‌آیین‌نامه اجرایی بند (ب) ماده (۱۱۳) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۰۲/۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۲/۲۰

‌شماره ۴۵۲۰ت۲۴۱۵۲هـ – ۱۳۸۰/۲/۹

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۰/۲/۲ بنا به پیشنهاد وزارت بازرگانی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،‌ آیین‌نامه اجرایی بند (ب) ماده (۱۱۳) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ – [اصلاحی ۱۳۸۰/۱۱/۲۸]
در اجرای بند (ب) ماده (۱۱۳) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران صادرات‌ کالا و خدمات از پرداخت هر نوع مالیات و عوارض از مستقیم و غیرمستقیم معاف می‌باشد.

‌تبصره – [حذفی ۱۳۸۰/۴/۲۷]

‌ماده ۲ – وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ تصویب این آیین‌نامه شرایط لازم را برای اجرای دقیق و کامل مفاد‌ آن از طریق دفاتر مالیاتی در سطح کشور فراهم نماید.

‌ماده ۳ – وزارتخانه‌ها، سازمانها، شوراهای محلی اعم از شهر و روستا و مقام‌های محلی، استانی و کشوری مجاز نیستند از صادرات غیر نفتی کشور‌ هیچ نوع عوارض یا مالیاتی اخذ نمایند یا مجوز وصول آن را صادر کنند.

ماده ۴ – وزارتخانه، سازمانها و یا مؤسساتی که به موجب مصوبات قانونی مجاز به اخذ عوارض یا مالیات از واحدهای تولید کننده کالا یا خدمات‌ هستند مکلفند که اظهارات واحدهای تولیدی، صادراتی را در مورد صادراتی بودن تمام یا بخشی از مواد اولیه، قطعات، محصولات یا خدمات صادر‌شده یا خریداری شد به قصد صدور را بپذیرند.

‌ماده ۵ – واحدهای تولیدی، صادراتی موظفند حداکثر ظرف مدت یک سال از تاریخ صدور کالا یا خدمات یا خرید مواد اولیه، قطعات یا کالای ساخته‌شده، اسناد و مدارک مثبته دال بر صدور کالا یا خدمات را (‌حسب مورد) به فروشنده یا دستگاه اجرایی ذی‌ربط تسلیم نمایند. در غیر این صوت خریدار‌یا صادر کننده نهایی مسؤول تأدیه عوارض یا مالیات متعلق خواهد بود.

‌ماده ۶ – به منظور رفع مشکلات مربوط به عوارض مرتبط با بند (ب) ماده (۱۱۳) قانون برنامه سوم و برطرف کردن موانع اجرایی این آیین‌نامه و‌ همچنین حل اختلاف بین صادرکنندگان و دستگاه‌های اجرایی مربوط، کمیسیونی به مسئولیت وزارت امور اقتصادی و دارایی و با عضویت وزارت‌ بازرگانی، مرکز توسعه صادرات ایران، وزارتخانه کالایی و نماینده اتحادیه یا تشکل صادراتی ذی‌ربط با معرفی اتاق بازرگانی یا اتاق تعاون، به موارد‌اشکال رسیدگی خواهد کرد. جلسات کمیسیون با شرکت چهار عضو رسمیت می‌یابد و تصمیمات آن حداقل با سه رای موافق نافذ و لازم الاجرا‌می‌باشد.

‌تبصره – در مواردی که اتحادیه یا تشکل صادراتی ذی‌ربط وجود نداشته باشد نماینده اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران یا اتاق تعاون مرکزی (‌حسب‌مورد) در کمیسیون موضوع این ماده عضویت خواهند داشت.

معاون اول رییس جمهور- حسن حبیبی