آیین‌نامه اجرایی قانون جبران خسارات و پیشگیری عوارض ناشی از خشکسالی [‌قانون پیشگیری از عوارض ناشی از خشکسالی و جبران خسارات]

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۰۴/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۵/۰۶

‌شماره ۱۹۳۴۵ت۲۴۸۸۰هـ – ۱۳۸۰/۴/۲۷

[اصلاحی ۱۳۸۱/۵/۱۶]
‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۰/۴/۲۷ بنا به پیشنهاد شماره ۱۸۷۶۲.۱.۳.۳۱ مورخ ۱۳۸۰.۴.۱۶ وزارت کشور و بانک کشاورزی و به استناد تبصره (۹) ماده واحده‌ قانون جبران خسارات و پیشگیری عوارض ناشی از خشکسالی – مصوب ۱۳۸۰ – آیین‌نامه اجرایی قانون یاد شده را به شرح ذیل تصویب نمود:

‌ماده ۱ – سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است پنج درصد از مجمع اعتبارات عمرانی ملی به استثنای طرح‌های فصول کشاورزی و آب‌ مندرج در قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور را کسر و در ردیف اعتباری (۵۰۴۶۱) تحت عنوان پیشگیری از عوارض ناشی از خشکسالی و جبران‌ خسارات منظور نماید.

‌تبصره ۱ – طرح‌هایی که درآمد و هزینه‌ای بوده و در قانون بودجه سال ۱۳۸۰ برای آنها حکم خاص وجود دارد، از شمول این ماده مستثنا هستند و.

‌تبصره ۲ – کاهش ارقام اعلام شده مربوط به هر دستگاه توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به عنوان اصلاحیه مربوط به هر دستگاه توسط‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به عنوان اصلاحیه موافقتنامه مربوط تلقی می‌گردد.

‌ماده ۲ – کلیه شرکتهای دولتی غیرزیانده (‌شرکت هایی که در قسمت ششم قانون بودجه سال ۱۳۸۰ برای آنها ضرر و زیان پیش‌بینی نشده است)،‌ بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی
وابسته به دولت از جمله شرکت‌ها و مؤسساتی که شمول حکم بر آنها مستلزم ذکر نام می‌باشد و شرکت هایی که شمول‌ حکم بر آنها مستلزم تصریح ذکر نام است، موضوع بند(‌و) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور، معادل هفت در هزار درآمدهای عملیات جاری‌ خود ( مندرج در قسمت ششم قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور) را به حساب درآمد عمومی ردیف (۵۹۸۱۰۰) واریز نمایند تا معادل آن به سقف‌ اعتبار ردیف (۵۰۳۴۶۱) مذکور اضافه شود.

‌تبصره ۱ – شرکت‌ها، بانکها و مؤسسات مشمول این ماده مکلفند سهمیه تعیین شده به شرح فوق را حداکثر تا پانزده شهریور ۱۳۸۰ به حساب خزانه‌واریز نمایند و در صورت عدم واریز در مهلت مقرر، خزانه‌داری کل یا رؤسای مجامع عمومی یا شورای عالی مکلفند حسب مورد، هفت در هزار مذکور‌ را در مورد کلیه شرکت هایی که اسامی آنها در قانون بودجه کل کشور درج شده است از حسابهای تمرکز وجود آنها برداشت نموده و به حساب مربوط‌ منظور و یا نسبت به پیگیری و اخذ واریز وجوه مزبور و اعلام نتیجه به خزانه‌داری کل اقدام نمایند.

‌تبصره ۲ – قانون جبران خسارات و پیشگیری عوارض ناشی از خشکسالی – مصوب ۱۳۷۹ – در مورد شرکت‌ها و سازمانهایی که شمول قانون بر آنها‌ مستلزم ذکر نام است و شرکت هایی که شمول حکم بر آنها مستلزم تصریح ذکر نام است نیز لازم‌الاجرا می‌باشد.

