آیین‌نامه اجرایی بند (ط) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۰۱/۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۲/۰۲

‌شماره ۱۵۰۷ت۲۴۴۲۰هـ – ۱۳۸۰.۱.۲۲

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۰.۱.۱۸ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰۵.۴۰ مورخ ۱۳۸۰.۱.۶ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد بند (ط)‌ تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ – اهداف طرح‌های مندرج در بند(ط) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور به شرح زیر تعیین می‌شوند:
‌الف – طرح طوبی: طرحی است که با هدف حفاظت و بهره‌برداری بهینه از منابع آب و خاک کشور ایجاد فرصت شغلی از طریق احداث باغ با استفاده از‌ درختان مثمر و غیرمثمر با اولویت مندرج در بند(ط) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور اجرا می‌گردد.
اراضی مشمول این طرح عبارت است‌از اراضی منابع ملی، دولتی و مستثنیات (‌اراضی شخصی مردم) که پس از شناسایی و استعدادیابی و تهیه طرح برای کشت گونه‌های چند منظوره‌ مشمول اجرای طرح خواهد شد.
ب – طرح افزایش دانه‌های روغنی: هدف از اجرای این طرح افزایش تولید دانه‌های روغنی به ویژه کلزا از طریق افزایش سطح زیر کشت و ایجاد‌ زمینه‌های شغلی است.
ج – طرح عمل آوری چای: این طرح به منظور بهبود کیفیت و تولید برگ سبز چای، بهسازی و توسعه کارخانجات چای اجرا می‌شود.
‌د – طرح بهبود کیفیت میوه‌های خشکباری صادراتی: این طرح با هدف افزایش کمی و بهبود کیفی محصولات خشکباری صادراتی و احداث و توسعه‌ واحدهای بهداشتی عمل آوری و ارتقاء کیفیت و استانداردسازی این محصولات اجرا می‌شود.

‌ماده ۲ – مبلغ سیصد و پنجاه میلیارد ریال از اعتبارات بند(ط) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور پس از تصویب شورای اقتصاد، در جهت‌ اجرای طرح‌های ماده (۱) و در چارچوب موافقتنامه مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور توسط وزارت جهاد کشاورزی پس از عقد‌ قرارداد به صورت وجوه اداره شده در اختیار بانک عامل قرار می‌گیرد.‌ وزیر جهاد کشاورزی مکلف است حداکثر سی روز پس از ابلاغ این آیین‌نامه اعتبار‌ مذکور را بین چهار طرح موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه توزیع و موافق نامه‌های مربوط را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارسال نماید.

‌ماده ۳ – تأمین اعتبار طرح‌های موضوع این آیین به صورت حداقل هفت درصد (۷%) آورده متقاضیان و نود و سه درصد (۹۳%) از محل تسهیلات تبصره‌ با تلفیق منابع بانک عامل انجام می‌گیرد.

‌تبصره – در صورتی که متقاضیان از فارغ التحصیلان رشته‌های بخش کشاورزی باشند و یا در طرح از یکی از فارغ‌التحصیلان رشته‌های یاد شده به‌صورت تمام وقت استفاده نمایند، از سهم آورده متقاضی معاف می‌گردند.

‌ماده ۴ – چنانچه وجوه اداره شده نزد بانک پس از گذشت سه ماه از معرفی طرح به بانک عامل در اختیار متقاضیان قرار نگرفت، جزو سپرده‌های‌ اعتباری محسوب و سود سپرده کوتاه مدت به آن تعلق خواهد گرفت. در این حالت بانک عامل باید سود بانکی مزبور را به سقف اعتبار واگذار شده‌ اضافه و هر سه ماه مبلغ آن را به واگذارنده اعتبار (‌وزارت جهاد کشاورزی) اعلام نماید.

‌ماده ۵ – اعتبار تخصیص یافته برای اجرای طرح‌های موضوع بند (ط) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور توسط وزارت جهاد کشاورزی به‌حساب مخصوص واگذارنده که نزد بانک عامل افتتاح خواهد شد، واریز و توسط ذیحساب دستگاه به هزینه قطعی منظور خواهد شد.

‌ماده ۶ – تنظیم روابط بانک با متقاضی بر اساس مفاد این آیین‌نامه و قرارداد منعقد شده بین واگذارنده اعتبار و بانک می‌باشد.

‌ماده ۷ – طول مدت بازپرداخت با احتساب دوران مشارکت برای عملیات مندرج در تبصره مزبور به شرح زیر خواهد بود.
‌الف – دانه‌های روغنی: برای تولید، تهیه بذر و دستگاههای خشک کن به ترتیب حداکثر مدت یکسال، دو سال و هفت سال.
ب – عمل آوری چای: حداکثر هفت سال.
ج – طرح طوبی بر حسب نوع گونه: حداکثر ده سال.
‌د – تولید نهال برای طرح طوبی: حداکثر پنج سال.
‌هـ – بهبود کیفیت میوه‌های خشکباری صادراتی: حداکثر پنج سال

ماده ۸ – سود و کارمزد مورد انتظار بانک برای پرداخت تسهیلات بانکی حداقل نرخ تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار برای هر بخش و فعالیتهای‌ ذیربط خواهد بود.

‌ماده ۹ – حداکثر پنجاه درصد(۵۰%) از سود و کارمزد تسهیلات و حداکثر پانزده درصد (۱۵%) از هزینه اجرای طرح‌های ماده (۱) مطابق دستورالعملهای‌ مربوط به ترتیب به عنوان یارانه سود و کارمزد تسهیلات و کمک بلاعوض دولت محسوب می‌گردد. بار مالی موارد مذکور برای هر طرح در‌ موافقت‌نامه‌های مربوط منظور می‌گردد.

‌ماده ۱۰ – حجم عملیات اجرایی و اعتبار پیش‌بینی شده برای هر یک از عملیات مندرج در بند (ط) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور به‌ تفکیکی استان در موافقت نامه مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تعیین خواهد شد. در صورتی که حجم کار استانها با توجه به شرایط‌ فنی و یا توان اجرایی استانها تغییر یابد اصلاحیه موافقتنامه تهیه و مبادله خواهد شد.

‌ماده ۱۱ – بانک عامل و وزارت جهاد کشاورزی موظفند حسابهای مربوط به اجرای طرح‌های موضوع این آیین‌نامه را به صورتی نگهدارند که در هر زمان‌ اطلاعات مربوط به مصرف آن به تفکیک اصل و سود تسهیلات اعطایی به طرحها و اقساط معوق و میزان وجوه اداره شده مصرف نشده قابل تحصیل‌باشد.

‌ماده ۱۲ – مانده اعتبارات واگذار شده به بانک‌های عامل از محل این تبصره در قوانین بودجه سنواتی قبل از وجوه دریافتی بانک‌ها از محل بازپرداخت‌ اقساط وام‌های قبلی و سود موضوع (‌ماده (۴) این آیین‌نامه به سرجمع اعتبار سال ۱۳۸۰ اضافه و در قالب مواد این آیین‌نامه قابل مصرف خواهد بود.

‌ماده ۱۳ – به منظور هماهنگی امور اجرایی و نظارت بر اقدامات انجام شده در طرح طوبی، ستاد هماهنگی و اجرایی و دبیرخانه مربوط در سطح ملی و‌ استان توسط وزارت جهاد کشاورزی تشکیل می‌گردد. نمایندگان وزارت نیرو، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بانک عامل در آن عضویت خواهند‌داشت.

‌ماده ۱۴ – سازمان جهاد کشاورزی در استان موظف است طرح‌های موضوع بندهای ب، ج و د ماده (۱) این آیین‌نامه را از نظر فنی، میزان تسهیلات‌ بانکی مورد نیاز، میزان کمک بلاعوض دولت، یارانه سود و کارمزد تسهیلات و شرایط مجری طرح بررسی و به بانک عامل معرفی نماید. بررسی طرح‌ طوبی توسط ستاد موضوع ماده (۱۳) انجام می‌شود و معرفی طرح به بانک توسط سازمان مذکور خواهد بود.

‌ماده ۱۵ – بانک عامل موظف است پس از اخذ معرفی‌نامه متقاضی طرح حداکثر ظرف مدت یک ماه نسبت به بررسی و تصویب طرح اقدام نماید‌ مهلت مقرر برای عقد قرارداد با متقاضیان حداکثر بیست روز تعیین می‌گردد. در صورت عدم مراجعه متقاضی در مهلت مذکور، با اعلام بانک حسب نظر‌ دستگاه اجرایی در مورد جایگزینی طرح تصمیم‌گیری خواهد شد.

‌ماده ۱۶ – افراد واجد شرایط استفاده از حمایت‌های دولت در طرح طوبی به ترتیب اولویت عبارتند از:
‌الف – بهره برداران عرفی از منابع طبیعی(‌مرتع داران، جنگل‌نشینان و دامداران داخل جنگل) که در جهت اجرای سیاستهای حفظ و احیای منابع طبیعی‌ همکاری دارند.
ب – سایر بهره‌برداران عرفی و محلی
ج – فارغ التحصیلان بخش کشاورزی
‌د- سایر اشخاص حقیقی و حقوقی

‌تبصره – در شرایط مساوی اولویت با خانواده شهدا و ایثارگران می‌باشد.

‌ماده ۱۷ – شناسایی اراضی و تعیین مشخصات کلیه طرح‌های موضوع این آیین‌نامه و انطباق آن با قوانین موضوعه بر عهده واگذارنده اعتبار (‌وزارت‌ جهاد کشاورزی) است.

‌ماده ۱۸ – ارسال گزارش پیشرفت عملیات اجرایی و مالی طرح‌های موضوع این آیین‌نامه در سطح کشور در مقاطع سه ماهه به کمیسیون‌های کشاورزی،‌ آب و منابع طبیعی و برنامه و بودجه محاسباتی مجلس شورای اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است.

‌معاون اول رییس جمهور – حسن حبیبی