ضوابط برنامه کشیک در واحدهای قضایی و لزوم نظارت رؤسای واحدها بر اجرای دقیق آن‌

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۰۹/۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۹/۲۱

 بخشنامه به رؤسای حوزه‌های قضایی استان‌، شهرستان و عمومی بخش سراسر کشور

 بررسی‌های نامحسوس به عمل آمده و گزارش‌های رسیده از برخی منابع‌، حاکی است که‌برنامه کشیک مقرّر در واحدهای قضایی به نحو مطلوب اجرا نمی‌شود. قضات و کارمندان‌ کشیک که باید تا پایان وقت‌ مقرّر، در محل کارشان حاضر گردند و پاسخ‌گوی ضابطان و مراجعان‌ باشند و نسبت به‌ پرونده‌ها، شکایات و اعلامات رسیده و موارد فوری و ضروری به سرعت و براساس موازین‌، تعیین تکلیف نمایند، متأسفانه با تأخیر حضور می‌یابند و کمی بعد هم محل را ترک می نمایند! بعضی هم در منزل مانده و به ضابطان‌، دستور داده‌اند از مراجعه به خانه آنان‌، خودداری نمایند واگر هم مأموری جهت اخذ دستور قضایی به آنجا مراجعه کرده‌، با برخوردهای تند و نامناسب‌ مواجه شده است‌! توسل به این روش‌های خلاف قاعده و شؤون شغلی‌، کندی گردش کارها، سردرگمی مأموران‌، بلاتکلیفی شکات و متّهمان و در نهایت اتلاف وقت و نارضایی نیازمندان‌ امور قضایی را در پی داشته است‌؛ لذا به منظور ترک آنها، مقرّر می‌دارد:

۱. برنامه اوقات کشیک باید، قبلاً تنظیم و علاوه بر ارسال به مراجع انتظامی محل‌، در جای قابلرؤیت مراجعان‌، نصب شود.

۲. مسؤولان کشیک باید از ابتدا تا پایان زمان مقرّر آن‌، در محل کار (واحد کشیک‌) مستقر وبدون مانع در دسترس ضابطین و مراجعین باشند و نسبت به امور، تعیین تکلیف کنند و از اعاده‌ بی مورد پرونده‌ها به عذر انقضای وقت اداری و کشیک‌، جداً اجتناب گردد.

۳. پذیرش ضابطان و مراجعان ، باید در کمال وقار و متانت صورت گیرد.

۴. وظایف محوّل‌، باید بر اساس قوانین و مقرّرات و در کمال دقّت و بی نظری و سرعت انجام‌گیرد تا از ازدحام‌، بلاتکلیفی و اتلاف وقت در اوقات کشیک‌، جلوگیری شود.

۵. رؤسای واحدهای قضایی باید بر امور کشیک و اجرای مطلوب آن اهتمام لازم معمول و علاوه بر ارشاد کارکنان به نکات مورد انتظار، بازدیدهای بدون اخبار قبلی و مراقبت از نحوه‌ انجام وظایف قضات و کارمندان را در اوقات کشیک‌، سرلوحه کار خود قراردهند و در صورت‌ مشاهده تخلّف‌، موارد را بدون اغماض‌، گزارش نمایند تا تصمیم لازم اتّخاذ و اجرا گردد.

سید محمود هاشمی شاهرودی – رئیس قوه قضاییه