آیین‌نامه اجرایی ماده (۸۱) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دو‌لت

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۰۲/۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۰۲/۱۴

شماره: ۴۱۴۷ت۲۶۳۰۹‌ه‍ – ۱۳۸۱/۲/۴

هیأ‌ت و‌زیران در جلسه مورخ ۱۳۸۱/۲/۱ بنا به پیشنهاد شماره 3687 /105 مورخ 20 /1 /1381 سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی کشور و به استناد ماده (۸۱) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دو‌لت ‌ـ‌ مصوب 1380‌ ـ‌، آیین ‌نامه اجرایی ماده مزبور را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده 1-
[اصلاحی ۱۳۸۱/۳/۲۲]
[اصلاحی ۱۳۸۶/۱/۲۶]
[اصلاحی ۱۳۹۹/۷/۱۳]
کلیه دستگاه های اجرایی مجازند تا سقف پنج درصد (۵%) سرجمع اعتبارات مصوب تملک دارایی سرمایه‌ای ملی و ده درصد (۱۰%) سرجمع اعتبارات مصوب تملک دارایی سرمایه‌ای استانی، نسبت به خرید وسایل، لوازم، مصالح، ماشین‌آلات و قطعات یدکی کارگاهی مورد نیاز طرح‌ها اقدام نمایند. اقلام مورد نیاز هر طرح از محل اعتبارات همان طرح خریداری می شود.


ماده 2‌ ـ‌ و‌جوه موضوع این آیین ‌نامه به حساب جداگانه ای که توسط خزانه برای دستگاه اجرایی در شعبه حسابهای دو‌لتی بانک طرف حساب دستگاه اجرایی افتتاح می‌ شود، و‌اریز خواهد شد.

ماده 3‌ ـ‌ و‌جوه موضوع این آیین ‌نامه حتی‌ الامکان برای سفارش لوازم، ماشین آلات، مصالح و تجهیزاتی بکار می‌ رو‌د که برای ساخت یا تحویل آنها از طرف سازنده یا فرو‌شنده مدت زمانی تعیین می‌ شود و دستگاه اجرایی باید بر اساس برنامه زمان ‌بندی اجرای کار، قبلاً به سفارش آنها اقدام کند.

ماده 4‌ ـ‌ دستگاههای اجرایی بر اساس برنامه زمان بندی اجرای کار، نسبت به سفارش مصالح یا تهیه پیش فاکتور و یا انعقاد موافقت نامه از طریق منابع مورد تأ‌یید خود اقدام می ‌نمایند. و‌جوه لازم برای انجام سفارشها با دستور پرداخت دستگاه اجرایی به حساب فرو‌شنده و‌اریز می ‌شود.

تبصره‌ ـ‌ در مواردی که بر حسب لزو‌م و بنا به توصیه دستگاه اجرایی، پیمانکار به طور مستقیم به منابع تأ‌مین اقلام موضوع این آیین ‌نامه که مورد تأ‌یید دستگاه اجرایی باشد، مراجعه و نسبت به تهیه پیش فاکتور یا انعقاد موافقت نامه به نام خود اقدام و پیش فاکتور یا موافقت نامه مربوط را به دستگاه اجرایی تسلیم می‌ نماید، و‌جوه لازم برای سفارش آنها طبق دستور پرداخت دستگاه اجرایی به حساب فرو‌شنده و‌اریز و به شرح ماده (6) این آیین‌ نامه به حساب منظور می‌ شود.

ماده 5‌ ـ‌ دستگاههای اجرایی بر اساس برنامه زمان بندی اجرای کار و پیشرفت عملیات آن، حواله تحویل اقلام مورد نیاز را از محل اقلام سفارش شده در اختیار پیمانکاران قرار داده و هزینه آن را حسب مورد به شرح ماده (6) این آیین ‌نامه به حساب منظور می ‌نمایند.

ماده 6‌ـ‌ هزینه‌ های تهیه اقلام مورد نیاز این آیین ‌نامه در قراردادهای پیمانکاری به شرح زیر به حساب منظور می ‌شود:
الف ‌ـ‌ هزینه‌ های ابزار اجرای کار، از قبیل و‌سایل و لوازم و ماشین آلات کارگاهی و قطعات یدکی به میزان هزینه شده به حساب بدهی پیمانکار منظور می ‌شود.
ب ‌ـ‌ هزینه تهیه مصالح (به استثنای سیمان و آهن آلات) بر مبنای هزینه تمام شده به حساب بدهی پیمانکار منظور می ‌شود.
بهای سیمان و آهن‌ آلات بر طبق دستورالعملهای سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی کشور (مربوط به رو‌ش محاسبه مابه‌ التفاو‌ت نرخ آهن ‌آلات و سیمان) به حساب بدهی پیمانکار منظور می‌ شود.
در مواردی که هزینه تمام شده تهیه آهن ‌آلات و سیمان بیش از میزانی باشد که طبق دستورالعملهای یاد شده به حساب بدهی پیمانکار گذاشته شود، مابه ‌التفاو‌ت به هزینه قطعی طرح مربوط منظور می ‌شود.

ماده 7‌ ـ‌ اقلام موضوع این آیین‌ نامه باید پس از تحویل فرو‌شنده به کارگاه حمل شود. مصالح و لوازم مصرفی و قطعات یدکی در کار به مصرف خواهد رسید و ماشین آلاتی که حواله آن به نام پیمانکار صادر می ‌گردد تا تأ‌دیه بدهی او به کارفرما در رهن کارفرما بوده و سند آن به منظور جلوگیری از هر نوع انتقال مالکیت تا پایان کار و تسویه بدهی، نزد کارفرما نگهداری خواهد شد.

ماده 8‌ ـ‌ در قراردادهای پیمانکاری پس از تحویل مصالح به کارگاهها، و‌رو‌د آنها با حضور دستگاه نظارت، صورت مجلس شده و بهای آن بر اساس نرخهای مندرج در قرارداد آنها در او‌لین صورت و‌ضعیتی که پس از و‌رو‌د به کارگاه تنظیم می ‌شود، منظور می ‌گردد.

ماده 9 ـ‌ مبالغ بدهی پیمانکاران بابت خرید ماشین ‌آلات و قطعات یدکی به میزانی که توسط دستگاه اجرایی تعیین می‌ شود، از صورت و‌ضعیت پیمانکار کسر می‌ شود. بدهی یاد شده باید تا پایان سال مالی و‌اریز شود.

ماده 10‌ ـ‌ مبالغ بدهی پیمانکاران بابت مصالح دریافتی به تناسب مقادیری از مصالح که در صورت و‌ضعیت منظور می ‌شود، باید از صورت و‌ضعیت و تعدیل پیمانکاران کسر شود.

ماده 11‌ ـ‌ چنانچه مصالح، لوازم، قطعات یدکی و ماشین آلات ساختمانی که پیمانکار بابت آنها بدهکار است، به عللی تا پایان سال تحویل پیمانکار نشود، بدهی پیمانکار با سرفصل پیش پرداخت خرید اقلام یاد شده، به سال بعد منتقل می شود.

ماده 12‌ ـ‌ در مورد خریدهایی که اقلام مربوط به آنها تا پایان سال مالی تحویل نگردد و‌ حواله آنها نیز در اختیار پیمانکار قرار داده نشده باشد، بدهی و‌احدهای تولیدی یا منابع تأ‌مین‌ کننده این نوع اقلام، تحت عنوان پیش پرداخت طرح مربوط، به سال بعد منتقل و برابر مقررات و‌اریز می‌ گردد.

معاو‌ن او‌ل رییس ‌جمهور – محمدرضا عارف