آیین‌نامه اجرایی تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۰۱/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۲/۲۳

‌شماره ۴۹۹۲ت۲۴۴۷۵هـ ۱۳۸۰.۲.۱۱

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۰.۱.۲۶ بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزارت‌ تعاون و سازمان ملی جوانان و به استناد بند «ی» تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور آیین‌نامه اجرایی تبصره را به شرح زیر تصویب نمود:


‌فصل اول – کلیات

‌ماده ۱ـ تسهیلات اعتباری موضوع این آیین‌نامه در سال ۱۳۸۰ به شرح جداول پیوست از طریق بانک‌های تجاری و تخصصی که توسط بانک مرکزی‌ جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌گردند و در این آیین‌نامه به اختصار بانک‌های عامل نامیده می‌شوند، اعطا می‌شود.

‌تبصره – در سال ۱۳۸۰ بانکها، می‌تواند تا معادل بیست و پنج درصد از افزایش درمانده تسهیلات بخش غیر دولتی، پس از کسر بیست و پنج درصد‌ یادداشت و تسهیلات از محل سپرده‌های قرض الحسنه برای رفع احتیاجات ضروری به شرح جدول زیر تعیین می‌شود.

‌جدول ص ۱۱۰


‌ماده ۲ – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از تاریخ تصویب این آیین‌نامه
حداکثر ظرف مدت پانزده روز نسبت به تعیین و ابلاغ سهم‌تسهیلات تکلیفی هر یک از
بانکهای عامل بر حسب استان یا دستگاه اجرایی اقدام نماید.

‌تبصره ۱ – بانکهای عامل موظفند حداکثر ظرف مدت پانزده روز پس از ابلاغ سهم تعیین
شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مراتب را‌برای اجرا به کلیه واحدهای
اجرایی ذی‌ربط در سراسر کشور ابلاغ نمایند.

‌تبصره ۲ – سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه از
تاریخ تصویب این آیین‌نامه، فهرست طرح‌های دولتی را که‌ مشمول تضمین دولت می‌باشند،
تعیین و تضمین لازم را در مورد آنها به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارایه نماید.

‌تبصره ۳ – مناطق توسعه نیافته در سال ۱۳۸۰ توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور
با همکاری دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری تعیین و به‌ بانک مرکزی جمهوری اسلامی و
دستگاههای اجرایی ذیربط ابلاغ خواهد شد.

‌تبصره ۴ – تغییر در مانده چهارهزار و هشتصد میلیارد (۴.۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال
موضوع این آیین‌نامه بر اساس مبلغ اصل تسهیلات و قبل از‌اضافه شدن سود و کارمزد
متعلق حساب می‌شود.

‌تبصره ۵ – بانک‌های عامل موظفند سهم اعلام شده از طرف دولت را بدون تعلل و در
اسرع وقت صرفاً با رعایت مفاد این آیین‌نامه به تدریج حداکثر تا‌دی ما سال ۱۳۸۰ به
طور کامل به طرح‌های مصوب اختصاص دهند.

‌ماده ۳ – بازپرداخت تمام یا قسمتی از تسهیلات بانکی به شرح جداول موضوعه این
آیین‌نامه حسب مورد توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور‌ به نیابت از طرف دولت
تضمین و تعهد می‌گردد.
‌سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است اعتبار لازم جهت پرداخت مانده مطالبات
معوق لاوصول بانکهای عامل ناشی از اعطای تسهیلات‌اعتباری موضوع این آیین‌نامه را
که از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌گردد، در لوایح بودجه سال‌های
بعد پیش‌بینی و منظور نماید،‌تا از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به
بانک‌های عامل پرداخت شود. تضمین دولت نافی وظایف بانک‌های عامل جهت وصول
مطالبات‌ناشی از اعطای تسهیلات این تبصره و بررسی و تایید توجیه اقتصادی طرح‌ها
نبوده(‌به استثنای طرح‌های خود اشتغالی و طرح‌های عمرانی ملی‌ مصوب) و استفاده
کنندگان از این تسهیلات مکلف به بازپرداخت به موقع مانده مطالبات بانک‌ها از محل
تسهیلات تکلیفی می‌باشند. بانک‌های عامل‌ موظفند برای حفظ حقوق خود، اقدامات قانونی
و نظارت لازم را جهت مصرف و بازپرداخت تسهیلات اعطایی متناسب با پیشرفت اجرای طرح به‌عمل آورند.
‌تسهیلات بخش دولتی به شرح جداول موضوع این آیین‌نامه با تضمین و تعهد سازمان
مدیریت و برنامه‌ریزی کشور توسط بانک‌های عامل پرداخت‌ می‌گردد و در مواردی که عطای
تسهیلات به شرکتها و دستگاههای دولتی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تضمین
و تعهد نگردد، در ین‌صورت اعطای تسهیلات به این قبیل شرکتها و دستگاههای دولتی غیر
تکلیفی بوده و صرفاً بر اساس دریافت تأمین‌های کافی و لازم توسط بانک
عامل‌امکان‌پذیر خواهد بود. پرداخت تسهیلات سرمایه‌ای به هر یک از شرکتهای دولتی
منوط به بازپرداخت اقساط سررسید شده وامهای قبلی همان شرکت‌است.


‌ماده ۴ – ارقام مندرج در جداول این آیین‌نامه با توافق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تا پایان آذرماه ۱۳۸۰‌حداکثر تا ده درصد (۱۰%) از محل کاهش سایر اقلام جداول مذکور حداکثر برای یک بار قابل افزایش می‌باشد، مشروط بر این که سهم بخش غیر دولتی‌ از هفتاد درصد (۷۰%) کاهش نیابد و در سقف مانده تسهیلات تکلیفی تغییری حاصل نگردد.

‌تبصره ۱ – [اصلاحی ۱۳۸۰/۵/۱۴]
پنجاه درصد (۵۰%) از سهم بخش غیر دولتی به استثنای مسکن ایثارگران به بخش تعاونی اختصاص می‌یابد و حسب مورد وزارت تعاون یا‌وزارت جهاد کشاورزی و ادارات کل تابعه آنها موظفند با رعایت سهم مذکور نسبت به معرفی طرح‌های تشکل‌های تعاونی به مراجع ذی‌ربط برای‌ بررسی، تایید و اعطای تسهیلات حداکثر تا پایان آذرماه سال ۱۳۸۰ اقدام نمایند.

