایثارگران، رزمندگان و بسیجیان قرار‌خواهد
گرفت.‌بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور
دستورالعمل‌های لازم‌را به طور جداگانه حداکثر بیست روز پس از تصویب این آیین‌نامه
تهیه و به بانک‌های عامل ابلاغ می‌نمایند.

۶- در اجرای بند «‌ز» تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور، تسهیلات لازم از
منابع سیستم بانکی و با‌معرفی دستگاه‌های ذی‌ربط برای تأمین مسکن سی و پنج هزار
نفر از آزادگان، خانواده معظم شهدا، مفقودین و‌جانبازان بیست و پنج درصد به بالا
تأمین خواهد شد. اعتبار لازم برای پرداخت تفاوت سود و کارمزد تسهیلات این‌بند از
محل اعتبار بند «‌الف» تبصره (۱۵) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور تأمین می‌شود.

‌تبصره – سقف تسهیلات موضوع این بند، شرایط، نوع و میزان حمایت‌ها مطابق مفاد بند
«‌الف» تبصره (۱۵)‌ قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور و دستورالعملی که مشترکاً توسط
سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی کشور و بانک‌ مرکزی جمهوری اسلامی ایران با هماهنگی
دستگاه‌های ذی‌ربط حداکثر ظرف مدت بیست روز پس از تصویب این‌آیین‌نامه تهیه خواهد شد، می‌باشد.

‌ماده ۲۶- در اجرای بند «‌و» تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور، در جهت رفع
حوایج ضروری‌ کارکنان بازنشسته کشوری و لشگری به نسبت (۲) و (۱) مبلغ دویست و ده
میلیارد ریال تسهیلات اختصاص می‌یابد.
‌پنجاه درصد (۵۰%) از مبلغ مذکور توسط صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشگری و پنجاه
درصد بقیه با‌استفاده از تسهیلات بانکی تأمین می‌شود.
۱- کل تسهیلات مذکور با نرخ کارمزد دوازده درصد (۱۲%) توسط بانک عامل با اقساط سه
ساله در اختیار‌بازنشستگان قرار می‌گیرد و مابه‌التفاوت نرخ سود سهم بانک‌ها با
حداقل نرخ کارمزد بخش خدمات توسط دولت‌تضمین خواهد شد.
۲- دستورالعمل اجرایی نحوه اعطای تسهیلات موضوع این ماده به صورت مشترک توسط بانک
مرکزی‌ جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور حداکثر ظرف مدت
بیست روز پس از تصویب این‌ آیین‌نامه تهیه وابلاغ خواهد شد

‌ماده ۲۷- ‌تسهیلات موضوع بندهای (۱۵) و (۱۶) جدول شماره (۶) موضوع این آیین‌نامه
به متقاضیان‌معرفی شده از سوی شرکت‌های گاز استانی و واحدهای شهرستانی و شرکت‌های
آب و فاضلاب به ازاء هر واحد‌مسکونی برای گازرسانی یک میلیون (۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۱) ریال و
برای فاضلاب داخل منازل دو میلیون (۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۲) ریال به ازای هر انشعاب، با دوره
بازپرداخت دو ساله بر اساس توزیع استانی موضوع جدول شماره (۸) این آیین‌نامه، توسط
بانک‌های عامل اعطاء خواهد شد.

‌ماده ۲۸- ‌در اجرای قسمت آخر بند «ج» تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور
مبلغ یکصد میلیارد (۰۰۰‌ ر۰۰۰‌ر۰۰۰‌ر۱۰۰) ریال از تسهیلات موضوع این آیین‌نامه به
منظور ایجاد اشتغال مولد فارغ التحصیلان‌ دانشگاه‌ها با اولویت ایثارگران فارغ
التحصیل شامل رزمندگان، آزادگان، جانبازان و خانواده معظم شهدا و‌جلوگیری از فرار
مغزها، با معافیت سهم آورده متقاضی اختصاص می‌یابد.

