‌آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۵) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۰۱/۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۲/۱۷

[آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۵) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (۹) قانون برنامه چهارم توسعه‌ اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مصوب ۱۳۸۴/۳/۱۸]

‌شماره ۴۵۰۸ت‌۲۳۷۴۳ه – ۱۳۸۰/۲/۹

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۰.۱.۲۹ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، موضوع نامه‌ شماره ۶۱..۴۱۹۷.۳۱۱۵۹ مورخ ۱۳۷۹.۸.۲۴ وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد ماده (۱۵) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و‌ فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۷۹ – آیین‌نامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ – اصطلاحات مندرج در این آیین‌نامه، با مفاهیم زیر به کار رفته‌اند:

‌الف – قانون برنامه سوم: عبارت است از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۷۹ – مجلس‌ شورای اسلامی.

ب – هیأت: عبارت است از هیأت عالی واگذاری مذکور در ماده (۱۳) از فصل سوم قانون برنامه سوم.

ج – سازمان: عبارت است از سازمان خصوصی سازی مذکور در ماده (۱۵) از فصل سوم قانون برنامه سوم.

‌د – شرکت‌های مادر تخصصی: عبارت است از اشخاص حقوقی دولتی که با توجه به نوع فعالیت حسب مفاد بند(‌الف) ماده (۴) از فصل دوم قانون‌ برنامه سوم، زیر نظر وزارتخانه ذی‌ربط و در چهارچوب اساسنامه خود اداره می‌شوند.

‌هـ – وکالت: [اصلاحی ۱۳۸۳/۶/۱۵]
منظور از وکالت در این آیین‌نامه، وکالتی است که بر اساس مفاد ماده (۱۵) از فصل سوم قانون برنامه سوم، شرکت‌های مادر تخصصی‌ مراحل واگذاری را به سازمان خصوصی‌سازی تفویض می‌نمایند. این وکالت تا اتمام کلیه مراحل اجرایی و اختتام عملیات واگذاری نافذ و معتبر است‌.

‌و- دبیرخانه: عبارت است از دبیرخانه هیأت عالی واگذاری.

‌ماده ۲ – کلیه وزارخانه‌ها، مؤسسات و شرکتهای دولتی و سایر دستگاه‌های موضوع ماده (۱۱) قانون برنامه سوم مکلفند فهرست اسامی شرکتهای قابل‌ فروش، انحلال و ادغام خود و همچنین میزان سهام موضوع ماده (۱۱) قانون برنامه سوم اطلاعات کلی مورد نیاز طبق فرم تنظیمی توسط هیأت را تا‌حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه به هیأت ارسال نمایند.

‌تبصره ۱ – چنانچه ظرف مهلت مقرر در این ماده، دستگاه‌های مذکور نسبت به ارسال فهرست و سایر اطلاعات فوق‌الذکر اقدام ننمایند، وزارت امور‌اقتصادی و دارایی راساً در خصوص تهیه فهرست لازم و ارسال آن به هیأت جهت طرح و اتخاذ تصمیم و تقدیم آن به هیأت وزیران اقدام خواهد نمود.

‌تبصره ۲ – کلیه مصوبات کار گروه واگذاری موضوع تبصره (۳۵) قانون بودجه سال‌های ۱۳۷۷ و ۱۳۷۸ کل کشور و بند (ف) تبصره (۲) قانون بودجه‌ سال ۱۳۷۹ کل کشور به قوت خود باقی است و موارد باقیمانده بر اساس این آیین‌نامه انجام خواهد شد.

‌ماده ۳ – [اصلاحی ۱۳۸۳/۶/۱۵]
شرکت‌های مادر تخصصی در صورت لزوم نسبت به اصلاح ساختار شرکتهای قابل فروش اقدام نموده و مراتب را به دبیرخانه هیأت اعلام نمایند.
‌شرکت‌های مادر تخصصی پس از تصویب اسامی شرکت‌های قابل فروش توسط هیأت که متضمن برنامه زمان‌بندی و روش فروش است نسبت به‌ امضای وکالتنامه با سازمان به منظور طی مراحل فروش سهام اقدام می‌نمایند. اعطای وکالت مسؤولیتی را متوجه موکل (‌شرکت مادر تخصصی) نخواهد‌ نمود.

تبصره ـ [الحاقی ۱۳۸۵/۹/۵]
شرکتهای مادر تخصصی مکلفند ترتیبی اتخاذ نمایند تا پس از تصویب نام شرکت قابل واگذاری توسط هیئت وزیران و قبل از امضای وکالتنامه فروش با سازمان خصوصی‌سازی نسبت به شفاف سازی و افشای کلیه اطلاعات درونی و صورتهای مالی از جمله مطالبات اشخاص از شرکت مورد فروش که آثار مالی آن در دفاتر به ثبت نرسیده است اقدام نمایند و مراتب را حسب مورد به اطلاع سازمان خصوصی‌سازی و کارشناسان رسمی دادگستری برسانند.

‌ماده ۴ – [اصلاحی ۱۳۸۳/۶/۱۵]
از زمانی که اسامی شرکتهای مشمول واگذاری و برنامه زمان‌بندی و روش فروش آنها به تصویب هیأت وزیران می‌رسد تا اتمام کلیه مراحل عملیات واگذاری‌، سازمان حق خواهد داشت از کلیه تصمیمات ارکان شرکتهای مزبور مطلع گردد، رعایت ترتیبات زیر الزامی است:
۱ـ [اصلاحی ۱۳۸۳/۶/۱۵]
در طی دوره فروش و در مورد شرکت‌های مشمول واگذاری‌، کلیه مصوبات مجامع‌ و هیأت مدیره شرکتهای مذکور که توسط شرکتهای مادرتخصصی دریافت می‌شود، درصورتی‌که به هر نحو بر قیمت‌گذاری تأثیر داشته باشد برای سازمان ارسال خواهد شد و نماینده سازمان به عنوان ناظر در جلسات مجمع عمومی شرکت می‌نماید.
۲ـ مدیری شرکت مورد فروش موظف است همکاری همه جانبه و لازم را برای بازدید متقاضیان خرید انجام دهد.
۳ـ شرکت موظف است کلیه دفاتر و اسناد و مدارک و سایر اطلاعاتی که سازمان لازم می‌داند را در طی دوره فروش و حسب درخواست، در اختیار‌ سازمان قرار دهد.

‌ماده ۵ – [اصلاحی ۱۳۸۳/۶/۱۵]
فرم وکالتنامه باید با رعایت ماده (۴) این آیین‌نامه شامل مشخصات کامل وکیل و موکل، تعداد سهام قابل فروش باشد.

‌تبصره: وکالتنامه موضوع این ماده مطابق زمانی که برای فروش سهام هر یک از شرکت‌ها در برنامه سالانه فروش موضوع بند (ب) ماده (۱۴) قانون‌ برنامه تعیین می‌شود اعطا خواهد شد و این وکالتنامه برای مدت شش ماه معتبر خواهد بود و تمدید آن بنا به پیشنهاد یکی از طرفین و تصویب هیأت ،‌ به ترتیبی که در ماده (۱۹) این آیین‌نامه آمده است می‌باشد.

‌ماده ۶ – میزان حق الوکاله و کارمزد فروش سهام با توجه به عوامل مؤثر از قبیل تعداد سهام قابل فروش و شیوه فروش، به موجب تعرفه‌ای است که بنا‌به پیشنهاد سازمان به تصویب هیأت خواهد رسید.

‌ماده ۷ – سازمان مکلف است سهامی را که وکالت آن را پذیرفته است براساس برنامه زمان‌بندی موضوع بند (ب) ماده (۱۴) قانون برنامه سوم برای‌ فروش عرضه نماید.

‌ماده ۸ – عرضه سهام از طریق انتشار آگهی عمومی با رعایت ضوابط مندرج در مواد آتی صورت می‌پذیرد.

‌ماده ۹ – [اصلاحی ۱۳۸۳/۶/۱۵]
آگهی عرضه سهام حداقل در دو روزنامه کثیرالانتشار و در صورت لزوم از طریق سایر رسانه‌های گروهی نیز منتشر می‌گردد. عرضه سهام‌ حداقل بیست روز پس از انتشار اولین آگهی مجاز خواهد بود. انتشار آگهی حداقل در دو نوبت و با فاصله حداکثر ده روز و با ذکر روش واگذاری انجام می‌پذیرد.

‌ماده ۱۰ – در مواردی که واگذاری سهام از طریق سازمان بورس اوراق بهادار صورت می‌گیرد درج اطلاعات زیر در آگهی ضروری است:
۱ـ نام و موضوع فعالیت شرکت.
۲ـ تعداد سهام قابل واگذاری و درصد آن نسبت به کل سهام شرکت.
۳ـ اعلام ترکیب سهامداران به تفکیک عمومی، دولتی و خصوصی.
۴ـ تعیین محل دریافت فرمها و اطلاعات مربوط.
۵ـ اعلام تاریخ عرضه سهام قابل واگذاری مطابق آیین‌نامه مربوط.
۶ـ اعلام قیمت پایه سهام قابل واگذاری مطابق آیین‌نامه مربوط.
۷ـ اعلام آمادگی برای بازدید واحد مورد واگذاری توسط متقاضیان خرید.
۸ـ اعلام میزان پیش دریافت نقدی و زمان‌بندی و شرایط تقسیط و تضمین‌های لازم برای وصول مطالبات در مواردی که واگذاری سهام با رعایت مفاد آیین‌نامه مربوط به صورت نقد و اقساط صورت می‌گیرد.

‌ماده ۱۱ – در مواردی که واگذاری سهام از طریق مزایده صورت می‌گیرد، درج موارد زیر در آگهی ضروری است:
۱ـ کلیه موارد مندرج در بندهای ماده (۱۰) به استثنای بند (۵) آن؛
۲ـ اعلام مهلت و چگونگی تسلیم پیشنهادها؛
۳ـ اعلام مبلغ سپرده شرکت در مزایده به میزان پنج درصد (۵%) قیمت پایه (‌چنانچه قیمت پایه بیش از پنج میلیارد (۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)‌ریال باشد مبلغ‌ سپرده نسبت به مازاد، به دو درصد (۲% کاهش می‌یابد)؛
۴ـ اعلام اینکه متقاضیان باید پیشنهاد خود را روشن و مشخص و در مهلت مقرر در پاکت لاک و مهر شده تسلیم نمایند؛
۵ـ اعلام تاریخ جلسه گشایش پاکت‌های واصل شده پیشنهادی و اینکه در جلسه مذکور حضور پیشنهاد دهندگان آزاد است.

‌ماده ۱۲ – چگونگی تعیین و اعلام برنده مزایده و همچنین سایر موارد پیش‌بینی نشده بر اساس مفاد آیین‌نامه معاملاتی سازمان انجام می‌گیرد.

ماده ۱۳ ـ [اصلاحی ۱۳۸۳/۶/۱۵]
واگذاری سهام تدریجی شرکتها توسط سازمان و از طریق بورس درصورتی‌ که حداکثر پنج درصد سهام کل آنها را شامل شود، بدون تشریفات درج آگهی مجاز می‌باشد.
هیأت‌ عالی واگذاری می‌تواند برای واگذاری‌ سهام برخی شرکتهای مشمول این ماده درج آگهی را برای فواصل زمانی کمتر از بیست روز (موضوع ماده ۹ این‌ آیین‌نامه‌) الزام نماید.

‌ماده ۱۴ – [اصلاحی ۱۳۸۳/۶/۱۵]
به منظور احراز قیمت واقعی سهام، در مورد شرکتهایی که بدوا در بورس اوراق بهادار پذیرفته می‌شوند و یا سهام شرکتهایی که بیش از سه ماه‌ در بورس اوراق بهادار معامله‌ای بر روی آنها انجام نشده است، سازمان مجاز به عرضه و فروش سهام در بورس اوراق بهادار حداکثر به میزان پنج درصد سهام کل هر شرکت‌ بدون تشریفات درج آگهی می‌باشد.

‌ماده ۱۵ – فرم قرارداد فروش و نحوه تنظیم آن به موجب دستورالعملی خواهد بود که به پیشنهاد سازمان به تصویب هیأت می‌رسد.

ماده ۱۶ – تشخیص موارد فروش نقدی و اقساطی سهام بر اساس آیین‌نامه نظام اقساطی فروش، موضوع بند(‌هـ) ماده (۱۴) قانون برنامه سوم خواهد‌بود.

ماده ۱۷ ـ [اصلاحی ۱۳۸۳/۶/۱۵]
درصورتی‌ که به موجب قوانین و مقررات جاری‌، سهام ترجیحی همراه سهام عرضه شده وجود داشته باشد، سازمان مکلف است موارد مذکور را حسب مورد در آگهیهای فروش اعلام نماید.

‌ماده ۱۸ – درآمدهای ناشی از فروش سهام موضوع این آیین‌نامه به حسابی که از طرف خزانه نزد یکی از بانکهای کشور افتتاح می‌شود واریز و نام‌ شرکت مادر تخصصی ذی‌ربط به منظور اجرای بند (‌الف) ماده (۱۹) قانون برنامه سوم در هر مورد از طرف سازمان به خزانه اعلام می‌گردد.

ماده ۱۹ ـ [اصلاحی ۱۳۸۳/۶/۱۵]
چنانچه ظرف شش ماه پس از عرضه‌، طبق مفاد این آیین‌نامه و سایر آیین‌نامه‌ها و مقررات مربوط‌، سهام به فروش نرود، سازمان گزارش لازم متضمن بیان مشکلات و موانع موجود و راه‌حل پیشنهادی را تهیه و جهت‌ اتخاذ تصمیم به هیأت عالی واگذاری تقدیم می‌نماید.

‌ماده ۲۰ – سازمان مکلف است هر سه ماه یک بار گزارشی از اقدامات انجام یافته در مورد سهام و شرکت‌های تعیین تکلیف شده، همچنین تجزیه و‌ تحلیل روند واگذاری را تهیه و به هیأت تسلیم نماید.

‌معاون اول رییس جمهور- حسن حبیبی