‌تبصره ۲ – در صورت عدم معرفی طرح‌های سرمایه‌گذاری متقاضیان بخش تعاونی توسط وزارت تعاون به بانکهای عامل (‌در ارتباط با سهمیه ملی) و نیز‌ عدم تصویب طرح‌های پیشنهادی بخش تعاونی توسط شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان (‌در ارتباط به سهمیه استانی) در مهلت زمانی موضوع‌ تبصره (۱) این ماده سهمیه مذکور به طرح‌های پیشنهادی بخش غیر دولتی اختصاص می‌یابد.


‌فصل دوم – تسهیلات اعطایی به بخش دولتی:

‌تسهیلات اعطایی به بخش دولتی شامل سرمایه در گردش و سرمایه‌گذاری به شرح زیر می‌باشد:

‌بخش اول: سرمایه در گردش بخش دولتی

‌ماده ۵ – بانک‌های عامل موظفند سرمایه در گردش مورد نیاز دستگاه‌های دولتی برای خرید محصولات اساسی کشاورزی و دامی، تهیه و تدارک‌ نهاده‌های کشاورزی و تنظیم بازار به شرح قسمت (ج) جدول شماره (۱) (‌خدمات و تنظیم بازار) و جدول شماره (۳) پیوست این آیین‌نامه را به صورت‌ تسهیلات کوتاه مدت و بر اساس جدول گردش نقدینگی تایید شده توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، تأمین و اعطا نمایند.


‌ماده ۶ – چنانچه دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط به دلیل ضرر و زیان خرید تضمینی
محصولات کشاورزی و دامی در سال‌های گذشته به بانک عامل مانده‌ بدهکاری داشته باشند،
تأمین و پرداخت اعتبار تصویبی مندرج در ماده (۵) این آیین‌نامه توسط بانکهای عامل
صرفاً منوط به بازپرداخت اقساط‌ تسهیلات قبلی سررسید شده دستگاه‌های بدهکار به
بانک‌های عامل می‌باشد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است در خصوص
پوشش‌ و بازپرداخت بدهی‌های مذکور به بانک‌های عامل اقدامات لازم را به عمل آورد تا
امکان اعطای تسهیلات مجدد به دستگاه‌های مذکور توسط بانک‌های‌ عامل فراهم گردد.


‌ماده ۷ – اعطای تسهیلات اعتباری توسط بانک‌های عامل به دستگاه‌ها و شرکتهای دولتی
صرفاً بر اساس مبالغ مندرج در قسمت ششم و مفاد بند «ج»‌ تبصره (۲) موضوع این آیین‌نامه
که به صورت موردی برحسب طرح و بر اساس سقف تسهیلات تکلیفی تضمینی توسط سازمان
مدیریت و برنامه‌ریزی‌کشور تضمین و تعهد می‌گردد، تأمین و پرداخت نمایند.

‌تبصره ۱ – با توجه به ملاحظات مندرج در بند«ج» تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل
کشور پرداخت هرگونه تسهیلات به دستگاه‌ها و شرکتهای‌ دولتی خواه به صورت تسهیلات
جاری یا تسهیلات سرمایه‌ای منوط به بازپرداخت اقساط سررسید تسهیلات قبیل آنها خواهد بود.

‌تبصره ۲ – مهلت زمانی تصویب و انعقاد قرارداد مربوط به طرح‌های سرمایه گذاری بخش
دولتی بین‌ بانک‌های عامل و شرکتهای دولتی موضوع جدول‌ شماره (۲) این آیین‌نامه پایان اسفندماه ۱۳۸۰ خواهد بود.


‌فصل سوم – تسهیلات اعطایی به بخش غیر دولتی

‌تسهیلات اعطایی به بخش غیر دولتی شامل سرمایه در گردش و سرمایه‌گذاری به شرح زیر خواهد بود:

‌بخش اول – سرمایه در گردش بخش غیر دولتی:

‌ماده ۹ – بانک‌های عامل موظفند سرمایه در گردش مورد نیاز اشخاص حقیقی حقوقی بخش
غیر دولتی از تسهیلات اعتباری تخصیصی به شرح جدول‌ شماره (۶) پیوست این آیین‌نامه
را حسب مورد با معرفی دستگاه ذی‌ربط در اختیار معرفی شدگان مربوط که در زمینه‌های
تهیه و تدارک و توزیع نهاده‌ها‌ و عوامل تولید بخش‌های کشاورزی و صنایع وابسته و
تهیه و توزیع کالاها و مایحتاج ضروری کارکنان دولت، نیروهای مسلح، عشایر و سایر
اقشار‌مردم، همچنین تهیه و تدارک مواد لازم برای قالی‌بافان تحت پوشش
وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و تعاون، شرکت سهامی فرش ایران، سازمان صنایع‌دستی و
سایر مؤسسات حمایتی فرش فعالیت دارند و همچنین سرمایه در گردش سایر موارد صنعتی و
صنوف تولیدی، تأمین و در اختیار متقاضی قرار‌دهند.


‌ماده ۱۰ – توزیع اعتبارات ماده (۹) این آیین‌نامه و سهم هر یک از دستگاه‌های
اجرایی ذی‌ربط به تفکیک منابع قرض الحسنه و سایر منابع سیستم‌ بانکی و نیز اعتبارات
موضوع تبصره(۴) قانون بودجه سال ۱۳۷۶ کل کشور بر اساس دستورالعمل جداگانه‌ای است
که به صورت مشترک توسط سازمان‌مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بانک مرکزی جمهوری
اسلامی ایران تهیه و حداکثر ظرف پانزده روز از تاریخ تصویب این آیین‌نامه ابلاغ خواهد شد.