‌تبصره ۱- کمیته‌ای متشکل از دفتر فناوری ریاست جمهوری (‌دبیرخانه کمیته)، سازمان
مدیریت و‌برنامه‌ریزی کشور، سازمان ملی جوانان، وزارتخانه‌های علوم.‌تحقیقات و
فناوری و بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی و دستگاه اجرایی ذی‌ربط (‌حسب مورد) تشکیل و
نسبت به بررسی و پذیرش طرح‌ها اقدام خواهد کرد.

‌تبصره ۲- دستورالعمل اجرایی نحوه اعطای تسهیلات موضوع این ماده شامل شرایط فارغ
التحصیلان،‌ میزان وام، نوع پروژه‌ها و … به صورت مشترک توسط سازمان مدیریت و
برنامه‌ریزی کشور، وزارتخانه‌های علوم،‌ تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش
پزشکی و دفتر همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری حداکثر‌ ظرف مدت بیست روز پس از تصویب
این آیین‌نامه تهیه و ابلاغ می‌شود.

تبصره ۳- تأمین یارانه سود و کارمزد تسهیلات اعطایی ماده صرفاً از طریق راه کارهای
پیش بینی شده در ماده(۱۷) این آیین‌نامه امکان پذیر می‌باشد.

‌ماده ۲۹- متقاضیان اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری ملی و استانی در بخش تعاونی و
خصوصی در دوران‌بهره‌برداری از طرح‌ها به کارگیری نیروی جدید با اولویت بیکاران
ثبت نام شده در مراکز کاریابی و ادارات کل کار و‌امور اجتماعی را متعهد می‌گردند.

‌فصل پنجم – نظارت

‌ماده ۳۰- به منظور اعمال نظارت و ارزیابی چگونگی اعطای تسهیلات، بانک مرکزی
جمهوری اسلامی‌ایران، دستگاههای اجرایی و بانک‌های عامل در ارتباط با اعطای
تسهیلات موضوع این آیین‌نامه به طرح‌های‌سرمایه‌گذاری بخش‌های دولتی، تعاونی و
خصوصی و سایر موارد مندرج در جداول پیوست این آیین‌نامه، مراجع‌مذکور موظف به
اجرای موارد مشروحه زیر می‌باشند:
۱- بانک‌های عامل موظفند هر سه ماه یکبار گزارش تسهیلات اعطایی این آیین‌نامه را
به تفکیک مورد مصرف به‌بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارایه نمایند.
۲- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس گزارش دریافتی از بانک‌های
عامل (‌موضوع‌بند ۱) هر سه ماه یک بار گزارش‌های لازم را به تفکیک قید شده در
گزارش بانک‌های عامل به سازمان مدیریت و‌برنامه‌ریزی کشور ارایه نماید و سازمان
مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اطلاعات گزارش‌های دریافتی از بانک مرکزی‌جمهوری اسلامی
ایران را در صورت لزوم، به دستگاههای اجرایی ارایه می‌نماید.
۳- بانک‌های عامل موظفند گزارش‌های مربوط به طرح‌های سرمایه‌گذاری بخش‌های تعاونی
و خصوصی (‌ملی و استانی) موضوع این آیین‌نامه را با ذکر تعداد نیروی انسانی مورد
نیاز آنها حسب مورد به سازمان مدیریت و‌ برنامه‌ریزی کشور و سازمان مدیریت و
برنامه‌ریزی استان مربوط ارایه نمایند. ‌سازمان یاد شده در صورت لزوم‌ اطلاعات
دریافتی را به دستگاه‌های اجرایی دیگر ارایه می‌نمایند.
۴- بانک‌های عامل موظفند در پایان هر ماه مشخصات طرح‌های سرمایه‌گذاری را که
قرارداد آنها با متقاضیان‌منعقد شده است، بر اساس چارچوبی که توسط سازمان مدیریت و
برنامه‌ریزی کشور تعیین و ابلاغ خواهد شد به‌سازمان مذکور ارایه نمایند.
۵- دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در مورد تسهیلات ملی این آیین‌نامه موظفند آمار و
اطلاعات طرح‌های مورد‌نظر خود (‌اعم از طرح‌های موضوع بند «‌الف» ماده (۱۱) این
آیین‌نامه و طرح‌های جدید) را همزمان با معرفی آنها به‌بانک‌های عامل بر اساس
چارچوبی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تعیین و ابلاغ خواهد کرد به
سازمان‌مذکور ارسال نمایند.
۶- کلیه دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی موظفند تعداد فرصت‌های شغلی ایجاد شده جدید در هر استان را‌در بخش‌های دولتی، تعاونی و خصوصی هر سه ماه یک بار با ذکر مشخصات واحد و فرد به سازمان مدیریت و‌برنامه‌ریزی کشور (‌استان) اعلام نمایند.

