آیین‌نامه اجرایی ماده (۵۴) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۰۷/۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۷/۱۸

‌شماره ۳۱۹۷۸ت۲۴۱۶۱هـ – ۱۳۸۰.۷.۱۰

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۰.۷.۴ بنا به پیشنهاد شماره ۳۱۹.۱۶۶۰-۱۰۵.۸۴۲۷ مورخ ۱۳۷۹.۱۱.۱۹ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و‌ به استناد ماده (۵۴) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۷۹ -، آیین‌نامه اجرایی ماده یاد شده‌ را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مربوط به کار می‌روند:
‌الف – سازمان: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور.
ب – قانون برنامه (‌برنامه): قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران.
ج – قوانین بودجه سنواتی: قوانین بودجه هر یک از سالهای برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران.
‌د – بانک مرکزی: بانک مرکزی ایران.
‌هـ – وجوه اداره شده: وجوهی که از محل بودجه عمومی بر اساس ضوابط این آیین‌نامه و مفاد قراردادهای عاملیت برای تحقق هدفهای پیش‌بینی شده‌ در اختیار بانکهای عامل قرار می‌گیرد.
‌و – واگذارنده اعتبار: دستگاه اجرایی که طبق مقررات قانون بودجه کل کشور، مسؤولیت واگذاری اعتبار به بانک عامل را به عهده دارد.

‌ز – بانکهای عامل: [اصلاحی ۱۳۸۳/۵/۱۴]
بانکها، صندوقها و مؤسسات اعتباری که به حکم قانون یا با مجوز بانک مرکزی جمهوری‌ اسلامی ایران تأسیس شده‌اند و توسط بانک مرکزی برای عاملیت اعطای تسهیلات موضوع این آیین‌نامه به‌ واگذارنده اعتبار اعلام می‌گردند. این بانکها در هریک از سالهای برنامه با توجه به اولویت ایجاد فرصتهای شغلی در بخشهای مختلف‌، توسط واگذارنده اعتبار تعیین خواهند شد.

‌تبصره- در اجرای این قانون بخشی از وجوه اداره شده می‌تواند توسط صندوق تعاون وابسته به وزارت تعاون با تأیید بانک مرکزی ایران پرداخت گردد.

‌ماده ۲- توزیع بخشی و استانی وجوه اداره شده‌ای که در قوانین بودجه سنواتی برای تحقق هدفهای ماده (۵۴) قانون برنامه منظور می‌شوند، همچنین‌ میزان یارانه سود و کارمزد تسهیلات در بخشها و مناطق مختلف کشور در چارچوب مقررات قانونی مربوط و حدود اختیارات دولت، در آیین‌نامه‌های‌اجرایی ذی‌ربط پیش‌بینی خواهد شد.

‌ماده ۳ – سازمان موظف است در هر یک از سالهای برنامه، اقدامات زیر را در مورد وجوه اداره شده‌ای که برای تحقق ماده (۵۴) قانون برنامه منظور‌ می‌شوند، همچنین میزان یارانه سود و کارمزد تسهیلات در بخشها و مناطق مختلف کشور در چارچوب مقررات قانونی مربوط و حدود اختیارات‌ دولت، در آیین‌نامه‌های اجرایی ذی‌ربط پیش‌بینی خواهد شد.

‌ماده ۳ـ سازمان موظف است در هر یک از سالهای برنامه، اقدامات زیر را در مورد وجوه اداره شده‌ای که برای تحقق ماده (۵۴) قانون برنامه (‌اعم از ملی‌ و استانی) در قوانین بودجه سنواتی پادار می‌گردد، انجام دهد:
‌الف – تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه‌های اجرایی مرتبط با «‌وجوه اداره شده» در چارچوب سیاستهای شورای عالی اشتغال و ارایه آن به هیأت وزیران برای‌ تصویب.
ب – تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه‌های اجرایی مرتبط با «‌وجوه اداره شده» در چارچوب سیاستهای شورای عالی اشتغال و ارایه آن به هیأت وزیران برای‌ تصویب.
ج – توزیع وجوه اداره شده‌ای که در قوانین بودجه سنواتی به شکل متمرکز منظور شده واگذارنده اعتبار مشخص نگردیده است.