‌بخش دوم – سرمایه‌گذاری بخش غیر دولتی: ۴

‌ماده ۱۱ – بانک‌های عامل موظفند تسهیلات اعتباری بابت طرح‌های سرمایه‌گذاری در
بخش غیر دولتی به شرح جدول شماره (۷) موضوع این آیین‌نامه‌ و تسهیلات موضوع ماده
(۲۲) این آیین‌نامه را در سطح ملی و استانی با اولویت پرداخت به طرح‌های مصوب نیمه
تمام فعال سال‌های گذشته که از‌ منابع اعتباری تبصره‌های قوانین بودجه سنواتی
استفاده نموده‌اند و طرح‌هایی با اشتغالزایی بیشتر در چارچوب ضوابط این آیین‌نامه اعطا نمایند.

‌تبصره ۱- شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و بانک‌های عامل موظفند بررسی و تصویب
طرح‌ها را با در نظر گرفتن حجم عملیات، مدت زمان اجرا،‌ کل هزینه‌های سرمایه‌ای و
جاری و سایر شاخص‌های مؤثر مورد توجه قرار دهند تا اطمینان لازم برای تکمیل طرح
مطابق برنامه زمان بندی پیش‌بینی‌شده حاصل شود.

‌تبصره ۲ – تشخیص ملی یا استانی بودن طرح‌های معرفی شده به بانک‌های عامل با رعایت ضوابط این آیین‌نامه به عهده دستگاه اجرایی ذیربط خواهد‌ بود.

‌ماده ۱۲ – طرح‌های نیمه تمام از نظر این آیین‌نامه عبارتند از:
‌الف – طرح‌هایی که با استفاده از منابع اعتبار بانک‌های عامل در قالب تبصره‌های
سنواتی سال گذشته ایجاد شده است، لیکن تاکنون به عللی که خارج‌ از تعلل و قصور مجری
طرح بوده است راه اندازی نشده و به بهره‌برداری نرسیده‌اند. علیهذا توجیهات مالی،
اقتصادی و فنی این قبیل طرح‌های نیمه تمام‌ برای استفاده از تسهیلات تکمیلی باید
ضرورتاً قبلاً به تایید بانک عامل رسیده باشد.‌ تشخیص تطبیق طرح‌های پیشنهادی با
تعریف موضوع این بند در‌طرح‌های استانی به عهده شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و
در مورد طرح‌های ملی به عهده دستگاه اجرایی است.

‌تبصره: بخش‌هایی که مدت اجرای طرح‌های آنها کمتر از یک سال می‌باشد( از قبیل
طرح‌های آب و خاک، آبخیزداری، منابع طبیعی، مسکن، حمل و‌نقل و تولید فیلم و….)
طرح نیمه تمام نداشته باشند، در اولویت می‌باشند و مجازند پس از ابلاغ این
آیین‌نامه نسبت به معرفی طرح جدید در قالب‌ ضوابط و جداول این آیین‌نامه اقدام نمایند.
ب – طرح‌هایی که قبلاً از تسهیلات بانکی استفاده ننموده‌اند لیکن از پیشرفت فیزیکی
بیش از شصت درصد برخوردارند در صورت دارا بودن توجیه‌فنی، اقتصادی و مالی از نظر
بانک می‌توانند از منابع اعتباری موضوع این آیین‌نامه تسهیلات جهت تکمیل و بهره‌برداری دریافت نمایند.

‌ماده ۱۳ – سهم آورده متقاضی در خصوص طرح‌های سرمایه‌گذاری غیر دولتی در مورد
طرح‌های مربوط به صنایع روستایی، مدارس غیر انتفاعی، خود‌اشتغالی، آبخیزداری، جنگل
و مرتع، زراعت و باغداری، بهسازی و نوسازی اماکن سنتی دامی، طرح‌های امور دامپزشکی،
تکثیر و پرورش ماهی و‌میگو به پیشنهاد مرجع تصویب کننده طرح در حد توان مجری طرح و
حداقل هفت درصد(۷%) و در مورد طرح‌های پژوهشی و فرهنگی، خدمات فنی‌و مهندسی و
آزمایشگاهی (‌به استثنای آزمایشگاههای تشخیص طبی) و طرح‌های تعاونی جوانان حداقل ده
درصد (۱۰%) مجموع سرمایه ثابت و‌سرمایه در گردش تعیین می‌شود و طرح‌های مربوط به آب
و خاک، آبیاری و زهکشی و حوادث غیرمترقبه و آبیاری تحت فشار بخش کشاورزی و‌طرح‌های
بهداشتی و درمانی در مناطق توسعه نیافته از سهم آورده مجری طرح معاف می‌باشند و
سهم آورده متقاضی برای بقیه طرحها سی و پنج درصد(۳۵%) خواهد بود.

‌ماده ۱۴ – تعاونی‌هایی که هفتاد درصد (۷۰%) از اعضای آنان را ایثارگران شامل
رزمندگان، آزادگان، جانبازان و خانواده معظم شهدا، فارغ التحصیلان‌ دانشگاهها و
مراکز آموزش عالی، زنان، مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (‌ره) و مراکز
آموزش عالی، زنان، مددجویان تحت پوشش‌ کمیته امداد امام خمینی (‌ره) و سازمان
بهزیستی، عشایر و یا افراد ساکن در مناطق توسعه نیافته کشور و یا ترکیبی از آنان
تشکیل می‌دهد حسب مورد با‌تایید وزارت تعاون یا وزارت جهاد کشاورزی و دیگر نهادهای
ذیربط، از پرداخت تمام سهم آورده معاف می‌باشند.

‌ماده ۱۵ – دستگاه تایید کننده توجیه فنی و اقتصادی طرح‌های ملی- فرهنگی، علمی،
آموزشی و خود اشتغالی حسب مورد سازمان صدا و سیمای‌ جمهوری اسلامی ایران،
وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و
آموزش پزشکی، آموزش و پرورش و‌کار و امور اجتماعی می‌باشند.