‌ماده ۳۱- دفتر امور مناطق محروم کشور نهاد ریاست جمهوری مسؤولیت نظارت بر سهم مناطق توسعه نیافته‌ از تسهیلات تبصره (۳) را بر عهده دارد، بانک‌های عامل و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در مورد سهم مناطق توسعه‌نیافته با دفتر یاد شده همکاری می‌نمایند.

‌محمدرضا عارف – معاون اول رییس جمهور


 

جدول شماره (۱) : خلاصه تغيير در مانده تسهيلات تبصره 3 قانون بودجه سال 1381
ارقام به ميليارد ريال

موضوع تسهيلات تغيير در مانده
جاري (در گردش ) سرمايه اي جمع
غير دولتي دولتي غير دولتي دولتي غير دولتي دولتي
الف تسهيلات با اهداف اجتماعي و فرهنگي 40 105 5 100 45 205
1 قرض الحسنه ازدواج 40 0 0 0 40 0
2 صندوق هاي رفاه دانشجويي 0 0 0 0 0 0
3 تأمين كالاهاي اساسي 0 0 0 0 0 0
4 واگذاري سهام به ايثارگران 0 0 5 0 5 0
5 الگوي مصرف مسكن 0 0 0 0 0 0
6 رفع حوائج بازنشستگان 0 105 0 0 0 105
7 مسكن استيجاري 0 0 0 0 0 0
8 چاپ كتب درسي 0 0 0 0 0 0
9 تكميل خوابگاههاي دانشجويي 0 0 0 100 0 100
ب تسهيلات با اهداف اشتغالزايي 0 0 2148 0 2148 0
1 استاني 0 0 2048 0 2048 0
1-1 اعتبار متمركز (در اختيار رئيس جمهور) 0 0 (500) 0 (500) 0
2 ملي( موضوع بند چ – تبصره 3) 0 0 100 0 100 0
ج تسهيلات با اهداف ارائه خدمات تنظيم بازار 0 0 88 0 88 0
1 اتحاديه و شركتهاي تعاوني مصرف، مسكن، آموزش وپرورش 0 0 0 0 0 0
2 كالارساني به مردم و نيروهاي مسلح (سازمان اتكا ) 0 0 0 0 0 0
3 اتحاديه مصرف كاركنان دولت و كارگران 0 0 0 0 0 0
4 تعاونيهاي مصرف و مسكن كاركنان هيئتهاي علمي 0 0 0 0 0 0
5 اجراي مفاد بند «ن» تبصره 3 قانون بودجه سال 81 0 0 88 0 88 0
6 شركت سهامي پرورش كرم ابريشم ايران 0 0 0 0 0 0
7 اتحاديه مركزي تعاون روستايي 0 0 0 0 0 0
8 تعاونيهاي مصرف و مسكن سازمان نظام پزشكي 0 0 0 0 0 0
9 حمايت از توليدات شيلات و آبزيان 0 0 0 0 0 0
د تسهيلات با اهداف توليدي و زيربنايي 0 0 869 845 869 845
1 طرحهاي زيربنايي دولتي 0 0 0 845 0 845
2 حوادث غير مترقبه 0 0 280 0 280 0
3 توسعه فضاها و فعاليتهاي آموزشي و فرهنگي 0 0 105 0 105 0
4 طرحهاي توليدي و خدماتي حائز اهميت و ارتقاء كيفيت 0 0 409 0 409 0
5 طرحهاي زير بنايي حائز اهميت و ارتقاء كيفيت 0 0 75 0 75 0
جمع 40 105 3110 945 3150 1050

