‌آیین‌نامه اجرایی بند (ج) تبصره (۱۹) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۰۱/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۲/۱۰

‌شماره ۲۴۴۲۱.۲۵۹۳هـ – ۱۳۸۰.۱.۲۹

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۰.۱.۲۶ بنا به پیشنهاد شماره ۱۴۸۶۷.۳.۳۹ مورخ ۱۳۸۰.۱.۲۱ وزارت کشور و تایید سازمان مدیریت و‌ برنامه‌ریزی کشور و به استناد بند (ج) تبصره (۱۹) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ – [اصلاحی ۱۳۸۰/۶/۱۴]
درآمد سازمان شهرداریهای کشور و وجوه متمرکز شده در حساب خزانه‌داری کل از محل وجوهی که طبق قوانین و مقررات مربوط توسط‌ وزارتخانه‌ها مؤسسات دولتی و شرکتهای دولتی به نام شهرداری‌ها اخذ می‌گردد تا سقف یک هزار میلیارد ریال با درخواست سازمان شهرداری‌ها و‌ تایید وزیر کشور معادل با میزان وصول در مقاطع سه ماهه در حساب ویژه‌ای در خزانه‌داری کل متمرکز خواهد شد.

‌ماده ۲ـ [اصلاحی ۱۳۸۰/۶/۱۴]
سازمان شهرداری‌های کشور در اجرای سیاست‌های مصوب دولت و اهداف و وظایف سازمان متناسب با مبلغ وجوه واریز شده و نیاز‌ شهرداری‌ها می‌تواند نسبت به توزیع وجوه فوق بین شهرداری‌ها، بر اساس دستورالعملهای اجرایی که به‌ تایید شورای سازمان می‌رسد، حداکثر تا نسبت‌های زیر اقدام نماید:

‌الف – کمک به بودجه شهرداری‌های جدیدالتأسیس و شهرداری‌های نیازمند: ‌پانزده درصد

ب – [اصلاحی ۱۳۸۰/۶/۱۴]
کمک به بهبود سیستم اتوبوسرانی: ‌هشت درصد

پ – کمک بدون عوض برای اجرای طرح‌های توسعه و عمران و خدمات شهری و تجهیز شهرداریها: ‌بیست و پنج درصد
ت – اعطای وام بدون بهره برای اجرای طرح‌های توسعه و عمران ‌شهری و شهرداریها: ‌پانزده درصد
ث – وام برای اجرای طرح‌های انتفاعی: ‌بیست و پنج درصد
ج – کمک به عمران شهرهای بندری و مرزی: ‌پنج درصد

چ – [حذفی ۱۳۸۰/۶/۱۴]

‌ماده ۳ – کمک به بودجه شهرداری‌ها به شهرداری‌های زیر یکصد هزار نفر جمعیت تعلق می‌گیرد و ضوابط و معیارهای توزیع بنا به پیشنهاد رییس‌ سازمان شهرداری‌ها و تایید شورای سازمان تعیین خواهد شد.

ماده ۴ – [اصلاحی ۱۳۸۰/۶/۱۴]
کمک به بهبود سیستم اتوبوسرانی به شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت تعلق خواهد گرفت.

‌ماده ۵ – [اصلاحی ۱۳۸۰/۶/۱۴]
اعطای وام برای اجرای طرح‌های توسعه و عمران شهری و انتفاعی شهرداری‌ها،‌ منوط به ارائه گزارش توجیهات اقتصادی، فنی، شهرسازی، اجتماعی و زیست‌محیطی که به تناسب به تصویب شورای اسلامی شهر یا هیأت مدیره‌مربوط و به تایید استانداری متبوع و سازمان شهرداریهای کشور رسیده باشد و در قبال اخذ ضمانتنامه معتبر برای بازپرداخت اقساط وام مجاز خواهد‌بود. نرخ سود و کارمزد وام‌های اعطایی بنا به پیشنهاد رییس سازمان و تصویب شورای سازمان تعیین خواهد شد.

‌ماده ۶ – وام‌های بدون بهره به ایجاد تأسیسات زیربنایی و ارائه خدمات اصلی شهرداری‌های زیر پانصد هزار نفر اختصاص خواهد یافت و برای‌ شهرهای با جمعیت بیشتر موضوع می‌یابد به تایید شورای سازمان شهرداریهای کشور برسد. سازمان شهرداری مکلف به وصول تضمین کافی برای‌ بازپرداخت اقساط خواهد بود.

‌ماده ۷ – اقساط و سود و کارمزد وصول شده وام‌های اعطایی به حساب سازمان شهرداری‌ها، موضوع بند (۱) این آیین‌نامه منظور و به عنوان موجودی‌ دوره‌های بعد بر اساس بند (۲) قابل توزیع خواهد بود.

‌ماده ۸ – [حذفی ۱۳۸۰/۶/۱۴]

‌ماده ۹ – تشخیص نیاز شهرداری‌ها و پیشنهاد کمک‌های موضوع این آیین‌نامه بر اساس درخواست شهرداری‌ها که به تصویب شورای اسلامی و تایید‌ استانداری مربوط رسیده باشد، خواهد بود و نظارت بر نحوه هزینه اعتبارات واگذار شده به عهده نمایندگی سازمان شهرداری‌ها در استان‌ها( سازمان‌ همیاری شهرداری‌ها) که طبق اساسنامه سازمان شهرداری‌ها ایجاد می‌گردند، می‌باشد.

‌ماده ۱۰ – گزارش عملکرد توزیع و هزینه اعتبار در مقاطع سه ماهه می‌باید برای تایید شورای سازمان ارسال گردد و شورا می‌تواند حسب لزوم حداکثر‌ تا بیست درصد سهم هر یک از موارد توزیع اعتبار بند (۲) را کاهش و یا افزایش دهد. در صورت انطباق عملکرد با این آیین‌نامه، توزیع اعتبارات سه‌ماهه بعدی موکول به تایید شورای سازمان خواهد بود.

‌ماده ۱۱ – [اصلاحی ۱۳۸۰/۶/۱۴]
وزارت کشور مکلف است گزارش عملکرد اعتبارات را هر سه ماه یک بار به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و‌ کمیسیون‌های مرتبط در مجلس شورای اسلامی ارایه نماید.

‌ماده ۱۲ – مسئولیت حسن اجرای این آیین‌نامه با وزیر کشور می‌باشد.

‌معاون اول رییس جمهور- حسن حبیبی