لزوم بازدید و نظارت منظم بر اجرای احکام حبس و بازداشت‌، توجه به مشکلات زندانیان توسط‌ قاضی ناظر زندان و پذیرش وثیقه ملکی یا نقدی متّهم‌

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۰۴/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۴/۲۷

 بخشنامه به رؤسای دادگستری‌ها و سرپرستان مجتمع‌های قضایی 

پیرو بند یک بخشنامه شماره م‌۱.۲۴۷۲۳. مورّخ ۱۳۷۳.۱۲.۱۵ (راجع به تعیین قضات‌ ناظر زندان و دیدار با زندانیان‌) توجه قضات محترم را به نکات زیر معطوف می دارد:

۱ . به منظور نظارت بهتر بر اجرای احکام حبس‌، بازداشت‌های ناشی از محکومیت‌های مالی و اجرای قرارهای تأمین کیفری‌، باید ترتیبی داده شود تا برنامه های بازدید از زندان‌، به طور منظم‌، دوره‌ای و به کیفیتی انجام شوند که قضات از نحوه اجرای احکام‌، وضع زندانی و مشکل‌های‌ احتمالی‌، آگاهی یابند و در حدود مقرّرات به حل و رفع آنها اقدام نمایند.

۲ . در مراجعه به زندان‌، به شکایات زندانیان توجه وپاسخ لازم به آنان داده شود.

 ۳ . نتیجه بازدید، جهت بررسی و رفع اشکال به رؤسای واحدها و سرپرستان مجتمع‌های‌ قضایی ارائه شود و آنان هر سه ماه یک بار، ملخّصی از نتایج بازدیدها و اقدام‌های انجام شده‌، به نهاد قوه قضاییه‌، گزارش نمایند .

۴ . به قرار اطلاع‌، درمواردی که متّهم شخصاً وثیقه معرفی می کند، قاضی صادرکننده قرار، به‌ معاذیری و از جمله اصرار بر اینکه وثیقه گذار باید شخص دیگری ( غیر از متّهم ) باشد، ازپذیرش وثایق ملکی یا نقدی متّهم‌، خودداری می‌ورزد و حال آنکه در این موارد، وثیقه را باید پذیرفت و قرار قبولی صادر شود و بدون جهت‌، موجبات بازداشت خلاف قانون متّهم یا ادامه آن فراهم نشود .

سید محمود هاشمی شاهرودی‌ – رئیس قوه قضاییه