آیین‌نامه نحوه اعطای تسهیلات بانکی به صادرکنندگان کالا و خدمات

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۰۷/۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۸/۱۶

‌شماره ۳۲۶۰۴ت۲۳۶۷۷‌هـ – ۱۳۸۰.۰۸.۰۱

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۰.۰۷.۲۵ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بانک‌ مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد بند (‌و) ماده (۱۱۳) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران -‌مصوب ۱۳۷۹ -، آیین‌نامه نحوه اعطای تسهیلات بانکی به صادرکنندگان کالا و خدمات را به شرح زیر تصویب نمود:

‌تعاریف:
‌ماده ۱- صادر کننده: عبارت است از شخص حقیقی یا حقوقی اعم از بخش دولتی، خصوصی یا تعاونی که رأساً یا به صورت مختلط یا با مشارکت‌ طرف خارجی به صدور کالا یا خدمات اقدام می‌نماید.

‌ماده ۲- تسهیلات: اعتباری است که در اجرای این آیین‌نامه، توسط بانک توسعه صادرات ایران، به صادرکنندگان کالاهای غیر نفتی و خدمات فنی و‌ مهندسی در اشکال اعتبار خریدار، اعتبار فروشنده و با پوشش صندوق ضمانت صادرات ایران اعطاء می‌گردد.

‌ماده ۳- خدمات فنی و مهندسی: شامل تمام یا بخشی از خدمات مدیریت پروژه، پیمانکاری و مهندسی مشاور، صدور نیروی کار، نرم‌افزار و نظایر‌ آنهاست که صدور آن در قالب قرارداد بین صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی و کارفرمایان به کسب درآمد ارزی منجر گردد.

‌ماده ۴- در اجرای بند (‌و) ماده (۱۱۳) قانون برنامه سوم توسعه، افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات ایران در چهارچوب این آیین‌نامه، صرف ارایه‌ تسهیلات به صادرکنندگان و اعطای اعتبار به خریداران خارجی محصولات و خدمات ایرانی می‌شود.

‌ماده ۵- تسهیلات بانک توسعه صادرات ایران می‌تواند در مراحل مختلف به شرح زیر به بخش صادرات اعطاء گردد:
۱- اعطای تسهیلات ارزی به کارفرمایان خارجی برای صدور خدمات فنی و مهندسی از ایران.
۲- اعطای اعتبار به منظور تقویت بنیه مالی صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی و انجام سریع تجهیز کارگاه و سایر مقدمات ضروری طرح توسعه‌ بانک، حداکثر تا سقف هفتاد درصد (۷۰%) هزینه تجهیز کارگاه.

۳- اعطای تسهیلات قبل از صدور خدمات فنی و مهندسی به صادرکنندگانی که خدمات طراحی، مدیریت، نظارت، تدارک و اجراء یا طرح و ساخت به‌ متقاضیان در خارج از کشور ارایه می‌دهند.

۴- اعطای تسهیلات برای خرید، جمع آوری، بسته بندی، تهیه مواد اولیه فرآوری یا تولید، حمل و نقل و بازاریابی کالاهای صادراتی، قبل از صدور‌ کالا.

۵- اعطای تسهیلات بعد از صدور کالا برای تأمین سرمایه در گردش صادرکنندگان کالا.

۶- اعطای اعتبار برای اجراء یا توسعه طرح‌های تولید به منظور صادرات.

۷- اعطای تسهیلات به صادرکنندگان برای ارایه خدمات بعد از فروش در کشور هدف.

‌تبصره – کلیه صادرکنندگانی که اسناد مثبته قابل قبول بانک (‌که مطالبات آنها از محل صدور کالا یا خدمات به خارج را نشان دهد) ارایه دهند مشمول‌ این ماده خواهند بود.

‌ماده ۶- بانک توسعه صادرات ایران موظف است هر شش ماه یکبار، گزارش عملکرد اعطای اعتبار موضوع این آیین‌نامه را به شورای عالی صادرات‌ گزارش نماید.

‌ماده ۷- نرخ علی الحساب سود تسهیلات ریالی براساس مصوبات شورای پول و اعتبار خواهد بود.

‌ماده ۸- بانک توسعه صادرات ایران موظف است به نحوی عمل نماید که ترکیب تسهیلات اعطایی از محل منابع بند (‌و) ماده (۱۱۳) قانون یاد شده،‌ حداقل چهل درصد (۴۰%) بلندمدت و بقیه میان مدت و کوتاه مدت باشد.

‌معاون اول رییس جمهور – محمدرضا عارف