‌قانون اجازه واگذاری حق دریافت عوارض آزادراههای تهران – کرج و کرج – قزوین به بانک ملی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۰۱/۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۲/۱۵

‌ماده واحده – به وزارت راه و ترابری اجازه داده می‌شود حق دریافت عوارض عبور از آزادراههای تهران – کرج و کرج – قزوین و واریز آن به خزانه‌ را طبق قرارداد به بانک ملی ایران به عنوان عامل طرفهای مشارکت واگذار نماید. معادل صددرصد (۱۰۰%) مبالغ واریزی از محل اعتباری که به همین‌ منظور در قانون بودجه هر سال منظور می‌گردد در اختیار وزارت راه و ترابری قرار خواهد گرفت تا جهت تأمین کسری درآمد مورد انتظار آزادراههای‌ قزوین – زنجان و زنجان – تبریز و مشهد – باغچه به مصرف برسد.

‌تبصره ۱ – دوره واگذاری فوق‌الذکر به اطراف مشارکت تا استهلاک کامل هزینه‌های مذکور و با لحاظ نمودن حق عبور دریافتی از آزادراههای یاد‌شده در جمع درآمدهای دوران مشارکت خواهد بود.

‌تبصره ۲ – با عاملیت وزارت راه و ترابری پانزده درصد (۱۵%) درآمد حاصل از حق عبور در بهره برداری از موضوع این قانون و براساس قرارداد‌ جداگانه صرف احتیاجات نگهداری
آزادراههای یاد شده خواهد شد.

‌تبصره ۳ – کلیه هزینه‌های مرتبط با وصول عوارض از آزاد راههای تهران – کرج و کرج – قزوین توسط بانک ملی ایران به عنوان عامل اطراف‌ مشارکت، تأمین و پرداخت خواهد شد.

‌تبصره ۴ – نرخ عوارض آزادراههای مذکور توسط شورای اقتصاد تعیین می‌گردد.

‌تبصره ۵ – از تاریخ تصویب این قانون، قوانین مغایر با آن لغو می‌گردد.


‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و پنج تبصره در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ بیست و نهم فروردین ماه یکهزار و سیصد و هشتاد مجلس شورای‌ اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۸۰.۲.۵ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌رئیس مجلس شورای اسلامی – مهدی کروبی