‌آیین‌نامه اجرایی قانون تعیین وضعیت استخدامی شورای عالی انقلاب فرهنگی

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۰۲/۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۲/۲۹

‌شماره ۶۵۰۷ت۲۲۷۹۵هـ – ۱۳۸۰.۲.۱۹

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۰.۲.۵ بنا به پیشنهاد مشترک دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور،‌ موضوع نامه شماره ۲۳۸ . د ش مورخ ۱۳۷۹.۱.۲۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی و به استناد تبصره «۵» ماده واحده قانون تعیین وضعیت استخدامی‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی – مصوب ۱۳۷۵ – آیین‌نامه اجرایی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ – در این آیین‌نامه به اختصار، قانون وضعیت استخدامی شورای عالی انقلاب فرهنگی – مصوب ۱۳۷۵ – «‌ قانون» و شورای عالی انقلاب‌ فرهنگی «‌شورای عالی» نامیده می‌شوند.


‌ماده ۲ – آن عده از کارکنان شورای عالی که در تاریخ تصویب قانون (۱۳۷۵.۱۱.۷) به طور تمام وقت در مقابل دریافت حقوق یا دستمزد به خدمت‌ اشتغال داشته‌اند و در تاریخ لازم الاجرا شدن این آیین‌نامه در خدمت شورای عالی هستند با توجه به شغل مورد تصدی، سابقه خدمت، تجارت و‌ تحصیلات، بر اساس مقررات این آیین‌نامه با قانون استخدام کشوری و مقررات ناظر بر وضعیت مستخدمان رسمی تطبیق و به مستخدم رسمی تبدیل‌ وضع می‌یابند.

تبصره ۱ – منظور از خدمت تمام وقت، انجام وظیفه برابر ساعات کار موظف کارکنان شورای عالی است که از حداقل ۴۴ ساعت کار در هفته کمتر‌ نخواهد بود. احراز انجام خدمت در شورای عالی و تمام وقت بودن آن و ملاک تشخیص سوابق خدمت مستخدمان رسمی و پیمانی و آیین‌نامه‌ استخدامی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی است.


‌ماده ۳ – با افرادی که در تاریخ تصویب قانون در شورای عالی به خدمت تمام وقت اشتغال داشته‌اند ولی تا زمان اجرای این آیین‌نامه از خدمت آن خارج‌ شده‌اند، در صورت درخواست کتبی آنان ظرف شش ماه، فقط بابت فاصله زمانی ۱۳۷۵.۱۱.۷ تا تاریخ قطع رابطه استخدامی طبق مقررات این آیین‌نامه‌ رفتار می‌شود، ولی اجرای این آیین‌نامه درباره آنان موجب برقراری رابطه مجدد استخدامی با شورای عالی نیست.


‌ماده ۴ – [اصلاحی ۱۳۸۰/۱۱/۷]
تبدیل وضع کارکنان شورای عالی به مستخدم رسمی، منوط به رعایت شرط حداکثر سن ورود به خدمت مندرج در بند الف ماده (۱۴) قانون‌ استخدام کشوری و ماده قانون اصلاح حداکثر سن داوطلبان استخدام -مصوب ۱۳۷۱- است و چنانچه سن آنها هنگام تبدیل وضع از حداکثر سن مذکور تجاوز نموده باشد، تبدیل وضع در صورتی امکانپذیر است که سن‌ آنها هنگام ورود به خدمت شورای عالی از حداکثر یاد شده بیشتر نباشد.


‌ماده ۵ – تبدیل وضع کارکنان مشمول این آیین‌نامه مستلزم تایید گزینش آنها بر اساس قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش- مصوب ۱۳۷۴- قانون تسری قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش به کارکنان سایر وزارتخانه‌ها و سازمانها و مؤسسات و شرکتهای دولتی – مصوب ۱۳۷۵- و آیین‌نامه اجرایی قانون گزینش کشور – مصوب ۱۳۷۷ – است.


‌ماده ۶ – مشاغل شورای عالی بر اساس طرح طبقه‌بندی مشاغل وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی مشمول قانون کشوری و آیین‌نامه اجرایی آن، در یکی‌ از گروهای جدول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت – مصوب ۱۳۷۰ – تخصیص می‌یابند. چنانچه مشاغلی در طرح طبقه‌بندی مشاغل‌ منظور نشده باشند، با توجه به شرح وظایف و شرایط احراز آنها به پیشنهاد شورای عالی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور طبقه‌بندی و به‌ گروه‌های جدول مربوط تخصیص می‌یابند.

‌تبصره – جدول تخصیص مشاغل مستخدمان مشمول این آیین‌نامه به گروه‌های ورودی بر اساس مدرک تحصیلی همانند مستخدمان رسمی مشمول‌ قانون استخدام کشوری است.


‌ماده ۷ – سوابق خدمت تمام وقت در وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکتهای دولتی، شهرداری‌ها، نهادهای انقلاب اسلامی و شورای عالی همچنین مدت‌ خدمت وظیفه عمومی و سایر موارد ترتیبی که در مورد مستخدمان رسمی مشمول قانون استخدام کشوری از لحاظ افزایش سنواتی، بازنشستگی و‌وظیفه محسوب و منشور می‌شود در خصوص کارکنان شورای عالی نیز محاسبه می‌شود.
‌سوابق یاد شده از لحاظ تجربی به منظور ارتقای گروه بر اساس مقررات عمومی طرح طبقه‌بندی مشاغل ناظر بر مستخدمان رسمی مشمول قانون‌ استخدام کشوری مورد محاسبه قرار می‌گیرد.