‌ماده ۱۶ – بانکهای عامل موظفند منابع اعتباری طرح‌های مصوب اعم از ملی و استانی را
بر اساس شرایط مندرج در این آیین‌نامه و متناسب با پیشرفت‌اجرای طرح در هر مرحله
هم زمان با مصرف سهم متقاضی به میزان تصویب شده در اختیار مجریان طرح‌ها قرار
دهند. با احتساب طول مدت اجرای‌طرح، مدت زمان لازم برای بازپرداخت تسهیلات اعتباری
برای طرح‌های تولیدی، طرح‌های آب و خاک، باغبانی، آبخیزداری و منابع طبیعی،‌
احداث‌ساختمان سینما، مدارس غیرانتفاعی و بیمارستان‌ها حداکثر ده سال و برای سایر
طرح‌ها حداکثر هفت سال از زمان اولین پرداخت تسهیلات خواهد بود.‌ تاریخ شروع
بازپرداخت پس از تاریخ پیش‌بینی شده برای بهره‌برداری طرح که در ابتدا مشخص می‌گردد، تعیین می‌شود.


‌ماده ۱۷ – ضوابط مربوط به وثیقه یا تضمین طرح‌های ملی و استانی سرمایه‌گذاری بخش غیر دولتی به شرح زیر خواهد بود:
‌الف – سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به نیابت از طرف دولت مکلف است مانده مطالبات معوق لاوصول بانک‌های عامل، ناشی از اعطای‌ تسهیلات اعتباری به طرح‌های مصوب موضوع این آیین‌نامه را در لوایح بودجه سال‌های بعد منظور و از طریق بانک مرکزی به بانک‌های عامل پرداخت‌ نماید.

ب – کلیه مستحدثات، اموال و دارایی‌های قابل توثیق ناشی از اجرای طرح‌های موضوع
این آیین‌نامه در وثیقه بانک عامل اعطا کننده تسهیلات قرار‌می‌گیرد و چنانچه بر
اساس ضوابط موجود بانک‌های عامل، توثیق زمین محل اجرای طرح امکان‌پذیر نباشد،
بانک‌های عامل علاوه بر توثیق‌مستحدثات و اموال و دارایی‌های پیش‌بینی شده در طرح
که روی زمین احداث یا نصب می‌شوند، می‌توانند به منظور جبران نقیصه عدم امکان
توثیق‌زمین از متقاضی سفته نیز دریافت نمایند. در مورد طرح‌های زیربنایی آب و خاک،
آبخیزداری و منابع طبیعی و بخش فرهنگ، مجتمع‌های خدماتی بین‌راهی تضمین تسهیلات
اعطایی تنها از طریق دریافت سفته از متقاضی انجام خواهد شد. همچنین قبول رهن اراضی
موضوع مواد (۳۱) و (۳۲) آیین‌نامه‌اجرائی لایحه قانون لایحه قانون اصلاح قانون
واگذاری و احیای اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۵۹ – بر اساس اجاره
نامه و‌یا سند این اراضی توسط بانک‌ها قابل توثیق است. در این موارد کل طرح اعم از
زمین و مستحدثات ناشی از اجرای طرح توسط بانک به وثیقه گرفته‌می‌شود.


‌ماده ۱۸ – کلیه دستگاه‌های اجرایی موظفند حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه سیاست‌های خود در زمینه تأمین یارانه سود و کارمزد‌ تسهیلات اعطایی به متقاضیان بخش‌های خصوصی و تعاونی شامل اولویت بخش‌ها و زیربخش‌های مورد نظر و میزان یارانه سود و کارمزد مربوط در‌حوزه وظایفشان را تعیین و به نحو مقتضی به اطلاع عموم برسانند.
‌دستگاههای مذکور در سال ۱۳۸۰ می‌توانند بر اساس مفاد موافقتنامه متبادله و با تایید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور استان‌ها حسب مورد صرفاً‌ از یکی از منابع اعتباری خود به شرح زیر برای تأمین یارانه سود و کارمزد تسهیلات استفاده نمایند:

‌الف – [اصلاحی ۱۳۸۰/۸/۱۶]
اعتبارات منظور در برنامه «‌کمک‌های فنی و اعتباری» با رعایت مفاد بند «‌الف» تبصره (۱۱) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور و آیین‌نامه اجرایی‌ آن و اصلاحیه مربوط برای تأمین حداکثر (۴۰) درصد از سود و کارمزد متعلقه به تسهیلات اعطایی به طرح‌های بخش غیر دولتی در حوزه وظایفشان.

ب – حداکثر (۱۰) درصد از اعتبارات طرح‌های عمرانی سال ۱۳۸۰ خود با رعایت مفاد بند «ط» تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور و آیین‌نامه اجرایی آن برای تأمین حداکثر(۴۰) درصد سود کارمزد تسهیلات اعطایی به بخش تعاونی و خصوصی.

‌تبصره – در صورت عدم تأمین رایانه سود و کارمزد توسط دستگاه‌های اجرایی (‌ملی و استانی) معرفی کننده طرح، سود و کارمزد متعلق به تسهیلات‌ بخش غیر دولتی موضوع این آیین‌نامه بر اساس نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار به طور کامل از متقاضیان استفاده از این تسهیلات دریافت خواهد‌ شد.


‌بخش سوم – تسهیلات ملی

‌ماده ۱۹ – کلیه دستگاههای اجرایی موضوع این آیین‌نامه که به معرفی طرح‌ها به بانک‌های عامل می‌پردازند، موظفند حداکثر تا پایان مرداد ۱۳۸۰‌فهرست طرح‌های نیمه تمام خود را که واجد شرایط مندرج در ماده (۱۲) این آیین‌نامه می‌باشند، به بانک‌های عامل معرفی نمایند. چنانچه مجموع‌ سقف تسهیلات هر بخش نسبت به مبلغ تسهیلات مورد نیاز طرح‌های نیمه تمام همان بخش مازاد داشته باشد، دستگاه‌های اجرایی مرتبط با بخش‌می‌توانند با رعایت مفاد بند «ی» تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور نسبت به معرفی طرح‌های جدید با اولویت طرح‌های ویژه اشتغال برای‌ جوانان به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اقدام نمایند.
‌دستگاه‌های اجرایی طرح‌های متقاضیان را به همراه گزارش توجیه اقتصادی( به استثنای طرح‌های خود اشتغالی) مطابق سهم‌های مندرج در جداول این‌ آیین‌نامه با تعیین میزان یارانه سود و کارمزد مربوط و منابع تأمین آن به بانک‌های عامل معرفی خواهند نمود بانک‌های عامل موظفند در مورد طرح‌های ‌موضوع بند «‌الف» ماده (۱۲) این آیین‌نامه حداکثر ظرف مدت بیست روز و در مورد طرح‌های که در بانک‌های عامل فاقد سابقه می‌باشند حداکثر ظرف‌ مدت شصت روز مراتب را (‌با توجه به حوزه وظایف و اختیارات خود) به دستگاه اجرایی ذی‌ربط اعلام و حداکثر یک هفته پس از اعلام و تکمیل‌ مدارک نسبت به انعقاد قرارداد با متقاضیان طرح اقدام نمایند.

‌تبصره ۱ – تایید مجدد دستگاه‌های اجرایی ذیربط صرفاً به لحاظ پوشش تفاوت سود و کارمزد مورد تعهد دولت خواهد بود.

‌تبصره ۲ – [اصلاحی ۱۳۸۰/۸/۱۶]
در صورتی که طرح‌های متقاضی تسهیلات دارای شرایط مساوی باشد اولویت در اعطای تسهیلات با طرحی است که واجد اشتغالزایی‌ باشد یا محل اجرای آن در مناطق توسعه نیافته باشد.


‌ماده ۲۰ – منظور اعمال نظارت و ارزیابی عملکرد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، دستگاهای اجرایی و بانکهای عامل در ارتباط با تسهیلات‌ موضوع این آیین‌نامه به طرح‌های سرمایه‌گذاری بخش‌های دولتی، تعاونی و خصوصی و سایر موارد مندرج در جداول پیوست این آیین‌نامه، مراجع‌ مذکور موظف به اجرای موارد مشروحه زیر می‌باشند:

۱ـ بانک‌های عامل موظفند هر سه ماه یک بار گزارش تسهیلات اعطایی این آیین‌نامه را به تفکیک موارد مصرف به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران‌ارایه نمایند.

۲ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس گزارش دریافتی از بانک‌های عامل ( موضوع بند ۱) هر سه ماه یکبار گزارش‌های لازم را‌به تفکیک قید شده در گزارش بانک‌های عامل به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و اقتصادی مجلس شورای
اسلامی و سازمان مدیریت و‌برنامه‌ریزی کشور ارایه نماید.

۳ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اطلاعات گزارش‌های دریافتی از بانک مرکزی
جمهوری اسلامی ایران را در صورت لزوم به دستگاههای‌اجرایی ارایه می‌نماید.

۴ـ بانک‌های عامل موظفند گزارش‌های مربوط به طرح‌های سرمایه‌گذاری بخش‌های تعاونی
و خصوصی (‌ملی و استانی) موضوع این آیین‌نامه را با ذکر‌تعداد نیروی انسانی مورد
نیاز آنها حسب مورد به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و سازمان مدیریت و برنامه
ریزی کشور استان مربوط ارایه‌نمایند. سازمان‌های یاد شده در صورت لزوم اطلاعات
دریافتی را به دستگاه‌های اجرایی دیگر ارایه می‌نمایند.

۵ – بانکهای عامل موظفند در پایان هر ماه مشخصات طرح‌های سرمایه‌گذاری را که
قرارداد آنها با متقاضیان منعقد شده است، بر اساس چارچوبی که‌توسط سازمان مدیریت و
برنامه‌ریزی کشور تعیین و ابلاغ خواهد شد به سازمان مذکور ارایه نمایند.

۶ـ دستگاههای اجرایی ذی‌ربط در مورد تسهیلات ملی این آیین‌نامه موظفند آمار و
اطلاعات طرح‌های مورد نظر خود (‌اعم از طرح‌های موضوع‌ بند (‌الف) ماده (۱۲) این
آیین‌نامه و طرح‌های جدید) را همزمان با معرفی آنها به بانک‌های عامل بر اساس
چارچوبی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی‌ کشور تعیین و ابلاغ خواهد کرد به سازمان مذکور ارسال نمایند.


‌ماده ۲۱ – [اصلاحی ۱۳۸۱/۲/۸]
مهلت معرفی طرح‌های سرمایه گذاری متقاضی استفاده از تسهیلات ملی این آیین‌نامه به‌ بانکهای عامل تا پایان خرداد ماه ۱۳۸۱ و مهلت عقد قرارداد بین متقاضیان و بانک‌های عامل تا پایان آذرماه ۱۳۸۱ می‌باشد.


‌بخش چهارم – تسهیلات استانی:

‌ماده ۲۲ – سهم هر استان بر اساس مفاد بند(ج) تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور تعیین و ابلاغ خواهد شد.


ماده ۲۳ – گردش کار اعطای تسهیلات استانی به شرح زیر خواهد بود:
۱ـ شورای برنامه و توسعه ستان سهم هر شهرستان را از تسهیلات استانی بر اساس
شاخص‌های مندرج در بند«ج» تبصره(۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۰‌کل کشور تعیین می‌کند.
همچنین سهم بخش تعاونی و مناطق توسعه نیافته توسط شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تعیین می‌شود.
‌تبصره – در تعیین سهم بخش تعاونی اجرای مفاد تبصره (۱) و (۲) ذیل ماده (۴) این
آیین‌نامه برای شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان الزامی است.

۲ـ هر یک از مجریان طرح‌ها اعم از طرح‌های جدید یا نیمه تمام، تقاضای خود را برای
استفاده از تسهیلات اعتباری موضوع تبصره (۳) قانون بودجه به‌دستگاه اجرایی ذیربط
اعلام می‌نماید. دستگاه اجرایی طرح‌های تعاونی (‌به استثنای طرح‌های تعاونیهای
روستایی) اداره کل تعاون استان می‌باشد و در‌بررسی و تصویب طرح‌های تعاونی
هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های اجرایی تخصصی مربوط در استان صورت می‌گیرد.

