شماره ۲۷۱۳۳ت۲۳۹۱۳هـ – ۱۳۸۰.۰۶.۱۰
هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۰.۰۶.۰۴ بنا به پیشنهاد مشترک شماره ۰۳.۰۰۳س -۱۰۵.۲۵۴۱۰ مورخ ۱۳۸۰.۰۳.۱۳ وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و به استناد بند (الف) ماده (۵۹) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۷۹ -، تشکیلات سازمان امور مالیاتی کشور و آییننامه اجرایی بند (الف) ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:
ماده ۱- اهداف سازمان امور مالیاتی کشور که در این تصویبنامه به اختصار «سازمان» نامیده میشود، به شرح ذیل میباشد:
فراهم نمودن موجبات اجرای مطلوب کلیه برنامهها و تکالیف مربوط به وصول مالیات و نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات مالیاتی و ایجاد بستر مناسب جهت تحقق اهداف مالیاتی کشور و افزایش کارآیی نظام مالیاتی و تمرکز کلیه امور مربوط به اخذ مالیات در سازمانی واحد.
ماده ۲- سازمان مؤسسهای دولتی و وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی است که زیر نظر وزیر امور اقتصادی و دارایی تشکیل میشود.
ماده ۳- سازمان دارای شخصیت حقوقی مستقل است و بودجه سالانه آن جداگانه در قانون بودجه منظور خواهد شد.
ماده ۴- مرکز اصلی سازمان در تهران است و سازمان برای انجام وظایف قانونی خود و حصول به اهداف، با موافقت سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور نسبت به ایجاد واحدهای تشکیلاتی مورد نیاز در سطح کشور اقدام مینماید.
ماده ۵- تشکیلات تفصیلی سازمان در قالب ستاد مرکزی، اداره کل امور مالیاتی استانی در مراکز استانها و اداره مالیاتی شهرستان و بخش در مراکز شهرستان و بخش میباشد.
تبصره – به منظور انجام وظایف محول شده حسب نیاز با تأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور میتوان در بعضی از استانهای بزرگ کشور بیشاز یک اداره کل ایجاد نمود که به طور مستقیم زیر نظر ستاد مرکزی انجام وظیفه خواهند نمود.
ماده ۶- تعداد کل پستهای سازمان (۲۳۷۰۰) پست خواهد بود که از پستهای موجود وزارت امور اقتصادی و دارایی تأمین خواهد شد.
ماده ۷- ستاد مرکزی سازمان عهده دار تنظیم سیاستها و خط مشیهای اجرایی اخذ مالیات، برنامهریزی، نظارت، ارزیابی عملکرد و نیز تهیه و تنظیم آییننامهها و دستورالعملهای لازم، انجام تحقیق، مطالعه و بررسیهای مربوط میباشد. سایر وظایف و فعالیتهای اجرایی توسط واحدهای اجرایی (استانها، شهرستانها و بخشها) انجام میشود.
ماده ۸- سازمان تفصیلی سازمان با رعایت مواد (۵)، (۶) و (۷) این آییننامه توسط رییس کل سازمان تهیه و با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور اجرا میشود.
ماده ۹- وظایف و اختیارات سازمان به شرح زیر میباشد:
الف – تصدی کلیه امور راجع به اجرای مقررات انواع مالیاتهای مستقیم و غیرمستقیم و سایر مالیاتها و تمام مراحل مربوط اعم از شناسایی مؤدیان، تشکیل پرونده و تنظیم شناسنامههای مالیاتی، تشخیص و مطالبه مالیات و حل اختلاف مالیاتی و وصول مالیات به طرق معمول یا از طریق عملیات اجرایی و سایر موارد مربوط به مالیاتها در چهارچوب قوانین مالیاتی و سایر قوانین جاری کشور.
ب – مطالعه، بررسی و شناخت موانع موجود نظام مالیاتی و برنامهریزی جهت رفع آنها.
پ – اظهارنظر و ارایه پیشنهادهای لازم در زمینه تدوین سیاستها و خط مشیهای مالیاتی در اجرای وظایف قانونی مربوط.
