طرح استقرار آزمایشی نظام مدیریت کیفیت جامع دردستگاههای اجرایی

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۰۳/۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۴/۱۷

‎‎‎ ‎‎‎۱۸۰/۱۳.ط –  ۲۹/۳/۱۳۸۰

شورای عالی اداری در هشتاد و نهمین جلسه مورخ ۲۳/۳/۱۳۸۰، بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی کشور و بمنظور زمینه‌‏سازی برای استقرار نظام مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت ارائه خدمات در دستگاههای دولتی (با اولویت دستگاههای خدمات عمومی) و ارتقای سطح رضایتمندی مراجعان و همچنین استانداردسازی نحوه ارائه خدمات بخش عمومی تصویب نمود:

۱ـ سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی کشور از بین دستگاهها یا واحدهای اجرایی و خدماتی،
برحسب اولویت، دستگاهها و واحدهایی را که واجد شرایط باشند انتخاب و حداکثر ظرف
مدت دو سال ، با پیش‏بینی کلیه هزینه های مربوط به آموزش‏ کارکنان، طراحی، مشاوره
و اجرا، اقدام به استقرار نظام مدیریت کیفیت در آن دستگاهها نماید. ملاک‏های تشخیص اولویت‏ها عبارتند از:
۱/۱ـ میزان آمادگی، استقبال و توجه مدیران دستگاههای داوطلب.
۲/۱ـ اهمیت و حساسیت خدمت از نظر دولت، مردم و خدمت‏گیرندگان و میزان تأثیر آن بر رضایتمندی مراجعان.
۳/۱ـ فراگیری، شمول و تعداد مراجعان و خدمت‏گیرندگان.
۴/۱ـ فرصت‎های بالقوه موجود برای بهبود ارائه خدمات.

تبصره ۱: دستگاهها و واحدهای دیگری که داوطلب استقرار نظام مدیریت کیفیت می‏باشند، می توانند با اعلام مراتب به سازمان مدیریت و ‏برنامه‏ریزی کشور و تأیید آن سازمان، مشمول بند یک این مصوبه شده و در صورت واجد شرایط بودن ، همزمان با واحدهای منتخب فوق اقدام به استقرار نظام مدیریت کیفیت بنمایند.

تبصره ۲: سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی کشور موظف است به نحوی برنامه‌‏ریزی کند که حداکثر ظرف مدت سه ماه از بین دستگاههای اجرایی واحدهای واجد اولویت را انتخاب و استقرار نظام مدیریت کیفیت را در آنها شروع نماید.

۲ـ سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی کشور ضمن استقرار نظام مدیریت کیفیت در دستگاههای منتخب حداکثر ظرف مدت ۲ سال، به منظور فراگیر نمودن استقرار نظام مدیریت کیفیت در همه دستگاههای خدماتی و اجرایی فعالیت های زیر را به انجام می‏رساند:
۱/۲- ارزیابی نتایج استقرار آزمایشی نظام مدیریت کیفیت در دستگاههای منتخب.
۲/۲ـ بازنگری و انجام اصلاحات لازم در نظام پیشنهادی مدیریت کیفیت و بومی سازی آن با رویکرد فراگیرسازی.
۳/۲ـ مستندسازی تجربیات اجرایی حاصل از استقرار نظام مدیریت کیفیت در دستگاههای خدماتی جهت بهره‌‏برداری در فراگیرکردن استقرار و توسعه آن.
۴/۲ـ جمع‏بندی و ارائه نتایج حاصل از استقرار نظام مدیریت کیفیت در دستگاههای منتخب به شورای عالی اداری به‏ منظور تصمیم‏گیری برای فراگیرکردن استقرار آن در تمام دستگاههای دولتی.
۵/۲ـ بررسی و انتشار فهرست و مشخصات شرکت‏ها و مؤسسات فعال و دارای صلاحیت در زمینه مشاوره، آموزش، طراحی و استقرار سیستم و صدور گواهینامه کیفیت به‏ منظور رفع نیازهای آموزشی و ارائه خدمات مشاوره ای مناسب، پس از بررسی صلاحیت‏های کارشناسی، فنی و اجرایی، حداکثر ظرف مدت یک سال جهت راهنمایی و بهره‌‏گیری دستگاههای دولتی.
۶/۲ـ تنظیم و اجرای برنامه‏های آموزشی مورد نیاز برای آموزش مدیران، کارشناسان و کارکنان دستگاههای دولتی و فراگیر نمودن مدیریت کیفیت در این دستگاهها ظرف مدت یک سال، از طریق مرکز آموزش مدیریت دولتی و سایر مراکز آموزشی معتبر.

۳ـ سازمان موظف است با همکاری مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، استاندارد‏های ملی خدمات در بخش عمومی را به همراه ضوابط و مقررات اجرایی آن که شامل نحوه نظارت، ممیزی، تأیید و صدور گواهینامه استاندارد ملی کیفیت خدمات و تضمین اجرای آن باشد، تدوین و با تأیید مراجع ذیربط ابلاغ نماید.

۴ـ به ‏منظور هدایت و نظارت بر استقرار نظام بومی شده مدیریت کیفیت در دستگاهها و واحدهای خدماتی و تدوین استانداردهای ملی کیفیت خدمات، کمیته تخصصی ـ راهبردی در سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی کشور تشکیل می‏گردد. ترکیب اعضای کمیته و شرح وظایف آن ظرف مدت یک ماه به تصویب ستاد برنامه‏ریزی تحول اداری کشور ‏می‏ رسد.

۵ـ بمنظور تشویق و ترغیب دستگاههای دولتی برای استقرار نظام مدیریت کیفیت و ارائه خدمات منطبق با استانداردهای ملی کیفیت خدمات، اقدامات انگیزشی زیر انجام خواهد شد:
۱/۵ـ هرساله، جایزه کیفیت به دستگاههایی که خدمات خود را مطابق با استانداردهای اعلام شده ارائه می‏دهند و همچنین دستگاههایی که بیشترین جهش را در طول سال در زمینه استقرار نظام مدیریت کیفیت و رعایت استانداردها در ارائه خدمات داشته باشند اعطا می گردد. این جایزه، شامل امتیازات اداری و مالی کارکنان دستگاه (به صورت فردی یا گروهی)، لوح تقدیر و تندیس کیفیت می‏باشد که حسب مورد با اولویت ضوابط مربوط، توسط سازمان مدیریت و برنامه‏‌ریزی کشور تنظیم و به تصویب مراجع ذیصلاح نظیر شورای امور اداری و استخدامی کشور، شورای حقوق و دستمزد، هیأت وزیران و سایر مراجع مربوط رسیده و به مرحله اجراء گذاشته می‏شود.
۲/۵ـ به‏منظور ارزیابی اصولی و شفاف عملکرد دستگاهها در زمینه استقرار نظام مدیریت کیفیت و ارتقای کیفیت خدمات، سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی کشور ضوابط، شاخص ها و معیارهای ارزیابی و اعطای جوایز کیفیت را ظرف یک سال تدوین و ابلاغ می‏نماید.

۶ـ به‏منظور استفاده از توانایی و تجربه صاحب‏نظران بخش غیردولتی و متخصصین حقوقی و حقیقی در زمینه استقرار نظام مدیریت کیفیت و بهبود کیفیت خدمات دولتی و جلب مشارکت بیشتر بخش غیردولتی در این زمینه، سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی کشور سازوکارهای لازم جهت حمایت از مشاوران مدیریت کیفیت را ظرف یک سال تدوین و پس از تصویب مراجع ذیصلاح ابلاغ می نماید.

۷ـ بودجه مورد نیاز جهت اجراء و نظارت بر اجرای این مصوبه و نحوه فراگیرکردن استقرار نظام مدیریت کیفیت در دستگاههای دولتی، در چهارچوب مقررات مربوطه و استانداردهای ملی کیفیت خدمات، عنداللزوم هر ساله توسط سازمان مدیریت و برنامه‌‏ریزی کشور در قانون بودجه سالانه تحت عنوان اعتبارات «بهبود کیفیت ارائه خدمات دستگاههای دولتی» و یا سایر عناوین پیش‏بینی می گردد.

۸ـ مسئولیت اجرای این مصوبه با همکاری دستگاههای ذیربط به عهده سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی کشور می‏باشد و دبیرخانه شورای عالی اداری گزارش پیشرفت اجرای مصوبه را به صورت دوره‏ای به شورای عالی اداری ارائه خواهد کرد.

محمدرضا عارف
معاون رئیس جمهور و دبیر شورای عالی اداری