آیین‌نامه تأسیس صندوقهای غیردولتی توسعه صادرات و نحوه حمایت از آنها

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۰۲/۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۲/۱۷

‌شماره ۴۵۲۱ت۲۴۱۵۲‌هـ – ۱۳۸۰.۰۲.۰۹

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۰.۰۲.۰۲ بنا به پیشنهاد وزارت بازرگانی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ ایران، آیین‌نامه تأسیس صندوق‌های غیردولتی توسعه صادرات و نحوه حمایت از آنها را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱- در اجرای بند (‌هـ) ماه (۱۱۳) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، ضوابط تأسیس صندوق‌های‌ غیر دولتی توسعه صادرات و نحوه حمایت دولت از آنها، به شرح مندرج در این آیین‌نامه تعیین می‌گردد.

‌ماده ۲- صندوق غیر دولتی توسعه صادرات که از این پس صندوق نامیده خواهد شد به مؤسسه‌ای اطلاق می‌شود که توسط تشکل‌های صادراتی‌ وابسته به اتاق بازرگانی یا اتاق تعاون یا مجامع امور صنفی (‌اتحادیه‌ها، انجمن‌ها، سندیکاهای صادراتی) و نظایر آنها به یکی از اشکال مذکور در قانون‌ تجارت یا قانون تعاون (‌حسب مورد) با سرمایه گذاری بخش خصوصی یا تعاونی منحصراً برای کمک به توسعه صادرات کالاها یا خدمات اعضای‌ تشکل‌های صادراتی ذی‌ربط طبق اساسنامه‌ای که به تصویب مجمع عمومی صندوق می‌رسد تأسیس شود.

‌تبصره ۱- هر یک از تشکل‌های صادراتی می‌توانند تنها به تشکیل یک صندوق برای انجام وظایف مندرج در ماده (۵) این آیین‌نامه اقدام نمایند.

‌تبصره ۲- صندوق می‌تواند برای فعالیت در یک رشته تولیدی خاص یا فعالیت در یک منطقه جغرافیایی مشخص (‌ در داخل یا خارج از کشور) ایجاد‌ گردد یا هدف از تأسیس آن ارائه خدمات پشتیبانی به بخش صادرات باشد.

‌تبصره ۳- تشکیل صندوق‌های غیر مذکور در این ماده منوط به تأیید مرکز توسعه صادرات ایران است.

‌ماده ۳- چنانچه صندوق با سرمایه گذاری مشترک بخش‌های مشترک دولتی و غیر دولتی تأسیس شده باشد، حداقل پنجاه و یک درصد (۵۱%) سرمایه‌ آن به بخش غیر دولتی (‌اعم از خصوصی یا تعاونی) تعلق خواهد داشت.

‌ماده ۴- حداقل سرمایه صندوق یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال خواهد بود.

‌ماده ۵- صندوق‌های توسعه صادرات با هدف ارایه خدمات حمل و نقل، بیمه، امور گمرکی، خدمات بعد از فروش، خدمات مشورتی، تضمین‌ صادرات، بازاریابی، تبلیغات، برپایی نمایشگاه‌ها و شرکت در آنها، ارائه اطلاعات تجاری و نظایر آن تشکیل می‌شود.

‌تبصره – فعالیت‌های اعتباری مالی و ارزی این صندوق‌ها با اخذ مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد.

‌ماده ۶- [اصلاحی ۱۳۸۱/۲/۲۵]
فعالیت‌های مندرج در ماده (۵) این آیین‌نامه که در چارچوب ماده (۱) این آیین‌نامه منحصر به‌ توسعه صادرات کالا و خدمات می‌باشد، به مدت ۵ سال (‌در طول دوره برنامه سوم) از معافیت مالیاتی‌ برخوردار است.

‌ماده ۷- وزارت بازرگانی (‌مرکز توسعه صادرات ایران) پنجاه درصد (۵۰%) هزینه‌های مرتبط با فعالیت‌های صندوق را در بخش بازاریابی و برپایی و‌ حضور در نمایشگاه‌های خارجی برای سهامداران غیر دولتی براساس دستورالعملی که به تصویب شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی خواهد رسید‌از محل اعتبارات مصوب پرداخت خواهد کرد.

‌ماده ۸- ارکان صندوق عبارتند از: مجمع عمومی، هیأت مدیره، مدیر عامل و بازرسان، وظایف و اختیارات مجمع عمومی و اعضای هیأت مدیره و‌ نحوه تشکیل جلسات مجمع و انتخاب بازرسان و سایر مسایل مرتبط در اساسنامه‌ای که برای هر صندوق تهیه و تنظیم می‌گردد منعکس خواهد شد.

‌ماده ۹- صندوق‌ها مکلفند برنامه فعالیت‌ها و گزارش عملکرد سالانه خود را همراه با گزارش حسابرسان مورد تأیید، جهت اطلاع به مرکز توسعه‌ صادرات ایران ارسال دارند.

‌ماده ۱۰- وزارت بازرگانی (‌مرکز توسعه صادرات ایران) موظف است نوع حمایت‌ها و کمک‌های قابل ارایه به صندوق (‌علاوه بر کمک‌های مندرج در‌ مواد (۶)، (۷) و (۸) این آیین‌نامه) را مشخص و برای تصویب به هیأت دولت پیشنهاد نماید.

‌معاون اول رییس جمهور – حسن حبیبی