‌آیین‌نامه اجرایی تأسیس مراکز، مؤسسات، کانونها و انجمن‌های فرهنگی ‌و هنری خارجیان مقیم ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۰۳/۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۰۴/۱۲

‌شماره : ۷۵۸۱ت۲۶۰۵۱‌ه‍
‌تاریخ : ۱۳۸۱.۰۳.۲۹

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۱/۳/۲۲ بنا به پیشنهاد شماره ۱.۳۲۳۹۷ مورخ ۱۳۸۰.۱۱.۲۴ وزارت‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه اجرایی تأسیس‌ مراکز، مؤسسات، کانون‌ها و انجمنهای فرهنگی و هنری خارجیان مقیم ایران را به شرح زیر تصویب نمود:


‌ماده ۱- مجوز تأسیس مراکز و مؤسسات فرهنگی و هنری برای اشخاص حقوقی یا حقیقی موضوع ماده (۴)‌ ضوابط و مقررات تأسیس مراکز،‌ مؤسسات،‌ کانونها و انجمن‌های فرهنگی و نظارت بر فعالیت آنها مصوب ۱۳۷۵‌ شورای انقلاب فرهنگی با رعایت مقررات این آیین‌نامه صادر خواهد شد.


‌ماده ۲ – مراکز و مؤسسات یادشده صرفاً به منظور آشنا ساختن ایرانیان با زبان و فرهنگ و هنر آن کشور و‌ معرفی مظاهر و علائق مشترک فرهنگی اتباع دو کشور درحوزه تمرکز تحقیقات پیرامون مطالعات مربوط به فرهنگ‌ و تاریخ ایران با تصویب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس ضوابط و مقررات جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌ می‌نمایند.


‌ماده ۳ – تشکیل و تأسیس مراکز و مؤسسات مذکوردرماده یک توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی خارجی که‌ اقامت آنها براساس قوانین اقامت خارجیان در ایران از سوی وزارتخانه‌های امورخارجه و کشور مجاز شناخته شده‌ و کارت اقامت معتبر یا تأییدیه از سوی وزارتخانه‌های یادشده داشته باشند، مشروط به عمل متقابل بلامانع است.

‌تبصره – ‌وزارتخانه‌های امور خارجه وکشور حسب مورد مرجع تأیید مصلحت سیاسی و اقامت قانونی‌ متقاضیان و وزارت اطلاعات مرجع بررسی صلاحیت متقاضیان می‌باشند.


‌ماده ۴ – ‌متقاضیان تأسیس اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی که واجد شرایط پیش بینی شده در ضوابط و‌ مقررات مصوب باشند، بایستی درخواست کتبی خود را که متضمن خلاصه‌ای از اهداف و موضوع فعالیت و‌ برنامه‌های مورد نظر است با ذکر چگونگی اشتغال و نشانی کامل خود تسلیم دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور مراکز‌ فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایند.

‌تبصره – ‌درخواست واصل شده از سوی مراکز، مؤسسات و سازمانهای خارجی می‌بایستی منضم به نسخه‌ از‌ اساسنامه ثبت شده مؤسسه یاد شده باشد که صحت آن به تأیید وزارت امورخارجه رسیده است.


‌ماده ۵ – دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی پس از اخذ تقاضا، مراتب را از مراجع ذی‌ربط (‌مندرج در تبصره ذیل ماده (۳) استعلام می‌کند و پس از وصول پاسخ، مدارک لازم را از متقاضی یا متقاضیان‌ دریافت خواهد کرد.


‌ماده ۶ – ‌مؤسس یا مؤسسان و مدیر مسؤول تشکیلات فرهنگی مورد تقاضا باید واجد شرایط زیر باشند:
۱ – داشتن مدرک کارشناسی یا معادل آن به تشخیص وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم،‌ تحقیقات و فناوری حسب مورد.
۲ – صلاحیت علمی، فرهنگی، هنری و تخصصی یا تجربه کافی متناسب با موضوع فعالیت .
۳ – داشتن ۶ ماه سابقه مؤثر فعالیت در مؤسسات و مراکز فرهنگی داخل یا خارج از کشور.
۴ – داشتن امکانات کافی مناسب با تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
۵ – دارا بودن ۲۵ سال سن و متأهل بودن.
۶ – محجور نبودن و عدم ورشکستگی به تقلب و تقصیر حسب اعلام مراجع ذی‌صلاح کشور متبوع و تأیید‌ سفارت جمهوری اسلامی ایران.
۷ – نداشتن سوء پیشینه کیفری با تأیید سفارت جمهوری اسلامی ایران.
۸ – داشتن جواز اقامت یا تأییدیه از سوی مراجع مذکور در تبصره ماده یک آیین‌نامه با قید تأیید صلاحیت‌ متقاضی یا متقاضیان و مدت فعالیت مؤسسه.


‌ماده ۷ – مراکز فرهنگی موضوع آیین‌نامه بایستی پس از تأیید صلاحیت و صدور موافقت اصولی از طرف‌ هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی مدارک لازم مبنی بر دارا بودن شرایط مذکور در ماده ۵ را به ضمیمه ۳ نسخه‌اساسنامه و صورتجلسات انتخاب ارکان اصلی مؤسسه به دبیرخانه ارایه نمایند.
‌مراکز یاد شده موظفند در اساسنامه تسلیمی‌ الزام خود را به رعایت کامل قوانین و مقررات نظام جمهوری‌ اسلامی ایران و ضوابط فرهنگی موجود اعلام نمایند و فعالیت آنها منطبق با شئونات جمهوری اسلامی ایران و‌ مغایر با مصالح عمومی‌ و مبانی فرهنگ عمومی‌ نباشد.

‌تبصره – ‌در صورتی که اساسنامه و صورتجلسات به یکی از زبانهای خارجی نوشته شده باشد، ترجمه‌ رسمی‌ آن در ۳ نسخه بایستی ضمیمه شود.


‌ماده ۸ – ‌پس از تکمیل پرونده و تأیید مدارک تسلیمی‌و صدور مجوز، مؤسسه یا مرکز فرهنگی بایستی با‌ رعایت مقررات در اداره کل ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجاری به ثبت برسد و نسخه‌ای از اساسنامه ثبت شده مهر‌شده به مهر اداره کل مذکور به دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی تسلیم شود و از تاریخ ثبت فعالیت‌ مؤسسه یا مرکز فرهنگی مجاز شناخته می‌شود و اقدام به هر گونه فعالیت فرهنگی و هنری خارجیان مقیم ایران‌ صرفاً از طریق این گونه مراکز فرهنگی رسمی‌ ثبت شده ممکن خواهد بود.


ماده ۹ – ‌نظارت بر فعالیت این گونه مراکز بر اساس آیین‌نامه نظارت و ارزشیابی مراکز و مؤسسات فرهنگی که‌به تأیید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ رسیده است، خواهد بود.


‌ماده ۱۰- ‌اشتغال کارکنان خارجی و ایرانی در این گونه مراکز بر اساس قوانین و مقررات اشتغال اتباع بیگانه و‌ قانون کار جمهوری اسلامی ایران و سایر مقررات مربوط خواهد بود.

‌محمدرضا عارف – معاون اول رییس جمهور