 

جدول شماره (2): فهرست شركتهاي دولتي استفاده كننده از تسهيلات بانكي
ارقام:ميلياردريال

شماره رديف بودجه اي -عنوان شركت سقف مجاز تسهيلات بازپرداخت تسهيلات تكليفي تضميني ( تغيير در مانده )
1 200100 سازمان مركزي تعاون روستايي ايران 500000 500000
2 201000 شركت سهامي كشاورزي و دامپروري سپيدرود 9400 5500
3 201500 شركت سهامي شيلات ايران 7/6269
4 202500 شركت سهامي كشت و صنعت دامپروري مغان 38000 8721
5 202600 شركت سهامي كشت و صنعت شهيد بهشتي 8000
6 202700 شركت سهامي كشت و صنعت شهيد رجايي 1450
7 203000 شركت سهامي كشت و صنعت جيرفت 7000 1019
8 203500 شركت سهامي كشت و صنعت نيشكر هفت تپه 22410
9 203700 شركت سهامي خاص توسعه نيشكر و صنايع جانبي آن 669000
10 203900 شركت پشتيباني امور دام كشور 3700000 3700000
11 205500 شركت سهامي مجتمع گوشت فارس 34000 27000 20000
12 208000 شركت سهامي پرورش كرم ابريشم ايران 40000 40000
13 219800 شركت سهامي توسعه منابع آب و نيروي ايران 702672 402672 310000
14 2200000 شركت ملي نفت ايران 975000
15 220500 شركت ملي گاز ايران 140000 15000
16 221000 شركت سهامي توليد و انتقال نيروي برق ايران (توانير) 3340000 3000000 210000
17 230000 شركت ملي فولاد ايران 200000 6/665263
18 230110 شركت سهامي ذوب آهن اصفهان 700000 8/282033
19 230160 شركت سهامي سنگ آهن مركزي ايران 30000
20 230430 شركت سهامي فولاد خوزستان 300000 165756 50000
21 230460 شركت سهامي فولاد مباركه 700000 160000
22 230500 شركت ملي صنايع مس ايران 1400000
23 231000 شركت سهامي آلومينيوم ايران 50000 25000
24 231500 سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران 70000 30000
25 232000 شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران 1000000
26 234500 شركت سهامي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران 100000 45320 85000
27 234620 شركت سهامي صنايع آذرآب 8000
28 234660 شركت سهامي هپكو 107500 1/50502
29 234700 شركت سهامي تكنوتار 5000 5000
30 234720 شركت سهامي آهنگري تراكتورسازي ايران 10000 10000
31 234730 شركت سهامي ريخته گري تراكتورسازي ايران 50000 1/11573
32 234740 شركت سهامي موتورسازان تراكتورسازي ايران 30000 25000
33 234760 شركت سهامي نيرپارس 5500 5500
34 234790 شركت سهامي تكنيكان 2000 600
35 234820 شركت سهامي كشتي سازي اروندان 5000
36 234860 شركت سهامي بازرگاني تراكتورسازي 5727 5/2655
37 234870 شركت سهامي كمباين سازي ايران 30000 20000
38 234900 شركت سهامي صنعتي دريايي ايران 100000 53000
39 237000 شركت سهامي دخانيات ايران 02/63441
40 246000 شركت سهامي ماشين سازي اراك 47540 24000
41 246500 شركت سهامي ماشين سازي تبريز 62000
42 249500 شركت سهامي توليدي ادوات كشاورزي اراك 2500 1250
43 251000 شركت سهامي تراكتورسازي ايران 285000 3/167639
44 251500 شركت سهامي كشتي سازي خليج فارس 5000
45 254000 شركت سهامي صنايع الكترونيك 200000 5000 200000
46 254100 شركت سهامي صنايع قطعات الكترونيك 3000
47 254500 شركت سهامي صنايع هواپيمايي ايران (صها) 100000
48 255000 شركت سهامي پشتيباني و نوسازي هليكوپترهاي ايران ايران (پنها) 95000
49 255100 شركت سهامي هليكوپترسازي ايران (هسا) 100000 83254
50 256500 شركت سهامي توليدي و تجهيزات ايمني راهها 3000 1500
51 257000 شركت سهامي شهركهاي صنعتي ايران 80000 6500
52 257400 شركت سهامي واگن پارس 100000 60000
53 261000 شركت سهامي غله كشور 6000000 6000000
54 262500 شركت سهامي فرش ايران 37000 37000
55 263000 شركت سهامي سازمان صنايع دستي ايران 60000
56 263450 شركت سهامي صنايع ماشين آلات صنعتي تراكتورسازي ايران 5000
57 263500 شركت سهامي خدمات حمايتي كشاورزي 1650000 1650000
58 265000 شركت سهامي سازمان تعاون مصرف شهر و روستا 250000 250000
59 265500 شركت گسترش خدمات بازرگاني 1800000 1800000
60 267000 سازمان خصوصي سازي ايران 2000
61 267500 سازمان حسابرسي 400
62 268500 سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي 80000 60000
63 273600 شركت سهامي مزرعه نمونه ارتش ايران 7130 6/1018
64 280500 شركت سهامي راه آهن جمهوري اسلامي ايران 100000 75000
65 281000 شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي 200000
66 281100 شركت سهامي خاص هتلهاي ايران 2300
67 281200 شركت هواپيمايي ايران ايرتور 200000
68 281500 شركت خدمات هوايي كشور – آسمان 240000 18000
69 285110 شركت سهامي عمران شهر جديد هشتگرد 6000 3100 2300
70 285120 شركت سهامي عمران شهر جديد پرند 3000 922 1100
71 285130 شركت سهامي عمران شهر جديد پرديس 5000 1900
72 285140 شركت سهامي عمران شهر جديد انديشه 2500 750 1000
73 285150 شركت سهامي عمران شهر جديد مهاجران 1000 350
74 285160 شركت سهامي عمران شهر جديد عالي شهر 1000 350
75 285180 شركت سهامي عمران شهر جديد گل بهار 4500 1700
76 285190 شركت سهامي عمران شهر جديد سهند 3000 300 1100
77 285200 شركت سهامي عمران شهر جديد بهارستان 5000 5/2227 1900
78 285210 شركت سهامي عمران شهر جديد صدرا 3000 1500 1100
79 285220 شركت سهامي عمران شهر جديد بينالود 3000 400 1100
80 285300 شركت سهامي عمران شهر جديد فولادشهر 3000 2000 1100
81 285400 شركت سهامي عمران شهر جديد مجلسي 2500 1000
82 286500 سازمان ملي زمين و مسكن 790000 9000
83 286650 شركت عمران و بهسازي شهري 100000 20000
84 287000 گروه ملي صنعتي فولاد ايران 70000 50000
85 290720 شركت سهامي توليد و بسته بندي فرآورده هاي گوشتي كشور 50000 50000
86 290800 شركت سهامي خدمات صنعتي تراكتورسازي ايران 9000 4000
87 290820 شركت سهامي مركز پژوهش و مهندسي جوش ايران 1000
88 290950 شركت سهامي پرس ايران 7000 8000
89 291130 شركت سهامي پتروشيمي خراسان 97837
90 291140 شركت سهامي پتروشيمي تبريز 239635
91 291210 شركت مهندسي و قطعات ماشين آلات راهسازي ايران 6000 1500
92 291350 شركت سهامي مجتمع كشتي سازي و صنايع فراساحل ايران 100000
93 291370 شركت ماشينهاي الكتريكي سنگين جوين 35000 7/34457
94 291380 شركت ديزل سنگين ايران 20000 15350
95 291390 شركت گسترش انفورماتيك ايران 6000 3375
96 291410 شركت سهامي توليد سموم علف كش 5000
97 291420 شركت سهامي نصب صنايع آذرآب 12750 4250
98 291490 شركت سهامي احداث صنعت 100000
99 291500 شركت سهامي فولاد اسفراين 7000 3/6465
100 291540 شركت سهامي صنايع آموزشي 10000
101 291570 شركت سهامي تجهيزات مدارس ايران 10000 9000
102 291640 مركز تهيه و توزيع كالا 100000 100000
103 293210 شركت صندوق حمايت از تحقيقات و توسعه صنايع الكترونيك 5004
104 293940 شركت سهامي فولاد آذربايجان 60000
105 293950 شركت سهامي صنايع فولاد كرمان 6000 12415
106 294000 شركت سهامي توليد آلوميناي ايران 50000
107 294100 شركت سهامي پتروشيمي تندگويان 35834
108 294170 شركت سهامي لوله گستر اسفراين 80000 24000
109 294180 شركت سهامي توس پيوند 13000 5/7632
110 سقف شناور (در اختيار رييس جمهور) 50000
جمع 27460079 7/21274643 845000

