قانون متمم الحاقی به توافقنامه همکاریهای کار و کارگری و اجتماعی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت قطر

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۰۱/۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۲/۱۰

‌ماده واحده – متمم الحاقی به توافقنامه همکاریهای کار و کارگری و اجتماعی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت قطر مشتمل بر هفت ماده‌ به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.


‌بسم الله الرحمن الرحیم

متمم الحاقی به توافقنامه همکاریهای کار و کارگری و اجتماعی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت قطر

در راستای تحکیم پیوندهای دوستی و همکاری برادرانه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت قطر در زمینه نیروی کار و امور اجتماعی، این متمم‌ الحاقی در تاریخ ۱۳۷۸.۲.۳۰ هجری شمسی مطابق با ۱۴۲۰.۲.۵ هجری قمری مطابق با ۱۹۹۹.۵.۲۰ میلادی به شرح مواد ذیل مورد توافق قرار‌ گرفت:

‌ماده ۱ – وزارت کار و امور اجتماعی جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خدمات شهری و مسکن دولت قطر که به عنوان “‌طرفهای متعاهد” خوانده‌ می‌شوند مسؤول اجرای این متمم الحاقی هستند.

‌ماده ۲ – طرفها موافقت نمودند در صورت تمایل کارفرمایان قطری به استخدام نیروی کار ایرانی، از طریق وزارت کار و امور اجتماعی و یا کاریابیهای‌ بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برای استخدام اقدام شود.

‌ماده ۳ – وزارت کار و امور اجتماعی جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خدمات شهری و مسکن قطر به مبادله اطلاعات در مورد بازار کار در بخش‌ خصوصی و همکاری با یکدیگر در این زمینه اقدام خواهند نمود.

‌ماده ۴ – طرف ایرانی موافقت نمود کلیه مراحل ثبت نام و گزینش نیروی کار اعزامی را مطابق با نیاز کارفرمایان قطری انجام داده و تسهیلات لازم را‌ جهت سفر آنها به قطر فراهم کند.

‌ماده ۵ – طرفها بر تحکیم همکاری در زمینه اجرای برنامه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای و مبادله تجربیات، اطلاعات، نرم‌افزارها و نشریات ذی‌ربط اقدام‌ می‌نمایند.

‌ماده ۶ – طرفها فرصت لازم را برای حضور مسؤولان و کارشناسان در هم‌اندیشیهای تخصصی دو کشور که در جهت تحکیم این توافقنامه برگزار‌ می‌گردد، فراهم می‌نمایند.

‌ماده ۷ – این متمم به توافقنامه همکاریهای کار و کارگری و امور اجتماعی منعقده در تاریخ ۱۳۷۰.۸.۱۹ هجری شمسی برابر با ۱۹۹۱.۱۱.۱۰ میلادی‌ الحاق می‌شود و از تاریخ مبادله اسناد مصوب، قابل اجرا و تا هنگام نافذ بودن توافقنامه فوق معتبر خواهد بود.

‌این متمم در تاریخ ۱۳۷۸.۲.۳۰ هجری شمسی مطابق با ۱۴۲۰.۲.۵ هجری قمری مطابق با ۱۹۹۹.۵.۲۰ میلادی در شهر دوحه در دو نسخه به‌ زبانهای فارسی و عربی تنظیم گردید که هر دو نسخه دارای اعتبار یکسان می‌باشند.

‌از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران
‌از طرف دولت قطر


‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن متمم الحاقی به توافقنامه شامل هفت ماده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ نوزدهم فروردین ماه‌ یکهزار و سیصد و هشتاد مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۸۰.۱.۲۹ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌رئیس مجلس شورای اسلامی – مهدی کروبی