تشکیل شرکت بازرگانی دولتی ایران با ادغام شرکت سهامی بازرگانی ‎‎‎دولتی ایران در سازمان گسترش خدمات بازرگانی

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۰۲/۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۰۳/۱۳

[اساسنامه شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران]

شماره ‎‎‎۵۶۱/۱۳.ط  – ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎ ‎‎‎۱۳۸۱/۲/۲۸

شورای عالی اداری در نود و یکمین جلسه مورخ ۱۳۸۱/۲/۱۵ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت بازرگانی و سازمان مدیریت و برنامه‌‏ریزی کشور و در اجرای ماده ۲ قانون برنامه سوم توسعه به منظور رعایت اصل پیوستگی، همبستگی و تجانس وظایف و جلوگیری از تداخل مسئولیتها و کاهش تصدی دولت تصویب نمود:

۱ـ شرکت سهامی بازرگانی ‎‎‎دولتی ایران از تاریخ ۱۳۸۱/۳/۱ در سازمان گسترش خدمات بازرگانی ادغام و عنوان سازمان مذکور به شرکت بازرگانی دولتی ایران تغییر می‏یابد. با اجرای این بند، کلیه وظایف و اختیارات، امکانات، دارائیها، بدهیها، سرمایه ثبت شده و سایر حقوق صاحبان سرمایه شرکت سهامی بازرگانی دولتی ایران ( ادغام شده) به شرکت بازرگانی دولتی ایران اضافه می‏گردد.

تبصره ـ با اجرای این بند مراحل نهایی تصفیه شرکت سهامی معاملات خارجی در چارچوب اساسنامه آن توسط وزارت بازرگانی صورت خواهد پذیرفت.

۲ـ وزارت بازرگانی موظف است حداکثر تا پایان سال ۱۳۸۱ نسبت به تفکیک وظایف سازمان غله کشور از نظر:
الف ـ حاکمیتی: نظیر سیاستگذاری، نظارت و حمایت
ب ـ اجرائی: نظیر تدارک، ذخیره سازی
ج ـ تصدیهای قابل واگذاری به بخش غیردولتی
اقدام نموده و حسب مورد حداکثر تا پایان سال ۱۳۸۲ وظایف موضوع بند الف را به وزارت بازرگانی و سازمانهای استانی وزارتخانه و وظایف موضوع بند ب را به شرکت بازرگانی دولتی ایران واگذار نماید و نسبت به واگذاری وظایف موضوع بند ج به بخش غیردولتی برنامه‌ریزی و اقدام کند.

تبصره ـ وزارت بازرگانی موظف است براساس مقررات قانونی نسبت به انحلال سازمان غله کشور تا تاریخ ۱/۱/۱۳۸۳ اقدام نماید. سازمان مذکور از ابتدای سال ۱۳۸۳ منحل شده تلقی می‏گردد.

۳ـ در اجرای ماده ۱۱۸ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، سازمان تعاون مصرف شهر و روستا منحل و اداره کلیه دارائیها و بدهیهای آن تا مرحله ختم تصفیه به هیات تصفیه سازمان مذکور محول می‏گردد.

تبصره ـ هیأت تصفیه سازمان مذکور تمهیدات لازم جهت واگذاری فروشگاههای سازمان به بخش غیردولتی را فراهم می‏آورد.

۴ـ کلیه کارکنان شرکت سهامی بازرگانی دولتی ایران و سازمان غله کشور و سازمان تعاون مصرف شهر وروستا با حفظ حقوق استخدامی خود و متناسب با واگذاری وظایف و ماموریتهای محوله به شرط دارا بودن شرایط احراز حسب مورد به تشخیص وزیر بازرگانی در اختیار وزارتخانه و یا شرکت بازرگانی دولتی ایران و یا سایر موسسات و شرکتهای وابسته قرار می‏گیرند تا با استفاده از قوانین و مقررات موجود نسبت به بهره‏‌گیری از خدمات آنان بنحو مقتضی اقدام شود.

۵ـ شرکت بازرگانی دولتی ایران مکلف است ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه با جهت گیری واگذاری امور اجرایی به بخش غیردولتی و حذف وظایف تکراری و غیر ضرور و کاهش پست‏های سازمانی، تشکیلات مورد نظر را پیشنهاد و به تایید سازمان مدیریت و برنامه‌‏ریزی کشور برساند.

تبصره ـ مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، معاون وزیر بازرگانی است.

۶ـ با تشکیل شرکت بازرگانی دولتی ایران کلیه فعالیت های اجرایی وزارت بازرگانی در امر بازرگانی داخلی در مرکز و استان‏ها به شرکت مذکور منتقل می‏شود. وظایف حاکمیتی شرکت بازرگانی دولتی ایران حسب مورد به حوزه ستادی وزارت بازرگانی و سازمان بازرگانی استان انتقال می‏یابد. وزارت بازرگانی مکلف است در اجرای این بند تشکیلات خود را تنظیم و به تایید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برساند.

۷ـ به منظور ایجاد انسجام در فعالیت‏های بازرگانی در سطح استان‏ها، کلیه واحدهای استانی وزارت بازرگانی با رعایت مصوبه شماره ۱۸۱/۱۳.ط مورخ ۲۹/۳/۱۳۸۰ شورای عالی اداری در سازمان بازرگانی استانی تجمیع می‏گردند و تشکیلات آن براساس بخشنامه شماره ۱۸۴۲۷/۱۰۵ مورخ ۸/۱۱/۱۳۸۰ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تنظیم و به تایید سازمان مذکور می‏رسد.

۸ـ هیاتی متشکل از نمایندگان وزیر بازرگانی، شرکت بازرگانی دولتی ایران و نماینده وزیر امور اقتصادی و دارایی تشکیل می‏گردد تا نسبت به تعیین تکلیف اموال، دارایی‏ها، دیون و تعهدات و انتقال آن حسب مورد به شرکت بازرگانی دولتی ایران و وزارت بازرگانی اقدام نماید.

۹ـ وزیر بازرگانی مسئول اجرای این مصوبه می‏باشد و گزارش پیشرفت کار را به شورای عالی اداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارائه می نماید.

محمد ستاری فر
معاون رئیس جمهور و دبیر شورای عالی اداری