آیین‌نامه اجرایی شکار ویژه

تاریخ تصویب: ۱۳۸۱/۰۱/۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۰۲/۱۰

شماره : ۳۳۴۶ت۲۲۸۰۵‌ه‍
‌تاریخ : ۱۳۸۱.۰۱.۳۱

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۱/۱/۱۴ بنا به پیشنهاد شماره ۱۴۰۶۴-۵۲ مورخ ۱۳۸۰.۴.۱۶‌ سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،‌ آیین‌نامه اجرایی شکار ویژه را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱- اجرای برنامه شکار توسط مقامات عالی رتبه کشورهای خارجی در ایران از شمول ضوابط و‌ دستورالعملهای عمومی‌ شکار مستثنی بوده و تابع مقررات این آیین‌نامه می‌باشد.
‌کلیه دستگاههای دولتی و مراجع ذی‌ربط موظف به رعایت این مقررات می‌باشند.

‌تبصره – در صورت ابهام در تشخیص مقامات و شخصیت‌های موضوع این ماده نظر وزارت خارجه‌ مناط اعتبار است.

‌ماده ۲- ‌سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مرجع ذی‌صلاح در امر حفاظت و بهره برداری پایدار‌از حیات وحش و محیط زیست کشور با توجه به وضعیت و جمعیت گونه‌های قابل شکار و حمایت شده و‌ شرایط اکولوژیک و ظرفیت قابل تحمل محیط برای بهره برداری، تعداد مجاز و سهمیه قابل شکار در یک‌ فصل شکار را معین و بر آن اساس پروانه ویژه شکار را در چارچوب قوانین و مقررات شکار و صید و‌ تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران صادر خواهد کرد.

‌تبصره – در مورد جانوران وحشی غیر حمایت شده، سازمان مذکور پروانه عادی شکار را به تعداد مورد‌نیاز بدون رعایت سهمیه و اعمال محدودیت ویژه برای مقامات مذکور این آیین‌نامه صادر خواهد کرد.

‌ماده ۳- درخواستهای شکار مقامات کشورهای خارجی بدواً باید از طریق وزارت امور خارجه از جهت‌ احراز موقعیت در خواست کنندگان به عنوان مقامات مذکور در ماده (۱) این آیین‌نامه مورد بررسی و تأیید‌ قرار گرفته و در صورتی که به تشخیص سازمان حفاظت محیط زیست اجرای برنامه شکار از لحاظ وجود‌ سهمیه شکار و عدم مواجه با فصل ممنوعیت شکار در کشور بلامانع باشد سازمان مذکور بر اساس معرفی و‌ تأیید وزارت امور خارجه، پروانه شکار ویژه را با تعیین زمان، مکان و تعداد مجاز شکارچیان به نام‌ معرفی‌شدگان صادر خواهد نمود.

‌تبصره – در صورتی که سایر مراجع و مقامات کشور نیز در جریان درخواست مقامات مذکور در ماده‌ یک این آیین‌نامه برای شکار در ایران باشند باید مراتب را به وزارت امور خارجه منعکس نمایند تا از آن‌ طریق بررسی و اقدام شود.

‌ماده ۴- وزارت امور خارجه ترتیبی اتخاذ خواهد نمود تا سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری‌ اسلامی ایران نسبت به آشناسازی و توجیه مقامات و اشخاص مذکور در ماده یک این آیین‌نامه به منظور‌ رعایت کامل قوانین و مقررات دولت جمهوری اسلامی ایران از جمله مقررات و ضوابط شکار و صید اهتمام‌ لازم را به عمل آورند.
‌سازمان حفاظت محیط زیست، قوانین و مقررات محیط زیست و شکار و صید و سایر ضوابط مرتبط با‌ شکار ویژه را به شکل مناسب و قابل استفاده برای مقامات خارجی تهیه و در اختیار وزارت امور خارجه قرار‌ خواهد داد.

