شماره: ۵۹۵۸۹ت۲۴۳۴۹ه
تاریخ: ۱۳۷۹.۱۲.۲۷
هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۱۲.۲۷ بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد بند (الف) تبصره (۱۱) قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور، آییننامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:
ماده ۱- تعاریف
الف – وجوه اداره شده: اعتباراتی است که طی قراردادهای منعقد شده با بانکهای عامل در اختیار آنها قرار میگیرد تا بر اساس ضوابط این آییننامه و با نظارت دولت برای سرمایه گذاری در جهت اهداف قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۷۹ به صورت تسهیلات در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی قرار دهند. سقف وجوه اداره شده با توافق واگذارنده اعتبار و بانک عامل از محل منابع بانک عامل قابل افزایش است.
ب – واگذارنده اعتبار : دستگاه اجرایی (ملی یا استانی) است که با عقد قرارداد با بانک عامل اعتبارات لازم را در اختیار بانک قرار میدهد.
ج – بانک عامل: بانک، صندوق تعاون یا مؤسسات اعتباری است که به حکم قانون یا با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأسیس و طرف قرارداد واگذارنده اعتبار است.
ماده ۲- واگذارنده اعتبار موظف است طبق مفاد موافقتنامه مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور اعتبارات مربوط به وجوه اداره شده را دراختیار بانک عامل قرار دهد.
ماده ۳- واگذارنده اعتبار مجاز است در ازای خدمات بانک عامل که شامل بررسی و
ارزیابی برآورد میزان سرمایه گذاری لازم، زمان اجرای طرح، ارزیابی وثیقهها و
تضمینها، تنظیم و انعقاد قراردادها و چگونگی بازپرداخت اصل و سود وجوه و تسهیلات
اعطا شده، نظارت بر مصرف وجوه و تسهیلات در طول اجرای طرح و وصول مطالبات است،
حداکثر یک درصد (۱%) از وجوه اداره شده را طبق قرارداد منعقد شده به عنوان کارمزد
به بانکعامل پرداخت نماید.
ماده ۴- واگذارنده اعتبار نسبت به بررسی و پذیرش طرحهای دارای شرایط اولویت بخش
مربوط و معرفی آنها به بانک عامل اقدام مینماید. واگذارنده اعتبار موظف است با
هماهنگی دفتر امور مناطق محروم کشور حداقل بیست درصد (۲۰%) از مجموع تسهیلات قابل
اعطا موضوع این آییننامه را بهطرحهای پیشنهاد شده برای مناطق توسعه نیافته اختصاص دهد.
تبصره – چگونگی و میزان حمایتهای دولت حداکثر تا میزان بیست و پنج درصد (۲۵%)
جمع وجوه اداره شده به عنوان کمک بلاعوض یا تفاوت سود کارمزد توسط واگذارنده
اعتبار با توافق سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تعیین میشود.
ماده ۵ – [اصلاحی ۱۳۸۰/۵/۱۰]
بانک عامل موظف است حداکثر تا چهل و پنج روز در مورد طرحهای معرفی شده توسط واگذارنده اعتبار از نظر توجیه فنی، مالی و اقتصادی بررسی و اعلام نظر نماید و اقدام لازم را در مورد طرحهای موجه به عمل آورد. در صورت گذشت زمان یاد شده و عدم اعلام نظر توسط بانک عامل مانده وجوه اداره شده نزد بانک عامل به میزان تسهیلات مربوط به طرحهای یاد شده سپرده اعتباری محسوب میشود و سود سپرده کوتاه مدت نسبت به طرحهای معوق به آن تعلق میگیرد. وجوه حاصل از سود یاد شده به حساب خزانه واریز میگردد.
ماده ۶ – سهم آورده مجری در مورد طرحهای مربوط به بخش کشاورزی، صنایع روستایی،
مدارس غیرانتفاعی و خود اشتغالی به پیشنهاد واگذارنده اعتبار در حد توان مجری طرح
و حداقل هفت درصد (۷%) و در مورد طرحهای پژوهشی و فرهنگی، خدمات فنی، مهندسی و
آزمایشگاهی حداقل ده درصد (۱۰%) مجموع سرمایه ثابت و سرمایه در گردش تعیین میشود
و طرحهای مربوط به آب و خاک،آبیاری و زهکشی و حوادث غیرمترقبه و آبیاری تحت فشار
بخش کشاورزی از سهم آورده مجری طرح معاف هستند و برای بقیه طرحها سی و پنج درصد (۳۵%) تعیین میشود.
ماده ۷ – تعاونیهای تولید کشاورزی با موضوع فعالیت یکپارچه سازی اراضی برای
اصلاح نظام بهرهبرداری و تعاونیهایی که هفتاد درصد (۷۰%) اعضای آنها را
ایثارگران شامل رزمندگان، آزادگان، جانبازان و خانواده معظم شهدا، فارغ التحصیلان
دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، زنان، مدد جویانتحت پوشش کمیته امداد امام خمینی
(ره) و سازمان بهزیستی کشور، عشایر و تعاونی بانوان یا افراد ساکن در مناطق توسعه
نیافته کشور یا ترکیبی از آنهاتشکیل میدهد با تأیید وزارت تعاون از پرداخت تمام سهم آورده معاف هستند.
