‌آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۵۳) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۱۲/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳۸۱/۰۱/۱۴

‌شماره ۵۹۵۶۵ت۲۳۴۵۱هـ – ۱۳۸۰.۱۲.۲۷

‌هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۰.۱۲.۲۶ بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، موضوع نامه شماره ۳۱۹.۱۵۱۹- ۱۰۵.۵۶۶۲ مورخ ۱۳۷۹.۹.۱۴ و به استناد ماده (۱۵۳) قانون برنامه سوم‌ توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۷۹ – آیین‌نامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ـ به منظور تقویت صندوقهای رفاه دانشجویان وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری، اقدامات زیر انجام‌ خواهد گرفت:
‌الف – اعطای کمک‌های دولت به صندوقهای رفاه دانشجویان بابت پرداخت وامهای دانشجویی تداوم یافته و علاوه بر استفاده از تسهیلات نظام بانکی‌ و اعتبارات مورد نیاز صندوقها، با استفاده از اعتبارات عمومی و در قالب افزایش سرمایه صندوق هر ساله در قانون بودجه کل کشور پیش‌بینی و‌اختصاص خواهد یافت.
ب – اعطای کمکهای دولت و یارانه‌های رفاهی دانشجویان و توزیع آن بین دانشگاهها از طریق اعتباراتی که به همین منظور هر ساله در قانون بودجه کل‌ کشور تأمین و در اختیار صندوقهای رفاه قرار می‌گیرد، انجام خواهد شد.
ج – هزینه‌های عملیات جاری صندوق را دولت تقبل و هر ساله در لایحه بودجه پیش‌بینی خواهد نمود.
اعتبارات فوق حسب مورد به پیشنهاد وزارتخانه‌های یاد شده توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تأمین و تخصیص خواهد یافت.

تبصره ـ [الحاقی ۱۳۸۲/۱۰/۲۸]
واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی از تسهیلات مقرر در تصویبنامه شماره ۵۹۵۶۵ت‌۲۳۴۵۱ه مورخ ۱۳۸۰.۱۲.۲۷ برخوردار خواهند شد مشروط بر اینکه واحدها و مراکز دانشگاه آزاد ایجادشده قبل از سال ۱۳۷۸ به تصویب هیأت امناء رسیده باشد و در مورد واحدها و مراکزی که پس از سال‌ ۱۳۷۸ با تصویب هیأت امناء ایجاد شده تمامی مراحل مندرج در اساسنامه دانشگاه را طی نموده باشند.

‌ماده ۲ـ تسهیلات رفاهی موضوع این آیین‌نامه عبارتند از: وامهای اعطایی به دانشجویان، استفاده از خوابگاه یا کمک هزینه مسکن، تغذیه، کمک هزینه‌ تحصیلی، ایاب وذهاب، هزینه‌های درمانی، بیمه دانشجویان و موارد دیگر که مطابق اساسنامه صندوقها به دانشجویان اعطا می‌شود.

‌ماده ۳ـ هیاتهای امنای صندوق در تصویب آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های صندوق ترتیبی اتخاذ نمایند که کمکهای دولت، یارانه‌ها و اعطای وام به‌ سمت دانشجویان کم درآمد هدایت گردد.

‌ماده ۴ – برآورد میزان ریالی هزینه تسهیلات رفاهی که سالانه در اختیار دانشجو قرار می‌گیرد و تعیین بخشی از آن به عنوان بدهی دانشجو و همچنین‌ نحوه پرداخت آن بر اساس بند (‌د) ماده (۳) اساسنامه صندوق رفاه دانشجویان و به موجب دستورالعملی که هر ساله بر اساس شاخص قیمتها به تصویب‌ هیات امنای صندوقها می‌رسد، تعیین خواهد شد.
هیاتهای امنای صندوق موظفند، ترتیبی اتخاذ نمایند با اهداف ماده (۱۵۳) قانون برنام سوم توسعه در‌طی برنامه همراه با زمینه‌سازیهای فرهنگی و اجرایی و جلب مشارکت دانشجویان عملی گردد.

‌ماده ۵ – وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظفند قبل از برگزاری آزمونهای ورودی دانشگاهها اطلاعات لازم‌ در خصوص استفاده از تسهیلات رفاهی دانشگاهها اطلاعات لازم در خصوص استفاده از تسهیلات رفاهی دانشگاهها و اخذ تعهدات مربوط را از طرق‌ مقتضی از جمله درج در دفترچه‌های آزمونها در اختیار داوطلبان قرار دهند.

‌ماده ۶ -‌دانشجویانی که از تسهیلات رفاهی فوق الذکر بهره‌مند می‌گردند، موظف به سپردن تعهد به صندوقهای رفاه دانشجویان برای تضمین بازپرداخت‌ بدهیهای تعیین شده پس از پایان تحصیلات به صورت اقساط بلند مدت و به نحوی که صندوقهای رفاه معین نموده است، می‌باشند. متن تعهد نامه بعد‌از تصویب هیأت امنا توسط مدیریت صندوقها به دانشگاهها ابلاغ خواهد شد.

‌تبصره- دانشجویانی که وضعیت تحصیل آن به ترک تحصیل، انصراف و…‌منجر می‌گردد، تابع آیین‌نامه بازپرداخت صندوقها خواهند بود.

‌ماده ۷ – وجوه حاصل از بازپرداخت تسهیلات رفاهی و وامهای اعطایی دانشجویان به حسابهای بانکی که از طریق خزانه نزدیکی از بانکهای کشور به‌نام صندوقهای رفاه افتتاح می‌شود واریز می‌گردد. صد در صد (۱۰۰%) وجوه واریز شده در اختیار صندوقها می‌رسد، بین دانشجویان دانشگاهها و‌موسسات آموزش عالی توزیع تا صرف اعطای وام، تعمیر و نگهداری خوابگاههای دانشجویی، رستورانها و ارتقای کیفیت خدمات رفاهی به‌ دانشجویان در دانشگاهها گردد.

‌ماده ۸ – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانکهای عامل اقدام لازم به منظور تسهیل در امر پرداخت و بازپرداخت وامهای دانشجویی و‌ تسهیلات رفاهی را بعمل خواهد آورد.

‌معاون اول رییس جمهور – محمدرضا عارف