سیاست‌ها، حدود وظایف و نحوه فعالیت مراکز مجری آموزشهای آزاد کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۰۵/۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۷/۱۱

‌شماره ۱۷۹۹‌دش – ۱۳۸۰.۶.۱۰
مصوب جلسه ۴۸۳ مورخ ۱۳۸۰.۵.۲۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی


‌به منظور ساماندهی مراکز مجری آموزشهای آزاد کشور و ایجاد بستری مناسب برای جلب مشارکت بخش غیر دولتی در تلاش برای رشد و پرورش‌ علائق و استعدادهای نسل جوان و نیز تعیین حیطه مسؤولیت هر کدام از دستگاه‌ها، ضوابط زیر تعیین می‌گردد:

فصل اول: تعریف

‌ماده ۱- مرکز آموزشی آزاد که در این مصوبه «‌آموزشگاه» یا «‌مؤسسه آموزشی» نامیده می‌شود مکانی است که به منظور تربیت و آموزش افراد علاقه‌مند‌ به افزایش توان علمی و تخصصی و یا کسب مهارتهای فنی، بی آنکه منجر به صدور مدرک رسمی تحصیلی راجع در کشور گردد، براساس شؤون و‌ هنجارهای اسلامی و با رعایت مقررات این مصوبه توسط افراد حقیقی یا حقوقی تأسیس می‌گردد.


‌ماده ۲- آموزشگاه‌ها یا مؤسسات آموزشی باید کلاسهای آموزشی مربوط به آقایان و بانوان را به تفکیک برگزار کنند و کارکنان شاغل در آموزشگاه‌های‌ مخصوص آقایان باید منحصراً مرد و در آموزشگاه‌های مخصوص بانوان منحصراً زن باشند.


‌فصل دوم: حدود وظایف و نحوه فعالیت

ماده ۳- صدور مجوز فعالیت‌های آموزشی آزاد در قالب برگزاری کلاسهای تجدیدی، تکدرس، تقویتی و کنکور، برگزاری آزمون، کنکور مکاتبه‌ای و‌ آموزش زبانهای خارجی براساس سرفصل دروس مصوب وزارت آموزش و پرورش از سطح مبتدی تا قبل از دانشگاه به صورت حضوری و غیر‌حضوری تحت عنوان آموزشگاهها علمی آزاد و نظارت بر آنها از وظایف و اختیارات وزارت آموزش و پرورش می‌باشد.


‌ماده ۴- صدور مجوز فعالیت‌های آموزشی آزاد در قالب دوره‌های آموزش عالی آزاد و دوره‌های تخصصی و کاربردی کوتاه مدت بالاتر از سطح دوره‌ متوسطه و همچنین برگزاری کلاسهای کنکور برای دوره‌های کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی‌ مربوط به گروه غیر پزشکی و پزشکی تحت عنوان مؤسسه آموزش عالی آزاد و نظارت بر آنها حسب مورد از وظایف و اختیارات وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌باشد.

تبصره ۱ ـ [الحاقی ۱۳۸۱/۱۲/۲۰]
صدور مجوز آموزشهای زبانهای خارجی از سطح مبتدی تا قبل از دانشگاه از وظایف و اختیارات وزارت آموزش و پرورش و برای دوره های عالی (دانشگاهی) بر عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‏باشد.
وزارتین مزبور حداکثر ظرف مدت ۶ ماه نسبت به صدور مجوز برای مؤسساتی که وضعیت خود را با شرایط مورد نظر آنان تطبیق داده‏‌اند، اقدام نمایند.

تبصره ۲ ـ [الحاقی ۱۳۸۱/۱۲/۲۰]
مراکز برای سرفصل‏های کاربردی ـ تخصصی مانند هتل داری، روزنامه‌نگاری، خبرنگاری ، جهانگردی و … باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت نمایند. به منظور پیشگیری از تخلف و فعالیت‏های مراکز خارج از حوزه تعیین شده، دستگاه ذی‏ربط فرمهای صدور مجوز و ضوابط نظارت را بازنگری و نسبت به رفع ابهام اقدام نماید.


‌ماده ۵- صدور مجوز فعالیت‌های آموزشی آزاد در قالب‌های دوره‌های فراگیری مهارت، حرفه و رشته معینی براساس استانداردهای مهارت آموزشی‌ مشاغل تحت عنوان آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد و نظارت بر آنها از وظایف و اختیارات وزارت کار و امور اجتماعی (‌سازمان فنی و حرفه‌ای‌کشور) می‌باشد.


‌ماده ۶- در صورتی که مؤسسین مراکز آموزش‌های آزاد متقاضی تأسیس آموزشگاه‌های چند منظوره برای آموزش در زمینه‌های مختلف باشند کسب‌ مجوز از هر یک از دستگاه‌های ذی ربط الزامی است.

تبصره ـ [الحاقی ۱۳۸۱/۱۲/۲۰]
اعطای مجوز به یک مرکز آموزش آزاد، موجب و مجوزی برای دائر نمودن شعبه یا شعبات در همان شهر یا شهرهای دیگر نمی گردد.


‌ماده ۷- صدا و سیما، مطبوعات و جراید کثیرالانتشار کشور فقط در صورت تأیید رسمی و معرفی هر یک از وزارتخانه‌های ذی‌ربط برای فرمهای ویژه‌ مجاز به تبلیغ و انتشار آگهی تبلیغاتی می‌باشند و مؤسس یا مؤسسین ملزم به اخذ مجوز لازم از وزارتخانه مربوط می‌باشند.


‌ماده ۸- اداره ثبت شرکتها مکلف است ثبت مراکز متقاضی فعالیت آموزش‌های آزاد را با ارائه مجوز از وزارتخانه‌های ذی‌ربط انجام دهد.