ماده ۸ – در اجرای ماده (۶۷) قانون برنامه سوم توسعه، به وزارتخانههای صنایع و
معادن، نیرو و نفت اجازه داده میشود، حسب مورد به منظور ارتقای سطح طراحی،
مهندسی، ساخت تجهیزات، نمونهسازی ماشین آلات، مطالعات و عملیات اکتشافی و معدنی
به طرحهای مورد تأیید در بخش ذیربطاز محل بودجه عمومی در قالب وجوه اداره شده
نزد بانک عامل نسبت به تأمین تسهیلات اعتباری اقدام کرده و مابه التفاوت نرخ سود و
تسهیلات یادشده را پرداخت کنند. اعتبارات لازم برای این امر از محل اعتبارات
دستگاههای مندرج در قسمت چهارم پیوستهای قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشوربه
پیشنهاد وزارتخانههای ذیربط و تأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تأمین
میشود. در صورت لزوم بخشی از نیازهای اعتباری طرحهاییاد شده که از محل بودجه
عمومی دولت تأمین میشود میتواند به عنوان کمک بلاعوض تلقی شود. بررسی توجیه فنی
و اقتصادی طرحهای موضوعاین ماده و سهم حمایت دولت در قالب کمک بلاعوض و یارانه
سود انتظاری آنها برای دریافت این کمک حسب مورد توسط وزارتخانه ذیربط وسازمان
مدیریت و برنامهریزی کشور تعیین میشود. این گونه طرحها نیازی به بررسی مجدد
اقتصادی توسط بانکها ندارند. مطالبات معوق وصولنشده طرحهای یاد شده از محل وجوه موضوع این ماده تأمین میشود.
تبصره – پرداخت تسهیلات به طرحهای موضوع این ماده از شرایط مندرج در ماده (۱۰) این آییننامه از نظر طول مدت قرارداد و دوره بازپرداخت مستثنی هستند.
ماده ۹ – بانک عامل موظف است گزارش پیشرفت فیزیکی و ریالی طرحهای تصویب شده را هر سه ماه یک بار به واگذارنده اعتبار و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور ارایه نماید.
ماده ۱۰ – روابط بانک با متقاضی بر اساس مقررات و آییننامههای اعتباری بانک
مصوب شورای پول و اعتبار و این آییننامه و قرارداد منعقد شده بین واگذارنده
اعتبار و بانک عامل تنظیم میشود. طول مدت قرارداد شامل دوره اجرا حداکثر سه سال و
دوره بازپرداخت برای بخش مسکن حداکثر پانزده سال و برای سایر بخشها حداکثر پنج سال است.
ماده ۱۱ – دستگاه اجرایی موظف است وجوه اداره شده از محل درآمد عمومی موضوع این
آییننامه را به ترتیب مندرج در موافقتنامه مبادله شده و براساس قرارداد منعقد
شده بین واگذارنده و بانک عامل در اختیار آن بانک قرار دهد. ذی حساب موظف است وجوه
پرداختی به بانک عامل را به هزینه قطعی منظور نماید.
ماده ۱۲ – بانک موظف است مبالغ دریافتی از بابت بازپرداخت اقساط تسهیلات را که از محل بودجه عمومی تأمین شده است، مجددا” بر اساس این آییننامه مورد استفاده قرار دهد.
ماده ۱۳ – سود مورد انتظار بانک برای پرداخت تسهیلات موضوع این آییننامه به
طرحهایی که به تشخیص واگذارنده اعتبار مستحق دریافت یارانه نرخ سود هستند از
حداقل نرخ تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار برای بخشها و فعالیتها تجاوز
نمیکند. میزان یارانه سود یاد شده از محل وجوهاداره شده تضمین، تأمین و پرداخت میشود.
ماده ۱۴ – بانک عامل و واگذارنده اعتبار موظف هستند حسابهای مربوط به اجرای
طرحهای موضوع این آییننامه را به صورتی نگهداری کنند که در هر زمان اطلاعات
مربوط به مصرف آن به تفکیک اصل و سود تسهیلات اعطا شده به طرحها و اقساط معوق و
میزان وجوه اداره شده مصرف شده قابلتحصیل باشند.
ماده ۱۵ – سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور سهم هر یک از دستگاههای اجرایی از محل اعتباراتی که مشخصا” در قانون بودجه تعیین نشده را تعیین و پس از اطلاع دولت ابلاغ مینماید.
ماده ۱۶ – واگذارنده اعتبار موظف است گزارش عملکرد وجوه اداره شده را با توجه به اهداف تعیین شده در موافقتنامه ذیربط هر سه ماه یک بار دراختیار سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور قرار دهد.
ماده ۱۷- واگذارنده اعتبار موظف است اولویتهای مصرح موضوع ماده ۵۷ قانون برنامه سوم توسعه را رعایت کند.
حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور