اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون ابطال اسناد و فروش رقبات، آب و اراضی موقوفه [مصوب ۱۳۸۰/۸/۲]

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۰۸/۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۸/۳۰

‌شماره ۳۷۱۲۷ت۲۲۹۰۵‌هـ – ۱۳۸۰/۸/۱۳

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۰/۰۸/۰۲ بنا به پیشنهاد شماره ۶۸۶۱ مورخ ۱۳۷۹.۲.۲۴ معاونت حقوقی و امور مجلس رییس جمهور و به استناد‌ اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:

‌آیین‌نامه اجرایی قانون ابطال اسناد و فروش رقبات، آب و اراضی موقوفه (‌موضوع تصویب‌نامه‌های شماره ۱۱۴۶ت۱۲۷۸۴‌هـ مورخ ۱۳۷۴.۰۲.۰۶ و ۴۴۰۸۹ت۱۵۳۲۰‌هـ مورخ ۱۳۷۵.۰۶.۱۲) به شرح زیر اصلاح می‌گردد:

۱- ماده (۲) آیین‌نامه یاد شده به شرح زیر اصلاح می‌شود:

‌ماده ۲- [اصلاحی ۱۳۸۱/۱۲/۲۸]
ادارات اوقاف و امور خیریه و متولیان موقوفات مکلفند با توجه به سوابق ثبتی، موقوفات عامه‌ای را که به فروش رسیده یا به صورتی به‌ ملکیت اشخاص درآمده است، صورت برداری و همراه با مستندات و دلایل به سازمان اوقاف و امور خیریه ارسال نمایند. سازمان اوقاف ضمن مطلع‌نمودن متصرف یا متصرفین این موقوفات که با انتخاب وزیر نظر نماینده ولی فقیه در سازمان یاد شده تشکیل می‌شود ارجاع می‌کند، کمیسیون مذکور‌ نظر خود را در مورد جواز شرعی فروش یا تبدیل رقبات، با توجه به اسناد و مدارک ارایه شده اداره اوقاف و متولی ذی‌ربط و همچنین اشخاص ذی نفع‌ در موقوفه اعلام می‌نماید. در صورتی که تبدیل و فروش رقبه موقوفه به نظر کمیسیون با مجوز شرعی انجام شده باشد معامله تأیید می‌شود و در غیر‌این صورت نظر نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه دایر بر بطلان سند فروش یا تبدیل موقوفه همزمان به سازمان ثبت اسناد و‌املاک کشور و متصرف یا متصرفین به بطلان سند در سوابق ثبتی و دفاتر مربوط ثبت و صدور سند جدید به نام موقوفه اقدام خواهند نمود.

۲- در ماده (۳) آیین‌نامه عبارت «‌ظرف سی (۳۰) روز از تاریخ ابلاغ نظریه اوقاف» به «‌ظرف سی (۳۰) روز از تاریخ رؤیت نامه اوقاف» اصلاح می‌شود.

۳- تبصره‌ای به شرح زیر به ماده (۳) آیین‌نامه الحاق می‌شود:
‌تبصره – در مواردی که در اجرای این قانون از زارعان صاحب نسق خلع ید می‌گردد در صورت تقاضای زارعان، وزارت جهاد کشاورزی مکلف است از‌اراضی مستعد کشاورزی موجود در منطقه و در صورت نبودن اراضی قابل واگذاری در منطقه، از اراضی سایر مناطق، با رعایت قوانین و مقررات جاری‌ نسبت به واگذاری اراضی به آنان با رعایت اولویت اقدام نمایند.

۴- بند (ب) ماده (۵) آیین‌نامه به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ب – [اصلاحی ۱۳۸۱/۱۲/۲۸]
هرگاه موقوفه مزروعی پس از انتقال به دولت با تنظیم سند رسمی به زارعان مربوط واگذار شده باشد، برای ابطال اسناد یا تأیید فروش آن به همان‌ ترتیبی که در این آیین‌نامه آمده است عمل خواهد شد.

۵- ماده (۶) آیین‌نامه به شرح زیر اصلاح می‌شود.
‌ماده ۶- پس از انجام موارد مندرج در بندهای (‌الف) و (ب) ماده (۵)، ادارات اوقاف نسبت به موقوفات تصرف شده و متولیان نسبت به موقوفات تحت‌ تولید خود مطابق مفاد این آیین‌نامه با متصرفان و زارعان، سند اجاره تنظیم می‌نمایند. مبلغ اجاره بها متناسب با مورد اجاره و با رعایت ارزش حقوق‌ اکتسابی متصرفان و زارعان طبق نظر کارشناس رسمی یا خبره محلی تعیین می‌شود.

