‌آیین‌نامه اجرایی بند (‌ز) ماده (۱۱۳) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۱۰/۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۱۱/۱۰

‌شماره ۵۰۲۴۰ت۲۳۹۲۰هـ – ۱۳۸۰/۱۱/۶

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۰.۱۰.۳۰ بنا به پیشنهاد شماره ۸۴.۱۲۷۸ مورخ ۱۳۸۰.۵.۲۲ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد بند (‌ز) ماده (۱۱۳) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران -‌مصوب ۱۳۷۹ – آیین‌نامه اجرایی بند (‌ز) ماده (۱۱۳)‌ قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ـ برای تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که در مورد بازپرداخت بدهی ارز تنخواه صادراتی (‌تولید برای صادرات) خود بر اساس مصوبات کارگروه‌ ارز تنخواه صادراتی متشکل از نمایندگان وزارت صنایع و معادن، بانک مرکزی ایران و بانک توسعه صادرات ایران، موضوع نامه شماره ۲۱۱۸۹ مورخ ۱۳۷۴.۲.۱۰ ریاست جمهوری، اقدام نموده‌اند. برگ تسویه حساب قطعی توسط بانک توسعه صادرات ایران صادر می‌شود.

‌ماده ۲ـ کار گروه موضوع ماده (۱) تا پایان برنامه سوم توسعه کماکان به فعالیت خود ادامه خواهد داد و تصمیمات این کارگروه با رأی اکثریت اعضاء‌ قطعی و لازم‌الاجرا می‌باشد.

‌تبصره – دبیرخانه این کارگروه در بانک توسعه صادرات ایران مستقر خواهد بود.

‌ماده ۳ـ بدهکاران ارز تنخواه صادراتی که حداکثر ظرف یک سال از تاریخ این تصویب این آیین‌نامه، نسبت به پرداخت و یا تقسیط بدهی ارزی خود با‌ توافق بانک توسعه صادرات ایران اقدام نمایند، نرخ تسعیر تسویه حساب ارزی آنان معادله سه هزار ریال برای هر دلار خواهد بود.

‌تبصره ۱ـ بدهکارانی که در موعد مقرر فوق، ترتیب پرداخت را به بانک توسعه صادرات ایران هماهنگ ننمایند، تسویه بدهی آنان بر اساس نرخ گواهی سپرده ارزی محاسبه و اخذ خواهد شد.

‌تبصره ۲ـ بانک توسعه صادرات ایران مکلف است فهرست اشخاصی را که بدهی خود ( موضوع این آیین‌نامه) را در مهلتهای مقرر تصفیه ننمایند، به‌ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام نماید. شبکه بانکی کشور نیز مکلف است در چارچوب ضوابطی که به تصویب شورای پول و اعتبار‌ می‌رسد، محدودیتهای لازم را در مورد بدهکاران یاد شده اعمال نماید.

‌ماده ۴ـ خسارت تأدیه معادله نرخ لیبور شش ماهه و به صورت ساده محاسبه و اخذ می‌گردد.

‌این متن جانشین تصویب‌نامه شماره ۴۵۵۳۴ت۲۳۸۳۱هـ مورخ ۱۳۷۹/۱۰/۱۲ می‌شود.

‌معاون اول رئیس جمهور – محمدرضا عارف