آیین‌نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی [مصوب ۱۳۸۱]

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۰۲/۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۰۲/۱۸

[به موجب آیین‌نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی‌، مصوب ۱۳۸۲، نسخ ضمنی شده است.]

‌شماره: ۴۵۰۲ت۲۶۳۶۹‌ه‍
‌تاریخ: ۱۳۸۱.۰۲.۰۸


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۱.۲.۱ بنا به پیشنهاد وزارت امور خارجه، موضوع نامه شماره ۱۰۵.۱۰۶۹۹ مورخ ۱۳۸۱.۱.۳۱ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد بند (ع) تبصره (۱۱)‌ قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور، آیین‌نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱- وزارت امور خارجه در تهران و نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی جمهوری اسلامی ایران در‌خارج از کشور موظفند اسناد و مدارکی را که صدور یا تسجیل آنها در حدود وظایف و صلاحیتشان می‌باشد‌ طبق مقررات موضوع این آیین‌نامه و سایر مقررات مربوط صادر و تصدیق نمایند.


‌ماده ۲- نرخ تعرفه خدمات حقوق کنسولی بر اساس جداول پیوست این آیین‌نامه تعیین و به میزان وجه‌ دریافتی بابت خدمات مذکور روی اصل سند تمبر ابطال یا معادل آن از دستگاه نقش تمبر استفاده می‌شود و‌ در مواردی که وزارت امور خارجه تشخیص دهد می‌توان به جای تمبر از رایانه یا ماشین استفاده نمود.


‌ماده ۳- تصدیق اسناد در خارج از کشور فقط در صلاحیت نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی و دفاتر‌ حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران است که توسط کارمندان رسمی‌ وزارت امور خارجه انجام خواهد شد.


‌ماده ۴- مبلغ تعرفه تعیین شده به پول محل و سایر ارزهای بین المللی معتبر تسعیر و بر مبنای هر دلار‌ هفت هزار و هفتصد (۷۷۰۰) ریال محاسبه و وصول می‌شود.


‌ماده ۵- ‌تسعیر مبالغ مندرج در جدول شماره (۱) این آیین‌نامه به سایر ارزها تابع شرایط محل و بر‌اساس دستورالعملی خواهد بود که از سوی وزارت امور خارجه به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران ابلاغ‌ می‌شود.


‌ماده ۶- ‌سفارت یا کنسولگری‌ها و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران مجاز به تأیید اسناد و اوراقی‌ که در خارج از حوزه مأموریت آنها تنظیم شده است نمی‌باشند.


‌ماده ۷- ‌اعتبار کلیه اسناد و مدارک تجاری تنظیم شده در خارج از کشور منوط به تصدیق نمایندگی‌های‌ سیاسی و کنسولی و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در محل و تأیید وزارت امور خارجه است.


‌ماده ۸- ‌در مواردی که تعرفه باید به تناسب ماه یا سال دریافت شود کسر ماه یا سال، یک ماه یا یک سال‌ تمام محسوب می‌شود.


‌ماده ۹- ‌چنانچه در یک صفحه اسناد مختلفی درج شده باشد از هر سند تعرفه جداگانه اخذ خواهد شد.


‌ماده ۱۰- چسباندن تمبر روی همدیگر و همچنین چسباندن تمبر نصفه روی اسناد ممنوع است.


‌ماده ۱۱- ‌اسناد و برگ‌های زیر از پرداخت تعرفه حقوق کنسولی معاف می‌باشند و تصدیق آنها بدون‌ابطال تمبر و به صورت رایگان انجام می‌شود.
‌این امر در روی این اسناد و رونوشت‌هایی که بایگانی خواهد شد و همچنین ستون مبلغ در دفتر ثبت با‌ مرکب قرمز نوشته و قید خواهد شد:

‌الف – اسناد اتباع ایران که عدم استطاعت آنان با ارایه مدارک لازم نزد رییس نمایندگی محرز شده باشد.

‌تبصره – ‌اصل یا رونوشت مصدق مدارک مربوط و عدم استطاعت باید به رونوشت سند تصدیق شده‌ پیوست و در پرونده بایگانی شود.