ت – تنظیم سیاستهای اجرایی برای اخذ مالیات در کشور و تلاش مستمر به منظور نظارت بر حسن اجرای برنامههای مصوب.
ث – اتخاذ تدابیر لازم در خصوص چگونگی اجرای قوانین و مقررات مالیاتی از طریق تهیه و تنظیم آییننامهها و دستورالعملهای لازم و طراحینظامها و روشهای اجرایی برای تشخیص و وصول مالیات.
ج – اجرای دقیق و کامل و ارایه پیشنهادهای اصلاحی مورد نیاز در خصوص قوانین و مقررات مالیاتی کشور و نظارت بر حسن اجرای آنها.
چ – طراحی، تدوین و اجرای پروژههای پژوهشی و اجرایی جهت بهبود وضع نظام مالیاتی کشور در زمینه هایی از قبیل اصلاح ساختار مالیاتی، ثبتنام و راهنمایی مؤدیان، گسترش خوداظهاری، انجام ممیزیهای مؤثر، حسابداری مالیاتی، وصول و اجرا برای تسریع و تدقیق عملیات مالیاتی.
ح – مطالعه، بررسی و پژوهش مداوم در زمینه قوانین و مقررات مالیاتی و ارایه پیشنهاد یا انجام اقدامات لازم برای اصلاح و تکمیل آنها از طریق مراجع قانونی ذیربط.
خ – مطالعه تطبیقی، بررسی و پژوهش مستمر در نظامهای پیشرو مالیاتی کشورهای منتخب برای بهبود سیستم مالیاتی کشور.
د – مطالعه، بررسی به منظور یافتن راه کارهای مناسب شناسایی منابع مالیاتی و افزایش و توسعه ظرفیتهای مالیاتی کشور و پیشنهاد آن به وزیر اموراقتصادی و دارایی.
ذ – گردآوری و پردازش اطلاعات و به کارگیری شمارههای اقتصادی و ملی و کدپستی برای شناسایی واحدها و منابع مالیاتی و مشمولان قوانین ومقررات مالیاتی به منظور دستیابی به اهداف پیش بینی شده در قانون و اجرای عدالت مالیاتی.
ر – انجام مطالعات، بررسی، بهسازی و اصلاح ساختار تشکیلاتی و نیروی انسانی شاغل در امور مالیاتی برای اجرای وظایف محول شده و تأمیننیروی انسانی مورد نیاز.
ز – طراحی، برنامهریزی و اجرای برنامههای آموزشی لازم برای ارتقای کیفیت نیروی انسانی سازمان براساس نیازهای تعیین شده.
ژ – طراحی، اجرا و بهسازی نظام جامع اطلاعات مالیاتی کشور و ایجاد شبکه اطلاعاتی فراگیر مکانیزه و استفاده از روشهای نوین و ابزارهای پیشرفتهبرای تحقق درآمدهای مالیاتی.
س – برنامهریزی و تهیه طرحهای لازم برای افزایش بهرهوری و کیفیت فعالیتهای مالیاتی و کاهش هرچه بیشتر هزینههای مؤدیان در پرداخت مالیات.
ش – انجام مطالعات و بررسیهای لازم و ارزشیابی مداوم عملکرد واحدهای مالیاتی و نیروی انسانی مربوط و هدایت و ارشاد آنها.
ص – آموزش و ارایه انواع خدمات به مؤدیان مالیاتی برای آشنایی آنان با تکالیف مربوط، انجام وظایف قانونی و پرداخت مالیات.
ض – نظارت و بازرسی در جهات اخلاقی، اعمال و رفتار مأموران مالیاتی، کشف تخلفات و تقصیرات اداری آنان، تعقیب متخلفان و حصول اطمینان از عدالت مالیاتی، سلامت و شفافیت در انجام این امور با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ط – اظهارنظر در خصوص پیش نویس طرحها، لوایح و تصویبنامههای طرح شده مربوط به امور مالیاتی برای وزیر امور اقتصادی و دارایی و سایر مراجع قانونی ذیربط.
ظ – مطالعه و بررسی در جهت یافتن روشهای مناسب هدایت و سیاستگذاری در امور دعاوی حقوقی، قضایی و کیفری مربوط به امور مالیاتی.
ع – انجام مطالعات اقتصادی مرتبط با مالیات و ارایه گزارشهای تحلیلی و آماری مربوط به درآمدهای مالیاتی برای وزیر امور اقتصادی و دارایی و سایر مراجع قانونی ذیربط و همچنین استفاده از تحلیلهای انجام شده در جهت بهبود رفع نظام مالیاتی در کشور.
غ – همکاری با مؤسسات داخلی و بینالمللی در جهت تحقق مأموریتها در چهارچوب مقررات موضوعه.
ف – برنامهریزی به منظور برقراری روابط مطلوب و مناسب بین عوامل وصول مالیات و مؤدیان و تعیین موازین خاص اخلاقی و رفتاری برای مأموران مالیاتی.
ق – تهیه آییننامههای مورد نیاز پیش بینی شده در قوانین و مقررات موضوعه برای تصویب در مراجع ذیصلاح.
ک – برآورد درآمدهای مالیاتی مربوط به هر سال و ارایه آن به وزیر امور اقتصادی و دارایی برای درج در لایحه بودجه.
گ – انجام سایر اقدامات ضروری و مورد نیاز برای تحقق اهداف سازمان.
ماده ۱۰- [اصلاحی ۱۳۸۰/۷/۴]
کلیه اختیارات و وظایف ناشی از قوانین و مقررات، نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات موجود وزارت امور اقتصادی و دارایی که در معاونت امور مالیاتی و بخشها و حوزههای مالیاتی به کار گرفته میشوند به تشخیص وزیر امور اقتصادی و دارایی به سازمان انتقال مییابد.
تا تاریخ تأیید و اجرای سازمان تفصیلی (موضوع ماده (۸) این آییننامه)، کلیه واحدها و کارکنان تحت پوشش معاونت امور مالیاتی با همان پست سازمانی و شرح وظایف و اختیارات قبلی تحت نظر رییس کل سازمان انجام وظیفه خواهند نمود و حقوق و مزایای کارکنان واحدهای مزبور از محل اعتبارات پستهای مصوب موجود وزارت امور اقتصادی و دارایی پرداخت خواهد شد.
ماده ۱۱- مستخدمان سازمان از نظر مقررات استخدامی، مشمول قانون استخدام کشوری و قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و اصلاحات بعدی آن خواهند بود که با عنایت به ویژگیهای خاص و اهمیت و مسئولیتهای مشاغل مالیاتی، فوق العادههای متصدیان مشاغل سازمان با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، حسب مورد به تصویب مراجع ذیربط (شورای حقوق و دستمزد – هیأتوزیران) خواهد رسید.
ماده ۱۲- [اصلاحی ۱۳۸۰/۷/۴]
رییس کل سازمان از بین اشخاصی که دارای تحصیلات دانشگاهی و سابقه تجربی کافی در رشتههای شغلی مرتبط با امور اقتصادی، مالی و مالیاتی باشد، بنا به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تأیید هیأت وزیران و با حکم وزیر یاد شده به این سمت منصوب میگردد و تا تاریخ انتصاب وی، معاون درآمدهای مالیاتی کماکان با همان شرح وظایف قبلی، عهده دار انجام امور مربوط خواهد بود.
تبصره ۱- رییس کل سازمان همتراز مقامهای موضوع بند (الف) تبصره (۲) ماده (۱) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت میباشد.
تبصره ۲- معاونان سازمان بنا به پیشنهاد رییس کل سازمان و تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی و با حکم رییس کل منصوب میگردند.
ماده ۱۳- رییس کل سازمان بالاترین مقام اجرایی سازمان است و در چهارچوب مقررات قانونی مربوط اداره امور سازمان را به عهده خواهد داشت و نیز نمایندگی سازمان در کلیه مراجع قانونی و حقوقی با حق توکیل به غیر و ارجاع داوری و در موارد لزوم ارایه پیشنهاد صلح و سازش و اعمال نظارت لازم بر حسن اجرای وظایف محول شده به سازمان به عهده وی میباشد.
معاون اول رییس جمهور – محمدرضا عارف