۶- تبصره (۴) ماده (۶) آیین‌نامه به شرح زیر اصلاح می‌شود:
‌تبصره ۴- در صورتی که موقوفات مزروعی موضوع این آیین‌نامه در محدوده خدمات شهری قرار گرفته و کاربری زراعی آن تغییر یافته یا قابل تغییر باشد‌ قبل از هرگونه اقدام در مورد تفکیک و واگذاری آن اراضی باید حقوق مکتسبه زارعان صاحب نسق با نظر کارشناس مرضی الطرفین و یا کارشناسان‌ منتخب ادارات اوقاف و یا متولیان (‌حسب مورد) و زارع صاحب نسق به وسیله ادارات اوقاف و امور خیریه و یا متولیان شناسایی و به نحو مناسبی‌تأمین و تأدیه گردد. در صورت عدم توافق و تراضی در شناسایی و تقویم حقوق مکتسبه، به درخواست هر یک از طرفین، موضوع توسط مراجع قضایی‌ذی صلاح مورد رسیدگی قرار گرفته و حقوق مکتسبه زارعان برابر نظر دادگاه پرداخت می‌شود. ‌ادارات اوقاف و متولیان مکلفند در واگذاری اراضی تغییر کاربری داده شده، در صورت تقاضای زارع صاحب به هر یک از افراد صاحب نسق برای اجاره‌ یک قطعه از حداقل تفکیکی از همان اراضی اولویت قائل شوند.

۷- متن زیر بعنوان تبصره‌های (۴) و (۵) به ماده (۷) آیین‌نامه الحاق می‌شود:
‌تبصره ۴- به منظور ترویج فرهنگ احیاء و بهره‌وری از موقوفات و تشویق زارعان به ادامه کشت و زرع بر روی اراضی موقوفه و تسهیل عملیات زراعی‌ آنان، بانکها و سایر مؤسسات مالی – اعتباری، با رعایت مقررات مربوط ترتیبی اتخاذ نمایند تا تسهیلات مالی لازم به زارعان صاحب نسق موقوف‌ اعطاء گردد. به نحوی که اعطای تسهیلات بانکی به این زارعان بدون توثیق و ترهین عرصه و صرفاً با استفاده از سند اعیانی، اخذ سفته، تضمین‌های‌زنجیره‌ای زارعان از یکدیگر و یا توثیق منافع واگذار شده از طریق اجاره و حقوق مکتسبه مترتب بر آن امکانپذیر باشد.
‌در مواردی که بانکها بابت تسهیلات اعطایی به زارعان با توثیق سند اعیانی و حقوق مکتسبه نظر به تأمین مطالبات لاوصول خود از محل منفعت‌ اعیانی و حقوق مکتسبه مرتبط با اراضی موقوفه داشته باشند، ادارات اوقاف و متولیان، بانکها و مؤسسات اعتباری یا اشخاصی که توسط آنان معرفی‌ می‌شوند را در اسناد اجاره جایگزین زارع بدهکار می‌نمایند.

‌تبصره ۵- [اصلاحی ۱۳۸۲/۱۲/۲۰]
به منظور رفاه زارعان صاحب نسق و فراهم نمودن زمینه فعالیت بیشتر در اراضی موقوفه، ادارات اوقاف و امور خیریه و متولیان حسب مورد،‌ در صورتی که واقف ترتیب دیگری برای اداره موقوفه معین نکرده باشد، می‌توانند مدت اجاره زارعان را ده سال معین‌ نمایند و در ضمن عقد اجاره شرط نمایند که در پایان مدت مزبور عقد اجاره با زارع مزبور و یا قائم مقام قانونی‌ وی براساس اجاره بهایی که با نظر کارشناس رسمی و یا خبره محلی با در نظر گرفتن حقوق مکتسبه زارع تعیین می‌گردد، تجدید خواهد شد. در موارد‌ خاص آنگاه که مصلحت وقف یا شرایط خاص دیگر اقتضا نکند افزایش مدت اجاره موقوفه برای بیش از ده سال با جلب نظر ریاست سازمان اوقاف و‌ امور خیریه امکان‌پذیر می‌باشد.

۸- ماده (۸) آیین‌نامه و تبصره آن به شرح زیر اصلاح می‌گردد:
‌ماده ۸- احداث هر گونه اعیانی و باغ در اراضی نسق زارعان موقوفه توسط این زارعان با اخذ مجوز از سایر مراجع قانونی ذی‌ربط و بدون پرداخت‌ پذیره مجاز می‌باشد.
مستأجرین می‌توانند نسبت به ثبت اعیانهایی مستحدث از طریق ادارات ثبت اسناد و املاک اقدام نمایند و سند مالکیت دریافت‌ دارند. ایجاد، توثیق و ترهین اینگونه اعیانها مجاز بوده و نیاز به اعلام موافقت جداگانه ادارات اوقاف و امور خیریه و یا متولیان ندارد.

‌معاون اول رییس جمهور – محمدرضا عارف