‌تبصره – هرگونه تغییر در اساسنامه این مراکز باید با اطلاع و موافقت وزارتخانه مرجع صدور مجوز صورت پذیرد.


‌ماده ۹- کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی، وزارتخانه‌ها، سازمانها، نهادها و ارگانهایی که متقاضی فعالیت در رشته‌های مختلف آموزش‌های آزاد می‌باشند‌ موظفند مجوز رسمی فعالیت در هر رشته را از دستگاه ذی‌ربط برابر ضوابط و مقررات دریافت نمایند، در غیر این صورت فعالیت آنها غیرمجاز بوده و‌ نیروی انتظامی موظف است بر طبق قانون تعطیل مؤسسات و واحدهای آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی که بدون اخذ مجوز قانونی دائر شده (‌مصوب۱۳۷۲.۱۰.۷ مجلس شورای اسلامی) و آیین‌نامه اجرایی آن (‌مصوب ۱۳۷۳.۳.۱۸ هیئت وزیران) اقدام و عندالاقتضاء فعالیت آنان را تعطیل و پرونده‌خاطیان را جهت رسیدگی به دادگاه صالحه ارجاع دهد.

تبصره ۱ ـ
[الحاقی ۱۳۸۱/۱۲/۲۰]
[اصلاحی ۱۳۸۲/۷/۱۵]
آن دسته از نهادهای علمی، آموزشی و فرهنگی که در چارچوب شرح وظائف خود مجاز به فعالیت آموزشی می باشند جهت دائر نمودن دوره‌‏های آموزشی خاص که با دامنه فعالیت و مسئولیت وزارتخانه‌‏های مسؤول، تداخل یا همسانی دارد لازم است قبل از اقدام، موافقت کلی وزارتخانه ذی‌ربط را اخذ نمایند و وزارتخانه ذی‌ربط نیز حق نظارت بر فعالیت آنها را خواهد داشت. مراکز تحت پوشش جهاد دانشگاهی که قبل از وضع این مصوبه مشغول فعالیت بوده‌‎اند، از شمول این حکم مستثنی می‎باشند.

تبصره ۲ ـ [الحاقی ۱۳۸۱/۱۲/۲۰]
دوره های آموزش و مؤسسات برگزارکننده آموزش های آزاد تحت نظارت دستگاه یا دستگاههای صادر کننده مجوز می باشند.


‌ماده ۱۰- آیین‌نامه اجرایی این مصوبه توسط هر یک از وزارتخانه‌ها و سازمانهای ذی‌ربط تهیه و پس از تأیید بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در آن‌ وزارتخانه‌ها یا سازمان ابلاغ می‌گردد.

تبصره ـ [الحاقی ۱۳۸۱/۱۲/۲۰]
دستگاههای مجری آموزشهای آزاد موظفند حداکثر یکسال پس از تصویب این مصوبه، آیین‌نامه اجرایی خود را براساس آیین‌نامه نحوه تشکیل و اداره آموزشگاههای فنی و حرفه‌‏ای آزاد (مصوب جلسه مورخ ۲۸/۱/۱۳۷۹ هیئت محترم وزیران) به عنوان آیین‏نامه الگو، در کمیته هماهنگی آیین‌نامه‌‏های اجرایی آموزش‏های کشور که در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور نماینده دستگاههای مجری تشکیل می گردد، بصورت نهایی هماهنگ و تنظیم نمایند.


‌ماده ۱۱- با توجه به مصوبات «‌ضوابط تأسیس مراکز و مؤسسات، کانونها و انجمن‌های فرهنگی و نظارت بر فعالیت آنها» و «‌ضوابط تأسیس و نظارت‌ بر آموزشگاه‌های آزاد هنری» (‌مصوب ۱۳۷۵.۸.۸ و ۱۳۸۰.۱.۲۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی) مفاد این مصوبه شامل تأسیس مؤسسات و‌ آموزشگاه‌های مزبور نمی‌شود.

ماده ۱۲ـ [الحاقی ۱۳۸۱/۱۲/۲۰]
دستگاههای مجری آموزشهای آزاد موظفند پیش از صدور هرگونه مجوزی برای برگزاری دوره یا تأسیس آموزشگاه بر طبق بند ۱۴ ماده ۴ قانون ناجا و مواد ۱، ۲، ۳ آیین‌نامه نظارت بر اماکن عمومی (مصوب ۲۳/۳/۱۳۶۳ هیئت محترم دولت) و تبصره‏‌های آن، نسبت به کسب نظر موافق ناجا در مورد صلاحیت موقعیت انتظامی مکان اقدام نمایند.

ماده ۱۳ـ [الحاقی ۱۳۸۱/۱۲/۲۰]
وزارتخانه های ذی‌ربط می بایست ظرف مدت ۳ ماه ضوابط و نحوه نظارت بر فعالیت مراکز مجری آموزش های آزاد را تهیه نمایند.

ـ با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به صدور مجوز تأسیس حدود ۲۲۰۰ مؤسسه آموزشی زبان خارجی اقدام نموده است، به مؤسسات مذکور اجازه داده شود که صرفاً نسبت به برگزاری دوره های تخصصی ـ کاربردی در حدود وظایف و اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برای افراد جویای کار و شاغلین در دوره های سنی ۲۰ سال به بالا با رعایت کلیه مقررات و ضوابط اقدام نمایند.

‌این مصوبه در ۲ فصل و ۱۱ ماده و ۲ تبصره برای کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهادها و… لازم الاجراست و سایر مصوبات مغایر با آن ملغی اعلام‌ می‌گردد.

‌رییس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی – سیدمحمد خاتمی