‌آیین‌نامه اجرایی جزء (۴) بند (‌الف) تبصره (۲۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۰۲/۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۰۲/۱۵

‌شماره : ۴۲۰۲ت۲۶۳۰۸‌ه‍
‌تاریخ : ۱۳۸۱.۰۲.۰۴

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۱.۲.۱ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰۵.۳۶۸۷ مورخ ۱۳۸۱.۱.۲۰‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ ایران، آیین‌نامه اجرایی جزء (۴) بند (‌الف) تبصره (۲۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور را به شرح زیر‌تصویب نمود:

‌ماده ۱- کلیه دستگاه‌های اجرایی استانی می‌توانند برای اجرا و تکمیل پروژه‌های تملک دارایی‌های‌ سرمایه ای خود، از خودیاری و مشارکت مردم استفاده کنند.

‌تبصره – دریافت هر گونه وجهی به اجبار تحت عنوان خودیاری ومانند آن ممنوع و قابل تعقیب است.

‌ماده ۲- اعتبارات مربوط به خودیاری مندرج در پیوست شماره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ هر استان‌به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بین شهرستان‌های‌ تابع توزیع خواهد شد تا برای اجرای پروژه‌های کوچک کمتر از یک میلیارد ریال جدید و تکمیل پروژه‌های‌ نیمه تمام استانی با رعایت ضوابط
مربوط به اخذ خودیاری و در قالب موافقتنامه‌های مبادله شده بین دستگاه‌ اجرایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به مصرف برسد.

‌تبصره – پروژه‌های هر شهرستان به پیشنهاد دستگاه اجرایی و تصویب کمیته برنامه ریزی شهرستان‌ تعیین می‌شود.

‌ماده ۳- برای اجرای پروژه‌ها در روستاها ده درصد و در شهرهای زیر پنجاه هزار نفر سی درصد و در‌ شهرهای بالای پنجاه هزار نفر پنجاه درصد اعتبار آن‌ها به صورت خودیاری توسط مردم پرداخت می‌شود.

‌تبصره ۱- مجموع خودیاری و سهم هر پروژه از محل اعتبار خودیاری باید برای تکمیل عملیات‌ اجرایی پروژه و بهره برداری از آن کفایت کند.

‌تبصره ۲- خودیاری می‌تواند به صورت نقدی، جنسی و از جمله زکات منقول و غیر منقول و نیروی‌ انسانی باشد. خودیاری غیر نقدی توسط دستگاه اجرایی ذی‌ربط یا دفتر فنی استانداری بر اساس آخرین فهرست‌ بهای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تقویم ریالی می‌شود.

‌تبصره ۳- پرداخت هر گونه وجهی از بودجه عمومی‌برای اجرای پروژه‌های مذکور، منوط به پرداخت‌ وجه خودیاری یا اجرای پروژه به میزان تعیین شده در قانون توسط متعهد خودیاری است.

‌ماده ۴- کلیه وجوه خودیاری برای اجرا و تکمیل پروژه‌های تملک دارایی‌های سرمایه ای استانی باید با‌ معرفی دستگاه اجرایی به حساب خاص که به همین منظور تحت عنوان «‌خودیاری» توسط نمایندگی خزانه‌ معین در استان افتتاح می‌شود، واریز شود.

‌تبصره ۱- در صورتی که خودیاری اخذ شده بابت اجرا و تکمیل پروژه‌هایی باشد که به نحوی از بودجه‌ عمومی‌ به آن‌ها اعتبار اختصاص یافته است ( اعم از اعتبار خودیاری یا دیگر اعتبارات قانون بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور) وجوه موضوع این ماده به منظور اجرای پروژه‌های مورد نظر به حساب پرداخت طرح‌های‌ تملک دارایی های سرمایه ای ذی حسابی مربوط منتقل می‌شود تا پس از اصلاح و مبادله موافقتنامه با سازمان‌ مدیریت و برنامه ریزی به مصرف برسد.

‌تبصره ۲- در صورتی که خودیاری اخذ شده بابت اجرای پروژه ای باشد که همه آن از محل خودیاری‌ مردم تأمین اعتبار شده باشد، خودیاری مذکور بابت وجوه موضوع این ماده به طور مستقیم در اختیار دستگاه‌ اجرایی قرار می‌گیرد.
‌دستگاه اجرایی این گونه پروژه‌ها مکلف به حفظ و نگهداری کلیه اسناد مالی مربوط می‌باشد.

‌ماده ۵- شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان می‌تواند علاوه بر اعتبارات خودیاری مندرج در پیوست‌ شماره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۱ با هماهنگی و پیشنهاد شوراهای اسلامی‌ شهر و روستا (‌حسب مورد ) تا‌ده درصد از اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه ای استانی را در قالب ساز و کار اجرایی این آیین‌نامه هزینه نمایند.

‌ماده ۶- ‌دستگاه اجرایی مکلف است میزان و شرح عملیاتی را که از محل خودیاری تأمین شده است و‌ همچنین هزینه انجام شده را به تفکیک پروژه، هر شش ماه یک بار به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گزارش‌کند.

‌محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور