آیین‌نامه اجرایی تبصره (۴۵) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۰۱/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۲/۱۰

‌شماره ۲۴۳۶۵ت۲۷۷۶هـ – ۱۳۸۰.۱.۲۹

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۰.۱.۲۶ بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت مسکن و شهرسازی و به استناد‌ تبصره (۵۰) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی تبصره (۴۵) قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ –
[اصلاحی ۱۳۸۰/۶/۴]
[اصلاحی ۱۳۸۰/۱۱/۱۷]
مابه التفاوت سود کارمزد تسهیلات بانکی مسکن مربوط به جانبازان بیست و پنج درصد به بالا، آزادگان و خانواده شهدا بدون رعایت الگوی مصرف مسکن و یارانه و واحدهای مسکونی در قالب‌ الگوی مصوب مصرف مسکن برنامه دوم از محل اعتبارات تبصره (۴۵) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور تعهد و پرداخت می‌گردد.

‌تبصره – استفاده از تسهیلات موضوع این ماده صرفاً برای آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا در صورت واجد شرایط بودن و تایید سازمان مربوط تا زمان‌ فک رهن فقط برای یک بار میسر می‌باشد.

‌ماده ۲ – بانک‌های عامل در جهت اجرای این تبصره، کلیه بانک‌های کشور به استثنای بانک‌های توسعه صادرات و صنعت و معدن می‌باشند.

‌ماده ۳ – بانک‌های عامل موظفند گزارش عملکرد تبصره (۴۵) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور را هر سه ماه یک بار در قالب برگه پیوست به وزارت‌ مسکن و شهرسازی ارسال نمایند تا پس از بررسی و برآورد بار مالی به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور جهت پیش بینی در لایحه بودجه سال ۱۳۸۱ کل کشور و سالهای بعد ارسال گردد. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعتبار تصویبی مذکور را پس از مبادله موافقتنامه از محل طرح (۳۰۸۳۰۲۱) در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی قرار خواهد گرفت.

‌ماده ۴ – اعتبارات پیش‌بینی شده جهت کمک به سرمایه‌گذاری در امر قانون تشویق احداث و عرضه واحدهای مسکونی استیجاری یا اجاره به شرط‌ تملیک از محل اعتبارات منظور شده در بند (ج) این تبصره پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تأمین و باقیمانده اعتبارات تا‌ سقف پنجاه درصد سرمایه مورد نیاز از محل تسهیلات بانکی تأمین خواهد شد.

‌تبصره – بانک‌های عامل موظفند که تسهیلات فوق‌الذکر را به ذینفع فروش اقساطی نمایند.

‌ماده ۵ – بیست درصد از بیست و نه درصد افزایش مانده تسهیلات بانکی که به بخش مسکن و ساختمان اختصاص یافته است، به امر بهسازی مسکن‌ روستایی اختصاص می‌یابد تا پس از تایید بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بدون اخذ وثیقه به روستاییان، معلمان و بهورزان مقیم روستا پرداخت شود.‌ هزینه مربوط به ارایه خدمات فنی و نظارتی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به میزان دو نیم درصد وام مصوب پرداختی از محل اعتبارات تبصره (۴۵) ‌قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور طرح (۳۰۸۰۲۰۳) پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور پرداخت می‌شود. در هر صورت‌ سقف تسهیلات بانکی که به این امر اختصاص می‌یابد، سیصد میلیارد ریال می‌باشد.

‌ماده ۶ – تسهیلات اعتباری منظور شده در بند (ح) تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور برای خرید یا احداث مسکن جانبازان بیست و پنج‌ درصد و به بالا، آزادگان و خانواده شهدا با مدت بازپرداخت بیست ساله (‌ مشارکت مدنی و فروش اقساطی) و کارمزد چهاردرصد بدون رعایت نوساز‌بودن به صورت نه هزار فقره وام برای جانبازان، چهار
هزار فقره وام برای آزادگان و هفت هزار فقره وام برای خانواد شهدا در نظر گرفته شود.
‌سقف تسهیلات برای جانبازان، آزادگان و خانواده شهدا برای شهرهای بزرگ تا پنجاه میلیون ریال و برای سایر شهرها تا چهل میلیون ریال تعیین می‌گردد‌ که مطابق سایر شرایط قانون تسهیلات وام مسکن به آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا – مصوب ۱۳۷۴ – قابل پرداخت است.

‌ماده ۷ – هزینه آماده سازی اراضی واگذار شده به آزادگان و جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر و همچنین هزینه آماده سازی اراضی که در سال ۱۳۸۰‌ به خانواده شهدا واگذار می‌شود از محل طرح (۳۰۸۲۰۳) پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور پرداخت می‌شود.

‌تبصره – هزینه‌های موضوع این ماده در صورتی مورد قبول است که اراضی واگذار شده نیاز به آماده سازی داشته باشند.

‌ماده ۸ – اعتبارات مربوط به مشارکت در احداث تأسیسات زیربنایی در شهرهای جدید از محل اعتبار طرح (۳۰۸۳۰۲۰۴) و اعتبارات برگشتی موضوع‌ بند (ج) این تبصره پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور پرداخت می‌شود.

‌ماده ۹ – کلیه درآمدهای حاصل از بندهای این تبصره که به صورت درآمد و هزینه منظور می‌شود براساس موافقت‌نامه مبادله شده با سازمان مدیریت و‌برنامه‌ریزی کشور هزینه خواهد شد.

‌ماده ۱۰ – نحوه استفاده از تسهیلات مالی موضوع تبصره (۴۵) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور در چهارچوب این آیین‌نامه مطابق دستورالعملی‌ خواهد بود که توسط وزارت مسکن و شهرسازی ابلاغ می‌شود.

‌ماده ۱۱- [الحاقی ۱۳۸۰/۰۴/۲۰]
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است ظرف یک ماه سی درصد (۳۰%) سهم اعتبارات بخش مسکن را به تفکیک بانک‌ها تعیین‌ و به وزارت تعاون ابلاغ نماید تا پس از توزیع استانی، با معرفی وزارت مزبور در اختیار تعاونی‌های مسکن قرار گیرد.
گزارش عملکرد بانکها هر سه ماه‌یک بار به اطلاع وزارتخانه‌های تعاون و مسکن و شهرسازی خواهد رسید. سقف تسهیلات برای تعاونی‌های مسکن در شهرهای بزرگ به ازای هر واحد‌ تا پنجاه میلیون ریال و در سایر شهرها تا چهل میلیون ریال تعیین می‌گردد.

‌ماده ۱۱ـ [الحاقی ۱۳۸۰/۷/۲۹]
مهلت استفاده از تسهیلات موضوع این آیین‌نامه برای پذیرش تقاضا توسط بانکهای عامل، پایان خردادماه ۱۳۸۱ و انعقاد قرارداد پایان شهریور‌ماه همان سال خواهد بود.

‌معاون اول رئیس جمهور- حسن حبیبی