‌آیین‌نامه اجرایی بند (ل) تبصره (۴) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۰۲/۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۰۳/۱۱

‌شماره : ۹۲۸۸ت۲۶۴۹۰‌ه‍
‌تاریخ : ۱۳۸۱.۰۳.۰۴

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۱.۲.۲۹ بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به‌ و به استناد بند (ل) تبصره (۴) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور، تصویب نمود:

۱- از ابتدای سال ۱۳۸۱ حقوق بازنشستگی و وظیفه کلیه بازنشستگان و وظیفه بگیران مشترک‌ صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشگری و مشمولان قانون تأمین اجتماعی که مستخدم دولت بوده‌اند و‌ مشترکان کلیه صندوق‌های بازنشستگی اختصاصی که تا پایان سال ۱۳۷۸ بازنشسته، از کار افتاده و فوت‌ شده‌اند، بر اساس مقاطع تحصیلی، نوع مشاغل، سابقه خدمت و طبق ارقام مندرج در جدول ماده (۴) این‌ آیین‌نامه تعیین شده و مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگی و وظیفه تا ارقام مذکور به آنان پرداخت می‌گردد.

۲- ارقام تعیین شده در جدول مزبور بر اساس (۳۰) سال خدمت است و حقوق بازنشستگی و وظیفه‌ کارکنان به تناسب سنوات خدمت قابل قبول آنان محاسبه می‌شود.

‌تبصره – در تعیین حقوق مشمولان مواد (۸۰) و (۸۳) قانون استخدام کشوری ارقام مندرج در جدول‌ حسب مورد ملاک قرار می‌گیرد و نیز سنوات ارفاقی در مورد مشمولان قانون نحوه بازنشستگی جانبازان‌ انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و معلولان عادی و شاغلان مشاغل سخت و زیان آور مصوب ۱۳۶۷.۹.۱ و مشمولان قانون حفاظت در برابر اشعه مصوب ۱۳۶۸.۱.۲۰ و ماده (۱۳) قانون حمایت از‌ آزادگان مصوب ۱۳۶۸.۹.۱۳ و قوانین و مقررات مشابه آن در قوانین استخدامی نیروهای نظامی و انتظامی و‌ قوانین و مقررات سایر مشمولان این آیین‌نامه منظور خواهد شد.

۳- افزایش های موضوع این آیین‌نامه از پرداخت مقرری ماه اول به صندوق بازنشستگی مربوط معاف‌ است.

۴- حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران قبل از سال ۱۳۷۹ در صورتی که از ارقام مذکور در جدول ذیل‌ کمتر باشد، با رعایت بند (۲) این آیین‌نامه تا حد ارقام مندرج در جدول اضافه می‌گردد:

‌ردیف ‌سطوح تحصیلی ‌حقوق بازنشستگی و وظیفه
۱ ‌کمتر از سیکل ۷۰۰۰۰۰ ریال
۲ ‌سیکل ۸۰۰۰۰۰ ریال
۳ ‌دیپلم ۹۵۰۰۰۰ ریال
۴ ‌فوق دیپلم ۱۱۵۰۰۰۰ ریال
۵ ‌لیسانس ۱۴۰۰۰۰۰ ریال
۶ ‌فوق لیسانس ۱۶۰۰۰۰۰ ریال
۷ ‌دکترا ۱۸۰۰۰۰۰ ریال

‌تبصره – افزایش‌های موضوع جدول فوق برای آن دسته از وظیفه بگیران که حداقل (۲) نفر ورثه وظیفه‌بگیر داشته باشند، اعمال خواهد شد.

۵- افرادی که بر اساس احکام مربوط حقوق بازنشستگی و وظیفه آنان از ارقامی که به استناد این آیین‌نامه تعیین شده است، بیشتر باشد، از همان حقوق بازنشستگی و وظیفه قبلی استفاده خواهند نمود.

۶- تطبیق درجات کادر نیروهای مسلح با ردیف های جدول فوق الذکر بر اساس پیشنهاد وزارت دفاع و‌پشتیبانی نیروهای مسلح و تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور خواهد بود.

۷- مشمولان این آیین‌نامه که بر اساس آخرین حکم زمان اشتغال با سمت‌های زیر تا پایان سال ۱۳۷۸‌ بازنشسته، از کار افتاده و فوت شده اند و همچنین سایر افرادی که در این بند ذکر شده اند، از افزایش های زیر‌ به تناسب حقوق تعیین شده خود بهره مند خواهند شد:
‌الف – مشاغل سرپرستی نظیر رییس اداره، رییس گروه، قسمت، کارشناس مسؤول ۱۰ درصد
ب – مشاغل مدیریت ۱۵ درصد
پ – مقامات و همتراز آن ۲۵ درصد
ت – اعضای هیات علمی و قضات ۲۰ درصد
ث – متصدیان مشاغلی که بدون داشتن مدرک لیسانس، تصدی مشاغل کارشناسی را به ‌عهده داشته‌اند. ۵ درصد
ج – حقوق بازنشستگی افرادی که بیش از (۳۰) سال خدمت نموده اند به ازای هر سال اضافه بر (۳۰)‌ سال (۲) درصد حقوق تعیین شده و حداکثر تا (۱۰) درصد اضافه خواهد گردید

چ – غیر از موارد فوق افرادی که مشمول استفاده از گروه تشویقی مربوط به جانبازان، آزادگان، رزمندگان و نیز‌ گروه ارفاقی بسیجیان شده باشند، با ارایه مدارک از طریق دستگاه ذی‌ربط به ازای هر یک گروه (۵%) و حداکثر تا دو‌ گروه (۱۰%) از افزایش حقوق به تناسب حقوق تعیین شده خود بهره مند خواهند شد.

‌تبصره – حقوق بازنشستگی و وظیفه افرادی که به موجب آرای قطعی هیات های پاکسازی و بازسازی،‌ رسیدگی به تخلفات اداری و هیأت‌های مشابه به مجازات بازنشستگی با تقلیل گروه، مرتبه و نظایر آن محکوم‌ شده‌اند، از حقوقی که در اجرای این آیین‌نامه تعیین می‌شود، به میزان (۱۰%) کاهش داده خواهد شد.

۸- سازمان تأمین اجتماعی می‌تواند به منظور هماهنگی حقوق مستمری بگیران قبل از سال ۱۳۷۹ با‌ مستمری بگیران بعد از سال ۱۳۷۹ با توجه به سابقه پرداخت حق بیمه، مبنای کسر حق بیمه و سال برقراری،‌ نسبت به اصلاح حقوق مستمری بگیران با تصویب هیأت مدیره اقدام نماید.

۹- در صورت لزوم دستورالعمل‌های لازم در اجرای این آیین‌نامه توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی‌ کشور تهیه و ابلا غ خواهد شد.

‌محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور