‌آیین‌نامه اجرایی ماده (۸) قانون اجازه وصول مالیات غیرمستقیم از برخی کالاها و خدمات – مصوب ۱۳۷۴

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۰۲/۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۳/۳۱

‌شماره ۱۰۷۳۰ت۲۳۲۷۸‌هـ – ۱۳۸۰/۰۳/۱۶

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۰/۰۲/۱۲ بنا به پیشنهاد شماره ۶۷۵.۷۱۸۶-۳۰.۵ وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد تبصره (۴) ماده (۸)‌ قانون اجازه وصول مالیات غیرمستقیم از برخی کالاها و خدمات – مصوب ۱۳۷۴ – آیین‌نامه اجرایی ماده (۸) قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب‌ نمود:

‌ماده ۱- خروج الکل ساخت داخل از کارخانجات تولید کننده و ترخیص الکلهای وارداتی از گمرکات کشور قبل از پرداخت مالیات موضوع ماده (۸)‌ قانون یاد شده به وزارت امور اقتصادی و دارایی ممنوع است.

‌تبصره – صادرات الکل ساخت داخل در مدت اجرای قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع بند (ب)‌ ماده (۱۱۳) قانون یاد شده از پرداخت مالیات و ممنوعیت مذکور در این ماده مستثنا است.

ماده ۲- مدیران کارخانجات و شرکت‌های تولید کننده الکل مکلفند قبل از خروج و یا تحویل الکل به خریداران، مالیات متعلق را براساس حواله‌های‌ صادر شده از طرف وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنایع و معادن و سایر مراجع ذی‌صلاح به وزارت امور اقتصادی و دارایی (‌اداره‌ کل مالیاتهای غیرمستقیم در تهران و ادارات امور اقتصادی و دارایی در شهرستانها) پرداخت نمایند.

‌ماده ۳- گمرک ایران مکلف است قبل از صدور پروانه گمرکی (‌پروانه ترخیص) انواع الکل وارداتی، مالیات متعلق را با توجه به نوع، میزان و درجه الکل‌دریافت و ظرف مدت یک ماه، ضمن ارسال تصویر پروانه گمرکی به وزارت امور اقتصادی و دارایی (‌در تهران به اداره کل مالیاتهای غیرمستقیم و در‌شهرستانها به ادارات امور اقتصادی و دارایی محل مربوط) به حساب تعیین شده توسط وزارت یاد شده واریز نماید.

‌ماده ۴- عرضه کنندگان الکل مکلفند برچسبی که حاوی نوع، مقدار و درجه الکل و نام و نشان خود باشد بر روی ظروف محتوی الکل الصاق نمایند.

‌ماده ۵- وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنایع و معادن و سایر مراجع ذیصلاح مکلفند در متن حواله‌های صادر شده نوع و میزان‌ الکل را درج کنند و چنانچه الکل درخواستی به عنوان ماده اولیه یا واسطه‌ای مورد مصرف باشد، این موضوع را نیز قید نمایند.

‌ماده ۶- وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌تواند با اعزام کارشناسی نسبت به کنترل تولید، فروش، تعیین و تغییر درجه الکل و نظایر آن اقدام و همچنین‌ دفاتر، اسناد و مدارک تولیدکنندگان و واردکنندگان را مورد رسیدگی قرار دهد و در صورت احراز مابه‌التفاوت مالیات ناشی از عدم ارایه اسناد و مدارک و‌ اطلاعات صحیح هنگام پرداخت مالیات و یا عرضه و فروش الکل بدون پرداخت مالیات، مابه التفاوت حاصل را قاچاق محسوب و با متخلفان برابر‌ قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز – مصوب ۱۳۷۴ – مجمع تشخیص مصلحت نظام رفتار نماید.

‌تبصره – مدیران و مسؤولان شرکتها و کارخانجات تولید الکل و وارد کنندگان موضوع این آیین‌نامه مکلفند همکاری لازم را جهت رسیدگی کارشناسان‌اعزامی به عمل آورند.

‌ماده ۷- وزارت صنایع و معادن مکلف است پس از صدور پروانه بهره برداری برای واحدهای تولیدکننده الکل مراتب را به وزارت امور اقتصادی و‌دارایی اعلام نماید.

‌ماده ۸- کشف انواع الکل مالیات پرداخت نشده و حمل الکل فاقد پروانه مخصوص حمل، قاچاق محسوب و با متخلفان برابر قانون نحوه اعمال‌ تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز – مصوب ۱۳۷۴ – مجمع تشخیص مصلحت نظام حسب مورد رفتار خواهد شد.

‌ماده ۹- دستورالعمل‌های اجرایی این آیین‌نامه توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تنظیم و ابلاغ می‌گردد.

‌معاون اول رییس جمهور – حسن حبیبی