‌ماده ۳ – بانک مرکزی ایران مکلف است حداکثر تا پایان مرداد ۱۳۸۰ مبلغ دو هزار و یکصد و شصت و پنج میلیارد (۲.۱۶۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از‌ محل منابع پرداخت نشده بندهای (۴) و (۵) ماده واحده قانون اصلاح قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران‌و قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور را به حساب عمومی ردیف (۵۸۹۲۰۰) واریز نماید تا معادل آن به سقف اعتبار ردیف (۵۰۳۴۶۱) مذکور اضافه‌ شود.

‌ماده ۴ – سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است تا تاریخ ۱۳۸۰.۶.۱۵ نسبت به تهیه گزارش عملکرد بندهای (۱)، (۲)‌ و (۳) ماده واحده‌ قانون جبران خسارات و پیشگیری عوارض ناشی از خشکسالی و میزان قطعی سهم بند (۳) اقدام نموده و برای اتخاذ تصمیم به هیأت وزیران تقدیم‌ نماید.

‌ماده ۵ – وجوه مواد (۱)، (۲) و (۳) این آیین‌نامه به شرح ذیل توزیع می‌گردد:
‌الف – مبلغ دو هزار میلیارد (۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل درآمد واریزی از محل مواد(۱)، (۲) و(۳) توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی‌کشور در اختیار بانک کشاورزی قرار می‌گیرد تا برای افزایش سرمایه بانک مزبور مصرف شود. بانک کشاورزی موظف است مبلغ چهارهزار میلیارد(۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به صورت تسهیلات سرمایه‌گذاری به میزان پنجاه درصد برای اجرای طرح‌های پیشگیری از قبیل احداث و بهسازی‌نهرهای آبیاری، انجام مجموعه عملیات آب و خاک داخل مزارع و باغات، تجهیز و نوسازی اراضی و اجرای روش‌های مدرن آبیاری، طرح‌های کوچک‌تأمین آب، مرمت قنوات، حفرچاه و تجهیز آن، آبخیزداری، تغذیه مصنوعی، مرتع‌داری، دام و طیور، آبزی‌پروری، تأمین بذر و نهال اصلاح شده، کشت‌گلخانه‌ای و نیز به میزان پنجاه درصد برای تأمین سرمایه در گردش به خسارت دیدگان ناشی از خشکسالی در کلیه مناطق کشور توزیع و پرداخت نماید.
‌ستاد خشکسالی کشور مجاز است حسب ضرورت و با توجه به مقتضیات مناطق، نسبت‌های فوق را به شرح جدول شماره (۱ و (۲) پیوست حداکثر به‌ میزان بیست درصد جابجا نماید.
‌فهرست توزیع استانی تسهیلات فوق به نسبت هفتاد درصد در مرحله اول به شرح جدول شماره (۱) پیوست توزیع می‌گردد و سی درصد باقیمانده بر‌اساس شاخص‌های تعیین شده در مرحله دوم توسط وزارت کشور توزیع خواهد شد.

‌تبصره ۱ – سهم هر یک از شهرستان‌های خسارت دیده از تسهیلات فوق را ستاد خشکسالی استان به ریاست استاندار تعیین می‌نماید.

‌تبصره ۲ – توزیع تسهیلات سرمایه گذاری فوق در استان باید تحت نظر ستاد خشکسالی استان شامل نمایندگان استانداری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و بانک کشاورزی صورت گیرد.

‌تبصره ۳ – مانده تسهیلات این سقف در سال‌های بعد قابل پرداخت خواهد بود.

‌تبصره ۴ – [اصلاحی ۱۳۸۱/۵/۱۶]
سود و کارمزد این تسهیلات به استثناء تسهیلات واگذاری به کشاورزان حسب مورد، برابر حداقل مصوبات شورای پول و اعتبار تعیین می‌گردد.

