آیین‌نامه تشویق صادرکنندگان نمونه [مصوب ۱۳۸۰]

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۰۲/۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۲/۱۷

شماره: 4522/ت24152هـ – ۱۳۸۰/۲/۹

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۰/۲/۲ بنا به پیشنهاد وزارت بازرگانی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ‌ایران، آیین‌نامه تشویق صادرکنندگان نمونه را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده 1- [اصلاحی ۱۳۹۱/۵/۱۴]
به منظور شناسایی صادرکنندگان فعال و تشویق آنان به ادامه فعالیت و معرفی آنها به جامعه از یک سو و ارایه الگوهای مناسب به جامعه ‌تولیدکنندگان از سوی دیگر به سازمان توسعه تجارت ایران اجازه داده می‌ شود که طبق ضوابط مندرج در این آیین‌نامه همه ساله صادرکنندگان منتخب شامل:
1 ‏- ممتاز (تندیس بلورین)
2 – نمونه ملی (تندیس طلایی)
3 ‏- برتر کشوری (تندیس نقره‌ای)
4 – برگزیده استانی (تندیس برنزی) را‌ شناسایی نموده به آنان لوح تقدیر و کارت ویژه اعطا نماید.

تبصره 1 – [الحاقی ۱۳۹۱/۵/۱۴]
صادرکننده ممتاز صادرکننده ای است که حداقل پنج نوبت در گروه تخصصی مربوط به عنوان صادرکننده نمونه ملی انتخاب و معرفی شده باشد و در سنوات بعد، پس از ارزیابی در گروه تخصصی مربوط حائز بالاترین امتیاز گردد.

تبصره 2 ‏- [الحاقی ۱۳۹۱/۵/۱۴]
صادرکننده نمونه ملی صادرکننده ای است که طبق ضوابط مندرج در این آیین‌نامه انتخاب و در روز ملی صادرات با دریافت لوح تقدیر و تندیس طلایی مورد تشویق قرار گیرد.

تبصره 3 ‏- [الحاقی ۱۳۹۱/۵/۱۴]
صادرکننده برتر کشوری صادرکننده ای است که طبق ضوابط مندرج در این آیین‌نامه حایز رتبه دوم در فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه ملی و یا رتبه اول برگزیدگان استانی باشد.

‏تبصره 4 – [الحاقی ۱۳۹۱/۵/۱۴]
صادرکننده برگزیده استانی صادرکننده ای است که طبق ضوابط ابلاغی موضوع ماده (8‏) این آیین‌نامه در سطح استان توسط کارگروه مربوط استانی انتخاب و معرفی می گردد.

تبصره 5 ‏- [الحاقی ۱۳۹۱/۵/۱۴]
هرگونه ارزیابی، انتخاب و معرفی صادرکنندگان ممتاز، نمونه، برتر و برگزیده در سطوح ملی و استانی توسط سایر دستگاههای اجرایی و بخش های دولتی و غیردولتی با هماهنگی سازمان توسعه تجارت ایران مجاز می باشد.


ماده 2 – صادرکننده نمونه شخصیت حقیقی یا حقوقی است که دارای شرایط زیر باشد:

الف: ارزش صادرات کالاهای او در یک دوره مالی (‌از آغاز فروردین ماه تا اسفند ماه سال قبل از انتخاب) در مقایسه با سایر اشخاص یا شرکت‌ هایی که ‌کالاهای مشابه را صادر می‌ کنند در بالاترین سطح باشد.

ب: [اصلاحی ۱۳۹۶/۱۱/۴]
کالاهای صادراتی شخص حقیقی یا حقوقی که به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب می‌شود (‌با در نظر گرفتن بسته بندی این کالاها) در مقایسه با رقبا‌ از کیفیت بالاتری برخوردار باشد.

ج-
[الحاقی ۱۳۹۱/۵/۱۴]
[اصلاحی ۱۳۹۶/۱۱/۴]
شاخص های نام و نشان تجاری (برند) و فناوری بالا (های تک) به عنوان شاخص های ویژه ‏در انتخاب صادرکنندگان در کلیه مراتب ملی و استانی.

تبصره 1 – کارگروه (‌کمیته) موضوع ماده (4) این آیین‌نامه می ‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی را که کالاهای جدیدی را صادر کند یا بازار جدیدی را به‌ دست آورد به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب نماید.

تبصره ۲ – کالای جدید کالایی است که سابقه صدور ندارد و بازار جدید به بازاری اطلاق می ‌شود که صدور کالا به آن در سال‌ های گذشته سابقه نداشته‌ است.