‌ماده ۴ـ دستگاه واگذارنده اعتبار موظف است در هر یک از اقدامات زیر را در مورد وجوه اداره شده‌ای که برای تحقق ماده (۵۴) قانون برنامه (‌اعم از ملی و استانی) در قوانین بودجه سنواتی پادار می‌گردد، انجام دهد:
‌الف – تهیه و تنظیم موافقت‌نامه و مبادله آن طبق مفاد ماده (۱۹) قانون برنامه و بودجه – مصوب ۱۳۵۱ –
ب – تعیین بانک یا بانکهای عامل با رعایت مفاد ماده (۱) این آیین‌نامه.
ج – تدوین و ابلاغ دستورالعملهای ذی‌ربط در چارچوب مقررات مربوط.
‌د – انعقاد قرارداد عاملیت با بانکهای عامل.
‌هـ – پرداخت وجوه اداره شده به بانکهای عامل.
‌و – ارایه گزارش نهایی عملکرد به هیأت وزیران و سایر مراجع ذی‌ربط در مقاطع مشخص شده در مقررات مربوط.
‌ز- نظارت عملیاتی بر تمامی مراحل اجرایی مربوط به وجوه اداره شده، شامل چگونگی بررسی طرح‌های پیشنهادی نحوه پرداخت تسهیلات،‌ چگونگی اجرای آیین‌نامه‌ها و دستورالعملها و قراردادهای عاملیت با بانکهای عامل.

‌ماده ۵ – وجود اداره شده‌ای که در قوانین بودجه سنواتی مربوط به سالهای برنامه برای تحقق هدفهای پیش‌بینی شده در ماده (۵۴) قانون برنامه پادار‌ می‌گردد، پس از این که توسط ذیحساب دستگاه واگذارنده اعتبار در اختیار بانکهای عامل قرار گرفت به هزینه قطعی منظور می‌گردد.

[به هزینه قطعی منظور نمودن وجوه اداره شده موضوع ماده (۵) آیین‌نامه اجرایی ماده (۵۴) قانون برنامه‌ سوم توسعه]

تبصره ـ [اصلاحی ۱۳۸۳/۵/۱۴]
بانک عامل موظف است درخصوص مبالغ دریافتی از بابت بازپرداخت اقساط تسهیلات موضوع این‌ آیین‌نامه و سود حاصل از وجوه اداره شده مطابق ماده (۴) آیین‌نامه اجرایی ماده (۷) قانون تنظیم بخشی از مقررات‌ مالی دولت‌، موضوع تصویبنامه شماره ۹۳۵۴ت‌۲۶۵۵۶ه مورخ ۱۳۸۱.۳.۲۲ هیأت وزیران عمل نماید.

‌ماده ۶ – در جهت تحقق هدفهای برنامه در مورد حفظ و تثبیت موقعیت شغلی ایثارگران (‌ماده ۵۷ قانون برنامه) ایثارگران در استفاده از اعتبارات موضوع‌ این آیین‌نامه از اولویت برخوردارند.

‌ماده ۷ – سهم آورده متقاضی دریافت تسهیلات موضوع این آیین‌نامه و تسهیلات سهم بانک عامل بابت تسهیلات اعتباری یاد شده برای حمایت از‌ صنایع کوچک و اشتغال‌زا در قرارداد فی‌مابین دستگاه واگذارنده اعتبار و بانک عامل تعیین می‌شود.

‌ماده ۸ – اجرای مصوبات شورای عالی اشتغال در اعطای تسهیلات از محل وجوه اداره شده موضوع این آیین‌نامه و مراحل اجرایی آن الزامی است.

‌معاون اول رییس جمهور – محمدرضا عارف