‌ماده ۸ – حقوق، فوق‌العاده شغل، سایر فوق العاده‌ها، کمک هزینه‌ها و کلیه حقوق و مزایا و نظام پرداخت دستمزد کارکنان شورای عالی بر اساس قانون‌ استخدام کشوری و قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و اصلاحات بعدی تعیین و پرداخت می‌شود.


‌ماده ۹ – ضریب افزایش سنواتی کارکنان شورای عالی، با توجه به سوابق خدمت موضوع ماده (۷) این آیین‌نامه و مدارک تحصیلی آنان تا زمان تبدیل و‌ تطبیق وضع، سه درصد (۳%) حقوق مبنا و پس از آن بر اساس نتایج حاصل از ارزشیابی ۳، ۴ یا ۵ درصد حقوق است.


ماده ۱۰ – در صورت وجود کلیه شرایط، عدم اشتغال به کارکنان در تاریخ ۱۳۷۵.۱۱.۷ در موارد زیر مانع از تبدیل وضع نیست:

‌الف – مرخصی استحقاقی، استعلاجی و بدون حقوق طبق احکام صادره.

ب – مأموریت موقت به وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی.

ج – [اصلاحی ۱۳۸۰/۱۱/۷]
عدم اشتغال یا تعلیق از خدمت در مورد کارکنانی که تحت تعقیب مراجع صالح قرار گرفته باشند، مشروط بر اینکه از جمله محکومیتهای غیر‌مؤثر کیفری بوده یا منجر به منع تعقیب یا برائت یا قرار موقوفی تعقیب شود.

‌د – مأموریت آموزشی تمام وقت.

تبصره ۱ – افرادی که قبل از تاریخ تصویب قانون در شورای عالی به خدمت اشتغال داشته و به خدمت دوره ضرورت اعزام شده و در تاریخ یاد شده در‌ حال خدمت بوده‌اند، چنانچه ظرف حداکثر دو ماه پس از اتمام خدمت، خود را به شورای عالی معرفی و اشتغال یافته باشند، بر اساس این آیین‌نامه به‌ مستخدم رسمی تبدیل وضع می‌یابند.

‌تبصره ۲ – کارکنان شورای عالی که به فیض شهادت نائل آمده یا مفقودالاثر شده یا جانباز آزاده از کار افتاده کلی شده‌اند، مشمول قانون حالت اشتغال‌ مستخدمین شهید، جانباز از کار افتاده کلی و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی – مصوب ۱۳۷۲ – و اصلاحات بعدی و آیین‌نامه اجرایی آن‌ هستند و در اجرای بخشنامه شماره ۴۱.۴۷۶۵۰ مورخ ۱۳۷۵.۲.۲ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به رسمی تبدیل وضع می‌یابند.


‌ماده ۱۱ – افرادی که طبق مقررات قانون کار به خدمت درآمده یا طبق مقررات مربوط کارگر شناخته می‌شوند، مشمول مقررات این آیین‌نامه نبوده و‌کماکان تابع مقررات قانون کار هستند.


ماده ۱۲ – کارکنان شورای عالی از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این آیین‌نامه، مشمول قوانین و مقررات بازنشستگی و وظیفه مربوط به مستخدمان رسمی‌ مشمول قانون استخدام کشوری هستند.


‌ماده ۱۳ – در صورتی که مستخدمان موضوع این آیین‌نامه بابت سنوات خدمت تمام وقت خود تا تاریخ اجرای این آیین‌نامه به یکی از صندوق‌های بیمه‌ یا بازنشستگی، حق بیمه یا کسور بازنشستگی پرداخت نموده باشند، وجوه حق بیمه یا کسور بازنشستگی پرداختی حسب درخواست مستخدم بر‌اساس قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی – مصوب ۱۳۶۵- و آیین‌نامه اجرائی آن از صندوق‌های یاد شده به صندوق بازنشستگی کشوری‌ واریز می‌شود. صندوق‌های بیمه یا بازنشستگی مکلفند نسبت به انتقال وجوه موضوع ین ماده به صندوق بازنشستگی اقدام نمایند.

‌تبصره – چنانچه مستخدمان موضوع این ماده بابت سنوات خدمت تمام وقت قبلی خود حق بیمه یا کسور بازنشستگی به صندوق بیمه یا بازنشستگی‌ پرداخت ننموده باشند یا حق بیمه یا کسور بازنشستگی کشوری نباشد، کسور بازنشستگی سهم مستخدم توسط وی و سهم کارفرما از محل اعتبار‌ شورای عالی بر مبنای اولین حقوق و فوق‌العاده شغل مستخدم که در تاریخ تبدیل وضع به رسمی به وی تعلق می‌گیرد، محاسبه و حداکثر ظرف شصت (۶۰) ماه به اقساط مساوی به صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت می‌شود.


‌ماده ۱۴ – تاریخ اجرای این آیین‌نامه به استثنای مشمولان تبصره (۱) ماده (۱۰) در مورد افرادی که تطبیق وضع می‌یابند ۱۳۷۵.۱۱.۷ است.

‌معاون اول رییس جمهور- حسن حبیبی