۳ـ [اصلاحی ۱۳۸۰/۸/۱۶]
دستگاههای اجرایی و ادارات کل تعاون موظفند ظرف پانزده روز از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه طرح‌های مورد نظر را با رعایت اولویت‌های مربوط از‌ جمله اولویت طرح‌های نیمه تمام و طرح‌های با اشتغالزایی انتخاب و به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان(‌دبیرخانه اجرایی تبصره) ارسال‌ نمایند.

۴ـ بانک‌های عامل موظفند حداکثر ظرف پانزده روز از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه فهرست طرح‌های نیمه تمام را که از تسهیلات اعتباری تبصره‌های‌ تکلیفی سنواتی استفاده نموده‌اند به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ارسال دارند.

۵ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان موظف است با رعایت الزامات قانونی و
سیاستهای منطقه‌ای مورد نظر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان،‌ طرح‌های موضوع
فهرست‌های دریافتی از بانکهای عامل و دستگاههای اجرایی تخصصی و ادارات کل تعاون را
در جلسات گروه کارشناسی شورای‌برنامه‌ریزی و توسعه استان متشکل از نمایندگان
استانداری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان(‌دبیر)، دستگاه اجرایی ذی‌ربط (‌حسب
مورد)، بانک‌عامل (‌حسب مورد)، اداره کل تعاون، اداره کل کار و امور اجتماعی و
نماینده دفتر مناطق محروم مستقر در استان( در مورد طرح‌های مناطق توسعه‌نیافته با
حق رای) و نماینده سازمان ملی جوانان (‌در مورد طرح‌های تشکل‌های جوانان با حق
رای) مطرح نموده و طرح‌های موجه را به بانک عامل‌ارسال دارد.

۶ـ بانک‌های عامل موظفند حداکثر تا پانزده روز نتیجه بررسی‌های خود را در مورد
طرح‌های ارسالی همراه با تعیین میزان سهم آورده مجری و تسهیلات‌ اعتباری مورد نیاز
به تفکیک سرمایه‌گذاری ثابت و سرمایه در گردش به دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان ارسال نمایند.

۶ـ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان موظف است حداکثر ظرف پانزده روز با حضور
نماینده سازمان ملی جوانان طرح‌های تایید شده توسط بانک‌های‌ عامل را بدون تغییر در
اعتبار پیشنهاد شده توسط بانک‌های مذکور تصویب یا رد و نتیجه را به بانک‌های عامل اعلام نماید.

‌تبصره – بانک‌های عامل موظفند حسب مورد تغییرات مورد نظر شورای برنامه‌ریزی و
توسعه استان در خصوص مبانی طرح‌ها( از قبیل ظرفیت، نوع‌ تولید) را بررسی و نتیجه را
حداکثر ظرف مدت ده روز مجدداً برای تصویب طرح‌ها به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اعلام نمایند.

۸ـ اعطای تسهیلات به طرح‌های خود اشتغالی تا سقف هفت میلیون (۷.۰۰۰.۰۰۰) ریال با
معرفی اداره کل کار و امور اجتماعی استان و طرح‌های آب‌و خاک، آبیاری تحت فشار،
آبخیزداری و منابع طبیعی و اصلاح مراتع، امور عشایر و بهسازی و بهداشتی کردن
کارگاه‌های قالی‌بافی با معرفی سازمان‌جهاد کشاورزی و اداره کل تعاون استان (‌حسب
مورد) توسط بانک عامل صورت خواهد گرفت.

‌تبصره – مبلغ هشتاد میلیارد(۸۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از تسهیلات خود اشتغالی به
مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (‌ره) و بیست‌میلیارد (۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)
ریال به مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی اختصاص می‌یابد تا با معرفی دستگاههای
مربوط توسط بانک‌های‌ عامل در اختیار مددجویان واجد شرایط قرار گیرد. توزیع استانی
تسهیلات مذکور توسط کمیته امداد امداد خمینی(‌ره) سازمان بهزیستی انجام و
توسط‌سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

۹ – به منظور جلوگیری از تداخل وظایف و رعایت الزامات قانونی، کلیه دستگاه‌های
اجرایی محلی، ادارات کل تعاون و نهادها و سازمانهای حمایتی که‌بر اساس اختیارات
قانونی خود متقاضیان را برای بهره‌گیری از تسهیلات خود اشتغالی موضوع این
آیین‌نامه به بانک‌های عامل معرفی می‌نمایند،‌موظفند همزمان با معرفی طرح‌ها و
متقاضیان به بانک‌های عامل مشخصات طرح‌ها و افراد استفاده کننده از این تسهیلات را
به سازمان مدیریت و‌برنامه‌ریزی استان‌ها (‌دبیرخانه اجرایی تبصره) اعلام نمایند.

۱۰ – رعایت مفاد جزء (۳) بند (ج) تبصره (۳۸) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور در
ارتباط با اولویت افراد بازخرید شده موضوع تبصره مذکور در‌ استفاده از تسهیلات
موضوع این آیین‌نامه و همچنین رعایت احکام مندرج در ماده (۵۷) قانون برنامه سوم
توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی‌ جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اولویت ایثارگران در
تمامی برنامه‌های اشتغالزایی و اعطای امتیازات و تسهیلات از سوی تمامی مراجع
ذی‌ربط در‌ اعطای تسهیلات موضوع این آیین‌نامه الزامی است.


‌ماده ۲۴- [اصلاحی ۱۳۸۱/۲/۸]
زمان تصویب طرح در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تا پایان تیرماه ۱۳۸۱ و زمان عقد‌ قرارداد تا پایان آذرماه ۱۳۸۱ است.

‌تبصره – ‌ [الحاقی ۱۳۸۱/۶/۱۰]
زمان تصویب طرح در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان درخصوص اعتبار اختصاص یافته از محل‌ اعتبار ردیف متمرکز در اختیار رییس جمهور به استان سمنان، تا پایان آبان ماه سال ۱۳۸۱ می‌باشد.


‌فصل چهارم – موارد خاص

‌ماده ۲۵ – [اصلاحی ۱۳۸۰/۷/۱]
تسهیلات سرمایه در گردش واحدهای مرغداری و وارد‌کنندگان نهاده‌های طیور با معرفی وزارت جهاد کشاورزی و تسهیلات مربوط به واردکنندگان‌ دان مرغ با معرفی وزارت جهاد کشاورزی و تسهیلات مربوط به کارخانجات فرآوری چای با معرفی کمیته موضوع مصوبه شماره ۳۴.۱۶۱۴ مورخ۱۳۷۸.۱۲.۱۰ شورای اقتصاد توسط بانک‌های عامل پرداخت خواهد شد.

‌تبصره ۱- [اصلاحی ۱۳۸۰/۷/۱]
در صورتی که تعاونی‌ها و اتحادیه‌های تخصصی موضوع فعالیت‌های ماده (۲۵) این آیین‌نامه تأمین بخشی از نهاده‌های مورد نیاز را به عهده‌ گیرند قسمتی از تسهیلات موضوع این ماده متناسب با حجم تعهدات آنها با شرایط مربوط به اعطای تسهیلات به بخش دولتی با معرفی دستگاههای‌ موضوع ماده (۲۵) این آیین‌نامه توسط بانک‌های عامل به آنها پرداخت خواهد شد.

‌تبصره ۲ – [الحاقی ۱۳۸۰/۷/۱]
دوره مصرف و بازپرداخت اعتبارات سرمایه در گردش مزارع مرغ تخم‌گذار، اجداد و مادر مدت یکسال پس از عقد قرارداد تعیین می‌گردد.

‌تبصره ۳ – [الحاقی ۱۳۸۰/۷/۱]
نرخ سود و کارمزد تسهیلات بانکی تشکلهای مرغداری مانند تعاونیها و اتحادیه‌های تولیدی که فقط برای مصرف خود اقدام به واردات‌ نهاده‌های طیور می‌کنند، نرخ بخش کشاورزی می‌باشد. نرخ سود و کارمزد سایر وارد کنندگان بر اساس نرخ بخش خدمات محاسبه خواهد شد.


‌ماده ۲۶ – نحوه اعطای تسهیلات مربوط به خودکفایی گوشت قرمز و پودر ماهی به اشخاص
حقیقی و حقوقی موضوع بند «‌د» تبصره (۲۸) قانون بودجه‌ سال ۱۳۸۰ کل کشور مطابق
دستورالعمل اجرایی تبصره (۲۸) قانون بودجه سال ۱۳۷۷ کل کشور که توسط سازمان مدیریت
و برنامه‌ریزی کشور‌ وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ گردیده است، می‌باشد.

‌ماده ۲۷ – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اهداف موضوع تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور موظف است:
۱ـ در جهت تسهیل امر ازدواج ایثارگران، دانشجویان، مددجویان، تحت پوشش کمیته امداد
امام خمینی(‌ره) و سازمان بهزیستی کشور و سایر اقشار با‌ استفاده از منابع اعتباری
قرض‌الحسنه بانک‌ها و بر اساس دستورالعمل جداگانه‌ای مشتمل بر سقف وام قابل پرداخت
که حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه‌سال ۱۳۸۰ با هماهنگی وزارتخانه علوم، تحقیقات و
فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی جوانان تهیه خواهد نمود نسبت
به‌اعطای وام قرض الحسنه مورد نیاز جهت تحقق اهداف قو از طریق بانک‌های عامل اقدام نماید.

۲ـ در اجرای بند «ب» ماده (۱۸۱) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی
جمهوری اسلامی ایران، از محل منابع قرض الحسنه و در‌صورت عدم تکافو تسهیلات بانکی
مورد نیاز با معرفی وزارت کشور تسهیلات اعتباری در اختیار مالکان واحدهای مسکونی،
تجاری، صنعتی، معدنی،‌کشاورزی خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه در شهر و روستا قرار
خواهد گرفت. خسارت دیدگان مذکور جهت خرید لوازم خانگی و همچنین‌ماشین‌آلاتی که ممر
معاش آنها بوده و در اثر حوادث غیرمترقبه دچار خسارت گردیده‌اند، به تشخیص وزارت
کشور می‌توانند از تسهیلات اعتباری‌موصوف استفاده نمایند. مابه التفاوت سود و
کارمزد تسهیلات اعطایی این بند تا نرخ بخش مربوط و همچنین مانده مطالبات معوق
سالهای قبل نظام‌بانکی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تأمین و پرداخت خواهد شد.
‌تبصره – وزارت کشور می‌تواند معرفی افراد مشمول استفاده از تسهیلات را به
دستگاههای اجرایی ذیربط واگذار نماید.

۳ـ بانک‌های عامل، با استفاده از منابع قرض الحسنه تسهیلات مورد نیاز صندوق‌های
قرض الحسنه رفاه دانشجویان وابسته به وزارتخانه‌های علوم،‌ تحقیقات و فناوری و
بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دانشگاههای کشور را حداکثر تا پایان خرداد ماه
سال ۱۳۸۰ تأمین و به آنان ابلاغ‌ می‌نمایند.

۴ـ به منظور رفع تنگناها و مشکلات خوابگاههای دانشجویی و طلاب مدارس علوم دینی بر
اساس دستورالعمل جداگانه‌ای که حداکثر تا پایان‌ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۰ به وسیله
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تهیه و در آن
سهم وزارتخانه‌های علوم،‌تحقیقات و فناوری، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، آموزش و
پرورش و سایر دستگاههای اجرایی ذی نفع مشخص خواهد شد، بانک‌های عامل‌نسبت به تأمین
تسهیلات بانکی مورد نیاز جهت تحقق اهداف فوق اقدام خواهند نمود.

۵ـ در اجرای ماده (۸) قانون نحوه واگذاری سهام دولتی و متعلق به دولت، به
ایثارگران و کارگران، تسهیلات مورد نیاز جهت خرید سهام کارخانجات و‌ شرکتهای دولتی
با رعایت مواد (۲) و (۱۲) قانون مزبور در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری شاهد و شرکتهای
تعاونی یا سهامی ایثارگران، رزمندگان و‌بسیجیان قرار خواهد گرفت. بانک مرکزی
جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور دستوالعمل‌های لازم را به
طور جداگانه تا پایان‌ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۰ تهیه و به بانک‌های عامل ابلاغ می‌نمایند.