‌تبصره ۵ – بانک کشاورزی موظف است عملکرد تسهیلات پرداختی این قانون را هر سه ماه یک بار به ستاد خشکسالی کشور گزارش نماید.

ب – مبلغ یکصد میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال بابت افزایش سرمایه صندوق بیمه محصولات کشاورزی و دامی در برابر خشکسالی‌ اختصاص می‌یابد تا با تصویب ستاد خشکسالی کشور نسبت به بیمه نمودن کلیه محصولات بخش کشاورزی (‌با اولویت محصولات استراتژیک) در‌ سطح کشور در مقابل خشکسالی در چهارچوب برنامه مشخص اقدام نماید.

‌تبصره – صندوق بیمه محصولات کشاورزی موظف است عملکرد بند فوق الذکر را هر سه ماه یک بار به ستاد خشکسالی کشور گزارش نماید.

پ – مبلغ پانصد میلیارد (۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل اعتبار ردیف‌های مواد (۱) و (۲) و (۳) این آیین‌نامه به منظور جبران خسارات وارد شده‌ به کشاورزان، دامداران، آبزی پروران و عشایر اختصاص می‌یابد تا از طریق مبادله موافقتنامه بین صندوق کمک به خسارت دیدگان و سازمان مدیریت و‌ برنامه‌ریزی کشور بر اساس دستورالعمل بند(ج) آیین‌نامه اجرایی قانون جبران خسارات و پیشگیری عوارض ناشی از خشکسالی، موضوع تصویب‌نامه‌ شماره ۹۷۰۸ . ت ۲۲۹۹۵ هـ مورخ ۱۳۷۹.۳.۲۳ هیأت وزیران به مصرف برسد. این اعتبار به نسبت هفتاد درصد در مرحله اول طبق جدول توزیع‌استانی شماره (۲) پیوست این آیین‌نامه و سی درصد باقیمانده بر اساس شاخص‌های تعیین شده در مرحله دوم توسط وزارت کشور توزیع خواهد شد.‌ این اعتبار می‌تواند با مشارکت خسارت دیدگان به منظور اجرای پروژه‌ای پیشگیری و مقابله با خشکسالی از قبیل احداث سدهای کوچک خاکی،‌ استخرهای ذخیره آب کشاورزی، احداث و بهسازی نهرهای آبیاری، اجرای مجموعه عملیات آب و خاک داخل باغات مانند تجهیز و نوسازی اراضی و‌اجرای روش‌های نوین آبیاری، حفر و تجهیز چاه و مرمت قنوات، آبخیزداری، تغذیه مصنوعی، منابع طبیعی، آب شرب دام به مصرف برسد. صندوق‌ کمک به خسارت دیدگان موظف است گزارش عملکرد این اعتبار را هر سه ماه یک بار به ستاد خشکسالی کشور گزارش نماید.

ت – مبلغ یکهزار میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل اعتبار مواد (۱)، (۲) و (۳) این آیین‌نامه به نسبت هفتاد درصد در مرحله اول به شرح‌ جدول شماره (۳) پیوست، بین استان‌های آسیب‌دیده توزیع می‌گردد و سی درصد باقیمانده در مرحله دوم بر اساس شاخص‌های تعیین شده توسط‌وزارت کشور و با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بین استانهای آسیب دیده توزیع خواهد شد.
‌اعتبار هر استان به پیشنهاد استاندار یا دستگاه‌های اجرایی توسط گروهی به ریاست معاون امور عمرانی استانداری و عضویت سازمان مدیریت و‌ برنامه‌ریزی، جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان آب منطقه‌ای، شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی جهت اجرای پروژه‌های‌ مقابله و پیشگیری از خشکسالی از قبیل خرید تانکر، طرح‌های کوچک تأمین آب، استخرهای ذخیره.
‌آب کشاورزی، بهسازی نهرهای آبیاری، اجرای شیوه‌های نوین آبیاری، مرمت قنوات، حفر و تجهیز چاه، تأمین آب اضطراری شهری و روستایی،‌ آبخیزداری، تغذیه مصنوعی، منابع طبیعی، اجرای پروژه‌های مرتبط با محیط زیست، دام و طیور اختصاص می‌یابد.