جدول شماره (۳): تسهیلات بانکی کوتاه مدت (یک ساله) برای تأمین کالاهای اساسی توسط دستگاههای مباشر دولت و شرکتهای دولتی در سال 1381
ارقام: میلیارد ریال

[اصلاحی ۱۳۸۱/۸/۱۹]

شماره ردیف بودجه ای عنوان دستگاه اجرایی/شرکت سقف مجاز تسهیلات باز پرداخت تغییر درمانده
1 200100 سازمان مرکزی تعاون روستایی 500 500
2 203900 شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور 3700 3700
3 261000 شرکت سهامی غله کشور 9800 9800
5 262500 شرکت سهامی فرش ایران 37 37
6 263500 شرکت سهامی خدمات حمایتی کشاورزی 1650 1650
7 265000 شرکت سهامی سازمان تعاون مصرف شهر و روستا 250 250
8 265500 سازمان گسترش خدمات بازرگانی 1800 1800
9 208000 شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم ایران (خرید تضمینی پیله تر و تولید تخم نوغان)* 48 48
جمع کل 17785 17785

* ارقام فوق سقف تسهیلات مجاز است و سیستم بانکی موظف است در قالب جدول گردش نقدینگی که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ می شود نسبت به اعطایتسهیلات اقدام نماید.
* افزایش سقف مجاز تسهیلات این ردیف با توجه به بند «الف» ماده «3» قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت صورت پذیرفته است.
[الحاقی ۱۳۸۱/۱۲/۲۵]-  ‌زمان بازپرداخت تسهیلات بابت تولید تخم نوغ‌ان از زمان انعقاد قرارداد با بانک عامل، به مدت حداکثر یک سال‌ می‌باشد.