ب – اسناد و مدارک مقاطع مختلف تحصیلی اتباع ایران در خارج از کشور.

ج – اسناد و مدارک پزشکی بیماران ایرانی در خارج از کشور.

‌د – گواهی مربوط به ولادت و فوت اتباع ایران که توسط مقامات خارجی صادر شده باشد.

‌ه‍- اسناد مراکز خیریه ایران در امور مربوط به خود آنها.

‌و – اسناد نمایندگان خارجی مقیم ایران که از معافیت سیاسی بهره‌مند هستند در صورتی که موضوع‌ تصدیق یا اقدام مربوط به شخص یا خانواده بلافصل آنها باشد به شرط معامله متقابل.

‌ز- اسناد مربوط به ماترک افراد نیروهای مسلح و کارمندان رسمی کشور که در راه انجام وظیفه به دلیل‌ حادثه در خارج از کشور فوت نموده باشند.

ح – گواهینامه تابعیت ایرانی و همچنین اسنادی که برای مشمولان به لحاظ مشمولیت و خدمت‌ نظام‌وظیفه لازم می‌شود.

ط – اسنادی که به موجب پیمان‌های بین‌المللی از پرداخت وجه معاف شناخته شده باشند.

ی – اسنادی که به تصدیق وزارت امور خارجه یا سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها و دفاتر حفاظت منافع‌ جمهوری اسلامی ایران رسیده و تعرفه آن دریافت شده است در صورتی که تصدیق امضای متصدی و مهر‌ رسمی‌ آن از طرف وزارت امور خارجه یا کنسولگری‌های دیگری لازم شود.

ک – در مواردی که در کشور متوقف‌فیه اتباع ایرانی از تعرفه‌های مندرج در جداول پیوست( ) معاف‌می‌باشند.


‌ماده ۱۲- ‌هر گاه در اخذ تعرفه حقوق کنسولی و ابطال تمبر خلافی ملاحظه شود یا آنکه از طرف‌ اشخاص یا مقامات ذینفع شکایتی به عمل آید به ترتیب زیر اقدام خواهد شد:

‌الف – اگر متصدی کمتر از میزان تعرفه وجه اخذ کرده باشد، دفعه اول مراتب به وی کتباً اخطار و در‌صورت تکرار مطابق قانون و مقررات تعقیب می‌شود.

ب – اگر متصدی بیش از میزان تعرفه وجه دریافت کرده باشد ضمن اخطار کتبی به متخلف مابه‌التفاوت‌ از او دریافت و به شخص یا قائم‌مقام ذی‌نفع مسترد خواهد شد.

ج – اگر متصدی بیش از میزان تعرفه وجهی دریافت کند ولی کمتر از میزان دریافتی تمبر ابطال نماید‌ مطابق قانون و مقررات تعقیب می‌شود.


‌ماده ۱۳- هر صفحه عبارت از بیست و پنج سطر است که هر سطری بطور متوسط دارای پانزده کلمه‌ است برای کمتر از سیزده سطر پنجاه درصد (۵۰%) تعرفه یک صفحه و برای سیزده سطر به بالا تعرفه یک‌ صفحه دریافت می‌شود.


‌ماده ۱۴- تعرفه تأیید نسخ هر سند و رونوشت اسناد و مدارک ده درصد (۱۰%) مبلغ تعرفه نسخه اصل همان‌ سند خواهد بود.


‌ماده ۱۵- هر گاه کشور خارجی درمواردی که در این تعرفه پیش‌بینی نشده است یا در مواردی که‌ پیش‌بینی شده، اضافه بر مبالغ مذکور در این تعرفه وجهی از اتباع ایران دریافت نماید، وزارت امور خارجه‌ مجاز است با اتباع آن کشور معامله متقابل نماید.


‌ماده ۱۶- ‌دستورالعمل‌های لازم در خصوص چگونگی اجرای این آیین‌نامه به تصویب وزارت‌ امورخارجه خواهد رسید‌.


محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور