قانون اساسنامه مؤسسه آموزشی اکو

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۰۱/۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۲/۱۰

ماده واحده – اساسنامه مؤسسه آموزشی اکو مشتمل بر یک مقدمه و ده ماده و یک ماده موقتی به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن‌ داده می‌شود.


‌بسم الله الرحمن الرحیم

اساسنامه مؤسسه آموزشی اکو

‌مقدمه :

‌کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی (‌اکو) :
‌با در نظر داشتن نقش حیاتی آموزش و تربیت جسمی و فکری در پیشرفت اقتصادی و اجتماعی، ارتقای سطح درک و فهم و نیز فراهم کردن زمینه‌ای‌ برای ایجاد مناسبات ریشه‌دار و قوی بین مردم؛
‌با آگاهی کامل از اهمیت فعالیتهای فکری، از جمله تبادل افراد فعال در امر آموزش و نیز تبادل کتب، نشریات و دیگر وسایل اطلاع‌رسانی در تقویت‌ همکاری میان مردم و ملل؛
‌با عزم توسعه و افزایش وسایل ارتباطی میان مردم منطقه از طریق آموزش و تربیت برای ارتقای سطح درک دو جانبه و کسب دانش کاملتر و درست‌تر از‌ یکدیگر؛
‌با قصد توسعه و گسترش دامنه همکاریهای میان کشورهای عضو اکو در زمینه آموزش و تربیت بر پایه اصول، اهداف و روح حاکم بر عهدنامه ازمیر؛
‌تصمیم گرفته‌اند تا مؤسسه آموزشی اکو را به منظور ایجاد انگیزه نوین جهت تحقق اهداف عهدنامه ازمیر و نیز ترویج رفاه عمومی میان مردم منطقه از‌ طریق تضمین آموزش و تربیت بهتر، تأسیس کنند.

‌ماده ۱ – نام، اهداف و وظایف:
‌مؤسسه آموزشی اکو که از این پس “‌مؤسسه” نامیده می‌شود به عنوان یک مؤسسه مبتکر، هماهنگ کننده، تأمین کننده و نظارت کننده در چارچوب اکو‌ برای تحقق فعالیتهای زیر عمل خواهد کرد:
‌الف – ترویج فعالیتهای برنامه توسعه مؤسسات آموزشی در تمام سطوح آموزشی، کمک به بازتاب ارزشهای منطقه‌ای در این برنامه‌ها در پرتو اصول‌ آموزشی جدید، و حمایت از تمامی پروژه‌های تحقیقاتی در این زمینه؛
ب – انجام تحقیقات در مورد تجربیات آموزشی و تربیتی کشورهای منطقه، با هدف پر رنگتر ساختن و تقویت ارزشهایی که مردم منطقه را در کنار هم‌ نگه می‌دارد؛
پ – گسترش آموزش زبانهای منطقه به منظور ترویج درک بهتر میان مردم منطقه؛
ت – گسترش به کارگیری گسترده و تبادل فناوریهای آموزشی جدید میان کشورهای عضو و ترغیب انجام تحقیقات و دیگر کارهائی که موجب سهولت‌ در پذیرش چنین فناوریهائی از سوی مؤسسات آموزشی کشورهای عضو می‌شود؛
ث – ارتقای همکاریهای میان مؤسسات آموزشی در تمامی سطوح آموزشی؛
ج – ترویج و هماهنگی برنامه‌های تبادلی آموزشی و تربیتی مانند ملاقات دانشمندان، دانشگاهیان، معلمان و دانشجویان؛
چ – سازماندهی برنامه‌های مشترک آموزش ضمن خدمت برای معلمان منطقه؛
ح – ترتیب دادن جلساتی در زمینه مسائل آموزشی و مشکلات آن؛
خ – پیگیری پیشرفتهای اخیر در امر آموزش و راهنمائی کشورهای عضو برای به‌کارگیری این پیشرفتها بویژه فنون جدید؛
‌د – ارتقای سطح همکاری در زمینه آموزش تاریخ، ادبیات و جغرافیای کشورهای عضو برای برقراری مناسبات نزدیکتر بین مردم منطقه؛
‌ذ – برانگیختن منافع و آگاهی عمومی میان مردم منطقه برای حل مؤثر مشکلات آموزشی موجود در منطقه؛
‌ر – انتشار اخبار مربوط به برنامه‌های آموزشی و تربیتی که برای مردم منطقه طراحی و معرفی شده است و نیز وقایعی مانند اجلاسها، هم‌اندیشیها،‌ همایشها و غیره در زمینه آموزش و تربیت؛
‌ز – فراهم کردن زمینه‌ای برای آگاهی دانشجویان، معلمان، دانشگاهیان و دیگر افراد ذی‌ربط منطقه از جدیدترین دانش، آموزش و تربیت در زمینه علوم‌ اجتماعی و علوم طبیعی از طریق به کارگیری نظام آموزشی گسترده، معرفی جدیدترین برنامه‌های آموزشی و سازماندهی هم اندیشیها، اجلاسها و غیره،‌ با هدف نهایی ترویج مناسبات نزدیکتر میان مردم منطقه در این زمینه‌ها؛
‌ژ – راتبه‌گیر کردن دانشگاهیان، دانشجویان، معلمان و دیگر کارکنان فعال در امور آموزشی و تربیتی از طریق ایجاد بانک راتبه‌ای که کمکهای مالی‌ کشورهای عضو و مؤسسات بین‌المللی منابع عمده صندوقی است که برای این منظور به وجود خواهد آمد؛
س – اعطاء جوایز و هدایائی به دانشمندان برجسته در امر آموزش و تربیت در منطقه اکو.