تبصره 3 – افرادی که کیفیت کالاها یا خدمات تولیدی آنها – با در نظر گرفتن استانداردهای بین ‌المللی – به تشخیص کارگروه (‌کمیته) موضوع ماده (4) این آیین‌نامه در بالاترین سطح باشد می ‌توانند به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شوند.


ماده 3 – [اصلاحی ۱۳۹۱/۵/۱۴]
تعداد صادرکنندگان نمونه‌‌ای که در هر سال لوح تقدیر و کارت ویژه به آنها اعطا می ‌شود از پنجاه بنگاه صادراتی تجاوز نخواهد کرد.


ماده 4 – [اصلاحی ۱۳۹۱/۵/۱۴]
به منظور انتخاب صادرکنندگان نمونه کارگروهی (‌کمیته‌ای) با عضویت نمایندگان دفتر تخصصی ذی‌ربط وزارت صنعت، معدن و تجارت، جهاد‌ کشاورزی، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، سازمان ملی استاندارد ایران، سازمان توسعه تجارت ایران، گمرک جمهوری اسلامی ‌ایران، اتاق تعاون، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران (اتاق ایران)، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و نماینده تشکل صادراتی ذی‌ربط حسب مورد به ریاست نماینده سازمان توسعه تجارت ایران تشکیل می ‌گردد. این کارگروه (‌کمیته) مکلف است نسبت به انتخاب به موقع صادرکنندگان نمونه بر اساس ضوابط مندرج در این‌ آیین‌نامه و معرفی آنان در روز صادرات (29 مهر ماه) اقدام نماید.
محل تشکیل جلسات کارگروه (‌کمیته) یاد شده سازمان توسعه صادرات ایران خواهد‌ بود.

تبصره – تعیین حد نصاب یا سقف کمی صادرات و سایر ضوابط لازم برای انتخاب صادرکنندگان نمونه بر عهده کارگروه (‌کمیته) مندرج در این ماده ‌است.


ماده 5 – [اصلاحی ۱۳۹۱/۵/۱۴]
گمرک جمهوری اسلامی ایران و سایر سازمان‌ هایی که آمار صادرات کالاها و خدمات کشور را در اختیار دارند مکلفند حسب درخواست دبیرخانه کارگروه این آمارها را جهت طرح‌ در کارگروه (‌کمیته) موضوع ماده (4) این آیین‌نامه به مرکز توسعه صادرات ایران ارسال نمایند.

تبصره – [الحاقی ۱۳۹۱/۵/۱۴]
مسئولیت تایید صحت اطلاعات و آمارها به عهده دستگاه اجرایی ذی‌ربط می باشد.


ماده 6 – به صادرکنندگان نمونه علاوه بر لوح تقدیر، کارت ویژه‌ ای از طرف مرکز توسعه صادرات ایران اعطا خواهد شد که دارنده آن از مزایای زیر‌ استفاده خواهد نمود:

‏ردیف
عنوان مزایا
صادر کننده نمونه
دستگاه اجرایی
ممتاز ملی
نمونه ملی
1
کارت ویژه
با اعتبار 5 ساله
با اعتبار 3 ساله
سازمان توسعه تجارت ایران
2
جایزه نقدی معادل ریالی
150 میلیون ریال
100 میلیون ریال
سازمان توسعه تجارت ایران
3
تخفیف در هزینه اجاره غرفه یا زمین در نمایشگاههای بین المللی داخلی کشور(حداکثر   5 نمایشگاه در سال)
حداقل 60 درصد
حداقل 50 درصد
سازمان توسعه تجارت ایران
4
تخفیف هزینه اجاره غرفه در نمایشگاههای اختصاصی و بین المللی خارج کشور(حداکثر 3   نمایشگاه در سال)
حداقل 40 درصد
حداقل 30 درصد
سازمان توسعه تجارت ایران
5
تخفیف هزینه حضور در هیاتهای تجاری و بازاریابی اعزامی به بازارهای هدف (حداکثر   3 هیات درسال)
حداقل 50 درصد
حداقل 30 درصد
سازمان توسعه تجارت ایران
6
تخفیف در هزینه خدمات ارایه شده توسط صندوق ضمانت صادرات ایران
حداکثر 50 درصد
حداکثر 40 درصد
صندوق ضمانت صادرات ایران
7
تخفیف در هزینه تبلیغات در شبکه های برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
سازمان صدا و سیما

الف: [حذف ۱۳۹۱/۵/۱۴]

ب: [حذف ۱۳۹۱/۵/۱۴]

ج: [حذف ۱۳۹۱/۵/۱۴]

د: برخورداری از سه درصد (3%) جایزه صدور بر مبنای ارزش FOB کالای صادر شده حداکثر به مبلغ یکصد میلیون (000 /000 /100) ریال فقط برای‌ یکبار، در طول مدت اعتبار کارت ویژه.