۶ـ در اجرای بند«ح» تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور، تسهیلات لازم از منابع
سیستم بانکی و با معرفی دستگاههای ذی‌ربط برای تأمین‌ مسکن بیست هزار نفر از
آزادگان، خانواده معظم شهدا و جانبازان (۲۵%) به بالا تأمین خواهد شد. اعتبار لازم
برای پرداخت تفاوت سود و کارمزد‌تسهیلات این بند از محل اعتبار بند «‌الف» تبصره
(۴۵) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ تأمین می‌شود.

‌تبصره – سقف تسهیلات موضوع این بند، شرایط، نوع میزان حمایت‌ها مطابق بند «‌الف» تبصره (۴۵) خواهد بود.


‌ماده ۲۸ – در اجرای بند«‌و» تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور، در جهت رفع حوایج ضروری کارکنان بازنشسته کشوری و لشگری به نسبت (۲) و (۱) مبلغ دویست و چهل میلیارد (۲۴۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تسهیلات اختصاص می‌یابد. پنجاه درصد (۵۰%) از مبلغ مذکور توسط صندوقهای‌ بازنشستگی کشوری و لشکری و پنجاه درصد بقیه با استفاده از تسهیلات بانکی تأمین می‌شود.
۱ـ [اصلاحی ۱۳۸۰/۵/۱۰]
پنجاه درصد (۵۰%) سهم تعیین شده توسط صندوق بازنشستگی کشوری و لشگری از طریق بانک عامل با کارمزد دوازده درصد (۱۲%) تأمین و برای‌ مدت سه سال در اختیار بازنشستگان کشوری لشکری قرار می‌گیرد.

۲ـ پنجاه درصد سهم سیستم بانکی به میزان یکصد و بیست میلیارد (۱۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال برای مدت سه سال و با حداقل نرخ بخش خدمات‌تأمین و اعطا می‌شود، به طوری که دوازده درصد (۱۲%) از کارمزد تسهیلات توسط بازنشسته و مابقی تا نرخ کارمزد بخش خدمات به عنوان تفاوت‌کارمزد مورد تعهد دولت منظور و توسط دولت پرداخت خواهد شد.

۳ـ دستورالعمل اجرایی نحوه اعطای تسهیلات موضوع این ماده به صورت مشترک توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و‌ برنامه‌ریزی کشور حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه ۱۳۸۰ تهیه و ابلاغ می‌شود.

‌ماده ۲۹ – تسهیلات موضوع بند (۱۵) و (۱۶) جدول شماره (۶) موضوع این آیین‌نامه به
متقاضیان معرفی شده از سوی شرکت ملی گاز ایران و‌ شرکتهای آب و فاضلاب به ازای هر
واحد مسکونی به ترتیب یک میلیون(۱.۰۰۰.۰۰۰) ریال و پانصد هزار (۵۰۰.۰۰۰) ریال با
دوره بازپرداخت‌دوساله بر اساس توزیع استانی موضوع جدول شماره (۸) این آیین‌نامه
توسط بانک‌های عامل اعطا می‌شود.

‌ماده ۳۰ – در اجرای بند«ـ» تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور مبلغ یکصد
میلیارد (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از تسهیلات موضوع این‌ آیین‌نامه به منظور
سرمایه‌گذاری در جهت ایجاد اشتغال مولد فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاهها با اولویت
ایثارگران فارغ التحصیلان شامل رزمندگان،‌آزادگان، جانبازان و خانواده معظم شهدا و
جلوگیری از فرار مغزها، اختصاص می‌یابد.

‌تبصره ۱ – کمیته‌ای متشکل از دفتر فناوری ریاست جمهوری(‌دبیرخانه کمیته)، سازمان
مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، سازمان ملی جوانان،‌وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و
فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط (‌حسب مورد)
تشکیل و نسبت به بررسی‌و پذیرش طرح‌ها اقدام خواهد کرد.

‌تبصره ۲ – دستورالعمل اجرایی نحوه اعطای تسهیلات موضوع این ماده شامل شرایط
دانشجویان ممتاز، میزان وام، نوع پروژه‌ها و…. به صورت‌ مشترک توسط سازمان مدیریت
و برنامه‌ریزی کشور، سازمان ملی جوانان، وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و
بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی و دفتر همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری حداکثر تا
پایان اردیبهشت ماه ۱۳۸۰ تهیه و ابلاغ می‌شود.

‌تبصره ۳ – یارانه سود و کارمزد تسهیلات اعطایی این ماده صرفاً از طریق راه کارهای پیش‌بینی شده در ماده(۱۸) این آیین‌نامه امکان‌پذیر می‌باشد.

‌ماده ۳۱ – دفتر امور مناطق محروم کشور- ریاست جمهور مسئولیت نظارت بر سهم مناطق توسعه نیافته از تسهیلات تبصره (۳) را بر عهده دارد،‌بانک‌های عامل و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در مورد سهم مناطق توسعه نیافته با دفتر یاد شده همکاری می‌نمایند.

‌معاون اول رییس جمهور- حسن حبیبی


 

‌جدول شماره ۱ – ص ۱۲۴<
>‌جدول شماره ۲ – ص ۱۲۶<
>‌جدول شماره ۲ – ص ۱۲۶<
>‌جدول شماره ۲ – ص ۱۲۸<
>‌جدول شماره ۲ – ص ۱۲۹<
>‌جدول شماره ۲ – ص ۱۳۰<
>‌جدول شماره ۲ – ص ۱۳۱<
>‌جدول شماره ۲ – ص ۱۳۲<
>‌جدول شماره ۲ – ص ۱۳۳<
>‌جدول شماره ۲ – ص ۱۳۴<
>‌جدول شماره ۳ – ص ۱۳۵<
>‌جدول شماره ۴ – ص ۱۳۶<
>‌جدول شماره ۵ – ص ۱۳۶<
>‌جدول شماره ۶ – ص ۱۳۷<
>‌جدول شماره ۷ – ص ۱۳۸<
>‌جدول شماره ۸ – ص ۱۳۹<
>‌جدول شماره ۱ – ص ۱۲۴<