‌ماده ۲ – وضعیت حقوقی:
‌مؤسسه، به عنوان مؤسسه تخصصی اکو، از شخصیت حقوقی در سرزمینهای کشورهای عضو برخوردار بوده و بویژه در موارد زیر دارای صلاحیت کامل‌ می‌باشد:
‌الف – عقد قرارداد؛
ب – کسب مالکیت اموال منقول و غیرمنقول؛
پ – مبادرت به اقامه دعوی.

‌ماده ۳ – تشکیلات :

۱ – هیأت امناء :
‌مؤسسه دارای هیأت امنائی متشکل از افراد زیر خواهد بود:
‌الف – وزیران آموزش یا هر وزیر دیگری که مسؤول امور آموزشی کشورهای عضو باشد؛
ب – دبیرکل اکو؛
پ – رئیس مؤسسه.
‌هیأت امناء رکن اصلی تصمیم گیرنده و سیاستگذار مؤسسه خواهد بود.
‌هیأت امناء هر دو سال یک بار به نوبت در قلمروی ملی هر یک از کشورهای عضو تشکیل جلسه خواهد داد.

۲ – رئیس :
‌رئیس مؤسسه از میان مقامهای عالیرتبه و برجسته کشورهای عضو در امر آموزش، به نوبت و به ترتیب حروف الفبا، برگزیده و بنا به پیشنهاد هیأت امناء‌ توسط شورای وزیران اکو به مدت سه سال به این مقام منصوب خواهد شد.
‌رئیس مؤسسه مسؤول اجرای سیاستهای کلی و تصمیمات هیأت امناء، شورای آموزشی، کار گروه اجرائی و اتخاذ تدابیر مناسب برای اجرای برنامه‌های‌ مصوب مؤسسه می‌باشد. رئیس مؤسسه، رئیس شورای آموزشی و مدیر کار گروه اجرائی نیز خواهد بود.

۳ – شورای آموزشی :
‌شورای آموزشی مسؤول تصمیم‌گیری، سازماندهی، نظارت و ارزیابی فعالیتها و پروژه‌های آموزشی و تربیتی طبق اهداف مؤسسه خواهد بود. شورای‌ آموزشی متشکل از افراد متخصص در امر آموزش خواهد بود. هر یک از کشورهای عضو یک نماینده در شورا خواهد داشت که از سوی وزیر آموزش یا‌ وزیر مسؤول امور آموزشی برای مدت سه سال انتخاب می‌شود. شورای آموزشی حداقل سالی یک بار با حضور حداقل دو سوم اعضاء تشکیل جلسه‌ خواهد داد.

۴ – کار گروه اجرائی:
‌کارگروه اجرائی تصمیمات اتخاذ شده توسط ارکان مؤسسه را اجراء خواهد کرد. نتایج اجراء را به ارکان مربوط گزارش خواهد نمود، پیش نویس بودجه‌ را تهیه نموده و پس از تصویب شورای آموزشی به هیأت امناء ارائه خواهد کرد و وظایف اداری و مالی مؤسسه را طبق مقررات اکو و تصمیمات‌ شوراهای مربوط اجراء خواهد نمود. کارگروه اجرائی متشکل از چهار عضو تمام وقت از جمله رئیس خواهد بود که از میان اعضای شورای آموزشی، به‌نوبت و به ترتیب حروف الفبا برای مدت سه سال انتخاب خواهد شد. کارگروه اجرائی حداقل هر شش ماه یک بار با حضور حداقل سه نفر از اعضاء‌ تشکیل جلسه خواهد داد.
‌میزان پرداخت حقوق، فوق‌العاده شغل و شرایط خدمت رئیس و اعضای کارگروه اجرائی و دیگر کارکنان محلی که در دفتر مرکزی مؤسسه مشغول به‌کار می‌باشند توسط هیأت امناء و یا شورای وزیران اکو تعیین خواهد شد.