ه- [اصلاحی ۱۳۸۰/۱۱/۳]
معافیت از اخذ گواهینامه استاندارد برای صدور کالاهای تولیدی مشمول مقررات استاندارد در طول مدت اعتبار کارت ویژه به استثنای ‌کالاهایی که رعایت استاندارد آنها اجباری اعلام شده است.

تبصره 1 – ادارات، سازمانها و مؤسسات دولتی و وزارتخانه‌ ها مکلفند تشریفات اداری مربوط به صدور کالاهای صادرکنندگان نمونه را خارج از نوبت ‌انجام دهند و به درخواست‌ های آنان در ارتباط با فعالیت ‌های مرتبط با صادرات در کوتاهترین زمان ممکن رسیدگی نمایند.

تبصره ۲ – [حذف ۱۳۹۱/۵/۱۴]

ماده ۷ – [اصلاحی ۱۳۹۱/۵/۱۴]
صادرکنندگان برگزیده استانی بر اساس ضوابطی که از سوی سازمان توسعه تجارت ایران ابلاغ خواهد شد، توسط کارگروهی به مسئولیت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و عضویت نمایندگان استانداری، گمرک استان، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان و اتاق تعاون استان و سایر دستگاههای اجرایی ذی‌ربط (بنا به پیشنهاد مسئول کارگروه) انتخاب و معرفی ‏می شوند.

‏تبصره 1 ‏- [اصلاحی ۱۳۹۱/۵/۱۴]
تسهیلات، مشوق ها، تخفیف ها و مزایای صادرکنندگان برگزیده استانی که بر اساس ضوابط ابلاغی موضوع ماده (۷) این آیین‌نامه انتخاب می شوند، همه ساله پس از طرح و تصویب در کارگروه توسعه صادرات استان به دستگاههای اجرایی ذی‌ربط استان ابلاغ و از محل منابع مالی استان پرداخت می نماید.

‏تبصره 2 ‏- [اصلاحی ۱۳۹۱/۵/۱۴]
سازمان توسعه تجارت ایران بر حسن اجرای فرآیند انتخاب صادرکنندگان برگزیده استانی نظارت خواهد داشت.

ماده 8 – [اصلاحی ۱۳۹۱/۵/۱۴]
صادرکنندگان ممتاز و نمونه ملی منتخب در هر سال، از زمان معرفی به ترتیب به مدت (5‏) و (3) سال از مزایای پیش بینی شده بهره مند می باشند و تا یک سال قبل از اتمام مهلت کارت ویژه مجاز به شرکت در فرآیند انتخاب صادرکننده ممتاز و نمونه ملی نمی باشند.

تبصره – [اصلاحی ۱۳۹۱/۵/۱۴]
حضور مجدد صادرکنندگان ممتاز و نمونه ملی در فرآیند انتخاب (پیش از انقضای مهلت کارت ویژه) مشروط به افزایش حداقل (۱۰%) ارزش صادرات در مقایسه با سال انتخاب می باشد.

‏ماده 9 ‏- [الحاقی ۱۳۹۱/۵/۱۴]
معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور مکلف است اعتبارات مورد نیاز این آیین‌نامه را همه ساله و بنا به پیشنهاد سازمان توسعه تجارت ایران در ردیف جداگانه‌ای در لوایح بودجه سالانه کل کشور به نام سازمان توسعه تجارت ایران پیش بینی نماید.

ماده 10- [اصلاحی ۱۳۹۱/۵/۱۴]
وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است همه ساله از کارشناسان، پژوهشگران و افرادی که در جهت پیشبرد اهداف صادراتی کشور خدمات ارزنده‌ای‌ انجام داده‌اند از طریق اعطای لوح تقدیر و مزایای دیگر به نحو مقتضی قدردانی نماید.

ماده 11 – [الحاقی ۱۳۹۱/۵/۱۴]
سازمان توسعه تجارت ایران مجاز است تمام یا بخشی از فرآیند شناسایی، ارزیابی و انتخاب صادرکنندگان ممتاز و نمونه ملی و نیز برگزاری مراسم روز ملی صادرات و سایر رویدادهای مرتبط در سطح کشور را به تشکلهای غیردولتی صلاحیتدار واگذار نماید.

ماده 12- [اصلاحی ۱۳۹۱/۵/۱۴]
تصویب‌نامه شماره ۴۰۹۶۸/ت۲۰۰۷۷ه مورخ ۱۳۷۷/۷/۲۷ لغو می‌ شود.

معاون اول رییس جمهور – حسن حبیبی