‌ماده ۵- ‌به منظور هماهنگی در حسن اجرای این آیین‌نامه و رعایت مصالح و منافع جمهوری اسلامی‌ ایران به‌ویژه حفظ اعتبار و شئونات دولت در مجامع و کنوانسیون‌های بین المللی و همچنین انطباق برنامه‌ شکار مقامات و اشخاص مذکور در ماده (۱) با مقررات و شرایط زیست محیطی، اجتماعی، سیاسی و‌ فرهنگی کشور و اولویت بندی پذیرش متقاضیان، کمیته هماهنگی متشکل از معاونان وزارتخانه‌های امور‌خارجه، کشور، اطلاعات، رییس کمیسیون مشترک با کشور مربوط، سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار‌ استان مربوط تشکیل می‌شود.
‌صدور مجوز و پروانه ویژه شکار توسط سازمان محیط زیست و قبول درخواست مقامات مذکور و انجام‌ تشریفات دعوت و پذیرایی از آنان پس از طرح موضوع در کمیته یادشده و تبادل نظر و هماهنگی‌های لازم‌ صورت خواهد گرفت.

‌تبصره – ‌مسؤولیت و محل استقرار دبیرخانه کمیته هماهنگی در سازمان حفاظت محیط زیست ‌خواهد بود. ‌و سازمان یاد شده موظف است ظرف یک هفته از تاریخ وصول درخواست نسبت به ‌تشکیل جلسه اقدام نماید. ‌در غیر این صورت وزارت امور خارجه نسبت به تشکیل جلسه اقدام خواهد ‌نمود.

‌ماده ۶- ‌مقامات و اشخاص دارنده مجوز شکار ویژه و همراهان آنان موظفند کلیه قوانین و مقررات‌ دولت جمهوری اسلامی ایران و ضوابط و مقررات شکار و صید از قبیل تعداد و محل مجاز شکار یا‌ ممنوعیت‌ها و محدودیتهای اعلام شده را کاملاً رعایت نمایند.
‌در صورت عدم توجه به مقررات مذکور، سازمان حفاظت محیط زیست با هماهنگی و همکاری‌ دستگاههای ذی‌ربط (‌وزارت امورخارجه، وزارت کشور و وزارت اطلاعات) ترتیبی اتخاذ خواهد نمود تا‌ ضمن متوقف شدن برنامه شکار و خروج مقامات شکارچی و همراهان آنان از شکارگاه، مراتب تخلف از‌ مقررات و ضوابط شکار به اطلاع آنان رسیده، پذیرش درخواست و تصویب برنامه‌های شکار آنان برای‌ سالهای آتی نیز منتفی گردد.

‌ماده ۷- به منظور جلوگیری از تخریب محیط زیست و ممانعت از بروز آثار نامطلوب زیست محیطی،‌ فرهنگی و اجتماعی و کاهش تاثیرات منفی ناشی از حضور و اقدامات وسیع و چشمگیر هیأت‌های بزرگ‌ شکارچی بویژه مقامات کشورهای عربی در مناطق و شکارگاههای جنوبی کشور، ورود و حضور هیأت‌های‌ بزرگ شکارچی در شکارگاهها ممنوع بوده، نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران موظفند محدودیت‌ شکارچیان و همراهان آنان و تعداد مشخص و محدود شکارچی را که در کمیته هماهنگی معین و به وزارت‌ امور خارجه اعلام خواهد شد به اطلاع مقامات متقاضی شکار برسانند

‌تبصره – کلیه استانداری‌ها و سایر دستگاههای ذی‌ربط در استانها موظف به رعایت مفاد این آیین‌نامه و‌ همکاری با دستگاههای موضوع ماده(۵) آیین‌نامه می‌باشند.

‌ماده ۸- اجرای برنامه شکار در قرق‌های اختصاصی سازمان، تابع مقررات جداگانه‌ای است که به‌ تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست می‌رسد.

‌محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور