تصویب‌نامه راجع به حق التولیه و حق النظاره و اداره امور اماکن مذهبی در سال ۱۳۸۰

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۰۲/۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۲/۲۹

‌شماره ۶۵۳۳ت۲۴۵۱۰‌هـ – ۱۳۸۰.۰۲.۱۹

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۰.۰۲.۱۶ بنا به پیشنهاد شماره ۱.۹۵۲ مورخ ۱۳۸۰.۰۱.۲۹ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد ماده (۱۲)‌ قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه – مصوب ۱۳۶۳ – تصویب نمود:

‌سازمان اوقاف و امور خیریه که در این تصویب‌نامه به اختصار سازمان نامیده می‌شود مجاز است مبلغ سیزده میلیارد و پانزده میلیون (۱۳.۰۱۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال وجوهی را که از محل هدایای مستقل، حق التولیه و حق النظاره و اداره امور اماکن مذهبی دریافت می‌کند در سال ۱۳۸۰ به‌ شرح زیر رأساً هزینه نماید:

‌الف – درآمد
۱- پیش بینی مانده وصولی حق التولیه در حساب (۲۱) خزانه در پایان سال ۱۳۷۹ ‌مبلغ ۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال

۲- پیش بینی مانده وصولی حق النظاره در حساب (۲۳) خزانه در پایان سال ۱۳۷۹ ‌مبلغ ۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال

۳- پیش بینی مانده وصولی حاصل از بابت اداره امور اماکن مذهبی در حساب (۲۵) خزانه در پایان سال ۱۳۷۹ ‌مبلغ ۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال

۴- پیش بینی مانده وصولی وجوه حق التولیه و حق النظاره و اداره امور اماکن مذهبی (‌تفکیک شده) در حساب (۹۱۰۶۲) بانک ملی شعبه دولتی در‌ پایان سال ۱۳۷۹ ‌مبلغ…………….

۵- برآورد برگشتی از اعتبارات حواله شده به واحدهای استانی و شهرستانی ‌مبلغ……..

۶- پیش بینی وصول حق التولیه در سال ۱۳۸۰ مبلغ ۵.۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال

۷- پیش بینی وصولی حق النظاره در سال ۱۳۸۰ مبلغ ۲.۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال

۸- پیش بینی وصولی وجوه حاصل از بابت اداره امور اماکن مذهبی در سال ۱۳۸۰ از ندورات مطلقه ‌مبلغ ۵.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال

‌جمع: (‌سیزده میلیارد و پانزده میلیون ریال) مبلغ ۱۳.۰۱۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال

ب – هزینه
۱- تبلیغ و نشر معارف اسلامی ‌مبلغ ۲.۷۹۶.۷۶۰.۰۰۰ ریال
۲- حفظ عین و منافع و احیای موقوفات و شناسایی آنها ‌مبلغ ۹.۵۴۵.۴۴۰.۰۰۰ ریال
۳- حق الزحمه یا پاداش هیأتهای امنای اماکن اسلامی ‌مبلغ ۴۴۰.۸۰۰.۰۰۰ ریال
۴- حق الزحمه هیأت امنا و حق النظاره نظار موقوفات ‌مبلغ ۲۳۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال
‌جمع: (‌سیزده میلیارد و پانزده میلیون ریال) مبلغ ۱۳.۰۱۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال

‌تبصره ۱- چنانچه میزان وصولی درآمد بیش از درآمد پیش بینی شده در قسمت (‌الف) این تصویب‌نامه باشد سازمان می‌تواند مازاد درآمد را از خزانه‌ دریافت و به نسبت اعتبار ردیف‌های بند (ب) این تصویب‌نامه هزینه نماید.

‌تبصره ۲- تبلیغ و نشر معارف اسلامی (‌موضوع این تصویب‌نامه) شامل فعالیت هایی است که برای کمک به ترویج و تعظیم شعائر اسلامی و آموزش‌ قرآن مجید انجام می‌شود. مانند؛ چاپ و اهدای قرآن کریم، کتب و نشریات دیگر، تشکیل کلاس‌های آموزش و برگزاری مسابقات حفظ، قرائت قرآن‌ کریم، انتخاب و اعزام قاریان و داوران به مسابقات، تجهیز کتابخانه، اهدای جوایز نقدی و غیرنقدی، اعزام مبلغ مذهبی به مناطق محروم کشور و غیره.

‌تبصره ۳- حفظ عین، منافع و احیای موقوفات (‌موضوع بند (۲) قسمت (ب) این تصویب نامه) شامل کمک و پرداخت وجوه لازم برای انجام امور‌ ثبتی، قضایی، عمرانی، تعمیر و احیای رقبات و غیره، با رعایت صرفه و صلاح موقوفات، همچنین تهیه وسایل، امکانات و ساختمان برای استقرار‌ ادارات اوقاف و امور خیریه در استانها، شهرستانها و مرکز و پرداخت اجرت و مزایای کارکنان غیر رسمی (‌موضوع قسمت آخر تبصره (۳) تصویب نامه‌ شماره ۷۱۹۷۶ت۴۹۶ مورخ ۱۳۶۶.۰۶.۲۵ مربوط به بودجه سال ۱۳۶۶ سازمان) و حق بیمه است.

‌تبصره ۴- سازمان می‌تواند از محل اعتبار ردیفهای (۳) و (۴) قسمت (ب) این تصویب نامه؛
‌الف – از محل اعتبار ردیف (۳) حق الزحمه یا پاداش مقرر امین و هر یک از اعضای هیأت امنای اماکن مذهبی اسلامی را با رعایت ماده (۸) آیین‌نامه‌ اجرایی ماده (۵) قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه و سایر مقررات پرداخت کند.
ب – از محل اعتبار ردیف (۴) حق الزحمه هیأت امنا و حق النظاره نظار موقوفات را با توجه به مفاد ماده (۳۳) آیین‌نامه اجرایی قانون تشکیلات و‌ اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه و تبصره (۲) آن و ماده (۱۹) آیین‌نامه اجرایی ماده (۵) قانون یاد شده حسب مورد پرداخت کند.

‌تبصره ۵ – فعالیتهای پیش بینی شده در تبصره‌های (۲)‌ و (۳)‌ و (۴) این تصویب‌نامه با توجه به ضرورت و اولویت در حدود اعتبار مصوب انجام‌ خواهد شد. تشخیص ضرورت و اولویت هزینه‌های موضوع تبصره‌های فوق با سرپرست سازمان یا مقام مجاز از طرف وی خواهد بود

‌تبصره ۶ – تعهدات دوره مالی سال قبل، نسبت به مفاد تبصره‌های (۲)، (۳) و (۴) این تصویب‌نامه با موافقت سرپرست سازمان یا مقام مجاز از طرف وی‌ قابل پرداخت است.

‌تبصره ۷ – مانده در آمد سازمان در پایان سال به در آمد سال بعد منتقل و منظور خواهد شد.

‌تبصره ۸ – سال مالی سازمان از اول فروردین ماه تا پایان اسفندماه است.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور