‌آیین‌نامه اجرایی بند (ط) تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۱۲/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۰۱/۱۵

‌شماره: ۵۹۵۹۹ت۲۴۳۶۸هـ
‌تاریخ: ۱۳۷۹.۱۲.۲۷

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۱۲.۲۷ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰۵.۹۷۳۳ مورخ ۱۳۷۹.۱۲.۲۲ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد‌ بند (ط) تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ ـ ‌به منظور ایجاد اشتغال مولد پایدار و تشویق بخش غیر دولتی (‌تعاونی و خصوصی) به سرمایه گذاری در امر تولید و انتقال صنایع و صنوف‌ مزاحم، کلیه دستگاههای اجرایی ملی و استانی می‌توانند حداکثر ده درصد (۱۰%) از اعتبارات طرح‌های عمرانی سال ۱۳۸۰ خود را با رعایت مفاد‌ موافقتنامه متبادله با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در ارتباط با طرح‌های ملی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استانها در ارتباط با طرح‌های‌ استانی به امور زیر اختصاص دهند.

‌الف ـ پرداخت هزینه‌های مربوط به ارایه آموزش‌ها و مشاوره‌های فنی و اقتصادی به
متقاضیان تسهیلات بانکی و کمک به عملیات زیربنایی سرمایه‌گذاری بخش غیر دولتی.

ب ـ پرداخت قسمتی از سود کارمزد تسهیلات بانکی اعطایی به طرح‌های سرمایه گذاری تعاونی و خصوصی بخشهای مربوطه با اولویت طرح‌های‌ مشترک با سازمان ملی جوانان و واحدهای استانی این سازمان.

ج ـ اعطای تسهیلات به متقاضیان طرح‌های سرمایه گذاری بخش غیر دولتی (‌تعاونی و خصوصی) به شکل وجوه اداره شده از طریق انعقاد قراردادهای‌ عاملیت با بانکها و صندوق تعاون و یا مؤسسات اعتباری دارای مجوز تأسیس از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

‌ماده ۲- دستگاههای اجرایی ملی و استانی موظفند مشخصات طرح‌هایی را که در نظر دارند از اعتبارات مصوب سال ۱۳۸۰ آنها تا سقف مجاز در ماده (۱) این آیین‌نامه برای پرداخت قسمتی از سود و کارمزد تسهیلات اعطایی به طرح‌های سرمایه گذاری مربوط به همان بخش استفاده نمایند و در قالب‌ جدول پیوست این آیین‌نامه با امضای بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذی‌ربط، حداکثر تا یک ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و در استانها به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مربوط ارسال نمایند.

‌ماده ۳ – سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و استانها پیشنهادهای دستگاههای اجرایی ملی و استانی را بررسی و چنانچه کسر مبالغ پیشنهادی از‌ اعتبار هر طرح عمرانی تغییر عمده‌ای در برنامه زمان‌بندی و اهداف طرح مربوط ایجاد ننماید، میزان اعتبار قابل برداشت و عناوین سرمایه گذاری بخش‌ غیر دولتی مورد تأیید را بر اساس اطلاعات جدول مذکور به دستگاه اجرایی مربوط (‌جهت درج در موافقتنامه‌های ذی‌ربط) و بانک مرکزی جمهوری‌ اسلامی ایران (‌برای ابلاغ به بانکهای عامل) ابلاغ می‌نماید.

‌ماده ۴ – گردشکار و مراحل پرداخت یارانه به طرح‌های سرمایه گذاری بخش غیر دولتی مشمول مفاد این آیین‌نامه به شرح زیر تعیین می‌شود:
‌الف – ارایه طرح سرمایه گذاری توسط بخش تعاونی یا خصوصی به دستگاه اجرایی ملی یا استانی ذی‌ربط.
ب – بررسی و تطبیق عملیات فنی طرح سرمایه گذاری با وظایف قانونی دستگاه اجرایی ملی یا استانی و عملیات مندرج در موافقتنامه طرح‌های در‌دست اجرا توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و استانها حسب مورد.
ج – معرفی طرح سرمایه گذاری توسط دستگاه اجرایی (‌ملی یا استانی) به بانک عامل ضمن مشخص نمودن میزان یارانه سود کارمزد در نظر گرفته شده‌آن.
‌د ـ بررسی توجیه فنی و اقتصادی طرح‌های سرمایه گذاری توسط بانک عامل و اعلام مشخصات طرح‌های مورد تأیید به دستگاه اجرایی.
‌هـ – تأمین منابع لازم برای پرداخت صد درصد (۱۰۰%) یارانه سود و کارمزد طرح‌های مورد تأیید از محل سقف مجاز اعتبارات عمرانی دستگاه اجرایی‌معرفی کننده طرح.
‌و ـ عقد قرارداد با متقاضی و پرداخت تسهیلات توسط بانک عامل.
‌ز ـ نظارت مستمر بر پیشرفت عملیات طرح توسط بانک عامل و دستگاه اجرایی معرفی کننده طرح.

‌تبصره ـ ‌استفاده از تسهیلات موضوع این آیین‌نامه در غیر از عملیات مربوط به طرح بنا به تشخیص بانک عامل و یا دستگاه اجرایی موجب حذف یارانه‌ سود کارمزد پیش بینی شده برای طرح خواهد شد و متقاضی تعهد لازم را در این زمینه به بانک عامل قبل از دریافت تسهیلات ارایه می‌نماید.

‌ماده ۵ ـ ‌ [اصلاحی ۱۳۸۰/۸/۱۶]
نحوه استفاده از وجوه اداره شده موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه تابع آیین‌نامه اجرایی بند “‌الف” تبصره (۱۱) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور (‌به استثنای مواد ۱۱ و ۱۲ آیین‌نامه مذکور) و اصلاحیه آن موضوع تصویب‌نامه شماره ۲۲۸۸۱ت۲۵۰۲۲هـ مورخ ۱۳۸۰.۵.۱۵ می‌باشد.

‌ماده ۶ ـ بانکهای عامل و دستگاههای اجرایی ملی و استانی موظفند گزارش عملکرد پرداخت تسهیلات به طرح‌های مصوب و سهم یارانه سود و کارمزد‌ متعلقه را مطابق جدول پیوست در مقاطع سه ماهه به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و استانها حسب‌ مورد ارسال نمایند.