جدول شماره (۴) : سایر تسهیلات جاری بخش دولتی
ارقام: میلیارد ریال

[اصلاحی ۱۳۸۱/۸/۱۹]

شماره دستگاه اجرایی/ شرکت موضوع تسهیلات سقف مجاز تسهیلات پرداختی باز پرداخت تغییر در مانده
1 سازمانهای بازنشستگی کشوری و لشکری رفع حوائج بازنشستگان 105 105
2 سازمان اتکا سازمان اتکا 50 50
3 وزارت مسکن و شهرسازی مسکن استیجاری 100 100
4 وزارت جهاد کشاورزی تهیه و تدارک بذور پنبه، دانه های روغنی و چغندر قند 50 50
جمع 305 200 105

[الحاقی ۱۳۸۱/۱۲/۲۵]-
‌زمان بازپرداخت تسهیلات بابت تهیه و تدارک بذرهای پنبه، دانه‌های روغنی و چغندرقند از زمان انعقاد قرارداد‌ با بانک عامل، به مدت یک سال می‌باشد.

 

جدول شماره (5) : ساير تسهيلات سرمايه گذاري بخش دولتي
ارقام: ميليارد ريال

شماره دستگاه اجرايي/ شركت موضوع تسهيلات سقف مجاز تسهيلات پرداختي بازپرداخت تغيير در مانده
1 دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي خوابگاههاي دانشجويي 100 100
جمع 100 0 100

 

جدول شماره (۶): تسهیلات برای امور جاری بخش غیر دولتی
ارقام: میلیارد ریال

[اصلاحی ۱۳۸۱/۸/۱۹]

شماره موضوع تسهیلات تسهیلات پرداختی بازپرداخت تغییر درمانده
1 اتحادیه، صندوق و شرکتهای تعاونی مصرف و مسکن کارکنان آموزش و پرورش 300 300
2 سرمایه در گردش بخش کشاورزی (تبصره4 قوانین بودجه سال 76 و قبل از آن) (شامل اعطای تسهیلات به باغداران زیتون) 1600 1600
3 اتحادیه تعاونیهای مرزنشینان 10 10
4 اتحادیه مرکزی تعاونیهای عشایری 30 30
5 اتحادیه مصرف کارکنان دولت 70 70
6 اتحادیه مرکزی تعاونیهای مصرف کارگران (امکان) 15 15
7 قرض الحسنه ازدواج 400 360 40
8 تعاونیهای مصرف و مسکن اعضای هیأتهای علمی 20 20
9 خودکفایی در تأمین گوشت قرمز و پودرماهی* 1500 1500
10 چاپ کتب درسی (شرکت افست و چاپ و نشر) 75 75
11 سرمایه در گردش واحدهای صنعتی موضوع مصوبه شماره 4141955/ت 20153مورخ 14/10/1377هیأت وزیران 200 200
12 سرمایه در گردش واحدهای مرغداری و سایر ماکیان و واردکنندگان و توزیع کنندگان نهاده های طیور 1500 1500
13 سرمایه در گردش تولیدکنندگان پنبه و واحدهای نساجی (صندوق پنبه ایران) 250 250
14 سرمایه در گردش کارخانجات فرآوری چای 480 480
15 لوله کشی گاز داخل منازل 100 50 50
16 لوله کشی فاضلاب داخل منازل 50 25 25
17 تأمین نقدینگی کارخانه های روغن کشی زیتون برای خرید زیتون از زیتون کاران و سایر صنایع تبدیلی کشاورزی** 300 300
18 سرمایه در گردش اتحادیه مرکزی تعاون روستایی 500 500
19 سرمایه در گردش اتحادیه و شرکت تعاونی مصرف و مسکن سازمان نظام پزشکی 600 600
20 حمایت از تولید و ایجاد زمینه رقابتی محصولات تولیدی زیربخش شیلات و آبزیان 250 250
21 سرمایه در گردش صنوف تولیدی*** 70 70
جمع 8320 8205 115

* نحوه اعطای تسهیلات خودکفایی گوشت قرمز و پودر ماهی (موضوع تبصره 3 قانون بودجه سال 1381) تابع دستورالعمل ابلاغی سال 1377 خواهد بود.
** تسهیلات مربوط به ردیف (17) با معرفی وزارت جهاد کشاورزی پرداخت می گردد و بازپرداخت آن از زمان انعقاد قرارداد با بانک عامل به مدت یک سال صورت می گیرد.
*** سرمایه در گردش صنوف تولیدی با معرفی وزارت بازرگانی تعیین خواهد شد.

جدول شماره (۷): تسهیلات مربوط به طرحهای تولیدی، خدماتی و فرهنگی حائزاولویت و ارتقاء ، کیفیت بخش غیردولتی (ملی)
ارقام: میلیارد ریال

[اصلاحی ۱۳۸۱/۸/۱۹]

ردیف -عنوان دستگاه اجرایی تغییر در مانده ملاحظات
1 وزارت صنایع و معادن 198 شامل 120 میلیارد ریال تسهیلات مورد نیاز تصویب نامه شماره 41955ت20153هـ مورخ 14/10/77 هیأت وزیران 20 میلیارد ریال برای متقاضیان احداث آزمایشگاههای همکار صنایع با معرفی مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران
2 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 34
3 وزارت جهاد کشاورزی 66 حداقل 10 میلیارد ریال به طرح های واجد شرایط و نیمه تمام موجود در استان تهران اختصاص دارد. [اصلاحی ۱۳۸۲/۲/۱۰]
4 وزارت نیرو 58 شبکه های آبیاری و زهکشی و طرحهای زودبازده
5 وزارت آموزش و پرورش 46 ایجاد مدارس غیرانتفاعی
6 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 13 تعمیر و ساخت واحدهای بهداشتی و درمانی
7 سازمان صدا و سیما 12 اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان برنامه ، شرکتهای تبلیغاتی، خبرنگاران آزاد و طرحهای فرهنگی و هنری
جمع 427

* به استثنای ردیفهای 1و 5، 50% از تسهیلات فوق برای طرحهای تعاونی که تا پایان آبان ماه توسط وزارت تعاون به بانکهای عامل معرفی می شود اختصاص خواهد یافت.
** اصلاحیه جدول شماره (7) براساس مصوبه شماره 25062/ت26914هـ مورخ 27/5/1381هیأت وزیران

 

جدول شماره (8) – توزيع استاني تسهيلات موضوع بند ج تبصره 3 قانون بودجه سال 1381 براي لوله كشي گاز و فاضلاب داخل منازل در استانها
( ميليون ريال )

رديف نام استان سهميه از تسهيلات لوله كشي فاضلاب سهميه از تسهيلات لوله كشي گاز
1 استان آذربايجان شرقي 000/9 300/2
2 استان آذربايجان غربي 000/8 200/3
3 استان اردبيل 000/3 000/1
4 استان اصفهان 500/3 700/4
5 استان ايلام 500
6 استان بوشهر 900
7 تهران بزرگ 000/4 __
8 توابع تهران 000/5 700 (كرج)
9 استان چهارمحال و بختياري 000/2 700
10 استان خراسان 000/8 300/1
11 مشهد 800/4
12 استان خوزستان 000/2 500
13 اهواز 700/1
14 استان زنجان 000/1 500
15 استان سمنان 500/1 300
16 استان سيستان و بلوچستان 800
17 استان فارس 500/5 700
18 شيراز 200/1
19 استان قزوين 500/1 400/1
20 استان قم 800 600
21 استان كردستان 000/2 200/1
22 استان كرمان 000/4
23 استان كرمانشاه 000/4 000/2
24 استان كهگيلويه و بوير احمد 700 200
25 استان گلستان 000/6 100
26 استان گيلان 000/7 100/2
27 استان لرستان 500/3 900/1
28 استان مازندران 000/7
29 استان مركزي 000/4 200/1
30 استان هرمزگان
31 استان همدان 000/3 7000
32 استان يزد 000/4 500
جمع 000/100 000/50