‌تبصره ۱ – [اصلاحی ۱۳۸۱/۵/۱۶]
ستاد خشکسالی استان مجاز است حداکثر تا پنجاه درصد از سود و کارمزد قسمتی از مطالبات بانک‌ها از دامداران، عشایر و‌ آبزی‌پروران خسارت دیده را که تمدید می‌شود و به مقتضای شرایط منطقه که واجد شرایط می‌داند، از محل اعتبار سهم استان تأمین و پرداخت نماید.

‌تبصره ۲ – [اصلاحی ۱۳۸۱/۵/۱۶]
خشکسالی استان مجاز است حداکثر تا پنجاه درصد سود قسمتی از تسهیلات اعطایی بانک کشاورزی را از محل اعتبار بند (‌الف) ماده (۵) به‌ دامداران و آبزی‌پروران خسارت دیده به مقتضای شرایط منطقه که واجد شرایط می‌داند از محل اعتبار سهم استان تأمین و پرداخت نماید.
‌سقف کمک‌های موضوع تبصره‌های (۱) و (۲) فوق الذکر حداکثر معادل ده درصد جمع اعتبارات خشکسالی سهم هر استان خواهد بود. در مورد سایر‌ بانکها در صورت پرداخت صددرصد سود تسهیلات بانک‌ها مکلف به تمدید اصل مطالبات خود هستند.

‌ماده ۶ – اعتبارات موضوع این آیین‌نامه صد در صد تخصیص یافته تلقی می‌گردد و حداکثر تا پایان شهریور ۱۳۸۰ در اختیار دستگاههای اجرایی ذیربط‌ قرار می‌گیرد.

‌ماده ۷ – [اصلاحی ۱۳۸۱/۵/۱۶]
اعتبار موضوع بند (‌الف) ماده (۵) به هزینه قطعی منظور شده و مابقی اعتبارات موضوع این آیین‌نامه که از شمول قانون محاسبات عمومی مستثنا است و بر اساس (قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات‌ عمومی دولت مستثنی هستند – مصوب ۱۳۶۴ -) قابل مصرف می‌باشد.

‌ماده ۸ – سیستم بانکی مکلف است در مناطق خسارت دیده برابر مقررات نسبت به تمدید مطالبات سررسید شده اقدام نماید.

‌ماده ۹ – ستاد خشکسالی استان‌ها موظفند نسبت به ارائه گزارش عملکرد این قانون هر سه ماه یک بار به ستاد خشکسالی کشور ( وزارت کشور) اقدام‌ نمایند.

‌ماده ۱۰ – مبلغ چهارصد میلیارد (۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از ردیف مواد (۱)، (۲) و (۳) این آیین‌نامه برای اجرای طرح‌های پیشگیری از‌ خشکسالی از قبیل تأمین ضرر و زیان خرید دام و خرید داروهای دامی، تأمین اضطراری آب آشامیدنی شهری و روستایی، جبران کسری درآمد‌ شرکتهای آب منطقه‌ای در اختیار وزارت کشور قرار می‌گیرد تا با نظر ستاد خشکسالی کشور توزیع و با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور،‌پس از مبادله موافقتنامه بین دستگاه‌های اجرایی به مصرف برسد.

‌ماده ۱۱ – وزارت کشور به عنوان مسئول ستاد خشکسالی کشور موظف است هر چهارماه یکبار گزارش پیشرفت فعالیت‌های انجام شده را به هیأت‌وزیران اعلام نماید.

‌معاون اول رییس جمهور – حسن حبیبی

>‌جدول شماره ۱ – ص ۶۷۶)<
>‌جدول شماره ۲ – ص ۶۷۷)<
>‌جدول شماره ۳ – ص ۶۷۸)<