‌ماده ۴ – دفتر مرکزی و شعب:
‌دفتر مرکزی مؤسسه در شهر آنکارا خواهد بود. مؤسسه دفتری به عنوان شعبه اصلی در هر یک از کشورهای عضو خواهد داشت که طبق مقررات حاکم‌ بر آن کشور تشکیل می‌شود. دفاتر با همکاری نزدیک دفتر مرکزی عمل خواهند کرد و اجرای برنامه‌های مصوب را تسهیل خواهند نمود.

‌ماده ۵ – روابط با ارکان اکو :
‌مؤسسه گزارشهای سالانه یا دوره‌ای را، شامل مروری بر فعالیتهای موجود و پروژه‌های آتی مؤسسه، به منظور بررسی و تصویب کشورهای عضو از‌طریق دبیرخانه اکو به شوراهای مربوط اکو ارسال خواهد نمود.
‌مؤسسه طبق رهنمودهای هیأت امناء، برنامه‌های اجرائی درازمدت را که باید به تصویب شورای وزیران برسد، تدوین خواهد نمود.

‌ماده ۶ – روابط با دیگر سازمانها:
‌مؤسسه رابطه همکاری با دیگر سازمانهای منطقه‌ای یا بین‌المللی، دولتها و مؤسسات برقرار خواهدنمود. ماهیت و وسعت همکاری مزبور توسط‌ شورای وزی.‌ران اکو به اتفاق آراء تعیین خواهد شد.

‌ماده ۷ – بودجه :
‌مؤسسه دارای بودجه و صندوق مستقل برای انجام برنامه‌ها و اداره امور خواهد بود که متشکل از موارد زیر می‌باشد:
‌الف – حق عضویتهای پرداخت شده از سوی کشورهای عضو؛
ب – کمکها و هدایا؛
پ – دیگر منابع.

‌ماده ۸ – آغاز به کار:
‌این اساسنامه پس از آنکه سه کشور عضو، اسناد تنفیذ یا تصویب را نزد دولت جمهوری ترکیه تودیع نمایند، لازم‌الاجراء خواهد شد.

‌ماده ۹ – مقررات :
‌مؤسسه مقررات مالی و استخدامی و نیز آئین کار خود را که باید به تصویب شورای وزیران اکو برسد در ظرف یک سال از زمان فعالیت خود تدوین‌ خواهد کرد.

‌ماده ۱۰ – اصلاحات :
‌اصلاحات این اساسنامه که از سوی کشورهای عضو یا رئیس مؤسسه پیشنهاد می‌شود، مستلزم تصویب هیأت امناء و شورای وزیران خواهد بود.

‌ماده موقتی :
‌اولین رئیس از میان اتباع کشور میزبان مؤسسه انتخاب خواهد شد.

‌این اساسنامه در تاریخ نهم ماه مه یکهزار و نهصد و نود و هشت میلادی (۱۳۷۷.۲.۱۹ هجری شمسی) در شهر آلماتی فقط در یک نسخه اصلی به زبان‌ انگلیسی تهیه شده است که نزد دولت جمهوری ترکیه تودیع خواهد شد و نسخه‌های مصدق آن ظرف مدت سی روز از امروز توسط دولت مزبور به‌ کشورهای امضاء کننده ارسال خواهد شد.

‌از طرف دولت اسلامی افغانستان
‌از طرف جمهوری آذربایجان
‌از طرف جمهوری اسلامی ایران
‌از طرف جمهوری قزاقستان
‌از طرف جمهوری قرقیزستان
‌از طرف جمهوری اسلامی پاکستان
‌از طرف جمهوری تاجیکستان
‌از طرف جمهوری ترکیه
‌از طرف ترکمنستان
‌ازطرف جمهوری ازبکستان


‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن اساسنامه شامل مقدمه و ده ماده و یک ماده موقتی در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ بیست و یکم‌ فروردین ماه یکهزار و سیصد و هشتاد مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۸۰.۱.۲۹ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌رئیس مجلس شورای اسلامی – مهدی کروبی