قانون تسهیلات استخدامی ویژه فرزندان شاهد

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۰۳/۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۴/۱۷

‌ماده ۱ – کلیه وزارتخانه‌ها، سازمانها، مؤسسات و شرکتهای دولتی، قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی‌ ایران، نیروهای نظامی و انتظامی، نهادهای انقلاب اسلامی و مؤسسات و شرکتهای تحت پوشش، وابسته و تابعه آنها، نهادهای عمومی غیر دولتی و‌ کلیه سازمانها و مؤسساتی که به نحوی از انحاء از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند و یا قسمتی از بودجه آنها توسط دولت تأمین می‌شود و نیز‌ مؤسسات و شرکتهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام یا تصریح نام است (‌همانند شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی‌ صنایع پتروشیمی و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان تأمین اجتماعی، سازمان صنایع ملی ایران، شرکت ملی فولاد ایران و …، بانکها و‌ شرکتهای تابعه و تحت پوشش آنها) مشمول این قانون هستند.

‌ماده ۲ – کلیه دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۱) این قانون مکلفند با رعایت اهداف قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی‌ جمهوری اسلامی ایران همه ساله در استخدام نیروی انسانی مورد نیاز خود (‌ اعم از رسمی، پیمانی، ثابت، قراردادی و عناوین مشابه) حداقل هفتاد و‌ پنج درصد (۷۵%) از سهمیه ایثارگران یا پانزده درصد (۱۵%) از ظرفیت و مجوزهای استخدامی کل کشور را جهت استخدام فرزندان شاهد که بیکار و‌ واجد شرایط تحصیلی و سنی باشند اختصاص دهند.

‌تبصره ۱ – سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است در تأمین نیروی انسانی دستگاههایی که مجوز استخدام آنها به تصویب هیأت‌وزیران می‌رسد نسبت به رعایت این موضوع اقدام کند.

‌تبصره ۲ – سهمیه استخدامی پیش‌بینی شده برای فرزندان شاهد در سطوح تحصیلی مختلف و متناسب با شرایط تحصیلی پیش‌بینی شده برای‌ مجوزهای استخدامی تعیین خواهد شد.

‌تبصره ۳ – تأیید بیکار بودن فرزندان شاهد به عهده بنیاد شهید انقلاب اسلامی خواهد بود.

‌ماده ۳ – استخدام فرزندان شهدایی که قبل از شهادت یا مفقودیت، مستخدم آن دستگاه بوده‌اند نسبت به فرزندان دیگر شهدای متقاضی استخدام‌ اولویت دارد.

‌ماده ۴ – فرزندان شاهد فارغ‌التحصیل رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی که از گذراندن «‌طرح خدمت در مناطق مورد نظر وزارت بهداشت، درمان و‌ آموزش پزشکی» معاف شده و یا می‌شوند مشمول تبصره (۲) ماده (۱۱) قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان مصوب ۱۳۷۵.۲.۱۲ می‌باشند.

‌ماده ۵ – سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مسؤولیت نظارت بر اجرای این قانون را به عهده داشته و گزارش عملکرد آن را همه ساله به مجلس‌ شورای اسلامی ارائه خواهد کرد.

‌ماده ۶ – آیین‌نامه اجرائی این قانون توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بنیاد شهید انقلاب اسلامی حداکثر ظرف سه ماه تهیه و به‌ تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

[آیین‌نامه اجرایی قانون تسهیلات استخدامی ویژه فرزندان شاهد]


‌قانون فوق مشتمل بر شش ماده و سه تبصره در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ بیست و دوم خرداد ماه یکهزار و سیصد و هشتاد مجلس شورای‌ اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۸۰.۳.۳۰ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌مهدی کروبی
‌رئیس مجلس شورای اسلامی